• Blomma1

Ensamma vid jul

Hej! Jag och sonens pappa och precis separerat så jag har sonen på heltid nu. Pappan är väl inte riktigt mogen för detta lvi tyvärr. Men jag vetinte hur vi ska göra vid jul. Vi har alltid umgåtts med hans familj och släkt. Min pappa bor inte i Sverige och min mamma har jag ingen kontakt med. Hon har och har alltid haft stora alkholproblem. Det är något som har gjort att hela vår familj/släkt har kommit ihop sig. Mina syskon har jag heller ingen relation till idag. De tyckte att jag tog våran mammas parti för några år sedan. Så dom tycker att jag har valt mitt liksom. Men när jag själv fick barn förstod jag mer hur dom menade och har idag ingen relation med henne. Det var och är inte hållbart. Vi har alla år innan firat jul med sonens pappas familj och släkt. I år har jag inget att erbjuda sonen. Ingen familj eller tomte. Det gör så ont i mig. Vill att han ska ha en underbar jul såklart. Tanken är väl att han får fira med sin pappa som vanligt. Men jag blir helt förstörd av tanken att inte få vara tillsammans med sonen på jul. Själviskt jag vet. Känner mig så ensam bara och misslyckad.

• Svar på tråden Ensamma vid jul
  • Anonym (C)

Ingen chans att du kan återuppta kontakten med dina syskon? 

• Agda90
    Blomma1 skrev 2023-10-18 22:19:21 följande:

Jo det är klart. Men får dåligt samvete om han ska behöva sitta hos mig och ha tråkigt liksom

Varför ska ni ha tråkigt bara för att ni är hemma själv?
    Gör något. Titta på julfilmer med lite julgodis eller julmat till?
    Bor ni uppåt land där det finns snö så ut och njut av det. 
    Bor ni i södra Sverige så blir det ett annat ut och njut då man inte vet om det är snöslask, gegga eller regn. Men något går att göra då också. 
    Bor ni i en stad så brukar många städer ha julpyntat. Det är mysigt och kan bli ännu mysigare för det finns olika ställen som har öppet på julafton så att man kan ta en varm choklad eller något. 

Det blir ensamt och tråkigt för er om du väljer att det ska vara så. Även om det inte är ett jättestort firande så kan man göra något som gör att det känns bättre. 

Vad gäller dina syskon. Kan du inte prova att sträcka ut en hand?
    Var ärlig mot dem.
  • Blomma1

Min ena syster har jag lite kontakt med. Men hon andra är fortfarande väldigt arg över att jag tog våran mammas parti för flera år sen. Har gått 3 år nu och jag har försökt prata med henne. Men hon tycker att jag gjorde mitt val nu så henne går det inte att nå. Hon är väldigt principfast.

• Anonym (mys)

Hitta nya egna traditioner. Gå till kyrkan, eller hjälp till på någon organisation tillsammans med pojken på julafton, gå och simma (många badhus har öppet på julafton, brukar vara stämningsfullt), laga samma goda rätter varje år och lyxa till det så mycket du kan, låna in en granne som tomte (det har vi gjort många gånger, det brukar bli kul), fira med någon vän som inte heller har så många att fira med mm mm. Ni kommer ha sååå mysigt! 

• Anonym (mys)

Och du, du är inte ett dugg misslyckad! Du är stark som har lämnat en destruktiv relation och visat ditt barn att du inte tar någon skit. Det kommer han bära med sig hela livet och inspireras av. 

Du är den bästa mamman till ditt barn. 

• Anonym (Mamma)
    Blomma1 skrev 2023-10-18 22:19:21 följande:

Jo det är klart. Men får dåligt samvete om han ska behöva sitta hos mig och ha tråkigt liksom

Att vara för sig själva är inte samma sak som att ha tråkigt. Jag lever ensam med mitt barn och vi har väldigt roligt tillsammans :) Det blir så roligt som man gör det!
  • Anonym (Biobonus)

Fråga farmor och farfar ändå! De kanske hellre firar jul med sitt barnbarn och hans mamma, istället för sin svikarson!

• whitestar

Hur gammal är sonen? 
    När min son var liten var hans dröm att få börja julafton med att öppna julklapparna direkt på morgonen, att tomten levererat dom under natten. Vi brukade sätta fram en skål,gröt+ en pepparkaka på kvällen innan åt tomten. 
    Tyvärr hände detta aldrig då pappans släkt hade en tradition med gemensamma frukostar hos svägerskan istället innan dagens aktiviteter rullade igång.
    Nu är vi separerade men tyvärr är sonen 16 nu o mer intresserad av att få sova ut på morgnarna än klappar. Helst ska det va pengar istället.

Kan ni inte hitta på nån egen mysig tradition på julaftonsmorgnar då ni öppnar klappar, myser ser nån film, har långfrukost osv innan det är pappans tur få fira med han? Sen som nån skrev om  att bada på julafton, vet att i våran stad är det många som åker på badhuset o julbadar med sina barn .

• Anonym (Agnes)

När jag blev ensam, mina föräldrar dog när jag var ung och jag hade inte någon egen familj då, så skapade jag mina egna traditioner själv. Här är några tips för Stockholm:
    Skansen, har öppet på julafton
    Äta det man tycker är gott
    Se favorit filmen med gott snask, jag var ung
    Köpa överraskningspresenter från Skansen, annars fick jag inga
    Köpa en egen dyr julklapp till mig själv för de pengar som jag brukade köpa presenter till föräldrarna för.

Se till att skapa det som du vill! 

Tråkigt att din syster inte vill ge dig en ny chans, prova att skriva till henne och berätta hur du känner.

• Less is more
    Anonym (Agnes) skrev 2023-10-20 19:11:12 följande:

När jag blev ensam, mina föräldrar dog när jag var ung och jag hade inte någon egen familj då, så skapade jag mina egna traditioner själv. Här är några tips för Stockholm:
    Skansen, har öppet på julafton
    Äta det man tycker är gott
    Se favorit filmen med gott snask, jag var ung
    Köpa överraskningspresenter från Skansen, annars fick jag inga
    Köpa en egen dyr julklapp till mig själv för de pengar som jag brukade köpa presenter till föräldrarna för.

Se till att skapa det som du vill! 

Tråkigt att din syster inte vill ge dig en ny chans, prova att skriva till henne och berätta hur du känner.

Bra råd - men gud, så tufft att råka mista sina föräldrar så ung. Vad du har varit stark - dina föräldrar skulle ha varit stolta över dig.

Själv gillar jag julpyntandet och alla ljus i kylan och mörkret. God mat- men ogillsr julklappshysterin.

Vi komner inte ha råd med särskilt många julklappar i år. Knappast några resor eller upplevelser i år heller. Tyvärr.
  • Lynx123

Förstår att det känns tufft, men ni kan ha jättemysigt ihop. Spel, julmarknad, bak, sånger, film, julpyssel....det finns ju massor av roliga saker ihop. Jag firade ensam med min mamma som barn och har jättefina minnen. Kram

• Anonym (...)

TS: allt är så nytt för er så just i år skulle jag rekommendera om du kan fråga pappan om ni kan fira jul som tidigare. Då har ni ett år på er att landa i hur det ska bli nästa år. Det tar lite tid att hitta hur man ska göra med allt efter en separation: jul, födelsedagar etc. 
    Jag fattar att du inte är sugen på att vara där pappan är, men för sonen skull så ett par timmar på jul kanske funkar? Hur är relationen till pappans släktingar? Jag antar att deras jul inte är hemma hos pappan utan tex hos farmor/farfar? Går det att prata med dem om detta dilemma, fråga hur de känner om du och sonen skulle vara med en stund, och att de sen kan prata med pappan? 

Å andra sidan är jag själv skild, och har firat jul i många olika konstellationer. Några jular har jag varit helt ensam (självvalt). På ett sätt tycker jag att man kanske inte ska haussa upp julafton så mycket för barnen. Det är vi vuxna som skapar hur vi tänker om traditioner och om du firar julafton med sonen en annan dag, och han är med pappans släkt just på julafton så får barnet två firanden. Så har vi löst det och barnen som nu är äldre har sagt att de uppskattat att det blev så "mycket" firande och utspritt. Det blir inte lika hysteriskt som om allt bara måste ske på en enda dag. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (mys) skrev 2023-10-19 10:38:40 följande:

Och du, du är inte ett dugg misslyckad! Du är stark som har lämnat en destruktiv relation och visat ditt barn att du inte tar någon skit. Det kommer han bära med sig hela livet och inspireras av. 

Du är den bästa mamman till ditt barn. 

Håller med
  • Anonym (M)

Förra julen var första julen jag firade själv med sonen (5år). Jag frågade vad han ville äta och det var risgrynsgröt. Vi klädde granen tillsammans och bakad peppar och på julafton åt vi risgrynsgröt, fikade på pepparkakor och öppnade och lekte med hans klappar (5st).

Jag hoppas han har samma känsla för "våra" jular framöver

• Anonym (H)

Du kanske blir inbjuden av din ex föräldrar? 

Svar på tråden Ensamma vid jul