Anonym (tveksam) skrev 2023-10-29 16:45:15 följande:
"Nej de kan inte tvinga er men de kan göra en orosanmälan om ni inte sköter om ert barn. Brist i omvårdnad tror jag det kallas". Ts måste vara mycket "glad" över denna kommentar ... Det är inte till någon hjälp, bara fördömande av någon som egentligen inte vet. Varför är det så viktigt att skriva sådana här kommentarer och leka besserwisser? Vi är här för att stödja varandra, inte skapa oro.
Samma sak hände min brors pojke i denna ålder, och vi förstod ingenting. De var även oroade för att han ansågs som "långsam" vilket de tyckte var mycket oroande. Han blev jätteledsen, och trodde att det var något fel på honom. Men det var ju hans personlighet. Han blev präst, så inte var det något fel på hans tal. Varför har de så bråttom med att döma ut någon med långa utredningar? Det kan vara både till både nytta och skada, så det är en svår situation att veta hur man ska göra.
Pratar du om logoped nu?
Mitt barn gick till logoped för talade otydligt, kunde inte säga R och lite andra saker. Vi gick en gång, fick lite tips och det räckte! De gör inte långa utredningar, de lyssnar på barnet och eventuellt får man träning med sig hem. Kan vara ramsor tex som gör att tungan hamnar rätt för uttal osv.
Om barnen blir ledsna är det för att de känner förälderns känslor. Varför skulle barnet tro att det var fel på honom för att man går hos logopeden annars?