• Anonym (Louise)

    Kille som hör av sig efter lång tystnad

    Lång historia kort, vi sågs ett tag och hade sex, dagen efter tackade jag för en fin natt och visade att jag gärna skille ses igen. Han skiftade helt i sin ton mot mig, blev sval, och han svarade då att han inte mådde så bra i sig själv och ville dra sig undan men att jag var jättefin. Lågt, tänkte jag, och slogs av hur han totalt lurat mig med vilken sorts person han var, fick ett väldigt fint och äkta intryck av honom men kunde inte annat än att önska honom välmående och hejdå.
    Nu har det gått några månader av total tystnad och jag har inte tänkt mer än att han var en engångskille. Så skrev han igår och undrade om jag ville ses, att han nådde bättre nu och har jobbat med sig själv. Först blev jag smickrad och glad men nu tänker jag att han mest är ute efter sex igen och inte hittade nåt bättre. Hur avgör jag?
  • Svar på tråden Kille som hör av sig efter lång tystnad
  • Anonym (Kvinna 40)

    Håller med dem som skriver att du ju alltid kan ses utan sex eller ens kyssar- dvs om du inte är intresserad av casual sex upplägget vilket du inte verkar. 

    Du kan också fiska lite mer efter hans intention innan du bestämmer om du vill ses- säg som det är att det inte kändes så kul sist att han inte ville ses och fråga anledningen till att han vill träffas. 

  • Tecum
    Anonym (Ligga) skrev 2024-02-19 18:53:13 följande:
    Vari ligger personangreppet? Du har ju aldrig dejtat och ändå sitter du och ger råd om just dejting.
    Jag dejtade ju när jag var ung, fast givetvis inte via nätet. Dejting är dejting och vi hade faktiskt både telefon och en fungerande postgång, hör och häpna. Och vi fick till det annars hade du inte funnits. Tror du dejting är något nytt som din generation kommit på?

    "It is the evening of the day,
    I sit and watch the children play
    Doin´ things we used to do
    they think are new"

    Guldstjärna till den som tar låt och artist utan att googla!
  • Anonym (Ligga)
    Tecum skrev 2024-02-19 19:48:52 följande:
    Jag dejtade ju när jag var ung, fast givetvis inte via nätet. Dejting är dejting och vi hade faktiskt både telefon och en fungerande postgång, hör och häpna. Och vi fick till det annars hade du inte funnits. Tror du dejting är något nytt som din generation kommit på?

    "It is the evening of the day,
    I sit and watch the children play
    Doin´ things we used to do
    they think are new"

    Guldstjärna till den som tar låt och artist utan att googla!
    Fast det stämmer ju inte. Dejting nu är inte som dejting när du var ung. Dejting nu är inte ens som dejting var för tio år sedan. Dejtingkulturen ser helt annorlunda ut nu. I dagens dejtingvärld gör man väldigt klokt i att inte vara så naiv. För folk som nätdejtat senaste åren så är det uppenbart att han nu kommer tillbaka för ett ligg då hade inte hittat bättre. Det är en klassiker.
  • Tukt
    Anonym (bullshit) skrev 2024-02-19 19:35:01 följande:
    Att inte bikta sig till ytligt bekanta omkring sitt mående, som om man var universums mittpunkt, som denne kille tyckte var nödvändigt för att ha en ursäkt att dra. Att inte komma dragandes några månader senare och låtsas att man är en ny människa för att man 'jobbat med sig själv'.

    Men alla håller ju på så där i dagens terapisamhälle, chefer, politiker, sportfolk, artister, alla vill bara prata ut om sina känslor och sin personliga utveckling.
    Nu vet jag inte om en dejt är en "ytlig bekant". Det kan det såklart vara, men det kan ju också någon som man har konverserat med under en period och faktiskt lärt känna varandra. Och då är det ju fullt naturligt att man tar up saker som är viktiga i ens liv.
    Sedan finns det ju de som tycker känslor, speciellt negativa sådana, är något jobbigt man ska dölja. Men i det här fallet var det ju inte det som var problemet.
  • molly50
    Anonym (Ligga) skrev 2024-02-19 19:56:38 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Dejting nu är inte som dejting när du var ung. Dejting nu är inte ens som dejting var för tio år sedan. Dejtingkulturen ser helt annorlunda ut nu. I dagens dejtingvärld gör man väldigt klokt i att inte vara så naiv. För folk som nätdejtat senaste åren så är det uppenbart att han nu kommer tillbaka för ett ligg då hade inte hittat bättre. Det är en klassiker.
    Fast det var likadant även när jag nätdejtade för drygt 20 år sedan.
    Och även män man inte träffade på nätet kunde bete sig likadant.
    Så jag vet faktiskt inte om skillnaden är så stor egentligen.
    Men jag kan ändå hålla med om att den här killen i trådstarten verkar vara ute efter ett ligg.
  • Anonym (Ligga)
    molly50 skrev 2024-02-19 20:34:06 följande:
    Fast det var likadant även när jag nätdejtade för drygt 20 år sedan.
    Och även män man inte träffade på nätet kunde bete sig likadant.
    Så jag vet faktiskt inte om skillnaden är så stor egentligen.
    Men jag kan ändå hålla med om att den här killen i trådstarten verkar vara ute efter ett ligg.
    Om det var 20 år sedan du dejtade, så blir det ju svårt att jämföra dejtingklimatet i början av 2000-talet och nu. Då hade nätdejting just tagit fart och långt ifrån "alla" hade börjat. Det var långt innan Tinder. Ja, folk har alltid kunnat bete sig illa, men nu är det på en helt annan nivå. Jag dejtade för tio år sedan och dejtar igen nu då jag blivit singel och kan säga att skillnaden är påtaglig. Jag fick verkligen lite av en chock även om jag hört från vänner hur det ser ut.

    Vi är överens om hans avsikter. Personligen tycker jag inte att man ska ge sådana personer en enda sekund av sitt liv. Det brukar inte sluta bra.
  • Tecum
    Anonym (Ligga) skrev 2024-02-19 19:56:38 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Dejting nu är inte som dejting när du var ung. Dejting nu är inte ens som dejting var för tio år sedan. Dejtingkulturen ser helt annorlunda ut nu. I dagens dejtingvärld gör man väldigt klokt i att inte vara så naiv. För folk som nätdejtat senaste åren så är det uppenbart att han nu kommer tillbaka för ett ligg då hade inte hittat bättre. Det är en klassiker.
    Men det har alltid funnits män som bär sig illa åt, lovar runt tills de fått ligga och sen försvinner. Den stora skillnaden är att då blev tjejer ibland med barn så det var faktiskt värre förr.

    Håller med om att man inte ska vara naiv men samtidigt måste man våga. Annars blir man sittande hemma isolerad. Nu är TS beredd och vaksam, hon klarar att hantera honom.
  • Tukt

    Att det finns ett enda sätt att dejta på, ett klimat, kännas ju som en rätt  grov generalisering.

  • Anonym (ABC)
    Tecum skrev 2024-02-19 21:08:10 följande:
    Men det har alltid funnits män som bär sig illa åt, lovar runt tills de fått ligga och sen försvinner. Den stora skillnaden är att då blev tjejer ibland med barn så det var faktiskt värre förr.

    Håller med om att man inte ska vara naiv men samtidigt måste man våga. Annars blir man sittande hemma isolerad. Nu är TS beredd och vaksam, hon klarar att hantera honom.
    Håller med
  • Anonym (Ligga)
    Tecum skrev 2024-02-19 21:08:10 följande:
    Men det har alltid funnits män som bär sig illa åt, lovar runt tills de fått ligga och sen försvinner. Den stora skillnaden är att då blev tjejer ibland med barn så det var faktiskt värre förr.

    Håller med om att man inte ska vara naiv men samtidigt måste man våga. Annars blir man sittande hemma isolerad. Nu är TS beredd och vaksam, hon klarar att hantera honom.
    Ingen har påstått att det inte alltid har funnits män som luras.

    TS blir inte isolerad för att hon tackar nej till någon som försöker lura henne. Finns gott om män där ute.
  • molly50
    Anonym (Ligga) skrev 2024-02-19 20:58:25 följande:
    Om det var 20 år sedan du dejtade, så blir det ju svårt att jämföra dejtingklimatet i början av 2000-talet och nu. Då hade nätdejting just tagit fart och långt ifrån "alla" hade börjat. Det var långt innan Tinder. Ja, folk har alltid kunnat bete sig illa, men nu är det på en helt annan nivå. Jag dejtade för tio år sedan och dejtar igen nu då jag blivit singel och kan säga att skillnaden är påtaglig. Jag fick verkligen lite av en chock även om jag hört från vänner hur det ser ut.

    Vi är överens om hans avsikter. Personligen tycker jag inte att man ska ge sådana personer en enda sekund av sitt liv. Det brukar inte sluta bra.
    Ja,jag skulle inte ge mig ut i nätdejtingdjungeln om jag blev singel nu.
    Inte efter det man har hört om hur det ser ut nu.
    Jag tyckte det kunde vara illa nog då,med fuckboys som skrev och inte kunde acceptera ett nej.
    Och som blev sura och delade ut en massa elaka invektiv.
    Jag hade nog tur som träffade min man ganska fort.

    Nej,det håller jag med om. De förstör ju även för andra,vettiga,män.
  • Anonym (JustAdude)

    Ur ett annat perspektiv. 

    Visst att det ser illa ut att han hör av sig igen efter några månaders total tystnad till dig. Men det kan faktiskt finnas en sanning i det han sa till dig om att han just då under en period behövde jobba med sig själv. Och därför så var han inte redo för att inleda något förhållande med dig, eller någon annan heller för den delen.

    Mitt råd till dig är att om du fortfarande vill och tror att det faktiskt kan bli något seriöst och bra mellan er. Så ska du göra såhär:

    -Dejta honom MINST lika länge som han var helt tyst från dig, och utan att ni har sex.
    Under den tiden ni dejtar varandra ska ni göra saker som får dig att lära känna honom bättre så att du får en bättre bild av hur han är som person att ha ett förhållande med.

    Du kan börja med att fråga honom vad han nu har gjort då han har jobbat med sig själv och om varför han nu känner sig redo att vilja vara med dig efter den tid ni har varit ifrån varandra.

    Om han nu bara skulle vilja träffa dig igen för att få ligga  med dig så kommer han att avslöja sig själv ganska snabbt!

    Därför att:
    -Eftersom att ni redan har haft sex innan så kommer hans förväntningar på att få ha det igen vara mycket större än hans tålamod till att faktiskt vilja lära känna dig bättre och ha ett förhållande med dig.

    Och då vet du varför han tog kontakt med dig igen.

  • Anonym (Louise)
    Anonym (JustAdude) skrev 2024-02-20 22:14:02 följande:

    Ur ett annat perspektiv. 

    Visst att det ser illa ut att han hör av sig igen efter några månaders total tystnad till dig. Men det kan faktiskt finnas en sanning i det han sa till dig om att han just då under en period behövde jobba med sig själv. Och därför så var han inte redo för att inleda något förhållande med dig, eller någon annan heller för den delen.

    Mitt råd till dig är att om du fortfarande vill och tror att det faktiskt kan bli något seriöst och bra mellan er. Så ska du göra såhär:

    -Dejta honom MINST lika länge som han var helt tyst från dig, och utan att ni har sex.
    Under den tiden ni dejtar varandra ska ni göra saker som får dig att lära känna honom bättre så att du får en bättre bild av hur han är som person att ha ett förhållande med.

    Du kan börja med att fråga honom vad han nu har gjort då han har jobbat med sig själv och om varför han nu känner sig redo att vilja vara med dig efter den tid ni har varit ifrån varandra.

    Om han nu bara skulle vilja träffa dig igen för att få ligga  med dig så kommer han att avslöja sig själv ganska snabbt!

    Därför att:
    -Eftersom att ni redan har haft sex innan så kommer hans förväntningar på att få ha det igen vara mycket större än hans tålamod till att faktiskt vilja lära känna dig bättre och ha ett förhållande med dig.

    Och då vet du varför han tog kontakt med dig igen.


    Bra råd. Men det visade sig efter lite egen research att han dels funnits på diverse dejtingsidor aktivt under tystnaden samt att han har en sexannons på bodycontact samtidigt som vi hörts. Mer uppenbart kan det inte bli. Sååååå papperskorgen. 
  • Anonym (Louise)

    Plus att han följer typ hundra utvikningstjejer på Instagram - inget kap direkt.

  • Anonym (JustAdude)

    Vad smart av dig att du gjorde lite detektivarbete och kom på honom!

    Du förtjänar någon mycket bättre och kommer garanterat att hitta någon mycket bättre också!

  • Anonym (Louise)
    Anonym (JustAdude) skrev 2024-02-20 23:17:32 följande:

    Vad smart av dig att du gjorde lite detektivarbete och kom på honom!

    Du förtjänar någon mycket bättre och kommer garanterat att hitta någon mycket bättre också!


    Tack :) Vissa skulle nog kalla det obehagligt, jag kallar det eget ansvar och magkänsla. Även om jag inte ser det som att jag kom på honom, han har ju noll förpliktelser gentemot mig - men däremot klarnar bilden om vem personen är, handling kontra ord, och att det inte är någon för mig helt enkelt.
  • Anonym (JustAdude)

    Det var så lite så :) -Det tror jag också att vissa hade gjort men då hade de kanske också blivit lurade en längre tid och mått sämre när de väl kom på honom. Bra att du tog eget ansvar och har en bra magkänsla som i det här fallet avvärjde dig att bli mera sårad. Enligt mig så ska man aldrig leka med andras känslor. Det är bland det grymmaste och mest egoistiska man kan göra mot någon annan.
    Som sagt, -Du är en smart tjej vilket gör dig mer attraktiv så hitta en bra kille att ha ett förhållande med när du känner dig redo för det.

    Ha en underbar dag! 🌞

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Louise) skrev 2024-02-21 07:50:05 följande:
    Tack :) Vissa skulle nog kalla det obehagligt, jag kallar det eget ansvar och magkänsla. Även om jag inte ser det som att jag kom på honom, han har ju noll förpliktelser gentemot mig - men däremot klarnar bilden om vem personen är, handling kontra ord, och att det inte är någon för mig helt enkelt.
    Och dessa "vissa" är nog oftast personer som själva har saker i garderoben som de inte gärna vill att andra ser och det är kanske inte så förvånande att de tycker sånt är "obehagligt" Flört

    Du gjorde helt rätt.
  • Anonym (Ligga)

    Vilken enorm överraskning att han "jobbat på sig själv" på Bodycontact (obs ironi). Bra att du kollade upp honom TS. Folk måste sluta vara så förbannat naiva. Bra jobbat! Hoppas att du inte är alltför besviken.

  • Anonym (Louise)

    Tack hörni. Klart jag är besviken, men inte på honom direkt, mest för att jag är jäkligt less på att ha rätt Tungan ute Vore sjukt coolt att träffa någon inte så förutsägbar. Om han ens finns. Aja, just dodged a bullet there? man får vara tacksam för det lilla som jag brukar säga :D

Svar på tråden Kille som hör av sig efter lång tystnad