• Anonym (Ledsen)

Paket utanför dörren stulet, vem är ansvarig?

Jag hade fyllt i att paketet ska lämnas till mottagare, men de lämnade det utanför. När jag fick meddelandet om det (och bilden) så var det borta.

• Svar på tråden Paket utanför dörren stulet, vem är ansvarig?
  • Alexi
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-01-18 07:05:55 följande:

Fattar inte vad ni pratar om med avtal och bekräftelse. När paketet kom in i appen kunde man välja om de fick lämna utanför dörren eller inte, jag sa nej, men de gjorde det ändå. Det finns ingen bekräftelse på det utanför appen, men där står det precis som jag säger. Lev direkt till mottagare, inte lämna utanför.

Men menar du att du som skickade (som avsändare) fick välja hur det levereras? Det brukar ju vara mottagaren som väljer detta?
  • Anonym (S)
    Alexi skrev 2024-01-18 08:08:15 följande:
    Men menar du att du som skickade (som avsändare) fick välja hur det levereras? Det brukar ju vara mottagaren som väljer detta?
    Ts är mottagaren...........
  • Anonym (om)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-01-17 20:17:44 följande:
    Paket utanför dörren stulet, vem är ansvarig?

Jag hade fyllt i att paketet ska lämnas till mottagare, men de lämnade det utanför. När jag fick meddelandet om det (och bilden) så var det borta.

Om du har fyllt i att det ska lämnas till mottagare och de ändå bara lämnat det utanför dörren så har företaget ansvar för att det blev stulet.

Om du däremot gått med på att det kan lämnas utanför dörren så har du ansvar för om det blir stulet. 
  • Anonym (Sil)

Självklart är det inte ts ansvar om hen fyllt i att det ska vara personlig kontaktlev. Om man fyllt i att det får ställas utanför så står det uttryckligen att Postnord inte ansvarar för paketet efter lev och foto. Men som sagt när man väljer personligt mottagande har de inte rätt att bara lämna paketet utan då skickas det till utlämningsställe. Postnord har då gjort fel. Jag skulle klaga både hos Postnord och leverantören. Leverantören brukar i sin tur reklamera till Postnord och de får lösa sin tvist. 

• Anonym (S)

Det här kanske är en del av förklaringen! Kontakta oss ? vad kan vi hjälpa dig med? | PostNord

I regel ska en försändelse alltid överlämnas till mottagaren eller dennes ombud men det finns undantag. Den vanligaste orsaken till att en försändelse har lämnats av utanför dörren istället för i postlådan eller  överlämnats till mottagaren är att avsändaren eller mottagaren har bestämt att försändelsen inte behöver kvitteras vid leverans.

• Anonym (Ui)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-01-18 07:05:55 följande:

Fattar inte vad ni pratar om med avtal och bekräftelse. När paketet kom in i appen kunde man välja om de fick lämna utanför dörren eller inte, jag sa nej, men de gjorde det ändå. Det finns ingen bekräftelse på det utanför appen, men där står det precis som jag säger. Lev direkt till mottagare, inte lämna utanför.

Man brukar få en orderbekräftelse på mailen.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ui) skrev 2024-01-19 05:41:58 följande:
    Man brukar få en orderbekräftelse på mailen.

Jo, för beställningen, men inget för hur det ska levereras. Man får ett sms när man valt, men det står samma i det som i appen.

• Anonym (Haha)

Varför antar alla att det är postnord? Finns ju massor av andra bolag som leverera paket. Det här låter mer som dom där airmee eller early bird.

Dom är ju klappkassa. Alla gånger jag beställt med dem så har paketen hamnat utanför en grannes dörr, så man får gå runt i närområdet och kolla vilken dörr dom bestämt sig för...

• Anonym (Freja)
    Anonym (Haha) skrev 2024-01-19 08:16:01 följande:

Varför antar alla att det är postnord? Finns ju massor av andra bolag som leverera paket. Det här låter mer som dom där airmee eller early bird.

Dom är ju klappkassa. Alla gånger jag beställt med dem så har paketen hamnat utanför en grannes dörr, så man får gå runt i närområdet och kolla vilken dörr dom bestämt sig för...

Fast jag har beställt via early bird flera gånger och det har alltid funnits utanför min dörr?
    du kanske haft en väldig otur med dom. 
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Freja) skrev 2024-01-22 14:05:56 följande:
    Fast jag har beställt via early bird flera gånger och det har alltid funnits utanför min dörr?
    du kanske haft en väldig otur med dom. 
    Okej? Grattis? 
Svar på tråden Paket utanför dörren stulet, vem är ansvarig?