• Anonym (TS)

Fler som får migrän av lite rött vin?

Det är så himla tråkigt. Jag tycker verkligen det är gott med rött vin, bara kunna dricka ett glas tex. men jag har så lätt att få huvudvärk, ofta migränstuket, och det kan jag få av bara ETT glas rött vin. Nu har jag knappt druckit alkohol på flera månader för lite andra fysiska besvär och det är så tråkigt. Vill kunna ta ett glas på fredagskvällen med min man eller dricka vin när man är bortbjuden. Känner mig barnslig som bara dricker läsk (även om jag tycker det är gott).

Någon som har samma problem? 

• Svar på tråden Fler som får migrän av lite rött vin?
  • Anonym (nej men)

Nej, inte migrän, men rödvin är det enda jag kan bli stupfull och bakis av. Det kräver inte mycket heller, 2-3 glas. Annat vin, öl och starksprit kan jag hinka i mig utan att bli mer än lullig och jag blir absolut inte bakis. Inte för att jag hinkar i mig starksprit då men jag kan lätt ta 2-3 drinkar utan att bli lika full som av rödvin.

• Anonym (Samma)

Jag får oxå det. Räcker med ett glas så har jag migrän i tre dagar sen 

• Dr Nail

Ju mer färg det är i drickat desto tyngre blir betongkepsen. Det har man upptäckt för länge sedan. Färglösa boozar, vodka, tequila är dina vänner.

• Henrik H

Ja typ alltid men svårt att avstå särskilt den mörka tiden av året. Då smakar det gott med rödvin 🙂

• Anonym (allergiker deluxe)

Läs på om histaminintolerans- att inte tåla rödvin kan vara ett första tecken på det.

www.revivabio.se/fakta-och-forskning-vetenskapliga-artiklar-om-halsa/histaminintolerans/vad-ar-histaminintolerans/

Det förvärras om man äter goda ostar, lagrad chark, skaldjur eller mörk choklad till vinet, eftersom de också är histaminrika livsmedel.

Så det kan vara att ett halvt glas rött vore okej om du inte äter något av det andra samtidigt. Men röda exklusiva viner innehåller en väldigt massa tillsatser och kombinationen kan vara dålig för många. Ekovin/naturvin går bättre för många av oss som har diverse känsligheter.

Välj alltså i första hand bubbel, sedan vitt naturvin/ekovin, sen vanligt vitt vin.
    sen rött naturvin men undvik helt det röda exklusiva, om du är känslig för histamin. Det är jättetråkigt men det är så.

• Dr Nail
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2024-01-14 12:16:04 följande:

Läs på om histaminintolerans- att inte tåla rödvin kan vara ett första tecken på det.

www.revivabio.se/fakta-och-forskning-vetenskapliga-artiklar-om-halsa/histaminintolerans/vad-ar-histaminintolerans/

Det förvärras om man äter goda ostar, lagrad chark, skaldjur eller mörk choklad till vinet, eftersom de också är histaminrika livsmedel.

Så det kan vara att ett halvt glas rött vore okej om du inte äter något av det andra samtidigt. Men röda exklusiva viner innehåller en väldigt massa tillsatser och kombinationen kan vara dålig för många. Ekovin/naturvin går bättre för många av oss som har diverse känsligheter.

Välj alltså i första hand bubbel, sedan vitt naturvin/ekovin, sen vanligt vitt vin.
    sen rött naturvin men undvik helt det röda exklusiva, om du är känslig för histamin. Det är jättetråkigt men det är så.

Vodka då?
  • Anonym (r)

Inte för att jag brukar rekommendera kändisviner men Laila Bagges Ruby Zin kom jag nyligen över en artikeln om där tanken bakom vinet beskrev, kanske är något?

"
    Vinet är alltså framtaget för alla som upplever allergiska besvär som nästäppa eller röda hudfläckar m.m., eller får huvudvärk av att dricka rött vin. Dessa besvär beror ofta på histaminer som kan finnas i vin. Därför har man noggrant valt ut druvsorter, jäst och jordmån som ger så låga halter av histamin som möjligt. Resultatet blir då det mjuka, fruktiga vinet Ruby Zin"

• Anonym (M)

Vet en med samma problem för den hjälpte det att välja ekologiskt rödvin.

• Anonym (...)

Ruby Zin är mitt absoluta favoritvin! hade ingen aning om att det bar Bagges eller var något speciellt med det, lättdrucket och gott är det iaf :) nu har inte jag samma problem som TS men kan nog hålla med om att det inte är lika tungt för huvudet dagen efter som andra rödvin när jag tänker efter.

Jag hade en kompis för flera år sen som hade lite samma problem, det var någon druva hon inte riktigt klarade av så hon fick testa sig fram helt enkelt tills hon hittade en sort som funkade, nu minns jag tyvärr inte vad exakt det var eller vilket vin hon kunde dricka, har ingen kontakt med henne heller så svårt att fråga

Anonym (r) skrev 2024-01-14 13:46:58 följande:

Inte för att jag brukar rekommendera kändisviner men Laila Bagges Ruby Zin kom jag nyligen över en artikeln om där tanken bakom vinet beskrev, kanske är något?

"
    Vinet är alltså framtaget för alla som upplever allergiska besvär som nästäppa eller röda hudfläckar m.m., eller får huvudvärk av att dricka rött vin. Dessa besvär beror ofta på histaminer som kan finnas i vin. Därför har man noggrant valt ut druvsorter, jäst och jordmån som ger så låga halter av histamin som möjligt. Resultatet blir då det mjuka, fruktiga vinet Ruby Zin"

Det stämmer att det vinet går bättre, enligt grupperna jag är med i. Själv föredrar jag att ta mindre mängd av något som jag uppskattar mer.
    Dr Nail skrev 2024-01-14 13:41:05 följande:
    Vodka då?
    Alkoholen verkar histaminfrisättande i kroppen så starksprit är ingen höjdare OM det är histamin man har problem med.

En vanlig orsak till histaminintolerans (men det finns fler) är att enzymnet DAO i kroppen har starkt nedsatt aktivitet. Histaminet i maten behöver brytas ner men killen som ska göra det har slutat jobba, helt enkelt. Och orsaken till det i sin tur kan var en kraftig virus- eller bakterieinfektion, men man vet inte exakt hur det går till.

Hur en histaminintolerant person reagerar efter sin lunch är en kombo av

- mängden histamin i maten vi äter
    - ämnen vi äter som ökar den interna frisättningen av histamin i kroppen, som t.ex. alkohol, banan, skaldjur och citrusfrukter
    - ämmen vi äter som direkt hämmar enzymet DAO (diaminoxidas) som ska bryta ner histaminet efter att det har gjort vad det ska i kroppen.
    - medelvärdet av histamin i blodet över 2-3 dagars tid

Därför kan den personen uppleva att de äter en sak ena dagen och det går helt bra, men äter de samma histaminrika sak igen nästa dag så spårar det ur och de får allergisk reaktion eftersom de då har kommit över den koncentration histamin som utlöser reaktionen. 

Man brukar tala om att vi har en "histaminhink" där det bara ryms en viss mängd, och när den överfylls så skvimpar det ut allergiska symtom. Därför kan vissa pollenallergiker må bättre av att äta låghistaminkost under de värsta veckorna på våren, det kan dra ner medelvärdet i blodet en smula och göra att kroppen inte får lika många allergiattacker.

Har man inte haft problem med histamin är det troligen inget man har hört om, för även de flesta läkare är dåliga på detta.
  • Dr Nail
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2024-01-14 15:04:28 följande:
    Alkoholen verkar histaminfrisättande i kroppen så starksprit är ingen höjdare OM det är histamin man har problem med.

En vanlig orsak till histaminintolerans (men det finns fler) är att enzymnet DAO i kroppen har starkt nedsatt aktivitet. Histaminet i maten behöver brytas ner men killen som ska göra det har slutat jobba, helt enkelt. Och orsaken till det i sin tur kan var en kraftig virus- eller bakterieinfektion, men man vet inte exakt hur det går till.

Hur en histaminintolerant person reagerar efter sin lunch är en kombo av

- mängden histamin i maten vi äter
    - ämnen vi äter som ökar den interna frisättningen av histamin i kroppen, som t.ex. alkohol, banan, skaldjur och citrusfrukter
    - ämmen vi äter som direkt hämmar enzymet DAO (diaminoxidas) som ska bryta ner histaminet efter att det har gjort vad det ska i kroppen.
    - medelvärdet av histamin i blodet över 2-3 dagars tid

Därför kan den personen uppleva att de äter en sak ena dagen och det går helt bra, men äter de samma histaminrika sak igen nästa dag så spårar det ur och de får allergisk reaktion eftersom de då har kommit över den koncentration histamin som utlöser reaktionen. 

Man brukar tala om att vi har en "histaminhink" där det bara ryms en viss mängd, och när den överfylls så skvimpar det ut allergiska symtom. Därför kan vissa pollenallergiker må bättre av att äta låghistaminkost under de värsta veckorna på våren, det kan dra ner medelvärdet i blodet en smula och göra att kroppen inte får lika många allergiattacker.

Har man inte haft problem med histamin är det troligen inget man har hört om, för även de flesta läkare är dåliga på detta.
    Du har def väntat på denna stund
Svar på tråden Fler som får migrän av lite rött vin?