• rn85bn

    Är ni rädda för muslimer?

    Muslimsk extremism sticker ut i media, och har gjort det länge. Har det gjort er rädda för de som är öppet muslimer om ni inte känner dem?

    Kommentar, det är ju detta som är islamofobi, vilket används FEL i media som muslim-hat. Fobi betyder rädsla, inte hat. Hat kan födas av rädsla, men likaväl!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ni rädda för muslimer?
  • Anonym (P)

    Jag är rädd för våldsbejakande extremism.

    Jag har en massa muslimer i min omgivning. Den absoluta merparten är vanligt hyggligt folk.

  • Anonym (Anonym1)

    Rädd för alla med en fot i religion oavsett tro. 

  • mammabitch

    Det skulle vara svårt för mig att vara rädd för muslimer generellet - då behöver jag ju vara rädd för min man, hans släkt och flera av mina nära vänner och uppskattade kollegor....

    Däremot är fanatiker av alla slag vare sig de är religiösa eller politiskt extrema på båda kanter mycket olustiga .

  • Anonym (?)
    mammabitch skrev 2023-10-26 20:32:21 följande:

    Det skulle vara svårt för mig att vara rädd för muslimer generellet - då behöver jag ju vara rädd för min man, hans släkt och flera av mina nära vänner och uppskattade kollegor....

    Däremot är fanatiker av alla slag vare sig de är religiösa eller politiskt extrema på båda kanter mycket olustiga .


    Extremister oavsett religion är obehagliga och farliga, däremot känns det som de är fler och farligare just inom islam. 
    Lite väl ofta föerkommande  i terrorbrott kan jag tycka....
  • mammabitch
    Anonym (?) skrev 2023-10-26 20:41:02 följande:
    Extremister oavsett religion är obehagliga och farliga, däremot känns det som de är fler och farligare just inom islam. 
    Lite väl ofta föerkommande  i terrorbrott kan jag tycka....
    Även om det skulle vara så kommer det knappast att innebära att jag funderar över om min vän, som alltid finns där när jag behöve,r eller min svärmor planerar att mörda mig eller brgå ett terrorbrott. De flesta människor , oavsett religion, är inte fyllda med hat mot andra utan strävar efter att skapa en dräglig tillvaro för sig själv och sina nära.
  • Anonym (Ammi)
    rn85bn skrev 2023-10-26 09:56:00 följande:
    De har ju knappast en skylt på sig som säger vilken av dem de är så inte orimligt att vara rädd för alla muslimer..
    Visar är det så. Jag förmodar du är rädd för alla män också eftersom du inte kan se vem som är våldtäktsman. Och alla ungdomar eftersom du inte vet vem dom ska rycka din väska.
  • rn85bn
    Anonym (Ammi) skrev 2023-10-27 10:24:27 följande:
    Visar är det så. Jag förmodar du är rädd för alla män också eftersom du inte kan se vem som är våldtäktsman. Och alla ungdomar eftersom du inte vet vem dom ska rycka din väska.
    nu är jag man men om väskryckningar och våldtäkter eskalerat i världen som islamistisk terror gör, plus har det religiösa stödet bakom på nåt sätt, hade jag definitivt varit rädd på det sätt du sa..
  • Anonym (Ammi)
    rn85bn skrev 2023-10-27 14:30:59 följande:
    nu är jag man men om väskryckningar och våldtäkter eskalerat i världen som islamistisk terror gör, plus har det religiösa stödet bakom på nåt sätt, hade jag definitivt varit rädd på det sätt du sa..

    Så du är bara rädd om det finns religion bakom? Hur kan du veta det, det syns ju inte på folk? 


    Våldtäkt har väl inte eskalerat i världen utan har väl alltid varit ganska vanligt, t om lagligt i vissa länder. Men du tycker alltså inte att kvinnor ska vara rädda för män, eftersom det inte eskalerat utan alltid funnits på en jämn nivå?

  • Anonym (Ammi)
    rn85bn skrev 2023-10-27 14:30:59 följande:
    nu är jag man men om väskryckningar och våldtäkter eskalerat i världen som islamistisk terror gör, plus har det religiösa stödet bakom på nåt sätt, hade jag definitivt varit rädd på det sätt du sa..
    Fast även en man kan vara rädd för våldtäktsmän. För de flesta män har mammor, systrar, kvinnliga kusiner, kvinnliga vänner eller släktingar. 
  • Valuta2019
    rn85bn skrev 2023-10-26 09:13:11 följande:
    Är ni rädda för muslimer?

    Muslimsk extremism sticker ut i media, och har gjort det länge. Har det gjort er rädda för de som är öppet muslimer om ni inte känner dem?

    Kommentar, det är ju detta som är islamofobi, vilket används FEL i media som muslim-hat. Fobi betyder rädsla, inte hat. Hat kan födas av rädsla, men likaväl!


    muslimer har inte samma värderingar som svenskar. De tycker inte om jämställdhet. Män får så mycket men kvinnor får inte. Det finns 57 muslimska länder flytta dit! Sverige ha våra värderingar och ni har era.
  • Meddelande borttaget
  • GGN

    Jag antar att de som är rädda för muslimer även var rädda för irländare på 80- och 90-talet?

  • rn85bn
    Anonym (Ammi) skrev 2023-10-27 15:10:45 följande:

    Så du är bara rädd om det finns religion bakom? Hur kan du veta det, det syns ju inte på folk? 


    Våldtäkt har väl inte eskalerat i världen utan har väl alltid varit ganska vanligt, t om lagligt i vissa länder. Men du tycker alltså inte att kvinnor ska vara rädda för män, eftersom det inte eskalerat utan alltid funnits på en jämn nivå?


    Vilket svammel 

    Ingen har sagt att rädsla är rationellt 
  • Anonym (Ja)

    Starkt troende, extremister, är väldigt obehagliga. Att tro så hårt på en påhittad saga helt utan egen förmåga till källkritiskt tänkande visar att det är något fel på personen. Att man ?tror litegrann? typ för att en mormor sagt det till en som liten, men att man ändå är realistisk och verklighetsförankrad är okej.


    Däremot de som är extremt troende, ser religion som sin enda sanning, inte ifrågasätter något - de kan vara farliga. Titta på terrorbrotten så hittar du extremisterna som skyldiga. Vilken religion det är tycker jag inte är avgörande, extremister av alla slag är opålitliga och farliga, men dock ser man tydligt att just muslimer är överrepresenterade som gärningsmän i terrordåd av någon anledning?.

  • Anonym (Ammi)
    rn85bn skrev 2023-10-28 12:25:11 följande:
    Vilket svammel 

    Ingen har sagt att rädsla är rationellt 

    Du kan alltså inte bemöta det jag skriver? Där ser man. 


     

  • Padirac
    Anonym (?) skrev 2023-10-28 00:11:10 följande:

    Jag tänker inte tyvärr taskig kvinnosyn utan snarare terrorbrott.
    Muslimer är ju  rätt överrepresenterade i det området.
    Ok om vanliga musssar försöker att spilla över på svennar men - det täcker inte!

    Helskägg och turban så kommer du att bli dömd förhand - enkelt!
    Finns det an anledning till att folk i mellanöstern inte kan hålla sams?
    Har ju fan pågått sedan jag jag föddes... måste ju vara en klart sämre sorts människor som inte klarar att hålla sams.

    Bomba skiten  och gjör en parkering var det någon som sa.. låter ok i mina öron.
    Inga av länderna där har visat några tecken på varken fred eller välvilja på säkert 50 år. Så - utplåna dem - nu!
    Uppenbarligen lär sig inte de som bor där ett jävla skit. Hade vi haft krig igen???


    Historien och utvecklingen är väl känd , det osmanska rikets uppdelening iom Sykes-Picos överenskommelsen är möjligvis starten på de till synes 'eviga' krigen.

    Konflikterna mellan stater i mellanöstern likar i mycket de konflikter som europa härjades av före WW2. Många hundra år av krig och mer krig - ur askan av europas ruiner bildades kol och stålunionen och kom att bli EU är det är möjligen det som satte stopp för den eviga osämja som fansn mellan olika nationer i europa.

    Att tro att det är en sämre sorts människor som bor i mellanöstern är ett rasistiskt påstående och en historielös och obildad uppfattning om samhällen.  
  • rn85bn

    Spännande; 13 orädda mot 28 rädda. Muslimrädslan är ett faktum

Svar på tråden Är ni rädda för muslimer?