• Anonym (Fluffig)

Dem anklagar mig får deras viktuppgång - så nu kanske det är löst?!

Jag är 35 nu. 
    Har i alla år fått höra hur jag 'göder' folk! Alla har skojat om detta i alla år sen jag var nybliven vuxen runt 18-20 års åldern. Och inte förrän sista året har jag faktiskt tagit det på allvar. Tyvärr. 
    Haft 3 längre förhållande i livet, sista är fortfarande pågående och varat i snart 12 år. Alla dem tre killarna har gått upp massor när dem var tillsammans med mig. Vi snackar 20 kg + (ge och ta lite men ungefär) har en syster som bor utomlands och kommer hem någon gång per år och vi åker dit. Och varje gång anklagar hon mig efter vi umgåtts en vecka eller så tillsammans för gått upp typ 10 kg (överdrift säkert men hon går upp mkt). Detta har vänner med sagt om vi åker på semester att dem går upp med mig i deras sällskap. 
    Nu är det så att jag har egna barn som nu varit smala alltid men plötsligt för ett år sen gick mitt barn upp massor i vikt att jag fick faktiskt panik. Vi äter lågkolhydratkost på allt vi kan för jag väger redan för mkt och har barn som behöver hålla en bra balans. Så det är mindre fetter osv. (Väldigt kort förklarat men vi äter vv mat blandat med andra saker för dem andra ) Så dietisten ska hjälpa oss nu med han. 

Men min teori är att dem alla som skojat har menat allvar ! Hur fan kan man missa detta :( 

Men jag tänker min fråga nu: jag har bokat en gastric för jag har kämpat med vikten sen jag var 18. Och pga följdsjukdomar som gör att jag inte går ner i vikt trotts pt och dieter insatta så är den allafall snart. Nu handlar jag ju inte hem för det sköter mannen, jag äter inte mer än shakes och gjort nu en tid, så det innebär att dem äter färre ggr hemma (vilket vi tror är en stor bov med), så nu har familjemedlemmar gått ner i vikt. Så kan min teori stämma att med denna operation kanske jag får koll på normal mat konsumtion och kan hjälpa hela familjen?! Någon som känner igen sig. ?

• Svar på tråden Dem anklagar mig får deras viktuppgång - så nu kanske det är löst?!
  • Anonym (Fluffig)
    Anonym (H) skrev 2024-02-16 14:21:15 följande:

Gastric låter lite extremt har du provat semaglutide? 

Doktorn vill inte skriva ut det för det är restat på obestämd tid. Kanske inte samma läkemedel med det som egentligen är för diabetiker och hon sa då får du ändå inte ändrat vanor så. 
  • EpicF
    Anonym (Fluffig) 
     Vad är det för resultat det har gett dessa veckorna? 

Du kan inte leva på shaker hela liver. 

Ozempic är restonerat och för diabetiker primärt. Men det finns läkemedel för överviktig, bla Mysimba som ska vara bra enligt många. Du kan fråga läkare om att få pröva det? 

Operation borde ändå vara sista utväg. Och för att överhuvudtaget lyckas att gå ner i vikt, oavsett medrod, så måste man ändra sitt tänk på mat och sitt förhållande till mat. Och det verkar tyvärr inte som att du har lyckats med det. 
  • Anonym (Fluffig)
    EpicF skrev 2024-02-16 23:59:21 följande:
     Vad är det för resultat det har gett dessa veckorna? 

Du kan inte leva på shaker hela liver. 

Ozempic är restonerat och för diabetiker primärt. Men det finns läkemedel för överviktig, bla Mysimba som ska vara bra enligt många. Du kan fråga läkare om att få pröva det? 

Operation borde ändå vara sista utväg. Och för att överhuvudtaget lyckas att gå ner i vikt, oavsett medrod, så måste man ändra sitt tänk på mat och sitt förhållande till mat. Och det verkar tyvärr inte som att du har lyckats med det. 
    Jag menade inte så. Jag menade att bara på dessa veckorna när jag är tvungen att leva på shakes inför operationen så har familjen ätit bättre, och mindre. Jag har adhd medicin som gjort att jag är mindre hungrig redan som dessa mediciner gör med, vissa av dem som är nämnda i tråden men det tar fortf inte bort all min övervikt. Jag får ju hjälp av dietister där på operation och även via sonen nu så vi kan få hjälp ordentligt för något gör ju jag fel. 
  • EpicF
    Anonym (Fluffig) skrev 2024-02-17 07:15:34 följande:
    Jag menade inte så. Jag menade att bara på dessa veckorna när jag är tvungen att leva på shakes inför operationen så har familjen ätit bättre, och mindre. Jag har adhd medicin som gjort att jag är mindre hungrig redan som dessa mediciner gör med, vissa av dem som är nämnda i tråden men det tar fortf inte bort all min övervikt. Jag får ju hjälp av dietister där på operation och även via sonen nu så vi kan få hjälp ordentligt för något gör ju jag fel. 
    Inga läkemedel tar bort övervikt. Däremot gör många läkemedel mot bla fetma att man blir fortare mätt, tar bort suget och får endel mindre hungerkänslor, vilket då gör att man normalt sätt borde äts mindre. Men det är något man själv måste ta tag i. 

Dietister kan vara bra, men personligen har jag ge  bra erfarenhet av dietister. 

När ska du göra operationen då? Man brukar inte få råd att dricka shakes flera veckor/månader innan. 

Att din familj äter mindre och bättre påverkar inte dig och din ätstörning. För ja, det är en ätstörning du har. 

Du bör börja försöka ställa om huvudet redan nu.
  • Anonym (Fluffig)
    EpicF skrev 2024-02-17 11:13:50 följande:
    Inga läkemedel tar bort övervikt. Däremot gör många läkemedel mot bla fetma att man blir fortare mätt, tar bort suget och får endel mindre hungerkänslor, vilket då gör att man normalt sätt borde äts mindre. Men det är något man själv måste ta tag i. 

Dietister kan vara bra, men personligen har jag ge  bra erfarenhet av dietister. 

När ska du göra operationen då? Man brukar inte få råd att dricka shakes flera veckor/månader innan. 

Att din familj äter mindre och bättre påverkar inte dig och din ätstörning. För ja, det är en ätstörning du har. 

Du bör börja försöka ställa om huvudet redan nu.
    Fast min adhd medicin gjorde samma men har endast gått ner en liten del av det jag behöver gå ner sen tog det stopp. Trotts att jag äter precis lika lite som i början. Doktorn sa åt mig att det är för sköldkörteln är helt ur balans sen över 10 år tillbaka och att jag kan leva på sallad om jag vill för jag kommer aldrig gå ner. Så den var rätt jobbig den meningen. Och trött på laborerar med mediciner för det och annat för kroppen har ju mått dåligt väldigt lång tid. Så dem talade om att behöva nollställa kroppen så nu har vi landat i detta beslut. 

Ja det säger jag inte att jag inte har. Men har man provat allt i sitt vuxna liv så får man ta till det tuffaste sen. 
  • Anonym (Nej)

nej snälla ts. Operera dig inte utan att först förstå. Du kommer gå upp igen. om du inte förstår ditt ätmönster, förstår om du är äter till följd av känslor (döva och dämpa ångest/eller äta för att fira/unna sig).

att bara operera sig är som att sätta silvertejp på symptomet, symptomet är övervikt. Men du måste förstå orsaken till övervikten, varför är du överviktig?

äter du fel mat? äter du rätt mat men rör dig för lite? Eller har du mat som ångestdämpande? Eller belöningssystem?

om du har mat som ångestdämpande måste du hitta nya strategier. För du kan inte tröstäta om du opererar dig. Så vad ska du göra istället när ångesten kommer? 

varför har du kämpat i vikten i flera år? Jag tror att du upprepar nybörjarmisstaget om och om igen. Du begränsar kosten, äter lågkalori i 6-8 veckor. får resultat. Du är nöjd. Men när du slutar med lågkalori faller du tillbaka i samma ätmönster som gör dig överviktig. Du förstår inte att det är din ?vardagskost? som gör dig överviktig. Då hjälper det inte att varva med perioder med lågkalorikost, ersätta med shakes. Du måste ändra på vardagskosten, och äta en vardagskost som inte får dig att öka i vikt. tråkigt men sant. det är den enda hållbara strategin för viktbalans, äta en vardagskost som inte får dig att öka i vikt. med en bra vardagskost finns utrymme för exempelvis en semla på fettisdagen, men inte en semla om dagen. Det finns utrymme för en efterrätt i någon gång i månaden, men inte lördagsgodis varje lördag osv.

• Sunflora
    Anonym (Fluffig) skrev 2024-02-16 21:56:56 följande:
    Med min adhd medicin åt jag sista månaderna ibland en gång om dagen, så det är med fel.men vi har ätit för många mål om dagen för många år sen som jag ändrade på. Dricker massor av vatten och jag är vegetarian så lever på mkt grönsaker. Jag har tränat till och från massor så som body combat, CX, joggade hela förra sommaren och el del innpå våren och hösten, 3 ggr i veckan 2.5 km trotts min övervikt och flertalet promenader osv. Ätit låg kalori på allt. Inget socker i läsken. Hatar hämtmat. Chips är min last helt klart. Men en påse i veckan max då snackar vi ändå. Ja det kanske är way to much absolut men det är det. Jag hatar kakor och sött. Och hatar glass. Och äter inte stora portioner för det gnäller alla om som äter med mig. Blir mätt fort och äter långsamt. Så det är väl lite snabbt om hur det sett ut. Så du kanske kan förstå min frustration. 
    Det där stämmer inte. Du är inte unik på något vis åt du nyttigt och normala portioner skulle du inte väga så mycket. Andra som äter din mat går också upp väldigt mycket i vikt det är 100% deras ansvar jag bara påpekar det uppenbara att din kost är fel och det löser man inte med en operation. Du måste komma till rätta med din kost innan du gör en gastric bypass annars kommer du gå upp allt du går ner och lite till efter några månader. 
  • Anonym (Fluffig)
    Anonym (Nej) skrev 2024-02-17 14:14:41 följande:

nej snälla ts. Operera dig inte utan att först förstå. Du kommer gå upp igen. om du inte förstår ditt ätmönster, förstår om du är äter till följd av känslor (döva och dämpa ångest/eller äta för att fira/unna sig).

att bara operera sig är som att sätta silvertejp på symptomet, symptomet är övervikt. Men du måste förstå orsaken till övervikten, varför är du överviktig?

äter du fel mat? äter du rätt mat men rör dig för lite? Eller har du mat som ångestdämpande? Eller belöningssystem?

om du har mat som ångestdämpande måste du hitta nya strategier. För du kan inte tröstäta om du opererar dig. Så vad ska du göra istället när ångesten kommer? 

varför har du kämpat i vikten i flera år? Jag tror att du upprepar nybörjarmisstaget om och om igen. Du begränsar kosten, äter lågkalori i 6-8 veckor. får resultat. Du är nöjd. Men när du slutar med lågkalori faller du tillbaka i samma ätmönster som gör dig överviktig. Du förstår inte att det är din ?vardagskost? som gör dig överviktig. Då hjälper det inte att varva med perioder med lågkalorikost, ersätta med shakes. Du måste ändra på vardagskosten, och äta en vardagskost som inte får dig att öka i vikt. tråkigt men sant. det är den enda hållbara strategin för viktbalans, äta en vardagskost som inte får dig att öka i vikt. med en bra vardagskost finns utrymme för exempelvis en semla på fettisdagen, men inte en semla om dagen. Det finns utrymme för en efterrätt i någon gång i månaden, men inte lördagsgodis varje lördag osv.

Fast då får du gärna förklara hur jag som äter adhd medicin, går 30-40.000 steg om dagen på jobbet, äter vegetariskt, hatar kakor/bakelser etc. Äter absolut godis men inget jag är glad i. Chips absolut min last i livet men inte mer än så. Äter liksom inte flera påsar i veckan! Jag gick upp 30 kg vid 18 till 19 års ålder för något som läkarna inte fattade. Sen har det bara varit kvar. Jag kommer inte ner. Vi äter sedan flera år allt med lågt % fett osv för dietist osv sagt det. Men hur kan jag ändå inte gå ner ? Jag är aldrig hungrig med den medicinen så påminner mig om att äta. Hade problem att komma upp i poängen på viktväktarna för åt så lite. Så nej det är inte mitt bekymmer. Sprang och har tränat massor men inget händer. Tro då jag blir galen.
  • Anonym (mamma)
    Sunflora skrev 2024-02-17 14:41:24 följande:
    Det där stämmer inte. Du är inte unik på något vis åt du nyttigt och normala portioner skulle du inte väga så mycket. Andra som äter din mat går också upp väldigt mycket i vikt det är 100% deras ansvar jag bara påpekar det uppenbara att din kost är fel och det löser man inte med en operation. Du måste komma till rätta med din kost innan du gör en gastric bypass annars kommer du gå upp allt du går ner och lite till efter några månader. 
    Men om hennes läkare rekommenderar operation så tror jag inte du vet mer än läkaren. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fluffig) skrev 2024-02-17 14:53:54 följande:
    Fast då får du gärna förklara hur jag som äter adhd medicin, går 30-40.000 steg om dagen på jobbet, äter vegetariskt, hatar kakor/bakelser etc. Äter absolut godis men inget jag är glad i. Chips absolut min last i livet men inte mer än så. Äter liksom inte flera påsar i veckan! Jag gick upp 30 kg vid 18 till 19 års ålder för något som läkarna inte fattade. Sen har det bara varit kvar. Jag kommer inte ner. Vi äter sedan flera år allt med lågt % fett osv för dietist osv sagt det. Men hur kan jag ändå inte gå ner ? Jag är aldrig hungrig med den medicinen så påminner mig om att äta. Hade problem att komma upp i poängen på viktväktarna för åt så lite. Så nej det är inte mitt bekymmer. Sprang och har tränat massor men inget händer. Tro då jag blir galen.
    Vad äter du på en dag? 
    vad äter du under en vecka? Om går går 30-40000 steg om dagen borde du ha en bra förbränning i grunden. 

har du problem med sköldkörteln så kan det absolut påverka, men jag tror dina portioner är både för stora och för energirika. Om alla som äter din mat också tenderar att gå upp mycket i vikt så har du troligen för mycket kalorier per portion. annars hade viktproblematiken varit isolerad till dig och eventuellt din sköldkörtel. Men det är den inte.
  • Sunflora
    Anonym (Fluffig) skrev 2024-02-17 14:53:54 följande:

Jag kan förklara för dig! ADHD medicin gör inte automatiskt att man går ner i vikt en vanlig biverkning är att man inte känner hunger och därför inte äter vilket leder till viktnedgång. Många går alltså ner i vikt men inte alla. Jag har till och med stött på folk som går upp. 

Vegetariskt är inte samma sak som nyttigt det går att vara både lakto-ovo vegetarian och vegan och äta otroligt ohälsosamt. Kalorierna behöver inte komma från bakelser det kan lika gärna vara maten eller att du dricker kalorier det är otroligt vanligt. Småätande som man inte tänker på bidrar också. 

Jag tror du överdriver dina steg, jag tvivlar inte en sekund på att du går så mycket vissa dagar men inte varje dag. Det tar ca 10 minuter att gå 1000 steg i vanlig promenadtakt för mig du skulle alltså gå 7 1/2 timme om dagen. Även om ens jobb är fysiskt aktivt går man inte hela tiden. 

Många glömmer att små val spelar roll som om man väljer läsk eller vatten, hur mycket man tar av den feta såsen, om man plockar lite då och då ur godisskålen mm 

• Sunflora
    Anonym (mamma) skrev 2024-02-17 15:35:44 följande:
    Men om hennes läkare rekommenderar operation så tror jag inte du vet mer än läkaren. 
    Jag har aldrig sagt att hon inte ska göra en operation, jag sa att hon måste lära sig äta rätt före hon gör operationen.
  • EpicF
    Sunflora skrev 2024-02-17 16:24:44 följande:
    Jag har aldrig sagt att hon inte ska göra en operation, jag sa att hon måste lära sig äta rätt före hon gör operationen.
    Jag tror vi pratar för döva öron, för ts kommer aldrig att inse det. 
  • Sunflora
    EpicF skrev 2024-02-17 16:54:34 följande:
    Jag tror vi pratar för döva öron, för ts kommer aldrig att inse det. 
    Tyvärr har du rätt men hoppas ändå att ts tar till sig även om hon inte vill erkänna det här och nu sannolikheten är minimal men man kan alltid hoppas som sagt. 
  • Anonym (H)

Om du har problem med sköldkörteln borde dom medicinera för det. Låter märkligt att dom inte gjort det? GBS är inte bra långsiktig, de flesta går upp igen efter det, plus får problem med vitaminbrister etc. Skulle prova Wegovy först innan GBS. Ni borde få det till Sverige snart. Vet att det är brist just nu men det kommer lösa sig snart, 

• Anonym (Pappa)

Viktuppgång beror ju inte bara på vad man stoppar i munnen utan även andra livsstilsvanor som motion och sömn.

Det återkommande problemet jag ser hos folk som går upp i vikt är att de rör på sig för lite. Man kanske rör på sig till och från jobbet men är ofta stillasittande resten av tiden.

Så även om du kan äta mindre med din operation så skulle jag se över andra vanor i familjen.

Svar på tråden Dem anklagar mig får deras viktuppgång - så nu kanske det är löst?!