• Anonym (solo quist)

Jag älskar julmat men

i år blir jag helt ensam på jul. Jag separerade från min sambo på sensommaren, barnen kommer vara hos honom på jul. Andra i min familj reser bort i år, ingen är hemma. 

Jag har inget emot att vara ensam på jul, kommer sakna att ha barnen här så klart men annars. Den stora funderingen jag har är just julmaten. Jag är så van vid att laga mat för många till jul och att saker går åt men ensam? Jag skulle inte ens äta en liten sillburk själv men jag vill hemskt gärna ha sill. Det är ju ingen idé att göra en julskinka som väger mindre än 2 kg, det är slöseri med energi. Och massa andra tankar jag har. Köttbullar måste vara i alla fall 500 gram köttfärs för mindre går inte att köpa. Bröd måste bakas så jästen används upp. Och så vidare

Ni andra som är ensamma eller kanske 2, hur gör ni med julmaten`? Vad har ni valt bort? Vad köper ni istället för något annat? Delar ni upp det så ni kanske äter någon del av julbordet till lunch och en annan till middag?

Giv mig alla edra tips!

• Svar på tråden Jag älskar julmat men
  • Anonym (ång)
    Anonym (solo quist) skrev 2023-12-04 11:20:33 följande:
    Det låter som att du projicerar din situation på mig då du försöker fästa en massa egenpåhittade orsaker på mig utan anna grund än att jag har funderingar på min julmat.
    Det var inte min mening att kränka dig, det var omtanke. Men jag förstår att det landade fel. Jag ber om ursäkt för det.
  • Krocko
    Anonym (solo quist) skrev 2023-12-04 11:14:23 följande:
    Ja, precis, julskinkan är svår att göra liten. Jag ska syna dem dock när de får in dem, det kanske finns någon som bara är 1-1,5 kg. Jag skulle ju inte äta upp en hel på ett par dagar men det är lättare att frysa in kanske 1 kg överbliven julskinka än att frysa in 5 kg överbliven julskinka.

Tack för tipsen.
    Jag tror inte det blir gott att frysa in färdig julskinka, men du kan ju göra pyttipanna på det som blir över?
  • Anonym (L)

De jular jag varit själv har jag struntat helt i julmat utan istället köpt eller lagat min favoriträtt som jag sällan äter annars eller som tar lång tid att laga. Men vill du absolut ha julmat så gör en mindre mängd och ät det sedan som rester? Och t ex köttfärs till köttbullar kan du ju dela upp i mindre påsar, du MÅSTE ju inte laga på 500 g färs?

• klyban
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-04 09:20:53 följande:
    Precis. Köttbullar kan man ju äta året om och vad gör det om man kastar 2 sillar från en sillburk för 15 kr?

Annars skulle jag köpa jultallrik från en restaurang om jag var ensam. 
    Även många lite bättre mataffärer har jultallrikar /landgångar också, så det finns än fler alternativ.
    Anonym (Ensam) skrev 2023-12-04 10:08:59 följande:
    Fast det är inte utmärkt när du blandar in att ni är flera som gör så. Så det blir inte så tydligt att du menar att en ensam ska göra så. Du skriver allmänt ganska förvirrande faktiskt.

Det är solklart vad första var och det andra var, allt som krävs tryck visa endast.
    Vad där det du vill nu?(För du glömde av att skriva detta.)
    Krocko skrev 2023-12-04 11:51:09 följande:
    Jag tror inte det blir gott att frysa in färdig julskinka, men du kan ju göra pyttipanna på det som blir över?

Det smakar mest troligt samma och om man förpackat det väl.

Men en sak som jag ser som kommer allra troligast ske, det är att skinkan blir torrare.

Jag skulle rösta för göra andra rätter och med skinkan och kanske ta bort griljeringen och kanske även fettranden.
    Sen kan man göra pastasås tex, eller en annan som jag kom på nu och fyllda tomater med en bechamelliknande sås med skinka, champinjoner, persilja och en skätt sherry, ost gör sig inte bort där heller, och sen i ugnen och sätter färg på det.
    Och det finns en massa man kan göra med överbliven om inte dessa duger, som tex ditt exempel med pyttipanna.

Anonym (L) skrev 2023-12-04 12:06:16 följande:

De jular jag varit själv har jag struntat helt i julmat utan istället köpt eller lagat min favoriträtt som jag sällan äter annars eller som tar lång tid att laga. Men vill du absolut ha julmat så gör en mindre mängd och ät det sedan som rester? Och t ex köttfärs till köttbullar kan du ju dela upp i mindre påsar, du MÅSTE ju inte laga på 500 g färs?

Frysa in färsen är ju en variant till som man kan ha i tankarna om 500g blir för mycket.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ensam)

Att du inte alls skrev någonting utmärkt, som du påstår. Ditt sätt att skriva är ganska obegripligt faktiskt 

klyban skrev 2023-12-04 14:03:18 följande:

Det är solklart vad första var och det andra var, allt som krävs tryck visa endast.
    Vad där det du vill nu?(För du glömde av att skriva detta.)
    Krocko skrev 2023-12-04 11:51:09 följande:

• Anonym (?)
    Anonym (solo quist) skrev 2023-12-04 11:09:21 följande:
    Ja, absolut är jag intresserad av matlagning! Min största sorg när jag var tonåring var att jag inte kom in på restaurangprogrammet på gymnasiet för det var fullt.

Jag har inga problem med rester, vi brukar äta julmat i 3-4 dagar men det brukar som sagt gå åt, en del redan på julafton och på annandagen eller dagen efter är det tvärslut. Men volymerna jag är van vid att laga går ju inte att äta upp ensam och vissa saker kan jag verkligen inte laga lite av. Det är väl min hangup, jag är van att laga julmat för 8-12 personer.
    Laga mycket och bjud släkt, grannar, klubblompisar eller kollegor på annandagsfest och servera julmat.
  • klyban
    Anonym (Ensam) skrev 2023-12-04 14:21:58 följande:

Att du inte alls skrev någonting utmärkt, som du påstår. Ditt sätt att skriva är ganska obegripligt faktiskt 

Det vet vi redan nu.
    Och du glömde igen.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-04 14:24:51 följande:

På vårt Ica kan man beställa en jultallrik i delin. Der vore ju bra för dig?

Aldrig testat just ICA, men testat såna som ser liknande ut, och alla har varit helt okey.
    Så det finns gott om alternativ om man inte vill laga den alls.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Kim)

Välj det du tycker är godast. Handla i delin eller köp färdiga jultallrikar. Nog kan du svänga ihop köttbullar och Janssons. Satsa på god efterrätt. Mycket framförtvsnacks. Dress up eller styr runt i mysigaste julpyjamasen. Njut frid och stillhet. Det är faktiskt bara en vanlig söndag. Lite rödare än vanligt. Man behöver inte choka upp sig så in i vassen. Ha en riktigt skön jul och skäm bort dig själv  

• Krocko

Om du nu känner ett så stort behov av att laga mycket mat, så gör massor med köttbullar och frys in? Det är nästan det enda jag vet som blir bra att frysa in.

• Anonym (Kim)

Läst igen och det handlar egentligen inte alls om maten. Varken lagad eller köpt. Det är situationen. Du känner dig ensam i jul. Barnen är med exet och andra i familjen reser bort. Å kvar blir du. Ensam. Säger att det inte är ett problem men det är nog där det skaver. Du kan laga mat men helst till 8-12 pers. Det gamla antalet till bords. Nu är det förbi och du behlver sörja det som inte blev. Du kommer baggis lösa maten. Du behöver lösa det andra också. 

• Anonym (Mimi)

Även om du är van att laga mat till många är det väl inte så svårt att laga mindre av all mat? Recept på nätet är tex jättelätt att minska ner så det blir tex 2 portioner.

Julskinka - köp den minsta. Rester tärna ner och frys in eller ät på macka.

Jansson - gör en liten form. Finns ju tex små pajformer att köpa som blir perfekt 1-portions Jansson.

Köttbullar - antingen gör en liten sats eller stor sats. Det som inte äts på jul fryser du in.

Rödbetssallad/sillsallad - hemlagad sådan väljer du ju själv hur mycket du ska göra.

Prinskorv - antar jag du köper? Litet paket, går att frysa in.

Sill - gör du själv eller köper? Det står sig ju oavsett.

osv. 

• Anonym (Mimi)

Och köttbullarna MÅSTE ju inte vara 500 gram bara för att du inte kan köpa en mindre förpackning?

Ta så mycket köttfärs du vill ha till köttbullarna, resten av färsen lägger du i fryspåse och fryser in. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Kim) skrev 2023-12-04 17:25:05 följande:

Välj det du tycker är godast. Handla i delin eller köp färdiga jultallrikar. Nog kan du svänga ihop köttbullar och Janssons. Satsa på god efterrätt. Mycket framförtvsnacks. Dress up eller styr runt i mysigaste julpyjamasen. Njut frid och stillhet. Det är faktiskt bara en vanlig söndag. Lite rödare än vanligt. Man behöver inte choka upp sig så in i vassen. Ha en riktigt skön jul och skäm bort dig själv  

Bra tips
Svar på tråden Jag älskar julmat men