• Anonym (Älskar honom.)

    När han inte riktigt förstår hur jag fungerar.

    Jag är tillsammans med en man som jag älskar djupt. Vi är särbos och kommer vara i flera år till på grund av barn. Han är mycket fysisk, ger mig ofta kramar och pussar, håller om mig osv. Supermysigt MEN han säger oftast inte vad han känner. På Alla hjärtans dag blev jag lite ledsen eftersom jag fixat en present som var väl genomtänkt som han blev väldigt glad över. Han hade inte köpt något till mig men bjöd på mat vilket jag uppskattade väldigt mycket. Vi pratade en del och jag öppnade mig helt. Jag är både fysisk och verbal, säger ofta hur mycket han betyder för mig, att jag älskar honom osv. Han har ALDRIG sagt att han älskar mig, säger att han inte är uppväxt med att man säger så till varandra. Detta har ju naturligtvis fått mig till att börja tveka på vad han känner för mig. Han försäkrar mig om att jag inte ska tvivla på hans kärlek för mig. Han sa att han vill bli bättre på att uppvakta mig med presenter då och då. Jag tänker att för att hålla igång ett förhållande räcker det inte bara att man kramar och pussar varandra, man måste uppskatta varandra också. Jag tycker det känns så dumt att säga att jag älskar honom när han inte säger något tillbaka. Samtidigt vill jag ju inte hålla tillbaka mina känslor. Hur gör ni som är olika för att hålla er låga vid liv? 
  • Svar på tråden När han inte riktigt förstår hur jag fungerar.
  • Anonym (samma.)
    Anonym (Sunflower) skrev 2024-02-17 10:24:48 följande:
    Av nyfikenhet, skulle din man svara om du frågade om han älskar dig?

    Jag tror som du att man kan älska utan att säga det. Det är väl att just de orden har en innebörd som står över gilla, tycka om etc, det finns egentligen inget annat uttryck som är likställt "Jag älskar dig". Tror många känner att den där yttersta dimensionen saknas om man inte säger det. Samma sak att man kan visa det i handling, men många behöver den verbala bekräftelsen.

    Du skriver om ert barn. Jag tror ändå att det är skillnad att få höra jag tycker om dig från sin förälder.

    Jag har ändå lite svårt att förstå att det är så svårt att säga det när det är så man känner. Kanske behöver man lite terapi för att komma över det?
    (I ert fall är det ju iof sig inget problem, men jag tänker med barnen).
    Jag tror att han skulle svara ja, om jag frågade om han älskar mig. Han säger ofta hur mycket han tycker om mig.  Vårat barn är litet, och ha sade faktiskt nyligen till mig någonting om att älska sitt barn. Så antar/ tror att han ?tränar? på att använda ordet, medvetet eller omedvetet .
    han har berättat om bråk med x tjej, som villa ha kärleksförklaringar, och att hon blev arg när  han inte gjorde det. Så jag vet att han har lite problem med det, och har helt enkelt inte orkat fokusera på just detta. Han visar verkligen sin kärlek på så många andra sätt. MEN om jag nu då skulle fråga om han älskar mig; och han skulle svara nej,
    skulle jag absolut inte vara glad.  Men jag upplever att hannikaisen mig, och visar det på alla andra sätt, en verbalt.( Han är annars heller inte så verbal
    av sig för övrigt). 
  • Tilolo

    Hej!
    Jag undrar om din önskan om att han ska säga att han älskar dig,
    kan ha och göra med att du någonstans i ditt inre kanske känner att ni inte riktigt är kompatibla med varann på ett djupare plan?
    Som gör din att önskan att han ska säga den meningen ökar för att liksom kompensera den saknaden av denna yttre bekräftelse.


    Man kan bli kär i den kick man får av varann som i sig kan kännas djup och stark, men utan det så kan man känna sig väldigt tom. 

  • Anonym (Sunflower)
    Anonym (Älskar honom.) skrev 2024-02-17 11:09:41 följande:
    Såklart men att endast få kramar och pussar i ett förhållande kommer nog på sikt leda till att mina känslor svalnar. Jag vill höra att han saknar mig, längtar efter mig osv. Han behöver inte säga att han älskar mig men då och då vill jag höra att han exempelvis saknat mig. Han var bättre på detta i början men jag tycker inte man ska ta varandra för givet utan snarare visa att den andre personen är oerhört betydelsefull. Vi träffas inte så ofta och pratar inte heller i telefon jätteofta så ett mysigt sms då och då hade varit guld värt.
    Jag tolkar dig som att det inte bara är just "Jag älskar dig" som saknad i er relation, utan generella verbala ömhetsbetygelser. 
    En relation handlar ju om att kompromissa. Du kanske måste jobbamed att inte ha så stora förväntningar på det verbala utan försöka uppskatta det han visar på sitt kärleksspråk och lita på att han älskar dig, även om han inte säger det.

    Å andra sidan kanske han måste försöka möta dig lite i dina behov, ävenom han tycker det känns svårt och jobbigt.

    Som sagt, ett sätt är att du frågar honom. Ett annat att du ber att han skriver sådant till dig på sms el.dyl. Det kan ofta kännas lättare än att säga det. Ibland blir det som en spärr och det känns konstlat och aldrig rätt tajming att säga sånt om man tänker mycket på det. Skriv akan vara enklare!  
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Älskar honom.) skrev 2024-02-17 11:09:41 följande:
    Såklart men att endast få kramar och pussar i ett förhållande kommer nog på sikt leda till att mina känslor svalnar. Jag vill höra att han saknar mig, längtar efter mig osv. Han behöver inte säga att han älskar mig men då och då vill jag höra att han exempelvis saknat mig. Han var bättre på detta i början men jag tycker inte man ska ta varandra för givet utan snarare visa att den andre personen är oerhört betydelsefull. Vi träffas inte så ofta och pratar inte heller i telefon jätteofta så ett mysigt sms då och då hade varit guld värt.
    Då ska du kanske bryta upp redan nu, om du inte kan acceptera hans sätt att vara. Ni är inte riktigt kompatibla. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Älskar honom.) skrev 2024-02-17 11:12:16 följande:
    Ja, det tycker jag också och han har sagt att han inte vet varför det är så svårt att säga orden. Han säger att jag absolut inte får tvivla på hans kärlek för det finns ingen annan än jag som han vill ha en framtid med.
    Tror du han ljuger när han säger så?  Dessutom säger han ju faktiskt att han älskar dig, fast med andra ord. 
  • Tilolo
    Det blev fel i min förra kommentar:
    Jag undrade om din önskan om att han ska säga att han älskar dig kan fylla din avsaknad på djupare connection. 
  • Anonym (Älskar honom.)
    Tilolo skrev 2024-02-17 11:37:01 följande:
    Det blev fel i min förra kommentar:
    Jag undrade om din önskan om att han ska säga att han älskar dig kan fylla din avsaknad på djupare connection. 
    Nej, vi connectar på ett djupare plan så där är inga problem. 
  • Anonym (Älskar honom.)
    Anonym (Emma) skrev 2024-02-17 11:35:01 följande:
    Då ska du kanske bryta upp redan nu, om du inte kan acceptera hans sätt att vara. Ni är inte riktigt kompatibla. 
    Förhållanden går ju upp och ner och man måste kunna kompromissa. Ingen är felfri i en relation och man måste kunna prata och kanske till och med göra vissa förändringar för att det ska funger optimalt. Hade vi bott ihop och träffats varje dag hade jag inte brytt mig lika mycket, nu ses vi inte så ofta och saknaden gör väl att jag vill ha lite mer.
  • Tukt

    Det finns rätt många som avskyr det som alla hjärtans dag står för. Din partner kan vara en av dom. Prata om det.
    Sedan kan de flesta föredra personer som visar att de älskar den andra snarare än att de säger det. Där kanske du måste fundera på vad som är viktigt för dig. Är det avgörande att din partner hela tiden pratar om det? I så fall kanske du ska välja en sådan partner.

  • Anonym (Tr)

    Jag är sådan som har svårt att säga vad jag känner. Har varit ärlig om det ända från början med min nuvarande pojkvän. Brukar skriva till honom hur jag känner så det är lättare. Han säger att han känner hur mycket jag älskar honom. Det är det viktigaste. 


    Mitt ex var sådan som ansåg att om man inte sa att man älskade någon i ord så älskade man inte den personen. I själva verket så har han nog aldrig ens vetat vad kärlek är. Om man inte visar i handlingar, sätter andra före en själv etc så spelar det ingen roll ifall den personen säger att hen älskar dig för då är det  bara ord som inte har någon handling. 

  • Anonym (Älskar honom.)
    Tukt skrev 2024-02-17 12:02:29 följande:

    Det finns rätt många som avskyr det som alla hjärtans dag står för. Din partner kan vara en av dom. Prata om det.
    Sedan kan de flesta föredra personer som visar att de älskar den andra snarare än att de säger det. Där kanske du måste fundera på vad som är viktigt för dig. Är det avgörande att din partner hela tiden pratar om det? I så fall kanske du ska välja en sådan partner.


    Jag vill absolut inte att han ska prata om det hela tiden men ibland hade varit trevligt,så att jag kan få känna mig saknad och omtyckt.
  • Anonym (Älskar honom.)
    Anonym (Sunflower) skrev 2024-02-17 11:33:33 följande:
    Jag tolkar dig som att det inte bara är just "Jag älskar dig" som saknad i er relation, utan generella verbala ömhetsbetygelser. 
    En relation handlar ju om att kompromissa. Du kanske måste jobbamed att inte ha så stora förväntningar på det verbala utan försöka uppskatta det han visar på sitt kärleksspråk och lita på att han älskar dig, även om han inte säger det.

    Å andra sidan kanske han måste försöka möta dig lite i dina behov, ävenom han tycker det känns svårt och jobbigt.

    Som sagt, ett sätt är att du frågar honom. Ett annat att du ber att han skriver sådant till dig på sms el.dyl. Det kan ofta kännas lättare än att säga det. Ibland blir det som en spärr och det känns konstlat och aldrig rätt tajming att säga sånt om man tänker mycket på det. Skriv akan vara enklare!  
    Jo, du har rätt men jag kan tycka att om man inte säger eller skriver fina saker till varandra då och då blir det mer som ett kk/kompisförhållande. 
  • Tilolo
    Anonym (Älskar honom.) skrev 2024-02-17 11:54:27 följande:
    Nej, vi connectar på ett djupare plan så där är inga problem. 
    Om ni connectar på ett djupare plan, som du säger, så borde du ju kunna känna att han älskar dig ändå, även när han inte säger något. 🙂
Svar på tråden När han inte riktigt förstår hur jag fungerar.