Anonym (Trött) skrev 2024-02-23 08:51:50 följande:
Så många svar!
Citerar inte någon utan försöker svara rent generellt utefter vilka frågor jag kommer ihåg.
Kan börja berätta att jag är mörkhyad. Vinterhalvåret har alltid varit tufft för mig. Men detta år har jag ändå försökt att äta D vitamin.
Har även bättrat på min kost. Som är långt ifrån otillräcklig då jag har rätt mycket matallergier.
Men har lagt till spenat i matlista iallafall. Galen i chayennepeppar, äter paprika o både vit lök o gullök. Utöver kött o ris / pasta.
Kan inte äta potatis, nötkött, tomat, lax, o egentligen gluten (men gör det ändå och har alltid gjort men märker av att jag blir trött av det O inte heller mjölk. (Laktosintolerant)
Sen är det mycket mer som ja är allergisk mot men detta var det mesta basic
Har varit trött och orkeslös några år nu. Men har även ett påfrestande yrke och somnar innan kl 18-20 om kvällarna.
Men nu är jag sängliggandes och orkeslös hela helgerna dessutom. Och känner mig ändå inte piggare eller gladare på måndagsmorgonen.
När jag är ledig så kan jag sova under hela natten, vaknar 3 timmar på morgonen, somnar igen o vaknar vid 14-16 tiden för att sedan somna igen vid 20 tiden o sova hela natten.
Depression o ångest har jag alltid haft så länge jag kan minnas. Har sökt hjälp för det men får ingen hjälp och har blivit anti piller på senare år.
Är en man mellan 35-40 år.
Dricker inte kaffe. Dricker mycket vatten däremot.
Röker inte cigg (längre).
Dricker vitt vin på helgerna för att dämpa depression o ångest.
Får domningar i händerna framför allt i vänstra som antagligen beror på tidigare axelskada som jag sökte hjälp för nyligen för men fick ingen hjälp. Ofta som händerna krampar eller domnar bort när jag sover eller håller på att somna eller vaknar av att de känns svullna och borta med smärta.
Har börjat äta D vitamin som sagt och även magnesium regelbundet. 2-6 d vitamin i veckan o kanske 1-3 magnesium. Har aldrig provat B 12. Funderar på att skaffa järntabletter med?
Stressar varje dag på arbetet. Konstant stress. Men ska försöka hitta ett annat arbete i sommar.
Orkar / klarar inte av att vara social längre då jag är helt slut efter en 5 min - kvart känns det som. Så har gett upp den biten.
Har inte hjärtproblem. Det vet jag med säkerhet.
I övriga kroppen så vet jag ingenting. Förutom att jag är allergisk mot mycket då.
De senaste gångerna hos vårdcentral ungefär de sista 3-4 åren då har jag efterfrågat provresultat, men har inte fått se det. Utan endast blivit berättad för mig att värderna ser bra ut, inget som avviker.
Konstant stress skulle i sig kunna orsaka alla dina symtom. Även depression och ångest.
Och ovanpå de en D-vitamin brist och kanske en otillräcklig kost. Av det du räknar upp så är det ju inte så svåra allergier, eller alltså, inte så ofantligt många livsmedel du måste undvika. Men det kanske är mer än du skriver? I vilket fall så skulle du kanske kunna vara hjälpt av att träffa en dietist och få en plan för vad du ska äta och hur, för att i alla fall optimera den biten.
Och sen kanske kolla om du kan göra nåt åt din arbetssituation.
Domnade händer nattetid kan vara att nerverna vid axlarna kommer i kläm, mycket vanligt vid stress, man spänner musklerna när man sover, kan också bita ihop, gnissla tänder mm. Du kan få hjälp av en naprapat för detta, men även stresshantering som meditation, yoga eller liknande kan hjälpa.
Men domningar kan också vara tecken på B12-brist, fast då brukar det vara båda händerna, kanske även fötterna, och inte främst på morgonen.
Upptaget av B12 försämras med åldern, och kan även försämras om tarmen fungerar dåligt, som tex vid matallergier, så du kan tjäna på att ta ett tillskott där, även om du inte har en konstaterad brist.
Jag skulle nog göra detta:
Söka behandling för depression och ångest.
Stresshantering, ev se över om arbetssituationen kan förändras.
Ta hjälp att optimera kosten.
Ta extra D-vitamin och B12, ev något multipreparat med lite av varje.
Järntillskott kanske.