• Anonym (Anonym)

Helammar och bebis går inte upp??

Behöver hjälp att hitta möjliga skäl.

Har en helammad bebis på 9 v som står och stampar viktmässigt sen knappt 2v. Vi ammar var 2-3 h hela dagen, tills barnet somnar eller släpper taget med mjölk rinnande från mungipan och rullande ögon av nöjdhet. nattetid blir det 2-3 amningar när bebis vaknar. Brösten blir markant slappare efter amning med.

Bebis kissar och bajsar mycket, ibland känns det som det kommer ut mer än jag rinligen kan tillföra. Men det blir många blöjor på en dag.

Växer gör barnet, och utvecklas både motoriskt och i sin kontakt med mig. 

Men vikten går långsamt, kanske 80 g i v nu, vilket ju är lite.

Vad kan det vara? BVC är informerade och säger bara att vi avvaktar men mammaoron är ju där när vi ammar och ammar men vikten inte svarar.

Nån som varit med om detta? Vad berodde det på?

• Svar på tråden Helammar och bebis går inte upp??
  • Agda90

Be om att gå på tätare kontroller på BVC. När mina var små var vi där varje dag under en period på 2-3 veckor då båda barnen hade tappat mycket födelsevikt. 
    BVC är till för att ha koll på våra små och om du känner oro så be om tätare kontroller så att du inte går och oroar dig i onödan. 

Eftersom bebis inte vill amma så känns det inte som att du kommer lyckas få i bebis ersättning utöver amningen.
    Vår bröstmjölk har den perfekta sammansättningen av näring och det är ytterst sällan som den är näringsfattig - men det händer!! Kanske att du ska prova att ge ersättning istället för en amning och se vad som händer?

Någon skrev om att utesluta mjlölkprotein. Det är också något som kan vara värt att testa. Har din bebis utslag? Torr hud? Bajsar grönt? Gnällig? Ont i magen?
    Om du upplever att bebis kan ha något av det så prova att utesluta mjölk ett tag. 

Är du osäker på om BVC ger rätt råd be om en second opinion från en annan BVC sköterska. Är du inte nöjd med deras svar och magkänslan säger dig något annat ta då kontakt med barnmottagningen. Det gjorde jag när jag misstänkte att min grabb var allergisk mot mjölk när han var knappt två månader. 

Att ge hjälp via ett forum är svårt. Och det viktigaste är att DU följer din magkänsla!

Nu är mina barn 16 och 12 så maningen är långt förbi men vad jag minns (rätta mig gärna om jag har fel) så är bröstmjölken som tunnast i början av amningen. Kan det inte vara en ide att pumpa ut lite så att bebis får i sig den "tjockaste" mjölken direkt?
    Som sagt, bara en tanke och inte säkert att jag ens är inne på rätt spår!

• Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2023-11-02 09:31:38 följande:

Be om att gå på tätare kontroller på BVC. När mina var små var vi där varje dag under en period på 2-3 veckor då båda barnen hade tappat mycket födelsevikt. 
    BVC är till för att ha koll på våra små och om du känner oro så be om tätare kontroller så att du inte går och oroar dig i onödan. 

Eftersom bebis inte vill amma så känns det inte som att du kommer lyckas få i bebis ersättning utöver amningen.
    Vår bröstmjölk har den perfekta sammansättningen av näring och det är ytterst sällan som den är näringsfattig - men det händer!! Kanske att du ska prova att ge ersättning istället för en amning och se vad som händer?

Någon skrev om att utesluta mjlölkprotein. Det är också något som kan vara värt att testa. Har din bebis utslag? Torr hud? Bajsar grönt? Gnällig? Ont i magen?
    Om du upplever att bebis kan ha något av det så prova att utesluta mjölk ett tag. 

Är du osäker på om BVC ger rätt råd be om en second opinion från en annan BVC sköterska. Är du inte nöjd med deras svar och magkänslan säger dig något annat ta då kontakt med barnmottagningen. Det gjorde jag när jag misstänkte att min grabb var allergisk mot mjölk när han var knappt två månader. 

Att ge hjälp via ett forum är svårt. Och det viktigaste är att DU följer din magkänsla!

Nu är mina barn 16 och 12 så maningen är långt förbi men vad jag minns (rätta mig gärna om jag har fel) så är bröstmjölken som tunnast i början av amningen. Kan det inte vara en ide att pumpa ut lite så att bebis får i sig den "tjockaste" mjölken direkt?

Inga utslag, lite torr hud, knallgult bajs, inte magont eller överdrivet fisig längre (var så första veckorna men det har upphört). Inget som så tyder på mpallergi direkt.

Har pratat med flera än bvc och får bara höra att avvakta. Det är det svåra att göra tycker jag!
  • Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2023-11-02 09:31:38 följande:

Och ang detta har jag också hört det, men att bebisen behöver båda sorters mjölk, men det kan ju vara en tanke. 

Jag har inget emot att ge ersättning vid behov, tänkte mer ställa frågan om nån haft samma läge som jag och ville berätta vad det  berodde på för dem. 

Bebis är också av den lättkräksnde sorten så när vi la in en tilläggsmartning och trugade i så kom allt upp igen. Det känns ju inte heller bra för viktuppgång.

• Anonym (....)

Ts: Killgissar? Det var ett adekvat råd, som egentligen skulle ha fått från bvc. 

Ja, jag har haft spädbarn som inte gick upp i vikt av enbart amning. Men så fort h*n fick ersättning på flaska i tillägg till fri amning ökade vikten bra. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2023-11-02 09:50:15 följande:

Ts: Killgissar? Det var ett adekvat råd, som egentligen skulle ha fått från bvc. 

Ja, jag har haft spädbarn som inte gick upp i vikt av enbart amning. Men så fort h*n fick ersättning på flaska i tillägg till fri amning ökade vikten bra. 

Fast du gav ingen förklaring till varför, vilket ju är det relevanta om man ska kunna förstå problemet?

Ammade nu vid 910- bebis åt 20 min och somnade i knä. Sover nu. Kan ju inte ge ersättning då? När bebis vaknar kommer jag erbjuda bröstet direkt. Vägras det sp kör vi lite magtid och försöker igen sen. Vet inte när jag skulle få in flaska bara - hur gjorde du? Mitt barn äter eller sover ju om dagarna, väckte du bebis?

• Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-02 09:57:40 följande:

Fast du gav ingen förklaring till varför, vilket ju är det relevanta om man ska kunna förstå problemet?

Ammade nu vid 910- bebis åt 20 min och somnade i knä. Sover nu. Kan ju inte ge ersättning då? När bebis vaknar kommer jag erbjuda bröstet direkt. Vägras det sp kör vi lite magtid och försöker igen sen. Vet inte när jag skulle få in flaska bara - hur gjorde du? Mitt barn äter eller sover ju om dagarna, väckte du bebis?

Självklart för att ditt barn ska gå upp i vikt och fp i sig den näringen som behövs. Var jag verkligen tvungen att förklara det för dig??

Du ersättning antigen för eller efter amning. 

Ja, jag var tvungen att väcka min barn för att h*n i te skulle tyna bort. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2023-11-02 10:44:50 följande:
    Självklart för att ditt barn ska gå upp i vikt och fp i sig den näringen som behövs. Var jag verkligen tvungen att förklara det för dig??

Du ersättning antigen för eller efter amning. 

Ja, jag var tvungen att väcka min barn för att h*n i te skulle tyna bort. 
    Du behöver inte bli dryg. Det är ju relevant att veta VARFÖR man inte får i sig näring. Är det dålig mjölk eller ett underliggande hälsoproblem hos bebis? I det senare fallet behöver man kanske behandla det på annat vis än att övermata. Det var min poäng. 
  • cosinus

Om bebisen är nöjd och glad och växer så ta det lugnt och avvakta.

Min bror och min brors barn föddes stora, brorsan över 4.5 kg och hans barn inte långt ifrån men de har sen alltid varit små och smala som barn så innan de landade på sin kurva så blev de ju att de tappade i kurvsystemet och inte gick upp så mycket i vikt.

Min systers barn har varit tvärtom, fötts mindre men sen är det som att hon haft grädde i brösten, de har ökat fort och klättrat många kurvor vid amning.

Mina egna barn har både fötts små och vuxit långsamt samt ibland tappat på kurvorna. Min ena har provat vara under -3 på vikten. Han vägde drygt 7 kg vid 1 års ålder men var pigg och glad. 

Gå på allmäntillstånd och fortsätt följa vikten men om inte bebis redan är jätteliten så hade jag definitivt haft is i magen och tänkt att den nog bara försöker hitta igen sin egen kurva.

• Anonym (Anonym)
    cosinus skrev 2023-11-02 10:58:41 följande:

Om bebisen är nöjd och glad och växer så ta det lugnt och avvakta.

Min bror och min brors barn föddes stora, brorsan över 4.5 kg och hans barn inte långt ifrån men de har sen alltid varit små och smala som barn så innan de landade på sin kurva så blev de ju att de tappade i kurvsystemet och inte gick upp så mycket i vikt.

Min systers barn har varit tvärtom, fötts mindre men sen är det som att hon haft grädde i brösten, de har ökat fort och klättrat många kurvor vid amning.

Mina egna barn har både fötts små och vuxit långsamt samt ibland tappat på kurvorna. Min ena har provat vara under -3 på vikten. Han vägde drygt 7 kg vid 1 års ålder men var pigg och glad. 

Gå på allmäntillstånd och fortsätt följa vikten men om inte bebis redan är jätteliten så hade jag definitivt haft is i magen och tänkt att den nog bara försöker hitta igen sin egen kurva.

Bebis var över 4,6 kg vid födseln. Gick först ned, sen upp till 2 kurvor över normal när första dagarnas vikttapp togs igen och nu ned till 1,5 kurva över normal. Så vi har nog inte hittat kurvan än heller kanske.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-02 11:02:53 följande:
    Bebis var över 4,6 kg vid födseln. Gick först ned, sen upp till 2 kurvor över normal när första dagarnas vikttapp togs igen och nu ned till 1,5 kurva över normal. Så vi har nog inte hittat kurvan än heller kanske.
    Och därför ska du ta kontat med bvc och ev få en remiss till barnkliniken. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2023-11-02 11:39:07 följande:
    Och därför ska du ta kontat med bvc och ev få en remiss till barnkliniken. 
    Har ju redan kontakt med bvc, givetvis, och inbokade extra kontroller och en plan om det ser ut som att det blir en alldeles konstig viktuppgång .

Jag sökte erfarenheter hos andra för att ha mer kött på benen än ?det kan vara normalt?. Det fattar jag med att det kan, som så mkt med bebisar. Men att ha lite tankar om hur det varit för andra som haft samma sits och vad skälen bakom var då tycker jag känns bra att skaffa sig om man kan.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-02 09:01:33 följande:
    Men bebisen vill ju inte? Jag har testat att ge bröstet mellan nu och det är typ ett sug och sen nej? 
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-02 09:19:30 följande:
    Förskolan är ju också bara en begränsad deltid. Hur löste du det tiden barnet inte var där? 

Hm, ja det är ju svårt om liten inte vill. Våra barn är födda mitt i vintern så vi var en del inomhus de första månaderna. Då har jag kunnat amma och äldre barnet /barnen har lekt där jag suttit. Ibland satt vi i fåtöljen allihop, de stora på varsitt armstöd och jag läste bok för dom medan minsta ammades.

De har också haft ganska långa sovpass dagtid som riktigt små. Sonen sov länge ca 2h varje eftermiddag. Så jag tycker det gick hyggligt att amma på eftermiddagen och ändå hinna gör nånting med de stora när minsta sov. Pappan kom hem vid fem och kunde då ägna sig åt de större.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-11-02 15:27:31 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-02 09:19:30 följande:
    Förskolan är ju också bara en begränsad deltid. Hur löste du det tiden barnet inte var där? 

Hm, ja det är ju svårt om liten inte vill. Våra barn är födda mitt i vintern så vi var en del inomhus de första månaderna. Då har jag kunnat amma och äldre barnet /barnen har lekt där jag suttit. Ibland satt vi i fåtöljen allihop, de stora på varsitt armstöd och jag läste bok för dom medan minsta ammades.

De har också haft ganska långa sovpass dagtid som riktigt små. Sonen sov länge ca 2h varje eftermiddag. Så jag tycker det gick hyggligt att amma på eftermiddagen och ändå hinna gör nånting med de stora när minsta sov. Pappan kom hem vid fem och kunde då ägna sig åt de större.

Skulle aldrig kunna amma så med min stora. Dels vill han hela tiden klappa eller pussa eller kittla eller nypa bebis . Dels skulle han snarare öva svanhopp från armstödet.

Det andra fetade - men om du ammar oftare än varannan h sover ju minsta inte så mkt att det blir vettiga lekstunder? Eller hur kort tid ammade ni? Och din minsta sov ju då själv.(?). Min bebis sover i knä eller 30-min pass i sele, och selen  begränsar ju aktiv lek? 

Nyfiken att höra hur andra fått ihop det liksom.

Svar på tråden Helammar och bebis går inte upp??