• Anonym (TS)

    Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er

    Jag har själv stött på den i egenskap av att ha bruna ögon och brunt hår trots att jag har tydligt europeiskt utseende i så gott som alla typer av verksamheter, skola, arbete, arbetssökande, dejting, mm. Den enda gemensamma nämnaren bland dessa vardagsrasister är att de alltid har blå eller grön ögonfärg (aldrig bruna eller svarta) samt är av nordeuropeisk bakgrund. Med det sagt är naturligtvis inte varenda individ med dessa attribut vardagsrasister men det finns en enorm överrepresentation bland dessa har jag fått erfara. Generellt sett får de också många olika typer av fördelar från samhället som inte vi andra får på bekostnad av oss andra (jämför med t.ex. vilka fördelar vi med europeisk bakgrund får på bekostnad av utomeuropeiska personer).
                        När jag har sett detta har det fått mig att inse att det inte spelar någon roll hur mycket jag kämpar; jag kommer alltid att begränsas av att t.ex. chefer/arbetsgivare som nästan alltid har blå/gröna ögon och nordisk bakgrund ger fördelar till personer som ser ut som de själv. Precis likadant var det i skolan när lärarna satte betyg. Ett annat beslut som jag har fattat efter alla dessa år av vardagsrasism är att jag under inga omständigheter kommer att vilja ha barn med någon av nordeuropeisk härkomst då risken för att barnet skulle få blå/gröna ögon är stor. För mig kvittar det fullständigt om barnet har ljus/mörk hy, vilket kön det är, om barnet har en funktionsnedsättning eller något annat men jag kommer aldrig att acceptera att jag bidrar till att dessa ögonfärger sprids mer än de redan gjort; det hade varit som att bidra till att ännu fler som ser ut som jag blir förtryckta. 

  • Svar på tråden Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Auditanne skrev 2023-11-22 19:24:44 följande:
    Sorgligt med din farmor, att behöva dölja en väsentlig del av den man är. Hon har min sympati då man vet hur det känns. 
    Ja, det är sorgligt och kom som något av en chock för oss barnbarn. Inte att vi är fjärdedels romer, utan att ingen visste, inte ens våra föräldrar. Vi tror att farfar visste, men vi vet inte säkert. (Han dog innan jag föddes och det talades tydligen aldrig om det under hans levnad.)

    Farmor såg också sydeuropeisk ut, var något mörkare än pappa. Men det var inte hennes utseende _ i sig_ som var problemet, utan att hon var "zigenare" som man sade då. Många romer är ju ganska mörka, men andra är ljusare. Men det är just att de är romer som många har fördomar mot. Det var ännu värre förr.
  • Tow2Mater

    Vilka fördelar från samhället pratar du om?

    Imponerande du kan se ögonfärg hos någon du t ex pratar i telefonen eller mejlar med.

  • Anonym (M)

    Istället för att gå runt och vara bitter över att du anser dig ha blivit orättvist behandlad tycker jag du ska arbeta med dina egna fördomar. Du verkar ha en hel del gentemot människor med blå och grön ögonfärg. Inte så klädsamt när du ska prata om vardagsrasism.

  • Anonym (orion)

    Eftersom du placerat detta inlägg under rubriken psykisk ohälsa och inte samhälle där det mer verkar höra hemma om du verkligen ville diskutera exempel på vardagsrasism i samhället, går jag ut från att du själv inser att det inte är din ögonfärg som är problemet.

  • Anonym (annat)

    Jag har nog inte upplevt rasism som så men på senare tid har jag fått utstå mer antisemitism, det är inget nytt iofs, och fått klä skott för och stå till svars för Israels förehavanden, både från ursvenska klass/skolkamrater och muslimska.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (TS) skrev 2023-11-22 18:38:30 följande:
    Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er

    Jag har själv stött på den i egenskap av att ha bruna ögon och brunt hår trots att jag har tydligt europeiskt utseende i så gott som alla typer av verksamheter, skola, arbete, arbetssökande, dejting, mm. Den enda gemensamma nämnaren bland dessa vardagsrasister är att de alltid har blå eller grön ögonfärg (aldrig bruna eller svarta) samt är av nordeuropeisk bakgrund. Med det sagt är naturligtvis inte varenda individ med dessa attribut vardagsrasister men det finns en enorm överrepresentation bland dessa har jag fått erfara. Generellt sett får de också många olika typer av fördelar från samhället som inte vi andra får på bekostnad av oss andra (jämför med t.ex. vilka fördelar vi med europeisk bakgrund får på bekostnad av utomeuropeiska personer).
                        När jag har sett detta har det fått mig att inse att det inte spelar någon roll hur mycket jag kämpar; jag kommer alltid att begränsas av att t.ex. chefer/arbetsgivare som nästan alltid har blå/gröna ögon och nordisk bakgrund ger fördelar till personer som ser ut som de själv. Precis likadant var det i skolan när lärarna satte betyg. Ett annat beslut som jag har fattat efter alla dessa år av vardagsrasism är att jag under inga omständigheter kommer att vilja ha barn med någon av nordeuropeisk härkomst då risken för att barnet skulle få blå/gröna ögon är stor. För mig kvittar det fullständigt om barnet har ljus/mörk hy, vilket kön det är, om barnet har en funktionsnedsättning eller något annat men jag kommer aldrig att acceptera att jag bidrar till att dessa ögonfärger sprids mer än de redan gjort; det hade varit som att bidra till att ännu fler som ser ut som jag blir förtryckta. 


    Jaadu, det är ju tur för dig att du inte har mörk hy som jag då. Då hade du väl gått under. 

    Jag orkar inte ens dra alla exempel på rasism jag har stött på under mitt liv, men som brunögd tillhör du ca 90% av jordens befolkning så det kan knappast vara någon stor grej. 

     
    Anonym (A) skrev 2023-11-22 20:28:19 följande:

    Det hände några gånger i gymnasiet att man blev aggressivt ombedd att bjuda på cigg. Det hände bara oss svenskar så vitt jag vet. En bekant blev upptryckt mot väggen och anklagad för att vara rasist. Trots att inget låg bakom detta.

    Det jag menar är att rasism är inte enkelriktad. Det är lätt att glömma det.


    Ja, oj, vilken hemsk rasism. Ombedd att bjuda på cigg. Tur att det fanns kurator i skolan. 
  • Anonym (Blåögd)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-22 18:38:30 följande:
    Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er

    Jag har själv stött på den i egenskap av att ha bruna ögon och brunt hår trots att jag har tydligt europeiskt utseende i så gott som alla typer av verksamheter, skola, arbete, arbetssökande, dejting, mm. Den enda gemensamma nämnaren bland dessa vardagsrasister är att de alltid har blå eller grön ögonfärg (aldrig bruna eller svarta) samt är av nordeuropeisk bakgrund. Med det sagt är naturligtvis inte varenda individ med dessa attribut vardagsrasister men det finns en enorm överrepresentation bland dessa har jag fått erfara. Generellt sett får de också många olika typer av fördelar från samhället som inte vi andra får på bekostnad av oss andra (jämför med t.ex. vilka fördelar vi med europeisk bakgrund får på bekostnad av utomeuropeiska personer).
                        När jag har sett detta har det fått mig att inse att det inte spelar någon roll hur mycket jag kämpar; jag kommer alltid att begränsas av att t.ex. chefer/arbetsgivare som nästan alltid har blå/gröna ögon och nordisk bakgrund ger fördelar till personer som ser ut som de själv. Precis likadant var det i skolan när lärarna satte betyg. Ett annat beslut som jag har fattat efter alla dessa år av vardagsrasism är att jag under inga omständigheter kommer att vilja ha barn med någon av nordeuropeisk härkomst då risken för att barnet skulle få blå/gröna ögon är stor. För mig kvittar det fullständigt om barnet har ljus/mörk hy, vilket kön det är, om barnet har en funktionsnedsättning eller något annat men jag kommer aldrig att acceptera att jag bidrar till att dessa ögonfärger sprids mer än de redan gjort; det hade varit som att bidra till att ännu fler som ser ut som jag blir förtryckta. 


    Oj oj, det verkar som att du själv är en riktig fullblodsrasist som skyr vissa ögonfärger som pesten. Tänk om folk resonerar likadant om de med bruna ögon.
  • Anonym (Annan_erfarenhet)

    Jag har mött mest positiva reaktioner för att en del tycker att jag har så fint hår (mörkbrunt som i vissa lägen kan se svart ut). Det beror nog mer på vilken sorts personer man har i sin omgivning,

  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-23 10:42:44 följande:
    Jaadu, det är ju tur för dig att du inte har mörk hy som jag då. Då hade du väl gått under. 

    Jag orkar inte ens dra alla exempel på rasism jag har stött på under mitt liv, men som brunögd tillhör du ca 90% av jordens befolkning så det kan knappast vara någon stor grej. 

     
    Anonym (A) skrev 2023-11-22 20:28:19 följande:

    Det hände några gånger i gymnasiet att man blev aggressivt ombedd att bjuda på cigg. Det hände bara oss svenskar så vitt jag vet. En bekant blev upptryckt mot väggen och anklagad för att vara rasist. Trots att inget låg bakom detta.

    Det jag menar är att rasism är inte enkelriktad. Det är lätt att glömma det.


    Ja, oj, vilken hemsk rasism. Ombedd att bjuda på cigg. Tur att det fanns kurator i skolan. 
    Missade du biten om aggressivt? Är inte all rasism hemsk förresten? 
  • Anonym (MrMamaacita)

    Tror det kan vara bra om man först kommer överens om vad som faktiskt är rasism och vad som helt enkelt bara är vanliga idioter med ett kasst bemötande gentemot alla dom träffar.

    Folk är överlag klena och extremt lättkränkta, och kan man skylla på något så gör man det, oavsett ögonfärg. Varför ta ansvar när man kan hävda att man blivit felbehandlad pga något sådant. Min tidigare sambo utsattes väldigt ofta, enligt henne, för denna vardagsrasism. Men denna vardagsrasism kan omskrivas till att hon har ofta ett kasst bemötande emot folk, ser allmänt sur ut, och har oftast inte presterat så bra som hon själv tycker, varken på arbetsplats eller i skola.

    Bör tilläggas att hon var helt perfekt som hon var, en helt underbar människa, partner och vän. Men med den något ocharmiga egenskapen att tycka att allt hon råkade ut för var rasism när det helt enkelt så på sig själv på ett annat (bättre)  sätt än alla andra, och var helt oförmögen till att ta åt sig någon form av feedback eller kritik.

    Sen så verkar det även som att TS är lite smygrasist, och kanske inte så lite heller.

    Nu är ju detta endast min erfarenhet som !VIT SVENSK MAN! och är det något jag vet, så är det att det finns inget utrymme för mina åsikter :)

    Tack å hej!

  • fultextad användarhandbok

    Som svenskspråkig finländare har jag någon gång hört något tillmäle riktat till språket från finskspråkigt håll, en annan gång något tillmäle om mitt ursprung då jag varit i Sverige. Det har inte påverkat mig på något vis, folk får tycka vad de vill, så klart kan man ju tycka att kunde låta bli att delge mig sina åsikter bara så där. Fast det är ju undantag det jag beskrivit. Det tarvas lite mer än sådana fånigheter för att jag ska känna mig förtryckt.

  • Core

    Du låter snarare som en lättkränkt människa som drar rasistkortet.

    De flesta av oss går igenom livet och möter motstånd, otrevliga människor och annat skit, ned klarblå ögon.

    Kommer ihåg runt 2005 när det var en artikel om en mörkhyad kille mötte rasism på bygget. Den rasismen var i form av att få sitta i skuffen på bilen, gubbar som ville se bilder på hans flickvän etc. Varenda grej han radade upp var skit alla vi som var bygglärlingar fick utstå, men det var rasism för att han var mörk

    Det är att förringa de problem som finns i samhället, som om det är en smal minoritet som utsätts.

    Med det sagt, du låter som en kränkt karen bara

  • Anonym (Blåögd)
    Core skrev 2023-11-23 19:45:46 följande:

    Du låter snarare som en lättkränkt människa som drar rasistkortet.

    De flesta av oss går igenom livet och möter motstånd, otrevliga människor och annat skit, ned klarblå ögon.

    Kommer ihåg runt 2005 när det var en artikel om en mörkhyad kille mötte rasism på bygget. Den rasismen var i form av att få sitta i skuffen på bilen, gubbar som ville se bilder på hans flickvän etc. Varenda grej han radade upp var skit alla vi som var bygglärlingar fick utstå, men det var rasism för att han var mörk

    Det är att förringa de problem som finns i samhället, som om det är en smal minoritet som utsätts.

    Med det sagt, du låter som en kränkt karen bara


    Mycket bra sagt!

    Den jargong du beskriver har funnits i alla tider. Man skämtar med "skåningen", någon som är skallig, någon som är vänsterhänt etc. Detta har ansetts vara helt ok. Men sedan när man säger något om "araben" eller liknande då är det helt plötsligt rasism. Löjligt och lättkränkt.
  • Agda90
    Anonym (TS) skrev 2023-11-22 18:38:30 följande:
    Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er

    Jag har själv stött på den i egenskap av att ha bruna ögon och brunt hår trots att jag har tydligt europeiskt utseende i så gott som alla typer av verksamheter, skola, arbete, arbetssökande, dejting, mm. Den enda gemensamma nämnaren bland dessa vardagsrasister är att de alltid har blå eller grön ögonfärg (aldrig bruna eller svarta) samt är av nordeuropeisk bakgrund. Med det sagt är naturligtvis inte varenda individ med dessa attribut vardagsrasister men det finns en enorm överrepresentation bland dessa har jag fått erfara. Generellt sett får de också många olika typer av fördelar från samhället som inte vi andra får på bekostnad av oss andra (jämför med t.ex. vilka fördelar vi med europeisk bakgrund får på bekostnad av utomeuropeiska personer).
                        När jag har sett detta har det fått mig att inse att det inte spelar någon roll hur mycket jag kämpar; jag kommer alltid att begränsas av att t.ex. chefer/arbetsgivare som nästan alltid har blå/gröna ögon och nordisk bakgrund ger fördelar till personer som ser ut som de själv. Precis likadant var det i skolan när lärarna satte betyg. Ett annat beslut som jag har fattat efter alla dessa år av vardagsrasism är att jag under inga omständigheter kommer att vilja ha barn med någon av nordeuropeisk härkomst då risken för att barnet skulle få blå/gröna ögon är stor. För mig kvittar det fullständigt om barnet har ljus/mörk hy, vilket kön det är, om barnet har en funktionsnedsättning eller något annat men jag kommer aldrig att acceptera att jag bidrar till att dessa ögonfärger sprids mer än de redan gjort; det hade varit som att bidra till att ännu fler som ser ut som jag blir förtryckta. 


    Du är ju själv smygrasist... Du ska aldrig skaffa barn som kan bli blå- eller grönögda skriver du. Och du känns väldigt fördömande. Så vad gör dig bättre än de du påstår är rassiter?

    Det är inte en ögonfärg som är rasistisk. Det är människan.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er