Agda90 skrev 2023-11-02 09:31:38 följande:
Be om att gå på tätare kontroller på BVC. När mina var små var vi där varje dag under en period på 2-3 veckor då båda barnen hade tappat mycket födelsevikt.
BVC är till för att ha koll på våra små och om du känner oro så be om tätare kontroller så att du inte går och oroar dig i onödan.
Eftersom bebis inte vill amma så känns det inte som att du kommer lyckas få i bebis ersättning utöver amningen.
Vår bröstmjölk har den perfekta sammansättningen av näring och det är ytterst sällan som den är näringsfattig - men det händer!! Kanske att du ska prova att ge ersättning istället för en amning och se vad som händer?
Någon skrev om att utesluta mjlölkprotein. Det är också något som kan vara värt att testa. Har din bebis utslag? Torr hud? Bajsar grönt? Gnällig? Ont i magen?
Om du upplever att bebis kan ha något av det så prova att utesluta mjölk ett tag.
Är du osäker på om BVC ger rätt råd be om en second opinion från en annan BVC sköterska. Är du inte nöjd med deras svar och magkänslan säger dig något annat ta då kontakt med barnmottagningen. Det gjorde jag när jag misstänkte att min grabb var allergisk mot mjölk när han var knappt två månader.
Att ge hjälp via ett forum är svårt. Och det viktigaste är att DU följer din magkänsla!
Nu är mina barn 16 och 12 så maningen är långt förbi men vad jag minns (rätta mig gärna om jag har fel) så är bröstmjölken som tunnast i början av amningen. Kan det inte vara en ide att pumpa ut lite så att bebis får i sig den "tjockaste" mjölken direkt?
Som sagt, bara en tanke och inte säkert att jag ens är inne på rätt spår!
Och ang detta har jag också hört det, men att bebisen behöver båda sorters mjölk, men det kan ju vara en tanke.
Jag har inget emot att ge ersättning vid behov, tänkte mer ställa frågan om nån haft samma läge som jag och ville berätta vad det berodde på för dem.
Bebis är också av den lättkräksnde sorten så när vi la in en tilläggsmartning och trugade i så kom allt upp igen. Det känns ju inte heller bra för viktuppgång.