• Qarina

    Kastrera innekatt?

    Måste man?
    Om den alltid ska va inne el ha den i koppel om vi nu skulle prova att gå ut till sommaren?

  • Svar på tråden Kastrera innekatt?
  • Jemp

    Måste och måste. Inget lagkrav om den inte är ute på egen hand. Däremot många fördelar: mindre stress, risk för felbeteenden, sjukdomsrisk och mindre skrik. 

  • EnAnonumius

    Ser att den gamla myten lever kvar ännu om att det är hanar som pinkar revir..
    Det är felaktigt, både honor och hanar pinkar revir och det har oftast att göra med "ägande av platsen", och det kan även kastrerade katter göra med. Dock så blir det ju mindre av "pinka revir" av kastrerade katter.

    Kastrering av katt, oavsett kön, skulle ju jag göra. Man slipper väldigt högljudda serenaderna katterna ger när det är löptider.

    Sedan så finns det andra fördelar med kastrering:

    *Katterna lever längre
    *Katterna blir mer lugna av sig
    *Man minskar cancer risken för honorna i deras mjölkkörtlar

    Så visst är det vits att kastrera katten även om den är en innekatt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mortiscia80
    EnAnonumius skrev 2023-10-26 21:59:37 följande:

    Ser att den gamla myten lever kvar ännu om att det är hanar som pinkar revir..
    Det är felaktigt, både honor och hanar pinkar revir och det har oftast att göra med "ägande av platsen", och det kan även kastrerade katter göra med. Dock så blir det ju mindre av "pinka revir" av kastrerade katter.

    Kastrering av katt, oavsett kön, skulle ju jag göra. Man slipper väldigt högljudda serenaderna katterna ger när det är löptider.

    Sedan så finns det andra fördelar med kastrering:

    *Katterna lever längre
    *Katterna blir mer lugna av sig
    *Man minskar cancer risken för honorna i deras mjölkkörtlar

    Så visst är det vits att kastrera katten även om den är en innekatt.


    Tro vad du vill. Jag har aldrig varit med om eller hört någon bekant som haft en honkatt som pinkat revir. De kan kissa inne men det är en annan sak.
  • gnipökåms
    Mortiscia80 skrev 2023-10-26 22:02:06 följande:
    Tro vad du vill. Jag har aldrig varit med om eller hört någon bekant som haft en honkatt som pinkat revir. De kan kissa inne men det är en annan sak.
    min hona pinkade inne innan hon blev kastrerad, hon har aldrig gjort det efter ingreppet
  • EnAnonumius
    Mortiscia80 skrev 2023-10-26 22:02:06 följande:
    Tro vad du vill. Jag har aldrig varit med om eller hört någon bekant som haft en honkatt som pinkat revir. De kan kissa inne men det är en annan sak.
    Så bara för att du aldrig har "hört"  eller "varit med om det själv" om det så är det samma sak som  att andra "tror"?

    Du kan ju skriva till denna veterinärs hemsida och säga samma sak till dem, som du gör till mig, att de också bara "tror var de vill"..

    https://www.anicura.se/for-djuragare/katt/fakta-och-rad/katten-kissar-utanfor-ladan/

    Revirmarkering

    Urinmarkering är ett naturligt beteende hos katter då de kan använda detta för att markera revir. I motsats till vad många tror är kastrering inte alltid lösningen på detta beteende då även kastrerade hankatter och honkatter kan urinspraya. Om katten gör detta inomhus är det ofta ett tecken på en osäkerhet avseende reviret och det är vanligare i flerkattshushåll än hos katter som lever som ensamkatter. Ju fler katter, desto större är alltså risken för problem.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • felicityporter

    Det finns endast fördelar med att kastrera en katt, oavsett om det är han eller honkatt. Jag hade absolut valt det, för kattens skull först och främst!

  • felicityporter
    Nässelfjärilen skrev 2023-10-27 03:26:05 följande:

    Ska ni använda katten till avel eller varför vill ni inte kastrera? Eller är det en fråga om pengar? Att det är dyrt att kastrera? 


    Om det är för dyrt att kastrera har man verkligen inte råd till att äga katt öht.
  • Nässelfjärilen
    felicityporter skrev 2023-10-27 03:28:39 följande:
    Om det är för dyrt att kastrera har man verkligen inte råd till att äga katt öht.
    Nej, jag tänker också så. Men det verkar finnas de som skaffar djur utan att tänka på att det kan tillkomma kostnader likt dessa.

    Det är likt de som har innekatt och sedan ger katterna billigt torrfoder för att de inte har råd med annat... 
Svar på tråden Kastrera innekatt?