• Anonym (Förtvivlad)

    Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla

    En väldigt svår fråga jag vet, men har man några rättigheter alls?
    Om man gjorde en privat surrogatöverenskommelse (som sen utfördes utomlands) och hon nu plötsligt fått för sig att hon vill behålla barnet (som inte är genetiskt hennes), vad gör man då? Barnet skulle födas i mammans (inte surrogatens) hemland och registreras som hennes barn direkt, men nu vill kvinnan (som är svensk och ville bo i sverige under graviditeten) behålla barnet och hotar med abort annars. Vad gör man om hon vägrar resa tillbaka dit? Barnet är ju inte hennes.

  • Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla
  • EpicF
    Anonym (i) skrev 2023-11-12 15:07:52 följande:

    Ja hon gjorde ingredienserna till att bli en slutprodukt, men det är fortfarande inte hon som äger ingredienserna som nu har blivit en slutprodukt.


    Juridiskt sätt så är det hon som äger slutprodukten, iallafall i Sverige. 
  • Anonym (i)
    EpicF skrev 2023-11-12 15:09:42 följande:
    Juridiskt sätt så är det hon som äger slutprodukten, iallafall i Sverige. 
    Jag frågade inte vad som gäller i svensk juridik, utan svenska lagen är redan glasklart och ingenting att diskutera.
  • EpicF
    Anonym (i) skrev 2023-11-12 15:13:04 följande:
    Jag frågade inte vad som gäller i svensk juridik, utan svenska lagen är redan glasklart och ingenting att diskutera.
    Så vilka lagar tycker du ska gälla då? Surrogaten bor i Sverige vilket även ts verkar göra. 
  • Anonym (i)
    EpicF skrev 2023-11-12 15:21:24 följande:
    Så vilka lagar tycker du ska gälla då? Surrogaten bor i Sverige vilket även ts verkar göra. 
    Det är inte relevant vilka lagar jag tycker ska gälla, det var inte vad jag frågade efter.
  • EpicF
    Anonym (i) skrev 2023-11-12 15:41:11 följande:
    Det är inte relevant vilka lagar jag tycker ska gälla, det var inte vad jag frågade efter.
    Ok. Vilka lagar som ska gälla är relevanta. 
  • Anonym (i)
    EpicF skrev 2023-11-12 16:26:24 följande:
    Ok. Vilka lagar som ska gälla är relevanta. 
    Inte för min fråga. Jag vet redan lagarna så det behöver jag inte fråga efter.
  • Hjelm

    Oavsett vad man tycker om surrogatmödraskap är det helt otroligt att man ger sig in i sådan här sak - förmodligen det mest livsomvälvande man är med om i livet, och med ett nytt människoliv som resultat - med noll koll på hur det fungerar juridiskt.

  • Anonym (XXX)
    Hjelm skrev 2023-11-12 16:36:27 följande:

    Oavsett vad man tycker om surrogatmödraskap är det helt otroligt att man ger sig in i sådan här sak - förmodligen det mest livsomvälvande man är med om i livet, och med ett nytt människoliv som resultat - med noll koll på hur det fungerar juridiskt.


    Det är tyvärr vanligt, och de förväntar sig alltid att få rätt i slutändan. Finns ju en del som odlar barn åt sig i fattiga kvinnors kroppar i U-länder, också. När de fastnar i tullen med en bebis som de inte har ett pass för, och socialjouren kallas dit för att ta hand om den tills vårdnadsfrågan är utredd - så anser dessa människor att det är SAMHÄLLET som SKADAR DERAS BARN med sina KONSTIGA LAGAR. Noll eget ansvar. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-12 17:29:11 följande:
    Det är tyvärr vanligt, och de förväntar sig alltid att få rätt i slutändan. Finns ju en del som odlar barn åt sig i fattiga kvinnors kroppar i U-länder, också. När de fastnar i tullen med en bebis som de inte har ett pass för, och socialjouren kallas dit för att ta hand om den tills vårdnadsfrågan är utredd - så anser dessa människor att det är SAMHÄLLET som SKADAR DERAS BARN med sina KONSTIGA LAGAR. Noll eget ansvar. 
    Och hur ofta fastnar man i tullen med ett spädbarn utan pass? 

    Du vet att man registrerar barnen och ordnar pass innan man åker hem med barnet. Pass kan skaffas på ambassaden/konsulat och moder/faderkgodkännande görs på nätet. 

    Att skaffa barn utomlands via en surrogatförmling är inte olagligt eller otillåtet. 
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2023-11-12 17:38:00 följande:
    Och hur ofta fastnar man i tullen med ett spädbarn utan pass? 

    Du vet att man registrerar barnen och ordnar pass innan man åker hem med barnet. Pass kan skaffas på ambassaden/konsulat och moder/faderkgodkännande görs på nätet. 

    Att skaffa barn utomlands via en surrogatförmling är inte olagligt eller otillåtet. 
    Så enkelt är det faktiskt inte. 

    www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.7/365049.html

    Moderskap

    Svensk rätt saknar bestämmelser om fastställelse av moderskap när ett barn tillkommit genom surrogatarrangemang och om erkännande av utländska fastställelser av moderskap. Utgångspunkten är att erkännande inte kan ske utan uttryckligt lagstöd.


    Högsta domstolen har emellertid i rättsfallen NJA 2019 s. 504 respektive NJA 2019 s. 969 beslutat att erkänna ett utländskt avgörande om moderskap för en kvinna som inte fött barnet. Båda fallen rörde en situation där en kvinna i ett utländskt avgörande fastställts som mor till ett barn efter ett surrogatarrangemang i utlandet. Rättsfallen innebär inte att det finns en generell rätt att få en utländsk dom om fastställt moderskap efter ett surrogatarrangemang erkänd i Sverige. Högsta domstolen understryker att utgångspunkten i svensk rätt fortfarande är att utländska domar inte kan erkännas utan uttryckligt stöd i lag.

  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2023-11-12 17:38:00 följande:
    Och hur ofta fastnar man i tullen med ett spädbarn utan pass? 

    Du vet att man registrerar barnen och ordnar pass innan man åker hem med barnet. Pass kan skaffas på ambassaden/konsulat och moder/faderkgodkännande görs på nätet. 

    Att skaffa barn utomlands via en surrogatförmling är inte olagligt eller otillåtet. 
    www.dn.se/nyheter/svenska-surrogatbarn-fastnar-utomlands/

    (Det går inte att kopiera från denna artikel)

    www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/ukraina/hj%C3%A4lp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/barn-f%C3%B6dda-genom-surrogatarrangemang-i-ukraina/



    Barn födda genom surrogatarrangemang i Ukraina

    Det förekommer att svenskar anlitar surrogatmödrar utomlands trots den osäkerhet och de risker detta ofta är förknippat med. Personer som överväger att genomföra surrogatarrangemang i Ukraina bör vara medvetna om att flera problem kan uppstå i fråga om till exempel faderskapsfastställelse, medborgarskap, vårdnad, pass och resa till Sverige.


  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2023-11-12 17:38:00 följande:
    Och hur ofta fastnar man i tullen med ett spädbarn utan pass? 

    Du vet att man registrerar barnen och ordnar pass innan man åker hem med barnet. Pass kan skaffas på ambassaden/konsulat och moder/faderkgodkännande görs på nätet. 

    Att skaffa barn utomlands via en surrogatförmling är inte olagligt eller otillåtet. 
    Pudelns kärna är att även om det inte är OLAGLIGT att använda sig av en surrogatmor utomlands, så är det inte heller LAGLIGT. Det vill säga: det finns inga svenska lagparagrafer som anger hur moderskapet ska föras över från kvinnan som fött barnet, och som automatiskt räknas som mor, till en svensk kvinna som uppenbarligen inte har fött barnet.

    Domstolen måste ju döma efter en lag, och ange den lagens paragrafnummer i domen, och eftersom det inte finns någon sådan lag i Sverige så kan domstolen inte tilldöma den svenska kvinnan moderskapet. Om den svenska kvinnan är gift och hennes makes sperma använts, och släktskapet fastställts i Sverige med DNA-test precis som i alla andra faderskapsmål, så kan dock HAN bli tilldömd faderskapet i en svensk domstol. 
  • Anonym (Galenskap)

    Jag kan ju undra lite hur det faktiskt blir för barnet i sig. Förr eller senare lär det ju få veta att mamman inte är biologisk mamma. Att där finns en biologisk mamma där ute som velat ha hen hela tiden. Drömt och längtat efter sitt biologiska barn. Sedan då för att göra det hela än mer svårnavigerat, ställas inför att pappa och den biologiska mamman (förmodligen) betalat mamman stora summor pengar. Som mamman (antar jag) inte betalat tillbaka. Lägg därtill faktumet att ens mamma har mottagit pengar i en affärsuppgörelse där man själv initialt endast betraktats som en ägodel, som skulle säljas. 


    Det hela känns ganska fucked up. Är ju inte alls säkert att relationen barnet och surrogatmamman kommer sluta lyckligt. Barnet riskerar att bli en rätt trasig människa i slutändan. Nu gissar jag bara, men jag antar att det kanske är lite lättare att hantera att man är ett barn fött av en surrogat. (Vilket nog är tufft nog). Än när det blir en så här galen soppa av det hela. 

Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla