• Anonym (Mamman)

Finnar

Hej!
    Min 15-åriga dotter har helt plötsligt fått en flertal finnar i ansiktet och hon lider något fruktansvärt.
    Hon är mycket mån om sin rengöring och använder alltid oparfymerade och milda produkter men inget hjälper och varje dag blir de flera finnar,med vita pluppar.
    Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt problemet?
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Finnar
  • Anonym (Acnefobia)
    Anonym (Vc) skrev 2023-12-23 13:50:07 följande:

Gå till vårdcentralen, de kan skriva ut preparat till henne. det är ingen idé att tänka att det handlar om mat, rengöring, stress eller annat. Hon är ju i tonåren och då är det hormonellt. Behandling finns att få, olika starkt efter behov. Inget att tveka på.

Undrar mycket vem det är som gett tumme ned på detta inlägg, och varför..? Jättebra svar ju.
  • Pixxel

Jag hade sjukt mycket finnar i tonåren och jag får även det som vuxen ibland när jag äter mycket mjölkprodukter.

Lösningen är verkligen att sluta använda mejeriprodukter helt, det gör STOR SKILLNAD.

• Anonym (Medicin)

Min dotter har fått starka mediciner mot acne av hudläkare. Det har blivit enorm skillnad

• Anonym (Mamman)
    Pixxel skrev 2023-12-23 16:37:19 följande:

Jag hade sjukt mycket finnar i tonåren och jag får även det som vuxen ibland när jag äter mycket mjölkprodukter.

Lösningen är verkligen att sluta använda mejeriprodukter helt, det gör STOR SKILLNAD.

Min dotter dricker Inte mjölkprodukte, äter inte ens ost.
    Finns i maten dock?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Acnefobia) skrev 2023-12-23 16:36:20 följande:
    Undrar mycket vem det är som gett tumme ned på detta inlägg, och varför..? Jättebra svar ju.
    Ja,undrar jag med.
    Massor av bra tips som jag tar till mig.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamman) skrev 2023-12-23 18:03:54 följande:
    Finns i maten dock?
    Googla på mat och dryck att undvika, mjölk, choklad etc
  • Pixxel
    Anonym (Mamman) skrev 2023-12-23 18:03:54 följande:
    Finns i maten dock?
    Jag får finnar om jag gör sås av mjölkprodukter och då är jag över 30. Mjölk är riktigt gift för huden.
  • Anonym (Mamman)
    Pixxel skrev 2023-12-23 18:20:32 följande:
    Jag får finnar om jag gör sås av mjölkprodukter och då är jag över 30. Mjölk är riktigt gift för huden.
    Ja jag har kännedom om det då jag ( vi) mer eller mindre äter Paleo. 
  • Anonym (Tålamod)

Hade en hel del finnar som tonåring idag har jag sån vacker ny, ja vet knappast något ungdom vill höra men det finns bra produkter bara att googla. Håller er till få produkter och tålamod skadar inte.

• Anonym (B)

Basiron funkar på min son. Han kompletterar med retinol några gånger i veckan på kvällen. 

Skonsam rengöring, var snäll mot huden och envis med produkterna. 

Det är hormonellt så det går inte att göra så mycket åt att finnarna  uppstår. 

• Anonym (P-piller)

Min dotter hade en del finnar då hon var yngre men blev hjälpt av P-piller. 

• Anonym (ME)

Sök hjälp hos vårdcentralen eller hudläkare. I synnerhet om ni redan testat lite olika receptfria varianter. Det finns väldigt effektiva medel nu.

Jag led mycket i tonåren och skadade min hud av flera receptfria preparat som rekommenderades då (jag är 50+ idag). Finnarna har kommit tillbaka för några år sen (klimakteriet närmar sig och hormonerna är inte helt i balans) och när jag senast var till vårdcentralen för något annat fick jag en salva utskriven som gjorde stor skillnad direkt mot de olika receptfria preparat jag testat mig igenom nu.

Men i tonåren krävdes starka piller mot den acne jag hade då (bölder). Och det fick bara hudläkare med speciallicens skriva ut. Idag kan vanliga läkare skriva ut den medicinen. Men först brukar de vilka testa lite snällare men ändå receptbelagda saker.

Så var inte rädd att söka hjälp hos läkare.

• Anonym (Finnen)

Min dotter hade samma problem så jag sökte runt lite på nätet och köpte hem olika märken på rengöringsmedel och krämer. Det som har funkat bäst är Acos serie spotless för rengöring i kombination med Basiron 5% (finns 10% också). Det var väldigt stor skillnad redan efter någon vecka faktiskt. Sen får man heller inte glömma bort att kosten man stoppar i sig påverkar kroppen också?men det här med parfymfritt och milt funkar inte i tufft läge iaf, är min erfarenhet.

Svar på tråden Finnar