• Anonym (TS)

    Kostnad för fotbollscup?

    Hej tänkte kolla på ett ungefär hur mycket ni betalar för fotbollscuper, förstår att det varierar, men på ett ungefär?

    Tänk följande förutsättningar,

    resa torsdag kväll, ca 30 mil enkel
    matcher fre-lör-sön
    logi i skola
    alla måltider 
    hemresa söndag kväll, ca 30 mil

    Hur mycket betalar ni för en sån cup?

  • Svar på tråden Kostnad för fotbollscup?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tydligt) skrev 2024-02-02 10:18:41 följande:

    Ok det är en akademiklubb och en tonåring det handlar om. Då förstår jag.

    Breddklubbar och yngre barn bor sällan på hotell och hyr inte minibussar utsn föräldrar kör. 


    viktigt att förmedla att vanliga summor för en cup är ca 2000


     


    Måste bara fråga varför det skulle vara dyrare med en akademiklubb? Är det så i fotboll? Mitt äldsta barn går på idrotssakademi i gymnasiet i en helt annan sport, men träningshelger kostar typ 7-800 med resa 30 mil - dom är subventionerade. Vanliga klubben betalar också alltid hälften av anmälan, hälften får ungdomen betala.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-02 17:32:22 följande:
    Måste bara fråga varför det skulle vara dyrare med en akademiklubb? Är det så i fotboll? Mitt äldsta barn går på idrotssakademi i gymnasiet i en helt annan sport, men träningshelger kostar typ 7-800 med resa 30 mil - dom är subventionerade. Vanliga klubben betalar också alltid hälften av anmälan, hälften får ungdomen betala.
    Min personliga upplevelse är att det inte är aktiviteterna i sig som är dyrare utan att det är fler aktiviteter  som gör att det blir dyrare totalkostnad per år. Och att det inte är några insamlingsaktiviteter utan man betalar allt själv. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Abc) skrev 2024-02-02 19:44:54 följande:
    Min personliga upplevelse är att det inte är aktiviteterna i sig som är dyrare utan att det är fler aktiviteter  som gör att det blir dyrare totalkostnad per år. Och att det inte är några insamlingsaktiviteter utan man betalar allt själv. 
    Men sponsrar inte akademin eller klubben? 17-åringens klubb åker på träningsresa utomlands 6 dagar, resa/logi/träning 5.500. Kost tillkommer. Långhelg Sverige träning. Logi/resa/träning 630kr. Kost tillkommer.

    Det är vår yngsta som tränar fotboll, våra andra barn har andra sporter, och en annan sak jag reagerar på är varför man åker iväg 30 mil med 12-åringar? Vi bor ändå i Stockholmsområdet så det borde ju finnas tävlingar på så låg nivå i närområdet?

    14-åringen tävlar i sin sport och har hittills inte varit utanför Storstockholm, max 7-8 mil enkel resa. Tävlingarna i Stockholm räcker på den nivån.

    17-åringen går akademi och dom reser, men då är ju tävlingarna på nationell nivå - har startat SM för junior - så då fattar jag ju att dom reser.

    Vår akademi drar för övrigt in rätt stora pengar på att arrangera större tävlingar för sporten (nationell nivå). Så då har ungdomarna arbetspass men dom har ju roligt också.
  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-03 10:15:49 följande:
    Men sponsrar inte akademin eller klubben? 17-åringens klubb åker på träningsresa utomlands 6 dagar, resa/logi/träning 5.500. Kost tillkommer. Långhelg Sverige träning. Logi/resa/träning 630kr. Kost tillkommer.

    Det är vår yngsta som tränar fotboll, våra andra barn har andra sporter, och en annan sak jag reagerar på är varför man åker iväg 30 mil med 12-åringar? Vi bor ändå i Stockholmsområdet så det borde ju finnas tävlingar på så låg nivå i närområdet?

    14-åringen tävlar i sin sport och har hittills inte varit utanför Storstockholm, max 7-8 mil enkel resa. Tävlingarna i Stockholm räcker på den nivån.

    17-åringen går akademi och dom reser, men då är ju tävlingarna på nationell nivå - har startat SM för junior - så då fattar jag ju att dom reser.

    Vår akademi drar för övrigt in rätt stora pengar på att arrangera större tävlingar för sporten (nationell nivå). Så då har ungdomarna arbetspass men dom har ju roligt också.
    Akademiklubbarna har oftast upplägget att varje spelare betalar en årsavgift på 12-30 000 (typ) och då ingår allt i det. Cuper och läger osv. 

    För vanliga klubbar gäller att antingen jobbar laget för att få ihop pengarna eller så betalar varje familj. Klubben betalar ingenting av sånt.

    Fast ska man på cup så är ju övernattningen och det ofta själva poängen. Stockholmslagen åker väl ofta på Aroscupen, Hudik cup, Örebrocupen osv. Stockholm har inte så mycket övernattningscuper. 
  • Anonym (88an)

    Nu är det snarare handbollscuper vi genomför, men kan ge dig lite perspektiv. Men är du förälder eller ledare undrar jag? All info brukar stå på cupen hemsida. Sedan såklart tillkommer tex transport osv. 

    Nåväl, en cup brukar vanligen ligga på mellan 950-1450 kr per spelare i hårförlängning. I detta pris ingår frukost, lunch och middag. 

    Transport beror på, vi har två gånger åkt tåg. Man kan boka rätt billigt när man är många som åker. Tex till Tydkland betalde vi 21.000 kr tur och retur för sovhytter. Många spelare, ledare och föräldrar som delade på priset. 
    Vi har åkt tåg inom Sverige, ca 8000 kr. 

    Man kan hyra buss genom föreningen vilket föreningen vanligen bekostar. 

    Man har dessutom som förening cupbidrag att använda varje år. 

    Är du förälder och undrar och du nu står inför att skicka ditt barn på din första cup räkna mellan tummen och pekfingret 1500-4000 kr. I detta ingår boende, transport, fickpengar. Sedan beror priset såklart på hur mycket ni har i lagkassan. 

    Vår lagkadda bjuder alla tjejerna på en cup årligen! 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Tydligt) skrev 2024-02-03 10:38:23 följande:
    Akademiklubbarna har oftast upplägget att varje spelare betalar en årsavgift på 12-30 000 (typ) och då ingår allt i det. Cuper och läger osv. 

    För vanliga klubbar gäller att antingen jobbar laget för att få ihop pengarna eller så betalar varje familj. Klubben betalar ingenting av sånt.

    Fast ska man på cup så är ju övernattningen och det ofta själva poängen. Stockholmslagen åker väl ofta på Aroscupen, Hudik cup, Örebrocupen osv. Stockholm har inte så mycket övernattningscuper. 

    Aha vad intressant. Våran akademi för storasyskonet har inga terminsavgifter alls och kraftigt reducerade avgifter för resor och anmälningar - akademin betalar. 


    Sen det här med övernattning, jag köper det generellt. Men varför långa resor med så unga barn? De flesta är 11 år. Är själv ungdomsledare sen många år men inte alls inom någon lagsport, vi åker mer på längre resor när de är 14-15 och uppåt. Det är helt ovanligt att en 10-12 åring behöver hämtas, och då räcker det med att vara 5 mil bort, inte 30. Vi skulle åka mycket längre än de cuper du nämner.

  • Anonym (TS)
    Anonym (88an) skrev 2024-02-03 11:42:24 följande:

    Nu är det snarare handbollscuper vi genomför, men kan ge dig lite perspektiv. Men är du förälder eller ledare undrar jag? All info brukar stå på cupen hemsida. Sedan såklart tillkommer tex transport osv. 

    Nåväl, en cup brukar vanligen ligga på mellan 950-1450 kr per spelare i hårförlängning. I detta pris ingår frukost, lunch och middag. 

    Transport beror på, vi har två gånger åkt tåg. Man kan boka rätt billigt när man är många som åker. Tex till Tydkland betalde vi 21.000 kr tur och retur för sovhytter. Många spelare, ledare och föräldrar som delade på priset. 
    Vi har åkt tåg inom Sverige, ca 8000 kr. 

    Man kan hyra buss genom föreningen vilket föreningen vanligen bekostar. 

    Man har dessutom som förening cupbidrag att använda varje år. 

    Är du förälder och undrar och du nu står inför att skicka ditt barn på din första cup räkna mellan tummen och pekfingret 1500-4000 kr. I detta ingår boende, transport, fickpengar. Sedan beror priset såklart på hur mycket ni har i lagkassan. 

    Vår lagkadda bjuder alla tjejerna på en cup årligen! 


    Är förälder. Vår cup ligger nog bra /normalt i pris tror jag, efter svaren i denna tråd.

    Däremot får lagkassan inte användas till cuper, vilket känns sådär. Anledningen uppges att alla inte åker på cup, och det är ju inte så konstigt om folk inte har råd. Så det blir ju moment 22.

    Lagkassan används till sociala aktiviteter som ligger utanför fotbollen, dom har tex varit på paintball och det kostade oss noll kronor. Men alla är ju inte intresserade av det heller. Så jag tycker argumentet faller.
  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-07 08:01:27 följande:

    Aha vad intressant. Våran akademi för storasyskonet har inga terminsavgifter alls och kraftigt reducerade avgifter för resor och anmälningar - akademin betalar. 


    Sen det här med övernattning, jag köper det generellt. Men varför långa resor med så unga barn? De flesta är 11 år. Är själv ungdomsledare sen många år men inte alls inom någon lagsport, vi åker mer på längre resor när de är 14-15 och uppåt. Det är helt ovanligt att en 10-12 åring behöver hämtas, och då räcker det med att vara 5 mil bort, inte 30. Vi skulle åka mycket längre än de cuper du nämner.


    men hur får akademin i ert fall in pengar då? 


    Hos oss gäller regeln att lagkassan ju självklart används för att subventionera kostnaderna för en cup om ALLA erbjuds att åka med på den cupen. Dvs en cup för bara en viss grupp (de bästa eller sämsta osv) ? den betalar inte lagkassan för. 


     


    Men om alla erbjuds en cup så används lagkassan för att subventionera en hel del.


     


    Tips. Engagera dig som ledare i laget så är det lättare att vara med och påverka vilka cuper de åker på, hur lagkassan används osv.


     


    Hälsningar lagledaren

  • Anonym (Abc)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-07 08:07:30 följande:
    Är förälder. Vår cup ligger nog bra /normalt i pris tror jag, efter svaren i denna tråd.

    Däremot får lagkassan inte användas till cuper, vilket känns sådär. Anledningen uppges att alla inte åker på cup, och det är ju inte så konstigt om folk inte har råd. Så det blir ju moment 22.

    Lagkassan används till sociala aktiviteter som ligger utanför fotbollen, dom har tex varit på paintball och det kostade oss noll kronor. Men alla är ju inte intresserade av det heller. Så jag tycker argumentet faller.
    I de lag mina barn varit med i så har lagkassan enbart använts för mindre kostnader. T.ex. billigare endagscuper på hemmaplan. domare till träningsmatcher och sociala aktiviteter. 

    Övernattningsaktiviteter har alltid betalats av de enskilda spelarna då det är så stora personliga kostnader kopplat till det. Sedan kan det vara så att man har insamlingsaktiviteter för det, men då kan ju de som vet att de inte vill åka hoppa över de aktiviteterna. 
  • Anonym (TS)

    Kom att tänka på den här tråden när jag försökte få överblick över 17-åringens sommaraktiviteter. Bland annat ett 5-dagars träningsläger till ett av våra grannländer. Kostnad Max 1.500, klubben sponsrar resten. Löparsport.

    Det är väl bara att konstatera att olika sporter drar olika mycket kostnader helt enkelt.

  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-25 07:51:10 följande:

    Kom att tänka på den här tråden när jag försökte få överblick över 17-åringens sommaraktiviteter. Bland annat ett 5-dagars träningsläger till ett av våra grannländer. Kostnad Max 1.500, klubben sponsrar resten. Löparsport.

    Det är väl bara att konstatera att olika sporter drar olika mycket kostnader helt enkelt.


    Fast var får klubben pengarna ifrån?

    Vårt lag ska åka till Piteå i sommar på cup. Bara tågresan är ju det som drar iväg som sjutton i kostnader. Sen är inte cupen särskilt dyr i sig.  
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-01-31 09:19:45 följande:
    Buss 
    Vinst, vet ej. Brukar inte det vara målet för den klubb som arrangerar?
    Det finns en lagkassa men den får inte användas för cuper.
    Varför inte? Brukar vara det en lagkassa är till för. 
  • EpicF
    Anonym (Abc) skrev 2024-02-02 11:27:10 följande:
    Var som sagt samma summor när hon bytte dit i 12-årsåldern och då var det inte ett akademilag. 

    Var inte supermycket billigare i förra klubben kanske 2500-3000 istället med skillnaden att man inte hyrde minibuss, föräldrarna som körde stod själva för bensinen, man tog med matsäck för ditresan och fickpengar för mat till hemresan (vilket ju också blir en kostnad men inte syns i inbetalningen till laget) och vi bodde i gymnastiksal. För mig som alltid körde så var det egentligen samma pris för bilkostnaden tillkom. 

    Den ökade kostnaden i nya klubben kommer framförallt från att de åker på fler läger och cuper, inte att de är hemskt mycket dyrare. 
    Varför bor de alltid på hotell? 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-04-25 14:28:08 följande:
    Varför inte? Brukar vara det en lagkassa är till för. 
    Lagkassan ska gå till sociala aktiviteter som är mer bara roliga. Dom bokade till exempel upp en restaurang en gång och barnen fick laga sin egna mat i restaurangköket.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tydligt) skrev 2024-04-25 14:23:23 följande:
    Fast var får klubben pengarna ifrån?

    Vårt lag ska åka till Piteå i sommar på cup. Bara tågresan är ju det som drar iväg som sjutton i kostnader. Sen är inte cupen särskilt dyr i sig.  

    Klubben har väldigt god ekonomi, jag vet ju inte exakt varför, är inte med i styrelsen eller så. 


    Om man försöker jämföra klubbarna så har löpklubben väldigt många aktiva vuxna som bara tränar och tävlar i närområdet. Så dom drar väl inte så mycket kostnader för det är ungdomarna som reser. Man reser heller inte med unga barn utan de tävlar i närområdet. Så då finns det väl pengar att använda till de som är säg 15+ och vill åka.

Svar på tråden Kostnad för fotbollscup?