• Nymphomania

    Vad är orsaken till att en får känslor för någon annan än sin partner?

    Det sägs att de flesta nångång, framförallt under ett längre förhållande, får känslor för någon annan, men det väsentliga är ju om man väljer att agera på känslorna.

    Då till min fundering, om man blir förälskad/får känslor för någon annan innebär det alltid något av följande:
    * Man är osäker på sin relation/man är inte rätt för varandra/ man är inte lycklig i relationen 
    * Man är polyamorös 

    Eller vad anser ni och kan det skilja från person till person eller situation?

    Jag har under mina snart 15 år tillsammans med maken blivit förälskad i 3-4 andra personer och det UTAN att sluta älska min partner. Vid 2 av tillfällena var vårat äktenskap kantstött och under påfrestning, men inte de övriga gångerna.
    Jag har inte agerat på känslorna trots att de varit besvarade. Men eftersom det återkommer så har jag börjat fundera på om jag är polyamorös eller om det är nåt jag saknar något i äktenskapet...  
    Jag skulle dock aldrig kunna tänka mig att leva som poly av flera anledningar. Min man skulle aldrig gå med på det heller då han är väldigt monogam. Och jag är för svartsjuk, och han med. Skulle inte funka.
    Jag är öppen och både visar känslor och kan prata om dom, är tydlig osv i vår kommunikation men min man har lite svårt att prata om känslor och ja, det mesta sånt. Han är mer praktisk lagd öht. 

  • Svar på tråden Vad är orsaken till att en får känslor för någon annan än sin partner?
  • Anonym (ett år)
    Nymphomania skrev 2023-11-27 01:03:58 följande:

    Svar till Tukt: Mycket väl formulerat och tänkvärda ord. Känslor är ju faktiskt väldigt avancerade saker.
    Och precis som du säger, man kan ju älska sitt hem och absolut inte ha några planer på att byta bostad eller köpa en till, men att gå på visning eller bara drömma om nåt annat boende är ju mänskligt. 


    Beror på vem man frågar. Jag var singel när jag fick känslor för kvinnor som var upptagna. Speciellt en, som jag var olyckligt kär i flera år. Hon var min drömtjej.
    Men många säger att man kan styra sånt.
    Är det mer lämpigt att styra vilka man får känslor för om man är singel eller upptagen? Eller spelar det ingen roll, om den man har känslor för ändå är upptagen?
  • Anonym (ett år)

    Det är skillnad på folk också. När jag hade känslor för en yngre tjej på jobbet så var det fel enligt de flesta. Vi var båda singlar. Jag har sett att kvinnor tycker det är mer ok att de inleder nåt med en kollega även om båda inte är singlar.

  • Anonym (Tappar balansen)

    Långa relationer är ett race för sig och de flesta som uttalar sig har ingen eller rätt lite täckning för att göra det.

    Allt var fine till 15 år ca, jag blev också lite småkär 2-3 gånger men inget som överhuvudtaget hotade min primära relation. Väntar man så går det över, vet man så förnuftigt.

    Hade man frågat mig under de 15 åren så hade jag också sagt med 100 % övertygelse att jag ska aaaaldrig vara otrogen. Självklart inte.

    Vid 17 år kände jag mig lite grå och trist och att min partner inte gav mig kärlek och uppmärksamhet på samma sätt. Det gjorde mig ledsen, men på något vis blev det lite bättre igen. Man började tänka att det går ju inte att önska samma intresse efter alla de här åren, även om man tar hand om sig och ser bra ut.

    Vid 24 år fick jag en stormande hormonell lust som min partner inte kunde möta, och av det blev det en affär. Det tog alltså sju år från att jag kände mig försummad tills det faktiskt hände något, och utan min kropps förändringar hade det nog inte hänt.

    Så du kan tro att du vet, men livet är inte över ännu.

    För övrigt:

    simplyhormones.com/confessions-of-a-man-how-menopause-ended-my-marriage-and-what-i-wished-id-known-then/ 

    www.balance-menopause.com/news/menopause-puts-final-nail-in-marriage-coffin/

    www.stowefamilylaw.co.uk/blog/2022/10/17/menopause-a-divorce-danger-zone/

  • Anonym (Bekräftelse)
    Jag tror mycket handlar om brist på bekräftelse. Jag är på en helt annan nivå när jag och sambon kramats mycket, pratat och bekräftat varandra.
  • Tukt
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-27 06:35:29 följande:
    Beror på vem man frågar. Jag var singel när jag fick känslor för kvinnor som var upptagna. Speciellt en, som jag var olyckligt kär i flera år. Hon var min drömtjej.
    Men många säger att man kan styra sånt.
    Är det mer lämpigt att styra vilka man får känslor för om man är singel eller upptagen? Eller spelar det ingen roll, om den man har känslor för ändå är upptagen?
    Vad som är lämpligt eller inte, kan vara svårt att avgöra. Lite beroende på vad du lägger i begreppet. Om det handlar om vad som är lämpligt för just dig, beror väl mer på hur du har förmåga att hantera känslorna. Det kan ju finnas något fint med att drömma på avstånd. I bland kanske nästan mer. För i drömmen och fantasin så är  allt liksom perfekt. Det är det ju sällan en relation.
    Samtidigt kan man må dåligt av det, och begränsa en till att faktiskt hitta en partner.
    Och om jag spinner vidare kanske man lite kan jämföra det med sex och porr. Att titta eller läsa porr är ju att leka med sina fantasier, och det är i grunden bra. Men när fantasierna tenderar ta över verkligheten och man börjar jämföra dom med sin partner eller tilltänkta partner , det är då det blir skadligt...
  • Anonym (ett år)
    Tukt skrev 2023-11-27 10:44:11 följande:
    Vad som är lämpligt eller inte, kan vara svårt att avgöra. Lite beroende på vad du lägger i begreppet. Om det handlar om vad som är lämpligt för just dig, beror väl mer på hur du har förmåga att hantera känslorna. Det kan ju finnas något fint med att drömma på avstånd. I bland kanske nästan mer. För i drömmen och fantasin så är  allt liksom perfekt. Det är det ju sällan en relation.
    Samtidigt kan man må dåligt av det, och begränsa en till att faktiskt hitta en partner.
    Och om jag spinner vidare kanske man lite kan jämföra det med sex och porr. Att titta eller läsa porr är ju att leka med sina fantasier, och det är i grunden bra. Men när fantasierna tenderar ta över verkligheten och man börjar jämföra dom med sin partner eller tilltänkta partner , det är då det blir skadligt...
    Jag har sett att det är lätt för att andra att avgöra vad som är lämpligt. Ofta så är det olämpligt när en man är attraherad av en kvinna. Oavsett om hon är singel eller upptagen. Som jag skrev tidigare så tycker en del kvinnor att det är mer ok för dom att inleda nåt med en upptagen man, eller att hon själv är upptagen. Mer ok än att en singelman vill träffa en singelkvinna.
    Jag mådde dåligt av att vara olyckligt kär, men jag försökte med andra kvinnor. Gick inte och väntade på att kvinnan jag var kär i skulle bli singel.
  • Tukt
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-27 10:52:06 följande:
    Jag har sett att det är lätt för att andra att avgöra vad som är lämpligt. Ofta så är det olämpligt när en man är attraherad av en kvinna. Oavsett om hon är singel eller upptagen. Som jag skrev tidigare så tycker en del kvinnor att det är mer ok för dom att inleda nåt med en upptagen man, eller att hon själv är upptagen. Mer ok än att en singelman vill träffa en singelkvinna.
    Jag mådde dåligt av att vara olyckligt kär, men jag försökte med andra kvinnor. Gick inte och väntade på att kvinnan jag var kär i skulle bli singel.
    Men om det går så långt att andra märker av ens känslor och därmed tycker det är olämpligt, ja då kanske man inte riktigt lyckats behålla känslorna för sig själv. Och där kan det ju bli lite ansträngande för omgivningen att ta del av det.
    Sedan om det går så långt att man är otrogen, så är ju det lite en annan sak än att just få känslor. 
  • Anonym (ett år)
    Tukt skrev 2023-11-27 11:14:42 följande:
    Men om det går så långt att andra märker av ens känslor och därmed tycker det är olämpligt, ja då kanske man inte riktigt lyckats behålla känslorna för sig själv. Och där kan det ju bli lite ansträngande för omgivningen att ta del av det.
    Sedan om det går så långt att man är otrogen, så är ju det lite en annan sak än att just få känslor. 
    Nej, om man berättar för nån man känner att man har känslor för en person, då delar man med sig. Att vara otrogen är nåt helt annat ja, och vissa anser att det är mer ok än att två singlar träffas.
  • Tukt
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-27 12:15:11 följande:
    Nej, om man berättar för nån man känner att man har känslor för en person, då delar man med sig. Att vara otrogen är nåt helt annat ja, och vissa anser att det är mer ok än att två singlar träffas.
    Ja, fast måste man det då? Berätta alltså. Om det inte finns en hygglig chans till att det sedan blir något, så kommer man lätt att förstöra för sig själv och andra.
    Och visst, såklart att otrohet är mer belastat med negativa känslor än om två singlar visar intresse för varandra. Men det är väl bara naturligt?
    Kan ju också vara viktigt att tänka på att en del tenderar att lättare få känslor och åtrå för personer i en relation, vilket i sin tur mer handlar om en själv. Så om det finns ett mönster man ser problematiskt så kan det ju gå att bryta det.
  • Anonym (ett år)
    Tukt skrev 2023-11-27 13:16:38 följande:
    Ja, fast måste man det då? Berätta alltså. Om det inte finns en hygglig chans till att det sedan blir något, så kommer man lätt att förstöra för sig själv och andra.
    Och visst, såklart att otrohet är mer belastat med negativa känslor än om två singlar visar intresse för varandra. Men det är väl bara naturligt?
    Kan ju också vara viktigt att tänka på att en del tenderar att lättare få känslor och åtrå för personer i en relation, vilket i sin tur mer handlar om en själv. Så om det finns ett mönster man ser problematiskt så kan det ju gå att bryta det.
    Nej, man måste inte berätta för de man känner om man gillar nån. Men ibland så gör man det. Det har de jag känner gjort för mig, berättat om nån de gillar.

    Jag menar att det mer negativt att två singlar skulle träffas, än att upptagna gör det. Det är skillnad på folk.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-27 10:52:06 följande:
    Jag har sett att det är lätt för att andra att avgöra vad som är lämpligt. Ofta så är det olämpligt när en man är attraherad av en kvinna. Oavsett om hon är singel eller upptagen. Som jag skrev tidigare så tycker en del kvinnor att det är mer ok för dom att inleda nåt med en upptagen man, eller att hon själv är upptagen. Mer ok än att en singelman vill träffa en singelkvinna.
    Jag mådde dåligt av att vara olyckligt kär, men jag försökte med andra kvinnor. Gick inte och väntade på att kvinnan jag var kär i skulle bli singel.
    Kan du aldrig glömma vad din syster sa till dig, när du var kär i en mycket yngre kvinna på ditt jobb..

    Det var ju flera år sen och nu har du dragit upp det i nästan varenda tråd du skriver i på FL..
    "Kaffedraken"  Jag tycker det bara är synd att du ff går efter vad din syster tycker..Strunta i vad hon tycker..

    Du skriver att alla kvinnor tycker som din syster gör, men det är absolut inte sant..
  • Anonym (ett år)
    Anonym (Isa) skrev 2023-11-27 18:06:29 följande:
    Kan du aldrig glömma vad din syster sa till dig, när du var kär i en mycket yngre kvinna på ditt jobb..

    Det var ju flera år sen och nu har du dragit upp det i nästan varenda tråd du skriver i på FL..
    "Kaffedraken"  Jag tycker det bara är synd att du ff går efter vad din syster tycker..Strunta i vad hon tycker..

    Du skriver att alla kvinnor tycker som din syster gör, men det är absolut inte sant..
    Nej, jag kommer aldrig att glömma det. Men det är inte bara hon som har dubbelmoral, träffat många som har det. Läst många här som har det.
  • Anonym (XXX)

    Det där med "polyamorös" är ju så sällsynt, att det är frågan om det ens finns på riktigt... Så det kan du nog strunta i. 

    Det finns olika sorters kärlek, och det är inte alls ovanligt att man älskar sin man på ETT sätt efter alla år - som ett syskon, som en kompanjon i Familjen AB. Och att man skulle sörja honom mycket om han skulle gå bort. Men samtidigt har han blivit tråkig, och romantiken är borta efter alla vaknätter, stress och bråk om barn och hushåll och ekonomi...

    Den nye, charmig, alltid fräsche och välklädde karl'n på jobbet är ännu inte förknippad med något negativt, och man har aldrig sett honom i sladdriga kalsonger eller varit tvungen att skrubba bort fartränderna i toaletten när han har bajsat. Så det är som upplagt för höga, rena, heta, romantiska känslor...

  • Tukt
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-27 06:35:29 följande:
    Beror på vem man frågar. Jag var singel när jag fick känslor för kvinnor som var upptagna. Speciellt en, som jag var olyckligt kär i flera år. Hon var min drömtjej.
    Men många säger att man kan styra sånt.
    Är det mer lämpigt att styra vilka man får känslor för om man är singel eller upptagen? Eller spelar det ingen roll, om den man har känslor för ändå är upptagen?
    Styra och styra. Men om du visar känslorna öppet så är det ju en annan sak. Visar du detta för en singel är det liksom "ingen ko på isen". Men om personen är i en relation så riskerar du skada flera människor.
  • Anonym (ett år)
    Tukt skrev 2023-11-28 15:00:35 följande:
    Styra och styra. Men om du visar känslorna öppet så är det ju en annan sak. Visar du detta för en singel är det liksom "ingen ko på isen". Men om personen är i en relation så riskerar du skada flera människor.
    Ja, styra. De som säger att man kan styra vilka man får känslor för, menar att man inte bör få känslor för de som det är olämpligt att få känslor för. Här varierar det beroende på vem man är, då det är skillnad på folk.
  • Tukt
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-28 15:43:47 följande:
    Ja, styra. De som säger att man kan styra vilka man får känslor för, menar att man inte bör få känslor för de som det är olämpligt att få känslor för. Här varierar det beroende på vem man är, då det är skillnad på folk.
    Nja, jag tror det är ganska det samma. Vare sig man är man, kvinna, singel eller gift. Att öppet visa känslor för någon är att blotta något privat. Om de känslorna dessutom gör illa, så reagerar folk på det.
  • Anonym (Gräset)
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-27 18:24:36 följande:
    Nej, jag kommer aldrig att glömma det. Men det är inte bara hon som har dubbelmoral, träffat många som har det. Läst många här som har det.
    Har sett den där åldersfascismen mot män på forumet så jag vet vad du menar. Vissa väljer visst att inte se det.

  • Anonym (Gräset)
    Anonym (ett år) skrev 2023-11-28 15:43:47 följande:
    Ja, styra. De som säger att man kan styra vilka man får känslor för, menar att man inte bör få känslor för de som det är olämpligt att få känslor för. Här varierar det beroende på vem man är, då det är skillnad på folk.
    Helt sant. Sedan visar det sig att dessa personer egentligen inte bryr sig, Nä, men varför lade de sig i redan från början då?

  • Anonym (ett år)
    Anonym (Gräset) skrev 2023-11-29 02:54:16 följande:
    Har sett den där åldersfascismen mot män på forumet så jag vet vad du menar. Vissa väljer visst att inte se det.
    Många vet om det, men låtsas som att de inte ser det. De vill ha det så.
  • Anonym (ett år)
    Anonym (Gräset) skrev 2023-11-29 02:55:28 följande:
    Helt sant. Sedan visar det sig att dessa personer egentligen inte bryr sig, Nä, men varför lade de sig i redan från början då?
    De vill döma andra, men får själva göra det som andra inte får.
Svar på tråden Vad är orsaken till att en får känslor för någon annan än sin partner?