• ELCS

Tror jag smittat honom med herpes

Hej!

jag har träffat en kille i ca 2 mån och han har skrivit sms varje dag och om det blivit tyst har han skrivit igen och visat väldigt stort intresse. 

för ca 2 veckor sen hade vi sex med kondom men jag misstänker att jag kanske kan ha smittat honom med herpes ändå. Jag hade ett litet utbrott strax innan och ett pyttelitet sår som var torrt så jag i min dumhet trodde kondom skulle vara safe. Har i efterhand googlat sönder och insett att det kan smitta ändå, varsomhelst i ?badbyxeområdet?. Såret satt på utsidan av min yttre blygdläpp. 

Nu i söndags när vi skrev med varandra så sa han att han hade ont i lederna. Sen var det som vanligt att vi frågade vad vi skulle göra osv. Sen blev det bara helt tyst. Han har inte skrivit eller svarat nånting mer. 

jag kanske aldrig får veta om han blev arg på mig pga att han fått herpes men jag kan inte komma på nån annan anledning till varför han vill ghosta mig.

jag har svårt att leva med insikten att jag kanske förstört hans liv. Jag vet ju själv hur mycket jag hatade den killen som gav mig skiten. Jag hade ju tänkt berätta innan om vi hade tänkt ha oskyddat sex men har kanske fått dålig sexualundervisning i livet och trodde kondom skyddade. Nu vet jag bättre. 

är av olika anledningar så himla rädd och ledsen för att bli ensam kvar i livet. Var så glad av att ha träffat denna fina kille och nu äter det upp mig totalt att han förmodligen tycker jag är lösaktig och smutsig/äcklig. 

nån mer som råkat smitta någon som blev arg eller gjorde slut? 

• Svar på tråden Tror jag smittat honom med herpes
  • Anonym (...)
    Goneril skrev 2023-12-21 10:43:41 följande:

Anonym (Olagligt), Nej, herpes verkar inte sortera under smittskyddslagen så den är inte anmälningspliktig,  men säkert illa nog med blåsor och sveda. Klamydia, däremot, sorterar under lagen.                                                                                                        Herpes verkar vara en väldigt spridd sjukdom, stor del av befolkningen har den, upp till 20%. Det finns mycket att läsa om hur man ska hantera den på 1177, men som sagt, den går inte under smittskyddslagen.                                                                                                                     Att man ska berätta för partnern är dock självklart. Partnern kan då själv avgöra om han eller hon är beredd att ta risken.

Snarare 80 %.
  • Anonym (M)
    Anonym (...) skrev 2023-12-21 14:26:56 följande:
    Snarare 80 %.
    Man måste ju skilja på viruset. Genital herpes HSV-2 förekommer hos cirka 20% av befolkningen, alltså långt ifrån de 80%. De flesta har inte viruset. Så det är verkligen ingen ursäkt för att ligga runt utan att berätta att man har viruset. Enbart egoistiskt. 

Men visst, sen kan väl munherpes smitta till underlivet, men skulle inte säga att det är vanligaste sättet att få herpes i underlivet på.
  • Anonym (Errol)
    ELCS skrev 2023-12-19 09:09:20 följande:
    Tror jag smittat honom med herpes

Hej!

jag har träffat en kille i ca 2 mån och han har skrivit sms varje dag och om det blivit tyst har han skrivit igen och visat väldigt stort intresse. 

för ca 2 veckor sen hade vi sex med kondom men jag misstänker att jag kanske kan ha smittat honom med herpes ändå. Jag hade ett litet utbrott strax innan och ett pyttelitet sår som var torrt så jag i min dumhet trodde kondom skulle vara safe. Har i efterhand googlat sönder och insett att det kan smitta ändå, varsomhelst i ?badbyxeområdet?. Såret satt på utsidan av min yttre blygdläpp. 

Nu i söndags när vi skrev med varandra så sa han att han hade ont i lederna. Sen var det som vanligt att vi frågade vad vi skulle göra osv. Sen blev det bara helt tyst. Han har inte skrivit eller svarat nånting mer. 

jag kanske aldrig får veta om han blev arg på mig pga att han fått herpes men jag kan inte komma på nån annan anledning till varför han vill ghosta mig.

jag har svårt att leva med insikten att jag kanske förstört hans liv. Jag vet ju själv hur mycket jag hatade den killen som gav mig skiten. Jag hade ju tänkt berätta innan om vi hade tänkt ha oskyddat sex men har kanske fått dålig sexualundervisning i livet och trodde kondom skyddade. Nu vet jag bättre. 

är av olika anledningar så himla rädd och ledsen för att bli ensam kvar i livet. Var så glad av att ha träffat denna fina kille och nu äter det upp mig totalt att han förmodligen tycker jag är lösaktig och smutsig/äcklig. 

nån mer som råkat smitta någon som blev arg eller gjorde slut? 

Har man ett pågående utbrott, oavsett om det är ett oralt eller vaginalt, har man inte sex. Gummi stoppar en hel del skit, men inte allt. Tänk med huvudet nästa gång. På riktigt.....
  • Anonym (...)
    Anonym (M) skrev 2023-12-21 16:00:45 följande:
    Man måste ju skilja på viruset. Genital herpes HSV-2 förekommer hos cirka 20% av befolkningen, alltså långt ifrån de 80%. De flesta har inte viruset. Så det är verkligen ingen ursäkt för att ligga runt utan att berätta att man har viruset. Enbart egoistiskt. 

Men visst, sen kan väl munherpes smitta till underlivet, men skulle inte säga att det är vanligaste sättet att få herpes i underlivet på.
    Men jag sa väl inte att det var en ursäkt för det. Du vet väl inte vilken typ TS har heller för den delen? om det nu spelar roll vilken man har, jag vill då inte ha någon av dem typerna.
  • Anonym (M)
    Anonym (...) skrev 2023-12-21 19:34:04 följande:
    Men jag sa väl inte att det var en ursäkt för det. Du vet väl inte vilken typ TS har heller för den delen? om det nu spelar roll vilken man har, jag vill då inte ha någon av dem typerna.
    Nej det sa du inte, förlåt.

Dock är det så himla lätt att dra till med att 80% av befolkningen bär på herpes virus, det ser man i varenda tråd som skrivs om ämnet. Men det är fel och det var det jag reagerade på. Med störst sannolikhet är det typ 2 TS har och då stämmer inte den siffran. Men sorry, inte meningen att trampa nån på tårna. 
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2023-12-21 20:10:35 följande:

Dock är det så himla lätt att dra till med att 80% av befolkningen bär på herpes virus, det ser man i varenda tråd som skrivs om ämnet. Men det är fel och det var det jag reagerade på. Med störst sannolikhet är det typ 2 TS har och då stämmer inte den siffran. Men sorry, inte meningen att trampa nån på tårna. 
    Håller med. Jag tror att detta beror på vilket umgänge man har, faktiskt. I vissa grupper, där man kn*llar runt helt vilt i ungdomen, är det säkert "normalt" att ha könsherpes. Samt klamydia då och då - och cellförändringar är också något som är jättevanligt att man har, och berättar för sina kompisar.

Men i resten av befolkningen existerar inte detta, typ. Det skulle vara en katastrof och oerhört skämmigt att drabbas av något av detta. 
  • Anonym (...)
    Anonym (M) skrev 2023-12-21 20:10:35 följande:

Det var mest för diskussionens skull jag påpekade, att det var inte ett argument för att inte säga något. Men någon skrev fel procent.

Det är inte alls fel, 80 % HAR herpesvirus. Sen att det är typ 2 som 80 % har, är det ingen som påstått. Tycker du det är viktigt vilken typ det är så kan du ju fråga TS vilken typ det är, istället för att anta.

• Anonym (O)
    Anonym (...) skrev 2023-12-24 09:27:06 följande:

Det var mest för diskussionens skull jag påpekade, att det var inte ett argument för att inte säga något. Men någon skrev fel procent.

Det är inte alls fel, 80 % HAR herpesvirus. Sen att det är typ 2 som 80 % har, är det ingen som påstått. Tycker du det är viktigt vilken typ det är så kan du ju fråga TS vilken typ det är, istället för att anta.j

Det ger dig och TS fortfarande inte rätt att smitta resterande människor i smyg.

Förstår du inte sambandet mellan din och andras nonchalanta attityd och antalet smittade?

Det ironiska er att : 

1. Ni som tänker så att det är ingen stor grej att smitta andra är ofta förbannade på den som smittade er.

2. Ni har oftast inte blivit smittade av någon som hade synliga skorpor men ni låtsas ändå att man bara smittar med synliga sårskorpor. 
  • Anonym (Olagligt?)
    Anonym (O) skrev 2023-12-24 10:02:57 följande:
    Det ger dig och TS fortfarande inte rätt att smitta resterande människor i smyg.

Förstår du inte sambandet mellan din och andras nonchalanta attityd och antalet smittade?

Det ironiska er att : 

1. Ni som tänker så att det är ingen stor grej att smitta andra är ofta förbannade på den som smittade er.

2. Ni har oftast inte blivit smittade av någon som hade synliga skorpor men ni låtsas ändå att man bara smittar med synliga sårskorpor. 
    Ja, det är så smutsigt så det finns inte... Jag blir faktiskt illamående bara av att läsa dessa typers inlägg.
  • Anonym (...)
    Anonym (O) skrev 2023-12-24 10:02:57 följande:

Det ironiska er att : 

Jag har aldrig påstått att det ger någon rätt till det så läs igen så kanske det går bättre för dig.
  • ClumsySmurf
    ELCS skrev 2023-12-19 09:25:44 följande:
    Just ditt ?bra jobbat? lät som att vi borde inte få ha sex. att vi är äckliga och dumma som sprider det.
    Du har ju inte ens kollat hur du ska undvika att smitta.

Svar på tråden Tror jag smittat honom med herpes