• Steffe78

    Stresskänslig

    Jag har så svårt att hantera stress på jobbet när något oväntat hände. Jag får hjärtklappning blir stressad och känner mig totalt värdelös. Jag gör verkligen allt jag kan när en oväntad situation dyker upp. När situationen är löst kan det ta veckor innan något annat akut händer.
    Jag blir alldeles slut och ofta deprimerad några dagar efter en oväntad händelse på jobbet.

    Hur kan man tänka och bete sig för att böttre klara av stressiga oväntade situationer?

  • Svar på tråden Stresskänslig
  • Anonym (Potter)

    Träna på andningsövningar. Hjärtat kan man ju inte styra, men andningen går. Om man medvetet tar djupa, lugna andetag följer hjärtat efter och de skickar då signaler till hjärnan om att det är ok. Nu vet jag inte vad det är för jobb du har. Men om det går att gå undan en kort stund och andas så kan det verkligen hjälpa. 


    Man behöver öva på andningen för att klara av att styra den även i en stress-situation. 

    Mindfulness tycker många hjälper. 


    Annars är ju regelbunden motion också något som hjälper de flesta att må bra och behålla lugnet. 


    Om du jobbar med något mentalt påfrestande kanske någon typ av samtal efter akuta händelser behövs. Psykologer, läkare och lärare har ju tex alla (vad jag vet) arbetsgrupper där de kan ventilera. 

    Hur ser relationen till dina kollegor ut? En fin arbetsgemenskap underlättar ju mycket. Kanske finns behov av så kallad team buildning? 

Svar på tråden Stresskänslig