• Anonym (Kajsa)

Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer

Jag är med i ett flertal grupper på Facebook för anhöriga och för personer med autism och har sett att det i många fall anses fel att prata om autism på olika nivåer.

Jag har sett personer med autism nivå 1 skriva att det förminskar deras problem och att de inom vissa områden kan ha lika stora svårigheter som personer med autism nivå 3. Det må så vara men på det stora hela har en person med autism nivå 3 otroligt stora stödbehov. Inte sällan rör det sig om ständig övervakning för att personen inte ska skada sig själv. Jag blir därför provocerad över dessa kommentarer men vill inte lämna ut mig eller framförallt mina barn för att gå i diskussionen kring detta. 
    Nyfiken på hur ni tänker här? Läste i någon grupp att en person skrev att den faktiskt behövde hjälp av sina föräldrar. Ja, för att få en diagnos krävs svårigheter i vardagen men skillnaden mellan nivå 1 och 3 är enorm. Givetvis kan det i många fall 
  • Svar på tråden Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer
  • Anonym (Kattvinden)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-10 22:33:57 följande:

Det är inte jag som har hittat på det resonemanget det är en vedertagen åsikt. Ordet högfungerande är inget som står i någon diagnosmanual det är upp till var och en att tolka uttrycket som de vill det finns inget rätt eller fel. Du tycker det har med IQ att göra andra håller inte med dig. Ingen vill kalla sig själv lågfungerande alltså är alla som är förmögna att uttrycka sin vilja i ord högfungerande oavsett supportbehov och IQ. 

Min erfarenhet är att autister som själva använder uttrycket gör det för att inte andra ska behandla dem nedlåtande (exempelvis prata med bebisröst och ha en klappa på huvudet attityd) 

Det är inte jag som hittat på begreppet och du behöver verkligen inte försöka lära mig att det inte står i någon diagnosmanual. Begreppet högfungerande är en kompletterande beskrivning till de autismdiagnoser som gavs när Aspergers syndrom inte gavs dessa personer (pga ett exklusionskriterium). Högfungerande förtydligar att personen ligger någonstans på iq-skalan över en IF. Hen kan ha svag teoretisk begåvning (70-85), ligga genomsnittligt eller högre till högst. Det handlar om intelligensen. Det är också därför det blir missvisande när icke insatta tolkar högfungerande som att man klarar all ADL utan insats eller stöd, eller väldigt lite stöd. Jag tycker inte det är ett bra begrepp men det har behövts då även många med Asperger hävdade att personer med autism var lägre begåvade, trots att gruppen med autism utan IF inte alls är lägre begåvade än personer med AS. Du kanske kommer ihåg det stora motståndet från flera ?Asperger-communities? mot att fasa ut Aspergerdiagnosen till förmån för AST. 

Det är tidig språkutveckling som är den avgörande skillnaden i DSM-IV och ICD-10 mellan Asperger och autismdiagnoser utan IF, alltså för liten skillnad för att motivera Asperger som ?egen? diagnos, men begreppet högfungerande lever kvar inom fältet för att understryka att det inte finns en IF.

För ytterligare kontext hur det ska tolkas: Se till alla gymnasier som säger sig vara (har varit, när vissa mer och mer använder bara AST) för målgruppen AS eller HFA, och att det är/var precis så de marknadsförde sig. Det är för att förtydliga att man inte kan gå där med autism och IF. 

Betydelsen är alltså inget jag ?tycker?.

• Anonym (Kattvinden)
    Anonym (Y) skrev 2024-02-10 22:35:59 följande:
    Har en person i min familj med autism nivå 2 och +140 IQ. Högfungerande är det enda ord som passar att beskriva det han kan.
    Ja, precis. Det har med intelligens att göra (dock med stor variation).
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Kattvinden) skrev 2024-02-11 11:03:17 följande:

Det är inte jag som hittat på begreppet och du behöver verkligen inte försöka lära mig att det inte står i någon diagnosmanual. Begreppet högfungerande är en kompletterande beskrivning till de autismdiagnoser som gavs när Aspergers syndrom inte gavs dessa personer (pga ett exklusionskriterium). Högfungerande förtydligar att personen ligger någonstans på iq-skalan över en IF. Hen kan ha svag teoretisk begåvning (70-85), ligga genomsnittligt eller högre till högst. Det handlar om intelligensen. Det är också därför det blir missvisande när icke insatta tolkar högfungerande som att man klarar all ADL utan insats eller stöd, eller väldigt lite stöd. Jag tycker inte det är ett bra begrepp men det har behövts då även många med Asperger hävdade att personer med autism var lägre begåvade, trots att gruppen med autism utan IF inte alls är lägre begåvade än personer med AS. Du kanske kommer ihåg det stora motståndet från flera ?Asperger-communities? mot att fasa ut Aspergerdiagnosen till förmån för AST. 

Det är tidig språkutveckling som är den avgörande skillnaden i DSM-IV och ICD-10 mellan Asperger och autismdiagnoser utan IF, alltså för liten skillnad för att motivera Asperger som ?egen? diagnos, men begreppet högfungerande lever kvar inom fältet för att understryka att det inte finns en IF.

För ytterligare kontext hur det ska tolkas: Se till alla gymnasier som säger sig vara (har varit, när vissa mer och mer använder bara AST) för målgruppen AS eller HFA, och att det är/var precis så de marknadsförde sig. Det är för att förtydliga att man inte kan gå där med autism och IF. 

Betydelsen är alltså inget jag ?tycker?.

Jag har aldrig sagt att du hittar på begreppet. Om du vet att det inte står i en diagnosmanual varför framför du din åsikt som om det vore den enda rätta? Intellektuell funktionsnedsättning har aldrig ingått i autism det är en tilläggsdiagnos. 

Resten av ditt inlägg känns inte menat för mig, kanske tänkte du citera någon annan också? 

Kattvinden: För övrigt så finns Asperger kvar som diagnos ICD- 11 beräknas komma ut nästa år.  

• Anonym (Kattvinden)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-11 14:31:41 följande:

Jag har aldrig sagt att du hittar på begreppet. Om du vet att det inte står i en diagnosmanual varför framför du din åsikt som om det vore den enda rätta? Intellektuell funktionsnedsättning har aldrig ingått i autism det är en tilläggsdiagnos. 

Resten av ditt inlägg känns inte menat för mig, kanske tänkte du citera någon annan också? 

Det är med all önskvärd tydlighet riktat till dig eftersom du har fel när du skriver:
    Ordet högfungerande (?) det är upp till var och en att tolka uttrycket som de vill det finns inget rätt eller fel. Du tycker det har med IQ att göra andra håller inte med dig.

Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-11 14:33:06 följande:

Kattvinden: För övrigt så finns Asperger kvar som diagnos ICD- 11 beräknas komma ut nästa år.  

Ovanstående måste dock vara riktat till någon annan då jag skrev fasa ut och inget annat beträffande tillämpningen, jag skrev inte att det ?inte finns kvar?. Hur är det med att tolka skriven text? Är det lika fritt flygande tolkningar som du gör med ordet ?högfungerande?? Det är väldigt otrevligt av dig att påstå en massa osanningar om folks inlägg. Du gav dig ju på TS föräldraskap också.

Och givetvis vet jag att bl.a Försäkringskassa och statistik för WHO:s räkning kodar enligt ICD-10. Lägg din energi på rätt saker, jag kan det här området. 

Och fortfarande: Det är riktat till dig att HFA-begreppet handlar om personer med autism utan IF och ansågs nödvändigt för att förtydliga att alla som är autistiska inte har en IF, vilket personer med Asperger gärna påstod och hade/har ett stort motstånd mot att ?klumpas ihop? med dessa under diagnosen AST (alldeles oavsett att man i vårdmöten behåller den diagnos man fått, men givetvis kommer kodas enligt ICD-11 när det blir aktuellt).

Anonym (Kattvinden) skrev 2024-02-11 14:50:40 följande:
    Det är med all önskvärd tydlighet riktat till dig eftersom du har fel när du skriver:
    Ordet högfungerande (?) det är upp till var och en att tolka uttrycket som de vill det finns inget rätt eller fel. Du tycker det har med IQ att göra andra håller inte med dig.
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-11 14:33:06 följande:

Ovanstående måste dock vara riktat till någon annan då jag skrev fasa ut och inget annat beträffande tillämpningen, jag skrev inte att det ?inte finns kvar?. Hur är det med att tolka skriven text? Är det lika fritt flygande tolkningar som du gör med ordet ?högfungerande?? Det är väldigt otrevligt av dig att påstå en massa osanningar om folks inlägg. Du gav dig ju på TS föräldraskap också.

Och givetvis vet jag att bl.a Försäkringskassa och statistik för WHO:s räkning kodar enligt ICD-10. Lägg din energi på rätt saker, jag kan det här området. 

Och fortfarande: Det är riktat till dig att HFA-begreppet handlar om personer med autism utan IF och ansågs nödvändigt för att förtydliga att alla som är autistiska inte har en IF, vilket personer med Asperger gärna påstod och hade/har ett stort motstånd mot att ?klumpas ihop? med dessa under diagnosen AST (alldeles oavsett att man i vårdmöten behåller den diagnos man fått, men givetvis kommer kodas enligt ICD-11 när det blir aktuellt).

Varför är du så grälsjuk? Jag lägger ner det här nu, hård retorik och lättkränkthet är inget för mig. Du är ute efter att vinna en diskussion inte att förstå. 
  • EpicF
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-11 16:44:10 följande:
    Varför är du så grälsjuk? Jag lägger ner det här nu, hård retorik och lättkränkthet är inget för mig. Du är ute efter att vinna en diskussion inte att förstå. 
    Tycker Kattvinden förstår väldigt bra.... du däremot, inte så väldigt bra. 
  • Anonym (Kattvinden)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-11 16:44:10 följande:

Mitt tålamod med dig tog slut. Att förklara saker om och om igen när du tar till det omogna greppet att ?det är åsikter? när andra har rätt och du fel, är bara tröttsamt och grälsjukan har du själv gått in med här i tråden. Jag förstår precis vad du tycker.

Ursprungsfrågan: Att du har dina åsikter om att tala om autism i nivåer utanför vården är en sak, att bli aggressiv mot andra i tråden som tvärtom tycker att info om nivåer vid autism (eller IF som kom upp) tillför något till diskussioner om hjälpbehov är väldigt otrevligt.

TS, jag tycker det låter som hemska Facebookgrupper som gjort regler om att man inte får tala om nivåer. Det låter mer som att några personer med autism nivå 1 eller att ?svåra? föräldrar till desamma vill dominera och styra all diskussion. 

• Anonym (Nja)

Svårt det där.

Svår diskussion. 

Grundproblemen brukar ju vara de samma, men sen yttrar det sig på så oändligt många olika sätt. Sedan är det ju så olika hur mycket som märks utåt. Vissa fungerar bra utåt, men mår mycket dåligt och har stora inre svårigheter så att säga. Andra ställer till med stor oreda för omgivningen, men tycker själva inte att de gör nåt fel eller så. Trivs med vilka de är osv. Vilket är bra såklart. delvis?.

Så det är ju så olika hur det yttrar sig tycker jag. 

Men i grunden finns ju vissa problem där annars skulle det inte va autism. 

• Anonym (3)
    Anonym (Autismmamma) skrev 2024-02-07 02:19:28 följande:

Min erfarenhet är att många av de högfungerande autisterna mår betydligt sämre än de mer stödkrävande. De är tillräckligt "normala" för att gå i en vanlig klass, förväntas passa in något så när bland andra, vill gärna ha vänner och en partner. De är ute i samhället och förväntas klara av saker på egen hand. Verkar tillräckligt fungerande för att omgivningen ska inbilla sig att anpassningar inte är helt nödvändiga. Men det är riktigt, riktigt tufft att försöka vara normal när man i grunden är annorlunda.  Många blir utbrända eller deprimerade, en del redan i högstadiet.

De lågfungerande bryr sig inte ett skvatt om vad omgivningen tycker. De bara är. De förstår inte vad de går miste om. Går raka vägen till särskolan där tusen och en anpassningar görs från första början. Mår ofta riktigt bra, medan omgivningen springer i åttor kring dem för att lista ut vad de behöver när de själva inte kan förmedla sina behov.
    Sedan finns det en undergrupp bland dem som har självskadebeteenden, vilket är riktigt jobbigt.

Själv blir jag fortfarande nästan tårögd av att min icke-verbala tioåring på lätta fötter studsar iväg från bilen mot särskolan, där hon blir mött i dörren. Att man kan vara så avvikande och ändå ha det så bra.

Asperger är en grav autistisk störning. 
  • Anonym (E)
    Anonym (3) skrev 2025-08-18 15:51:35 följande:
    Asperger är en grav autistisk störning. 
    Men lägg av... Det enda som är gravt stört i detta är att du ständigt upprepar detta felaktiga citat trots att 100tals personer vid det här laget sagt att det är fel.
  • Anonym (3)
    Anonym (E) skrev 2025-08-18 15:53:46 följande:
    Men lägg av... Det enda som är gravt stört i detta är att du ständigt upprepar detta felaktiga citat trots att 100tals personer vid det här laget sagt att det är fel.
    Läkare har ju alltid rätt, såklart. Kolla på macchiarini.
    De är ju såklart gudar och har alltid rätt. Alla säger ju att läkare har rätt. Myndigeter. Domstolar. Osv. 
Svar på tråden Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer