• Anonym (Anonym)

Hans ex begick självmord, är han fortfarande fast i henne?

Ursäkta den långa texten, hoppas att i alla fall någon orkar läsa och komma med råd. Någon som har liknande erfarenhet?
    ??

Det är så att jag har pratat med en kille under en lång tid och det känns verkligen som att vi har en otrolig connection, dock har vi inte träffats irl än men vi planerar att göra det snart och då är tanken att jag ska resa till honom. Avståndet mellan oss är långt så det är därför vi inte har träffats än. Vi har långa samtal och telefonsamtal, vi har pratat om allt möjligt och djupa ämnen också. 

Grejen är den att hans ex dog för två år sedan, hon begick självmord. Ett år efter hennes död (medan vi pratade, dock var vårt band inte lika starkt då) gjorde han en tatuering till minne av henne, som en kärleksförklaring typ. Detta gör mig nojig, då det för mig känns som att han fortfarande har känslor för henne och inte har släppt det som hänt. Sen vet jag inte hur jag ska kunna titta på hans kropp och se tatueringen utan att tänka på hans ex och jämföra mig själv. Jag vill inte känna som att jag är ett andrahandsval. Jag vill inte känns som att han hellre hade varit med henne om hon hade levt, än med mig.

Ja, detta hände innan vi träffades och alla har något trauma i bagaget och egentligen kanske jag inte har någon rätt att säga något om detta. Men grejen är den att jag inte vill resa i timmar och betala pengar för att åka till någon som fortfarande är fast i sitt ex. Hade han bott en kvarts promenad ifrån mig hade det varit en annan sak. Jag klarar inte fler besvikelser..

Oavsett vilken kille jag än är med så vill jag vara den enda kvinnan för honom. Klarar inte att han ska ha två kärlekar. Som person är jag svartsjuk och jag har varit ärlig och sagt det till honom, han bryr sig inte om det. Alltså jag vill inte känna så här men jag gör det och jag kan inte direkt rå för vad jag känner.

Han verkar genuint intresserad av mig och jag är inte den första tjejen han dejtar sedan hans ex dog. Han och hans ex var med varandra i 7 månader, vilket är en kort tid, ändå väljer han att göra en tatuering? Det är ju inte som att de var gifta i 20 år och hade barn..

Men han säger att de kom nära varandra på den korta tiden och han menar att han tror att han fortfarande hade varit med henne om hon levde idag men att man aldrig vet vad som hade hänt mellan dem eller hur det hade utvecklat sig. Vidare har han också sagt att han tror att det är möjligt för honom att älska någon mer än vad han älskade henne, att han definitivt vet att han kan göra det. Han har sagt att han inte letar efter någon ny version av henne, utan att han vill ha en person som är unik på sitt eget sätt. 

Men jag kan inte låta bli att känna att han är fast i henne, inte minst pga tatueringen. Har varit ärlig och sagt detta till honom. Han berättade för mig att när han har dejtat tjejer efter exets bortgång så har det verkat som att tjejerna har trott att han fortfarande är fast i sitt ex och jag var ärlig och sa att jag förstår dem. Jag sa att jag inte vill känna mig som ett andrahandsval om jag är tillsammans med någon och han lyssnade och sa att han inte vill att jag ska känna så eller att jag inte borde känna så, kommer inte ihåg exakt. Han menar att han hade gjort samma typ av tatuering om en bästa vän eller liknande gick bort, men det tvivlar jag på. Och hur kan man älska en person som man bara dejtat i 7 månader? Känns mer som att det var en förälskelse.

Han visar ett starkt intresse för mig. Det är oftast han som initierar våra samtal, han ger mig komplimanger, han säger att han kan göra allt för mig, han pratar om att vara nära varandra på olika sätt, han säger att han gillar mig och att han hela tiden tänker på att vi ska träffas. Han kan tänka sig att betala för resan när jag ska åka till honom. Han säger att jag är hans favoritperson att prata med och att han tror att han skulle bli kär i mig om vi träffades. Han säger att jag är den enda han vill träffa, att han inte vill träffa någon annan tjej. 

Vet inte om jag kommer klara detta. Jag har adhd och mycket humörsvängningar och detta gör mig så ledsen för annars gillar jag verkligen honom. Vi pratar om allt mellan himmel och gjord och det känns verkligen som att det finns något mellan oss. Han är snäll, attraktiv och allt det där och jag VILL träffa honom, men jag klarar inte att känna mig som ett andrahandsval. Mitt senaste förhållande slutade inte på ett bra sätt och det var riktigt jobbigt för mig, därför försöker jag nu skydda mig själv. 

• Svar på tråden Hans ex begick självmord, är han fortfarande fast i henne?
  • Anonym (Kommer alltid ha de känslorna för henne.)

Det går inte att tävla med en död hustru. Jag tycker inte ens man skall försöka. Givetvis kan man vara ihop med en änkeman, älska en änkeman osv. Men i hans huvud är hans döda fru kanske 27 år eller något innan hon dog eller innan hon fick cancer. Cementerad där, ung och skitsnygg. 

Usch barnsligt att känna sig svartsjuk på. Men man är alltid nummer 2 efter henne i en sådan relation.

• Anonym (Line)
    Anonym (Kommer alltid ha de känslorna för henne.) skrev 2024-01-30 19:49:39 följande:

Det går inte att tävla med en död hustru. Jag tycker inte ens man skall försöka. Givetvis kan man vara ihop med en änkeman, älska en änkeman osv. Men i hans huvud är hans döda fru kanske 27 år eller något innan hon dog eller innan hon fick cancer. Cementerad där, ung och skitsnygg. 

Usch barnsligt att känna sig svartsjuk på. Men man är alltid nummer 2 efter henne i en sådan relation.

Så du menar att om man är i ett förhållande och ens partner dör så är man dömd att leva i ensamhet alltid efter det? Och särskilt om man är ung?
  • Anonym (Kommer alltid ha de känslorna för henne.)
    Anonym (Line) skrev 2024-01-30 20:22:02 följande:
    Så du menar att om man är i ett förhållande och ens partner dör så är man dömd att leva i ensamhet alltid efter det? Och särskilt om man är ung?
    Nej givetvis inte. Jag tänker ur den nya levande kvinnans perspektiv. Hon kommer alltid vara nummer 2. Är han värd det ändå så givetvis skall man vara med honom. 
  • Liniss
    Anonym (Kommer alltid ha de känslorna för henne.) skrev 2024-01-30 20:27:08 följande:
    Nej givetvis inte. Jag tänker ur den nya levande kvinnans perspektiv. Hon kommer alltid vara nummer 2. Är han värd det ändå så givetvis skall man vara med honom. 
    Ingen kvinna är värd att känna sig som enbart ett andrahandsval för sin man
  • Anonym (S-G)

Om de var tillsammans när hon tog livet av sig är det förmodligen ettstort trauma för honom, och något han känner skuld inför (varför såg jag inte hur dåligt hon mådde).
    Har han gått i terapi och behandlat sin sorg?

• Anonym (..)

En person har dött! 
    Den andra personen känner självklart sorg och som partner får man självklart ett trauma med det. 

Är personen som lever då inte älskvärd längre? 

Uppenbarligen så är personen det, annars hade inte tråden existerat! 

Hur kan man ens tänka tanken att man är svartsjuk på någon som inte ens lever längre???

Låt personen få älska sitt x hur mycket den vill! Det är du som ändå får alla upplevelser med personen för resten av livet om du så vill. 

O personen kommer heller aldrig kunna (Pinsamt och fördjövligt att ens behöva skriva detta) .. kommer aldrig kunna vara otrogen med personen som du anser kommer som nr 1. 

Hur kan man ens vara så egoist / narcissistisk att man är svartsjuk på någon vars öde är avslutad? 

Hur är man funtad när man tänker som ts egentligen? 

Snacka om att vara extremt bortskämd! Snacka om att inte ha respekt för att ett liv har gått bort utan istället kräver man att en person inte ens ska få sörja någon som har gått bort utan man ska vara en prinsessa och samtidigt kräver att någon annan ska ha glömt bort ett liv som vandrat på jorden och som den dessutom hade en relation med! 

Finns bara en sak att säga; Väx upp och kom tillbaka till verkligheten du anses och bör vara en vuxen människa nu! 

Men visst, passar det inte en narcissist som ts så varför ens ta upp ämnet. Snacka om RESPEKTLÖST! 

• Anonym (..)
    Liniss skrev 2024-01-30 23:46:07 följande:
    Ingen kvinna är värd att känna sig som enbart ett andrahandsval för sin man
    Vad är det för fel på er? Hur kan man ens tänka tanken att man är ett andrahandsval gentemot någon som inte lever längre? 

O vad har ditt påstående ÖVERHUVUDTAGET något med kön med att göra? Herregud, en del människor har verkligen helt tappat vettet. 

Vi pratar om en person vars x inte lever längre! SKÄMS! 
    O att du har mage att slänga in en kommentar om att det skulle ha med könsroll med att göra är än mer skamligt! 
  • Anonym (Förstår dig ts)
    Anonym (..) skrev 2024-02-01 04:13:23 följande:

En person har dött! 
    Den andra personen känner självklart sorg och som partner får man självklart ett trauma med det. 

Är personen som lever då inte älskvärd längre? 

Uppenbarligen så är personen det, annars hade inte tråden existerat! 

Hur kan man ens tänka tanken att man är svartsjuk på någon som inte ens lever längre???

Låt personen få älska sitt x hur mycket den vill! Det är du som ändå får alla upplevelser med personen för resten av livet om du så vill. 

O personen kommer heller aldrig kunna (Pinsamt och fördjövligt att ens behöva skriva detta) .. kommer aldrig kunna vara otrogen med personen som du anser kommer som nr 1. 

Hur kan man ens vara så egoist / narcissistisk att man är svartsjuk på någon vars öde är avslutad? 

Hur är man funtad när man tänker som ts egentligen? 

Snacka om att vara extremt bortskämd! Snacka om att inte ha respekt för att ett liv har gått bort utan istället kräver man att en person inte ens ska få sörja någon som har gått bort utan man ska vara en prinsessa och samtidigt kräver att någon annan ska ha glömt bort ett liv som vandrat på jorden och som den dessutom hade en relation med! 

Finns bara en sak att säga; Väx upp och kom tillbaka till verkligheten du anses och bör vara en vuxen människa nu! 

Men visst, passar det inte en narcissist som ts så varför ens ta upp ämnet. Snacka om RESPEKTLÖST! 

För det första; skippa attityden, den får dig bara att se pinsam ut, oavsett hur mycket du än vill tillrättavisa oss andra och tro att du är bättre. Snacka om att vara passivt aggressiv. 

Bara för att en person har dött så innebär det inte att andra människor inte har behov och känslor. Denna man är långt ifrån den enda människan som har gått igenom sorg. Om han fortfarande känner sorg så behöver HAN själv se till att få den hjälp han behöver, innan han börjar dejta någon annan. Detta är enbart hans eget ansvar - ingen annans. Det är INTE ts ansvar att vara hans stöttepelare. Inte heller ska ts behöva tycka synd om honom och stå ut med vad som helst bara för att han har varit med om det han har varit med om. Vi är många som har gått igenom skit i våra liv men det är inte upp till någon annan att fixa det. Först ser man till att söka hjälp innan man börjar dejta någon ny. 

Nej, de flesta vill nog inte vara ihop med någon som älskar en annan människa, oavsett om den människan är död eller levande. Jag skulle aldrig gå med på det. 

Ingen har pratat om otrohet, det vi pratar om är att denna man fortfarande verkar vara fast i sitt ex (exempel tas upp i ts) och då bådar det inte gott att inleda en relation med honom. Han bör vara singel tills han har rett ut sina tankar. Ingen ska förväntas vara med honom tills han reder ut det, utan det ska han ha gjort innan han ens inleder något. Jag har inget intresse av att dejta någon som bara kan ge 50%, jag vill dejta någon som kan ge 100% till mig och bara mig. That?s it. Inte ett dugg konstigt. Jag ger detsamma tillbaka. Accepterar man inte detta så kan jag visa var dörren är. Ts resonerar på ett liknande sätt.

Pssst; det går inte att dra slutsatsen att ts är narcissist enbart utifrån denna trådstart. Det är förminskande mot de som på riktigt har levt med narcissister. Faktum är att det är väldigt ovanligt att vara narcissist och att ts är kvinna gör att det är ännu mer osannolikt. 

Anonym (..) skrev 2024-02-01 04:18:29 följande:
    Vad är det för fel på er? Hur kan man ens tänka tanken att man är ett andrahandsval gentemot någon som inte lever längre? 

O vad har ditt påstående ÖVERHUVUDTAGET något med kön med att göra? Herregud, en del människor har verkligen helt tappat vettet. 

Vi pratar om en person vars x inte lever längre! SKÄMS! 
    O att du har mage att slänga in en kommentar om att det skulle ha med könsroll med att göra är än mer skamligt! 

Varför så aggressiv? Funderat på att söka hjälp för dina problem? Det lär du sannerligen behöva. 

Ja, hur kan man tänka den tanken. Vad tror du själv? Läs ts igen, där har ts delat med sig av exempel som får folk att tro att mannen är fast i exet. Det faktum att ANDRA tjejer som han har dejtat/haft kontakt med har reagerat på samma sätt som ts säger ju ändå en hel del; att det inte är ts det är fel på, eftersom flera andra har reagerat likadant.

Sen såg jag aldrig att personen skrev något om könsroller, hon skrev bara att ingen kvinna förtjänar att känna sig som ett andrahandsval för sin man och det kan jag bara hålla med om. 

• Anonym (..)
    Anonym (Förstår dig ts) skrev 2024-02-01 20:56:43 följande:

För det första; skippa attityden, den får dig bara att se pinsam ut, oavsett hur mycket du än vill tillrättavisa oss andra och tro att du är bättre. Snacka om att vara passivt aggressiv. 

Bara för att en person har dött så innebär det inte att andra människor inte har behov och känslor. Denna man är långt ifrån den enda människan som har gått igenom sorg. Om han fortfarande känner sorg så behöver HAN själv se till att få den hjälp han behöver, innan han börjar dejta någon annan. Detta är enbart hans eget ansvar - ingen annans. Det är INTE ts ansvar att vara hans stöttepelare. Inte heller ska ts behöva tycka synd om honom och stå ut med vad som helst bara för att han har varit med om det han har varit med om. Vi är många som har gått igenom skit i våra liv men det är inte upp till någon annan att fixa det. Först ser man till att söka hjälp innan man börjar dejta någon ny. 

Nej, de flesta vill nog inte vara ihop med någon som älskar en annan människa, oavsett om den människan är död eller levande. Jag skulle aldrig gå med på det. 

Ingen har pratat om otrohet, det vi pratar om är att denna man fortfarande verkar vara fast i sitt ex (exempel tas upp i ts) och då bådar det inte gott att inleda en relation med honom. Han bör vara singel tills han har rett ut sina tankar. Ingen ska förväntas vara med honom tills han reder ut det, utan det ska han ha gjort innan han ens inleder något. Jag har inget intresse av att dejta någon som bara kan ge 50%, jag vill dejta någon som kan ge 100% till mig och bara mig. That?s it. Inte ett dugg konstigt. Jag ger detsamma tillbaka. Accepterar man inte detta så kan jag visa var dörren är. Ts resonerar på ett liknande sätt.

Pssst; det går inte att dra slutsatsen att ts är narcissist enbart utifrån denna trådstart. Det är förminskande mot de som på riktigt har levt med narcissister. Faktum är att det är väldigt ovanligt att vara narcissist och att ts är kvinna gör att det är ännu mer osannolikt. 

Löjligt! 

Personen ska söka hjälp så är han helt fri från att vara påverkad samt sorgen är som bortblåst och allt är guld och gröna skogar? 

Jag ve vad en narcissist är. Jag om någon vet det då jag själv blev sönder misshandlad av en "pacifist" som barn. så kom inte och försök läxa upp mig. 

Du nämner det inte ens i rena ord.. utan endast cirkulerar runt utan att våga säga det rakt ut. Istället kommer du med krav, ansvar, berättigande som någon slags självbestämmande rätt. Jo, ts och du som försvarar detta sjuka tänkande så starkt anser personen att vara otrogen. 

Eller vadå.. påstår du att en paralympisk inte kan ge 100% gentemot en frisk människa som aldrig varit med om någon skada??  För detta är nämligen vad du säger.

Vem är du att döma att personen inte ger 100% ? Vad ska anses vara 100"? Enligt ditt egna tycke eller utifrån människans egna förutsättningar? 

Du läxar upp mig om attityd, för att jag har läxat upp narcissister i denna tråd, men sedan kommer du själv med attityd? 

Erkänn du har fortfarande ingen aning om vilket ord jag syftar på ännu? Såklart inte, då det inte existerar hos dig, utan allt löser sig "bara man söker hjälp", visst? Väx upp.

• Anonym (..)
    Anonym (Förstår dig ts) skrev 2024-02-01 21:01:32 följande:

Varför så aggressiv? Funderat på att söka hjälp för dina problem? Det lär du sannerligen behöva. 

Ja, hur kan man tänka den tanken. Vad tror du själv? Läs ts igen, där har ts delat med sig av exempel som får folk att tro att mannen är fast i exet. Det faktum att ANDRA tjejer som han har dejtat/haft kontakt med har reagerat på samma sätt som ts säger ju ändå en hel del; att det inte är ts det är fel på, eftersom flera andra har reagerat likadant.

Sen såg jag aldrig att personen skrev något om könsroller, hon skrev bara att ingen kvinna förtjänar att känna sig som ett andrahandsval för sin man och det kan jag bara hålla med om. 

Varför försvarar du ts? Ts ger ju 100% i sina förhållanden, men det senaste förhållandet slutade visst inte så bra ? Kan det vara för att ts är en narcissist som vill vara en prinsessa på ärten och kräver att få vara en höghet men skiter i sina egna åtaganden utan endast kräver ifrån andra att dom ska ge 100% men sina egna misslyckanden är helt okej att förbise? 

Nej, Ni pratar inte om kärlek. Ni pratar endast om att få era egna behov tillgodosedda därav som jag är aggressiv i denna tråden, för ni försöker rättfärdiga er själva medans ni inte är någonting annat än genomfalska!

Hade ts överhuvudtaget varit ärlig det minsta lilla så hade tråden inte ens skapats! 

Anonym (..) skrev 2024-02-02 20:44:44 följande:

Löjligt! 

Personen ska söka hjälp så är han helt fri från att vara påverkad samt sorgen är som bortblåst och allt är guld och gröna skogar? 

Jag ve vad en narcissist är. Jag om någon vet det då jag själv blev sönder misshandlad av en "pacifist" som barn. så kom inte och försök läxa upp mig. 

Du nämner det inte ens i rena ord.. utan endast cirkulerar runt utan att våga säga det rakt ut. Istället kommer du med krav, ansvar, berättigande som någon slags självbestämmande rätt. Jo, ts och du som försvarar detta sjuka tänkande så starkt anser personen att vara otrogen. 

Eller vadå.. påstår du att en paralympisk inte kan ge 100% gentemot en frisk människa som aldrig varit med om någon skada??  För detta är nämligen vad du säger.

Vem är du att döma att personen inte ger 100% ? Vad ska anses vara 100"? Enligt ditt egna tycke eller utifrån människans egna förutsättningar? 

Du läxar upp mig om attityd, för att jag har läxat upp narcissister i denna tråd, men sedan kommer du själv med attityd? 

Erkänn du har fortfarande ingen aning om vilket ord jag syftar på ännu? Såklart inte, då det inte existerar hos dig, utan allt löser sig "bara man söker hjälp", visst? Väx upp.

Nu vet jag inte om han har sökt hjälp eller inte men om han fortfarande känner stor sorg så vore det nog bra att söka professionell hjälp och se till att bearbeta den sorgen innan han ger sig in i något nytt. Att inleda ett nytt förhållande medan man fortfarande är fast i det gamla fungerar sällan och det är inte schysst mot den nya partnern, att du inte förstår det är skrämmande. Ts har inget ansvar att vara hans stöttepelare. Ts förtjänar en man som är redo för henne. 

Jag vet också vad en narcissist är, har vuxit upp med en förälder som (högst sannolikt) är en narcissist. Grejen är att vi har träffat dessa människor, vi känner dem. Du känner inte ts, det enda du har att utgå från är en tråd på internet - det är inte tillräckligt för att kunna dra slutsatsen att ts är en narcissist. 

Kan inte se att någon har sagt att någon är otrogen men jag förstår att du inte är kapabel att varken läsa eller begripa det man skriver - inte mitt problem. 

Tja, om han fortfarande är fast i sitt ex (vilket han verkar vara) så blir det ju ganska svårt att kunna ge 100% i den nya relationen. Finns flera exempel i ts som indikerar att denna man inte är redo för en ny relation. Inte schysst mot den nya partnern att ge sig in i något om man inte är helt redo för det, vilket han inte verkar vara. 

Anonym (..) skrev 2024-02-02 20:50:00 följande:

Varför försvarar du ts? Ts ger ju 100% i sina förhållanden, men det senaste förhållandet slutade visst inte så bra ? Kan det vara för att ts är en narcissist som vill vara en prinsessa på ärten och kräver att få vara en höghet men skiter i sina egna åtaganden utan endast kräver ifrån andra att dom ska ge 100% men sina egna misslyckanden är helt okej att förbise? 

Nej, Ni pratar inte om kärlek. Ni pratar endast om att få era egna behov tillgodosedda därav som jag är aggressiv i denna tråden, för ni försöker rättfärdiga er själva medans ni inte är någonting annat än genomfalska!

Hade ts överhuvudtaget varit ärlig det minsta lilla så hade tråden inte ens skapats! 

Jag skriver vad jag tycker och mina åsikter är mina åsikter, oavsett om det innebär att jag håller med ts eller ej. Eller menar du att det är förbjudet att hålla med trådskaparen? Kanske är du som har problem eftersom du tydligen har svårt att acceptera att det finns folk som håller med ts. Du bör nog öva på att inse att din åsikt inte är den enda som räknas, men kanske tror du att hela världen kretsar runt dig, hahah. Jag har ingen aning om varför ts senaste förhållande tog slut men du verkar tydligen veta allt, trots att du varken känner ts eller den man hon var tillsammans med. 

Så du tycker att man inte ska vara mån om att få sina behov tillgodosedda? För det flesta är det nog väldigt viktigt att man får sina behov tillgodosedda i en relation. Du vet, det är inte enbart denna stackars man som har behov och känslor. Vet inte på vilket sätt du menar att ts har varit oärlig. 
Svar på tråden Hans ex begick självmord, är han fortfarande fast i henne?