• Anonym (A)

    Svårt för kollegor

    Hej!

    Jag är ny på en arbetsplats, jobbar på förskola. Vi är några nya och jag och en annan tjej är i samma arbetsgrupp som en annan, som jag har väldigt svårt för. Hon den nya var bra till en början men sen märker jag mer och mer hur hon endast pratar med den andra kollegan när det är vi tre.
    Lika så kan dom diskutera barnen och vad som ska ske utan att berätta för mig, och jag hör inte alltid då jag är inne i barnen och umgås med dom.

    Den jag har svårt för kan även komma med pikar regelbundet om hur man ska göra saker och ting, vad som är rätt och fel att göra med småsaker. Hon ska ha det på sitt sätt, så man får inte ändra om enligt henne. Jag känner mig utfryst genom allt detta. Den andra kollegan som också är ny lyssnar mest på den andra och jag får känslan av att hon vill ställa sig in hos henne.
    Tycker ni detta låter som ett okej beteende hos någon av dom?
    Den andra som är ny kan aldrig endast prata med mig om hur vi ska göra med barnen och planera dagen etc.

  • Svar på tråden Svårt för kollegor
  • Anonym (Ida)

    Vad jobbigt det låter. Är ni alla fast anställda? Blir ingen förändring längre fram menar jag? Låter som de är ganska unga? Blir nog svårt att trivas där låter det som. Försök prata med dom är mitt enda råd.

  • Anonym (JustAdude)

    Låter som att du har hamnat i ett maktspel där den dumma personen vill visa vem av er tre det är som bestämmer. 

    Du kan inte försöka få byta arbetsgrupp?

    Du kan:
    Höra dig för lite diskret med andra kolleger på skolan om hur den "dumma" personen är. De kanske också tycker att hon är speciell och inte är rolig att behöva ha att göra med då hon alltid ska ha saker på sitt sätt hela tiden. Försök att få reda på lite historisk fakta om den dumma personen.

    Vad för pikar får du och får även den andra nya tjejen några?

    Om du vill ge din nya arbetsplats en chans för att du trivs där i övrigt så ska du stå på dig. Var vänlig men bestämd och säg tydligt ifrån när personen pratar med dig på ett nedlåtande sätt. Var också tydlig med att visa dem att man inte kan sätta sig på dig bara för att du är ny. Den andra tjejen som också är ny kommer kanske då se dig som en stark person och mer vilja vara med dig eftersom att hon är ny och känner sig osäker (är därför som hon inte endast kan prata med dig om hur ni ska göra med barnen och planera er dag). Fast hon vågar inte visa det utåt.

    I värsta fall får du kanske ta och byta arbetsplats om ingenting hjälper.

  • Anonym (Maja)

    Kan ju vara att du är överkänslig, att du tar normala upplysningar som pikar t ex. 


    Men om du uppfattar detta som ett problem så det med chefen. Alla ska må bra på arbetet. 

  • Anonym (O)

    Är någon i arbetsgruppen arbetsledare? Min erfarenhet är att sånt här händer när det saknas en formell ledare och en tydlig beslutsstruktur. Det behöver vara tydligt uppstyrt när och av vem beslut fattas. 


    Informellt beslutsfattande, som ni verkar ha, funkar i välfungerande grupper där alla respekterar varandra. Som det låter på dig är ni inte en sån grupp. 


    Jag funderar också på om det är så att den mer erfarna kollegan antingen har fått uppdrag av er chef eller själv känner ett ansvar att lära upp er som är nya. 


    Jag minns mitt första jobb. Jag fick massvis av kommentarer av min äldre kollega och jag sög åt mig som en svamp. Hon hade ju erfarenhet och jjag var helt grön. Som ny på en arbetsplats - i synnerhet om man är nyutbildad - behövs stor ödmjukhet och följsamhet. När man är mer varm i kläderna kan man komma med nya idéer och förslag på förändringar. 

Svar på tråden Svårt för kollegor