• lihhthtth

när går era 12 åringar och lägger sig

jag har två tvillingar på tolv år mina två tvillingar lägger sig 22:30 på vardagar och vaknar ca 8:30 här går dom till skolan 9:00 dom vill aldrig äta frukost på morgonen och 01:45 på helger och vaknar ca 10:45 när går era barn och lägger sig är det rimliga tider mina bar lägger sig

• Svar på tråden när går era 12 åringar och lägger sig
  • Maymom

Låter väldigt sent.
    21 på vardagar och 22.30 på helger låter mer rimligt. 

Den bästa sömnen fås innan tolvslaget så se till att de även på helger får lite sömn innan.

• Tow2Mater

Min la sig vid 22, men klev å andra sidan upp vid typ 7, då skolbussen gick vid 7,45.

Orkar de inte med skoldagen, eller vad är problemet?

Helger var 23-24 ofta gränsen, då det var aktiviteter under helgen och dagarna inte kunde sovas bort.

• Fliselisan

Låter väldigt sent.

När mina barn var tolv la dom sig vid 21 på vardagar och gick då upp kl 7. 

På helger fick de vara uppe till 22 ibland senare om vi såg ngn film.

Till 01:45 skulle de absolut inte få vara uppe ens nu när de är kring 14-15 år.

• Ida83

Vår tolvåring går och lägger sig ca 22 på vardagar och ca 24 på helger.

Enligt 1177 ska barn som är tolv år och äldre sova ca 8-9 timmar, så att sova mellan ca 22:15 och 7:15 blir perfekt.

• Mrs Moneybags

Vi går upp vid 6.30 och sonen går och lägger sig ca 21.00, men somnar kanske en halvtimme senare. Det är kanske för lite? 

• Blacknails86

Min tolv-åring gick och lade sig kl.22 och upp kl.07. = 9 h
    På helgerna till ca 23, och allra senast 24 om det berodde på någon film.
    Vad gör de uppe till 01.45??

• elsi
    Maymom skrev 2023-10-24 20:11:15 följande:

Låter väldigt sent.
    21 på vardagar och 22.30 på helger låter mer rimligt. 

Den bästa sömnen fås innan tolvslaget så se till att de även på helger får lite sömn innan.

Vad baserar du det påståendet på? Låter som att du återupprepar en gammal myt som forskning sedan länge avfärdat.

Det är den totala sömnen som räknas, och den som går upp senare på morgonen kan således lägga sig senare på kvällen, så länge man uppnår sina lämpliga sömntimmar.
  • Nattviol
    elsi skrev 2023-10-25 13:10:21 följande:
    Vad baserar du det påståendet på? Låter som att du återupprepar en gammal myt som forskning sedan länge avfärdat.

Det är den totala sömnen som räknas, och den som går upp senare på morgonen kan således lägga sig senare på kvällen, så länge man uppnår sina lämpliga sömntimmar.
    Alltså personen har ju rätt ändå. Om man lägger sig klockan 20 vilket MAYMOMs barn nästan gör.  

Men du har rätt, det är en myt med midnatt. Det är de första 4 timmarna som är de viktigaste oavsett när man lägger sig.
  • Cornellia

Min 12åring går och ligger i sängen kl 22 på vardagar. Han går upp 07.15. 

På helgerna brukar han få vara uppe till kanske 23-00, beroende på vad som ska hända dagen efter. 

• mammabitch

I den åldern har det varit 22 på vardagar och midnatt på helger och lov.
    Numera , några år senare, så lägger jag mig inte i när han lägger sig så länge han utan prut går upp på morgonen och klarar skoldagen - fungerar utmärkt

• Maymom
    elsi skrev 2023-10-25 13:10:21 följande:

Du får gärna länka den forskningen, det var nyheter för mig och säkert många andra då detta pratas om rätt ofta. 
    Rekommendationerna för vuxna verkar vara att somna mellan 22-23.(åtminstone enligt forskare på exeter university)

Ska ett barn gå upp vid 7 behöver det ju somna 22 om det ska komma upp i 9 timmar, och behöver då lägga sig ca 21-21.30.
Svar på tråden när går era 12 åringar och lägger sig