• Anonym (Ingen stor grej... eller?)

    Bli hämtad på någons födelsedag

    Om du behöver bli hämtad på flygplatsen en kväll som tar ungefär 2 timmar för den som ska hämta dig skulle du boka ditt flyg till samma kväll som du vet att chaufförens sambo fyller år? Chauffören blir då borta ungefär 19.30- 21.30 om flyget är i tid.

    Du har inget behov av att resa just den dagen utan kan lika gärna åka dagen före eller efter. Du vet också mycket väl att chaufförens sambon fyller år och säger bara att du och sambon hinner ju ta en snabb middag innan det är dags att åka till flygplatsen. Du vet också att paret alltid firar och bryr sig om varandras födelsedagar.

    Är det egotrippat att boka just den dagen eller är det paret som är egotrippat som vill fira på kvällen? Det är en vardag det gäller så det kan inte firas på dagtid.

  • Svar på tråden Bli hämtad på någons födelsedag
  • Anonym (Donna)
    nihka skrev 2024-02-21 18:20:35 följande:
    JAG väljer att tro på TS. Har man ett ca datum är det ju lätt att undvika sin svärdotters födelsedag. Dessutom hade jag om jag var svärmor velat uppvakta min svärdotter på födelsedagen, inte genom att be hennes man köra runt på mig utan komma hem i tid så jag kunde åka dit och lämna en blomma på dagen eller om hon hade föredragit det till helgen.
    Jag är svärmot, jag skriver grattis på Facebook när svärdottern fyller år. Förutom vid jämna årsdagar som hon gärna firar, dock inte på själva dagen om det inte ligger på en helg.

    Utöver det är det inte ts "svärmor" utan sambons mamma.
  • nihka
    Anonym (Donna) skrev 2024-02-21 18:25:32 följande:
    Jag är svärmot, jag skriver grattis på Facebook när svärdottern fyller år. Förutom vid jämna årsdagar som hon gärna firar, dock inte på själva dagen om det inte ligger på en helg.

    Utöver det är det inte ts "svärmor" utan sambons mamma.
    Vad trevligt att du iaf inte ber din son köra runt på dig den dagen som TS sambos mamma gör. Jag skriver grattis på Facebook den dagen personer fyller. Ser ingen mening med att vänta med att skriva till helgen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Donna)
    nihka skrev 2024-02-21 18:32:16 följande:
    Vad trevligt att du iaf inte ber din son köra runt på dig den dagen som TS sambos mamma gör. Jag skriver grattis på Facebook den dagen personer fyller. Ser ingen mening med att vänta med att skriva till helgen.
    Jag ber i stort sett aldrig min son om skjuts då jag har egen bil.
    Nej, varför skulle man vänte med att skriva ett endast ord?
  • nihka
    Anonym (Donna) skrev 2024-02-21 18:40:39 följande:
    Nej, varför skulle man vänte med att skriva ett endast ord?
    Jag vet inte. Det var du som sa att du gjorde det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Alla gör fel)
    nihka skrev 2024-02-21 18:20:35 följande:
    JAG väljer att tro på TS. Har man ett ca datum är det ju lätt att undvika sin svärdotters födelsedag. Dessutom hade jag om jag var svärmor velat uppvakta min svärdotter på födelsedagen, inte genom att be hennes man köra runt på mig utan komma hem i tid så jag kunde åka dit och lämna en blomma på dagen eller om hon hade föredragit det till helgen.
    Sambons mor verkar ha föreslagit ett tidigare flyg, men det kunde inte sambon gå med på då han inte ville sluta tidigare från arbetet på det egna företaget ens på ts födelsedag. Annars kunde han både ha haft tid att hämta mamman och firat ts på samma dag.
  • Anonym (XXX)
    nihka skrev 2024-02-21 15:47:52 följande:
    Hon firar väl som hon väljer. Ska man inte respektera någons födelsedag bara för de inte ska ha en brakfest? Hon har väl lackat ur för att det är långt från första gången och nu kom droppen som fick bägaren att rinna över. Så tolkar jag det iaf.

    Jag blir förvånad att flera (andra) anser att det är så bedrövligt lågt om hon gör som svärmor samtidigt som man tycker att svärmor inte gör något fel. Jag ser ingen logik.
    Fast de flesta vuxna jag känner, som har födelsedagsfiranden överhuvudtaget när det gäller vanlig udda födelsedagar, brukar ha dem på den lördag som ligger närmast födelsedagen. (Antingen före eller efter.) För att det är då alla kan, en vardagskväll hinner/orkar inte folk komma. Det ÄR märkligt att detta ska vara en sådan jättegrej för TS, att hon måste firas på just den egentliga födelsedagen. Hon är väl inte fem år gammal?

    Skillnaden är, att för svärmor råkade det bli så. Jag vet inte hur mycket du har varit ute och rest, men ofta finns det flera saker som ska klaffa när man ska boka en resa, flera omständigheter att ta hänsyn till. Att undvika ett visst datum kan vara svårt, om allt annat klaffar just den dagen. Medan TS MEDVETET tänker lägga en resa på svärmors födelsedag, som en barnslig hämnd. Vem orkar ens leva med en sådan människa?
  • Anonym (XXX)
    nihka skrev 2024-02-21 18:32:16 följande:
    Vad trevligt att du iaf inte ber din son köra runt på dig den dagen som TS sambos mamma gör. Jag skriver grattis på Facebook den dagen personer fyller. Ser ingen mening med att vänta med att skriva till helgen.
    Nu får du läsa igen. Jag fattade det som att de brukade träffas och fira svärdottern på hennes jämna födelsedagar, eller på närmaste helg om det var en vardag. Om de ändå skulle träffas behövdes ju ingen Facebook-gratulation det året. Men när svärdottern fyller vanliga ojämna födelsedagar, så grattar svärmodern på Facebook. På den riktiga födelsedagen. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-22 01:20:18 följande:
    Nu får du läsa igen. Jag fattade det som att de brukade träffas och fira svärdottern på hennes jämna födelsedagar, eller på närmaste helg om det var en vardag. Om de ändå skulle träffas behövdes ju ingen Facebook-gratulation det året. Men när svärdottern fyller vanliga ojämna födelsedagar, så grattar svärmodern på Facebook. På den riktiga födelsedagen. 
    Korrekt uppfattat.  {#emotions_dlg.flower}
  • nihka
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-22 01:13:00 följande:
    Fast de flesta vuxna jag känner, som har födelsedagsfiranden överhuvudtaget när det gäller vanlig udda födelsedagar, brukar ha dem på den lördag som ligger närmast födelsedagen. (Antingen före eller efter.) För att det är då alla kan, en vardagskväll hinner/orkar inte folk komma. Det ÄR märkligt att detta ska vara en sådan jättegrej för TS, att hon måste firas på just den egentliga födelsedagen. Hon är väl inte fem år gammal?

    Skillnaden är, att för svärmor råkade det bli så. Jag vet inte hur mycket du har varit ute och rest, men ofta finns det flera saker som ska klaffa när man ska boka en resa, flera omständigheter att ta hänsyn till. Att undvika ett visst datum kan vara svårt, om allt annat klaffar just den dagen. Medan TS MEDVETET tänker lägga en resa på svärmors födelsedag, som en barnslig hämnd. Vem orkar ens leva med en sådan människa?
    De jag känner gör inte efter efter några uppställda regler utan som de vill.

    Det "råkade" bli så för båda. Eller menar du att tanten var OMEDVETEN om att födelsedagen är en viktig dag för fler än henne själv eller OMEDVETEN när hon föreslog champagne hemma att TS fyller år? Inte nog med att tanten planerade att dra med TS sambo ut och köra henne den här kvällen, hon hade också tänkt dig att TS skulle sitta med i bilen i 2 timmar på sin födelsedagskväll, för hur skulle hon annars kunna bjuda på den tänkta champagnen?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-22 01:20:18 följande:
    Nu får du läsa igen. Jag fattade det som att de brukade träffas och fira svärdottern på hennes jämna födelsedagar, eller på närmaste helg om det var en vardag. Om de ändå skulle träffas behövdes ju ingen Facebook-gratulation det året. Men när svärdottern fyller vanliga ojämna födelsedagar, så grattar svärmodern på Facebook. På den riktiga födelsedagen. 
    Har läst igen och det är inte så det står. Men visst med lite fantasi och om man väljer att bortse från vissa saker kan man välja att fatta det så. Jag vet inte hur mycket du har skrivit text, men ofta finns det flera saker som ska klaffa när man ska få ihop en text som motsvarar de egna tankarna, flera omständigheter att ta hänsyn till....

    Och så finns det andra som vill göra på andra sätt och det bör inte vara svärmor/sambons mamma som får avgöra när och hur andra firar sina födelsedagar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Oj) skrev 2024-02-21 17:56:55 följande:

    @nihka 


    Jag blir förvånad att flera (andra) anser att det är så bedrövligt lågt om hon gör som svärmor samtidigt som man tycker att svärmor inte gör något fel. Jag ser ingen logik.

    JAG tror ju faktiskt inte att svärmor utstuderat har suttit och planerat sin resa för att jävlas med ts, när svärmors väninna bjöd in så sa hon säkert någon vecka och ca datum som passade. Ts däremot har intalat sig att allt svärmor gör är för att jävlas med henne så nu ska hon minsann hämnas och medvetet bokar om sin biljett till svärmors födelsedag och planerar för migrän. Svärmors resa är även nu inställd så kan dom ju fira så som hon ville men "skadan är redan skedd" så hon ska hämnas, sura och vara arg i evigheter evighet, det är att bete sig som en omogen fjortis, det kan knappast vara ett hälsosamt förhållande 


    Så TS är den enda som kan vara utstuderad? Svärmödrar är vaccinerade mot att vara utstuderade?

    Tanten visste vad hon gjorde men om hon var utstuderad eller bara plain selfish så hon inte förmår att se bortom sina egna behov är ju öppet. Om hon inte har en begynnande demens förstås. Oavsett borde det ha varit mannen som skulle ha hjälpt henne styra upp det bättre.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Bli hämtad på någons födelsedag