• Anonym (Trött)

Är ofantligt trött av mig

Förstår inte varför jag är så extremt trött av mig. Förstör faktiskt mitt liv för även när jag är vaken så är jag helt orkeslös. 

Nu känner jag t om yrsel. 

Proven på vårdcentral visar ju alltid bra värden och man får alltid gå hem som om man vore korkad som trodde att något var fel på en för såklart visade det ingenting i vanlig standard. 

Så undrar, vilka prover ska man efterfråga utöver de som dom vanligtvis tar?? 

Äter ju D vitamin ochså, känner ändå inte att det hjälper. 

• Svar på tråden Är ofantligt trött av mig
  • TvillingmammaVästgöte

De har ju inte tagit prov för vitamin D. 

Om du har mörk hy och är trött på vintern är sannolikheten att du har brist på vitamin D jättehög. Eftersom du har mörk hy kan du ha brist på sommaren också om du inte solar en hel del i badbyxor, Rekomendationen om att det räcker med en kvart i solen på lunchen, det gäller oss bleka svenskar. Vår hy är så blek just för att det gör det lättare att bilda vitamin D från solen. 

Jag tycker du skall äta vitamin D och magnesium varje dag!
    Vilken dos äter du ? Jag skulle tro att du behöver mer än de 20 mikrogram som myndigheterna rekommenderar, särskilt som du slarvat och inte ätit varje dag, nu under vintern. Studier visar att vitamin D måste man äta dagligen för att få bästa effekt, kroppen tar inte upp lika mycket om man äter större doser mer sällan. 

Jag tycker du skall be din vårdcentral om vitamin D test. Jättedåligt att de inte tar detta test nör du är mörkhyad och söker för trötthet. Vid rejäl brist kan man även få muskelvärk.

Många svenskar överlever vintern genom att vi får i oss lite vitamin d genom kosten. Men då gäller det att man dagligen äter det som innehåller vitamin D. Dvs berikade mejeriprodukter, lax, sill , gös och ägg. 

Ät absolut inte järntillskott om du inte har konstaterad brist. Du har ju bra blodvärde. Jörn är mycket dåligt för kroppen om man har överskott.

Dina värden ser bra ut, men de har ju inte testat för vitamin D. 

Om vårdcentralen vägrar kan du ta ett privat prov. Tex Werlabs. Finns fler företag som tar privata test. Om du bara tar vitamin D provet kostar det några hundra kronor. 

• Anonym (säkert)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-23 08:51:50 följande:

Så många svar! 

Citerar inte någon utan försöker svara rent generellt utefter vilka frågor jag kommer ihåg. 

Kan börja berätta att jag är mörkhyad. Vinterhalvåret har alltid varit tufft för mig. Men detta år har jag ändå försökt att äta D vitamin. 

Har även bättrat på min kost. Som är långt ifrån otillräcklig då jag har rätt mycket matallergier. 

Men har lagt till spenat i matlista iallafall. Galen i chayennepeppar, äter paprika o både vit lök o gullök. Utöver kött o ris / pasta. 

Kan inte äta potatis, nötkött, tomat, lax, o egentligen gluten (men gör det ändå och har alltid gjort men märker av att jag blir trött av det  O inte heller mjölk. (Laktosintolerant)

Sen är det mycket mer som ja är allergisk mot men detta var det mesta basic

Har varit trött och orkeslös några år nu. Men har även ett påfrestande yrke och somnar innan kl 18-20 om kvällarna.

Men nu är jag sängliggandes och orkeslös hela helgerna dessutom. Och känner mig ändå inte piggare eller gladare på måndagsmorgonen.

När jag är ledig så kan jag sova under hela natten, vaknar 3 timmar på morgonen, somnar igen o vaknar vid 14-16 tiden för att sedan somna igen vid 20 tiden o sova hela natten. 

Depression o ångest har jag alltid haft så länge jag kan minnas. Har sökt hjälp för det men får ingen hjälp och har blivit anti piller på senare år. 

Är en man mellan 35-40 år. 

Dricker inte kaffe. Dricker mycket vatten däremot. 

Röker inte cigg (längre).

Dricker vitt vin på helgerna för att dämpa depression o ångest. 

Får domningar i händerna framför allt i vänstra som antagligen beror på tidigare axelskada som jag sökte hjälp för nyligen för men fick ingen hjälp. Ofta som händerna krampar eller domnar bort när jag sover eller håller på att somna eller vaknar av att de känns svullna och borta med smärta. 

Har börjat äta D vitamin som sagt och även magnesium regelbundet. 2-6 d vitamin i veckan o kanske 1-3 magnesium. Har aldrig provat B 12. Funderar på att skaffa järntabletter med? 

Stressar varje dag på arbetet. Konstant stress. Men ska försöka hitta ett annat arbete i sommar. 

Orkar / klarar inte av att vara social längre då jag är helt slut efter en 5 min - kvart känns det som. Så har gett upp den biten. 

Har inte hjärtproblem. Det vet jag med säkerhet. 
    I övriga kroppen så vet jag ingenting. Förutom att jag är allergisk mot mycket då. 

De senaste gångerna hos vårdcentral ungefär de sista 3-4 åren då har jag efterfrågat provresultat, men har inte fått se det. Utan endast blivit berättad för mig att värderna ser bra ut, inget som avviker.
    Konstant stress skulle i sig kunna orsaka alla dina symtom. Även depression och ångest. 

Och ovanpå de en D-vitamin brist och kanske en otillräcklig kost. Av det du räknar upp så är det ju inte så svåra allergier, eller alltså, inte så ofantligt många livsmedel du måste undvika. Men det kanske är mer än du skriver? I vilket fall så skulle du kanske kunna vara hjälpt av att träffa en dietist och få en plan för vad du ska äta och hur, för att i alla fall optimera den biten.

Och sen kanske kolla om du kan göra nåt åt din arbetssituation. 

Domnade händer nattetid kan vara att nerverna vid axlarna kommer i kläm, mycket vanligt vid stress, man spänner musklerna när man sover, kan också bita ihop, gnissla tänder mm. Du kan få hjälp av en naprapat för detta, men även stresshantering som meditation, yoga eller liknande kan hjälpa. 

Men domningar kan också vara tecken på B12-brist, fast då brukar det vara båda händerna, kanske även fötterna, och inte främst på morgonen.

Upptaget av B12 försämras med åldern, och kan även försämras om tarmen fungerar dåligt, som tex vid matallergier, så du kan tjäna på att ta ett tillskott där, även om du inte har en konstaterad brist. 

Jag skulle nog göra detta:
    Söka behandling för depression och ångest.
    Stresshantering, ev se över om arbetssituationen kan förändras.
    Ta hjälp att optimera kosten. 
    Ta extra D-vitamin och B12, ev något multipreparat med lite av varje.
    Järntillskott kanske.
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-23 08:51:50 följande:

Så många svar! 

Citerar inte någon utan försöker svara rent generellt utefter vilka frågor jag kommer ihåg. 

Kan börja berätta att jag är mörkhyad. Vinterhalvåret har alltid varit tufft för mig. Men detta år har jag ändå försökt att äta D vitamin. 

Har även bättrat på min kost. Som är långt ifrån otillräcklig då jag har rätt mycket matallergier. 

Men har lagt till spenat i matlista iallafall. Galen i chayennepeppar, äter paprika o både vit lök o gullök. Utöver kött o ris / pasta. 

Kan inte äta potatis, nötkött, tomat, lax, o egentligen gluten (men gör det ändå och har alltid gjort men märker av att jag blir trött av det  O inte heller mjölk. (Laktosintolerant)

Sen är det mycket mer som ja är allergisk mot men detta var det mesta basic

Har varit trött och orkeslös några år nu. Men har även ett påfrestande yrke och somnar innan kl 18-20 om kvällarna.

Men nu är jag sängliggandes och orkeslös hela helgerna dessutom. Och känner mig ändå inte piggare eller gladare på måndagsmorgonen.

När jag är ledig så kan jag sova under hela natten, vaknar 3 timmar på morgonen, somnar igen o vaknar vid 14-16 tiden för att sedan somna igen vid 20 tiden o sova hela natten. 

Depression o ångest har jag alltid haft så länge jag kan minnas. Har sökt hjälp för det men får ingen hjälp och har blivit anti piller på senare år. 

Är en man mellan 35-40 år. 

Dricker inte kaffe. Dricker mycket vatten däremot. 

Röker inte cigg (längre).

Dricker vitt vin på helgerna för att dämpa depression o ångest. 

Får domningar i händerna framför allt i vänstra som antagligen beror på tidigare axelskada som jag sökte hjälp för nyligen för men fick ingen hjälp. Ofta som händerna krampar eller domnar bort när jag sover eller håller på att somna eller vaknar av att de känns svullna och borta med smärta. 

Har börjat äta D vitamin som sagt och även magnesium regelbundet. 2-6 d vitamin i veckan o kanske 1-3 magnesium. Har aldrig provat B 12. Funderar på att skaffa järntabletter med? 

Stressar varje dag på arbetet. Konstant stress. Men ska försöka hitta ett annat arbete i sommar. 

Orkar / klarar inte av att vara social längre då jag är helt slut efter en 5 min - kvart känns det som. Så har gett upp den biten. 

Har inte hjärtproblem. Det vet jag med säkerhet. 
    I övriga kroppen så vet jag ingenting. Förutom att jag är allergisk mot mycket då. 

De senaste gångerna hos vårdcentral ungefär de sista 3-4 åren då har jag efterfrågat provresultat, men har inte fått se det. Utan endast blivit berättad för mig att värderna ser bra ut, inget som avviker.

Kollade 1177 nu o fann detta på senaste provtagningen;

P?TSH
    Resultat: 2,2 mIE/L
    Referensintervall: 0,3-4,2

B--Hemoglobin
    SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD
    Resultat: 166 g/L
    Referensintervall: 134-170

B?EVFB?Erytrocyter
    Resultat: 5,8 x 10*12/L *Värdet ligger utanför referensintervallGraf
    Referensintervall: 4,3-5,7
    B?MCV
    Resultat: 87 fL
    Graf
    Referensintervall: 82-98
    Erc(B)?MCH
    Resultat: 29 pgGraf
    Referensintervall: 27-33
    Erc(B)?MCHC
    Resultat: 330 g/L
    Graf
    Referensintervall: 320-360

B?Trombocyter
    Resultat: 199 x 10*9/L
    Graf
    Referensintervall: 140-350

B?Leukocyter
    Resultat: 7,7 x 10*9/L
    Graf
    Referensintervall: 3,5-8,8

Den sista kollade jag paragrafen på och den hade sjunkit ifrån 12,2 år 2017 till 7,7 år 2023

Dessa prover säger mig ingenting därför som jag bifogade in dem här, kanske någon kan läsa o tolka det? 
    b erytrocyter högt värde kan tyda på att man har benägenhet att få blodproppar. Har någon talat om det för dig med tanke på att det provresultatet ÄR avvikande? Om jag inte minns helt fel så ska man ta sådana prover två gånger. 

Ditt TSH säger inte mycket för man har tagit 1 av 3 sköldkörtelprov.  Det enda TSH provet säger är att hypofysen skickar rätt signaler till sköldkörteln men om resten av "produktionen" fungerar vet man ju inte för det har man inte kollat. 

Du har ett bra HB värde Och Erc mch så du har ingen järnbrist. 

Provresultatet för b trombocyter är i nedra spannet av referensen och något som kan vara bra att ha koll på. Det kan vara tecken på brist på b12, folsyra eller blodbrist (det borde vara tveksamt hos dig). Kan även vara ett tecken på att din alkoholkonsumtion borde drastiskt minska! Ett lågt värde är inte tecken på sjukdom utan att något annat spökar. Men eftersom det inte ligger utanför referensvärdet kommer vården INTE att peta i det. 

Näringsbrister kan yttra sig som att man får symtom på depression och/eller ångest 

Hur tar du ditt d-vitamin och ditt magnesium?
    Samtidigt? För man ska INTE blanda dessa två, tar du det ena på morgonen får du ta det andra på kvällen. 
    Det finns de som förespråkar att man ska ta magnesium på morgonen men vanligast är kvällen. Jag tar mitt på kvällen för jag sover bättre då.

Din värsta fiende är stress! Den får du jobba med. Även om det är stressigt på jobb så blir den stressen till stor del vad du gör av den. HItta sätt att hantera den NU istället för att skjuta på det på framtiden till när du hittar ett annat jobb. 
    Vad är det på ditt jobb som inte fungerar? Ta det med chefen om det är en arbetsmiljöfråga. Annars hitta ditt sätt! Meditation kanske?

Du borde självklart ta nya prover.  
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (säkert) skrev 2024-02-23 09:17:08 följande:
    Konstant stress skulle i sig kunna orsaka alla dina symtom. Även depression och ångest. 

Och ovanpå de en D-vitamin brist och kanske en otillräcklig kost. Av det du räknar upp så är det ju inte så svåra allergier, eller alltså, inte så ofantligt många livsmedel du måste undvika. Men det kanske är mer än du skriver? I vilket fall så skulle du kanske kunna vara hjälpt av att träffa en dietist och få en plan för vad du ska äta och hur, för att i alla fall optimera den biten.

Och sen kanske kolla om du kan göra nåt åt din arbetssituation. 

Domnade händer nattetid kan vara att nerverna vid axlarna kommer i kläm, mycket vanligt vid stress, man spänner musklerna när man sover, kan också bita ihop, gnissla tänder mm. Du kan få hjälp av en naprapat för detta, men även stresshantering som meditation, yoga eller liknande kan hjälpa. 

Men domningar kan också vara tecken på B12-brist, fast då brukar det vara båda händerna, kanske även fötterna, och inte främst på morgonen.

Upptaget av B12 försämras med åldern, och kan även försämras om tarmen fungerar dåligt, som tex vid matallergier, så du kan tjäna på att ta ett tillskott där, även om du inte har en konstaterad brist. 

Jag skulle nog göra detta:
    Söka behandling för depression och ångest.
    Stresshantering, ev se över om arbetssituationen kan förändras.
    Ta hjälp att optimera kosten. 
    Ta extra D-vitamin och B12, ev något multipreparat med lite av varje.
    Järntillskott kanske.
    Eftersom TS är trött just på vintern och har mörk hy tror jag att D-vitaminbristen är roten till allt det onda. Har man inte tillräckliga nivåer av vitamin D blir man trött och deprimerad och naturligtvis blir man då stressad av att försöka klara sitt arbete och alla andra dagliga aktiviteter. 
    Järntillskott skall man som man oftast inte äta, endast vid konstaterad brist. 
  • Anonym (Trött)

Får inte fram era svar när jag svarar här i mobilen. 

Men iallafall, Nej ingen har pratat med mig om några värden överhuvudtaget utan endast sagt att allt ser bra ut. Utan att gå in djupare än så. 

Dricker väl mellan 4dl - 1liter vin per helg. Men sällan det blir så mycket utan snarare runt 0,5l. O endast vitt vin. Inget annat. 

D vitaminen som jag tar är Vitamin D3 5000IE. Dvs 125qg och är 2000% av dri. 

Läste i en adoptions grupp bland folk ifrån samma land att de äter mellan 20000-50000 (någonting?) om dagen. O de beställde ifrån England då det inte gick att få tag i här i Sverige. 

Någon skrev att jag slarvar. Men har aldrig ätit sånt här tidigare eller piller överhuvudtaget. Så ja jag missar emellanåt men tycker ändå att jag försöker. 

Har varit konstant trött nu i 3-4 år. Även under sommartid. Får lite energi i slutet av sommaren men handlar om några dagar som jag överhuvudtaget orkar att börja springa några steg. 

Ang bort domningarna så är det inte bara under nätterna. Har alltmer känt ut i tummen oavsett tid på dygnet. Kände nyss men när jag rör mig lite så brukar det gå över ett tag. 

Jag har endast några extra kilon. Inte jättemycket men kanske 6 kg extra som jag skulle kunna gå ner för att vara normal igen. 

Har funderat på att söka mig till någon som kan hjälpa mig med kosten. Träffade på en vegan fanatiker som skulle hjälpa mig men blev less på mig då jag var allergisk mot så mycket. Har tyvärr tappat bort provresultaten som var ifrån Werlabs. 

Allergierna får mina fötter att svullna upp och ger smärta så ibland kan jag inte gå eller stå på dom. Oftast när jag har ätit bröd som det blir så. Eller kryddor likt aromat o svartpeppar. Osv. 

Arbetet är ett stressigt arbete. Vissa dagar får jag slänga i mig maten på 2 min om jag överhuvudtaget ska få i mig någon mat o hinna få på toa är sällan man hinner alls. 

Så arbetet går inte att minska ner på stressen för det är upplagt som det är. Men känner att jag inte klarar detta arbetet mycket till nu så ska försöka sluta under semestern o finna mig annat arbete som inte är lika stressigt och tungt.

• Anonym (Trött)

Magnesium kan jag inte äta varje dag. Får tryck i huvudet av det och däckar i 2 timmar. Så försöker ta det under helgen bara. Krisar det så ta tag det när jag kommit hem från jobbet men försöker att inte göra det för kommer knappt upp ur sängen morgonen därpå. 

D vitamin försöker jag o kollegan påminna varandra om att ta i samband med lunchen. 

• Saragbg

Köp svampen lions mane som kosttillskot, många som blir pigga å alerta utav den, även utbrända personer :)

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-23 13:32:19 följande:

Men iallafall, Nej ingen har pratat med mig om några värden överhuvudtaget utan endast sagt att allt ser bra ut. Utan att gå in djupare än så. 

Dricker väl mellan 4dl - 1liter vin per helg. Men sällan det blir så mycket utan snarare runt 0,5l. O endast vitt vin. Inget annat. 

Läste i en adoptions grupp bland folk ifrån samma land att de äter mellan 20000-50000 (någonting?) om dagen. O de beställde ifrån England då det inte gick att få tag i här i Sverige. 

Någon skrev att jag slarvar. Men har aldrig ätit sånt här tidigare eller piller överhuvudtaget. Så ja jag missar emellanåt men tycker ändå att jag försöker. 

Har varit konstant trött nu i 3-4 år. Även under sommartid. Får lite energi i slutet av sommaren men handlar om några dagar som jag överhuvudtaget orkar att börja springa några steg. 

Ang bort domningarna så är det inte bara under nätterna. Har alltmer känt ut i tummen oavsett tid på dygnet. Kände nyss men när jag rör mig lite så brukar det gå över ett tag. 

Jag har endast några extra kilon. Inte jättemycket men kanske 6 kg extra som jag skulle kunna gå ner för att vara normal igen. 

Har funderat på att söka mig till någon som kan hjälpa mig med kosten. Träffade på en vegan fanatiker som skulle hjälpa mig men blev less på mig då jag var allergisk mot så mycket. Har tyvärr tappat bort provresultaten som var ifrån Werlabs. 

Allergierna får mina fötter att svullna upp och ger smärta så ibland kan jag inte gå eller stå på dom. Oftast när jag har ätit bröd som det blir så. Eller kryddor likt aromat o svartpeppar. Osv. 

Arbetet är ett stressigt arbete. Vissa dagar får jag slänga i mig maten på 2 min om jag överhuvudtaget ska få i mig någon mat o hinna få på toa är sällan man hinner alls. 

Så arbetet går inte att minska ner på stressen för det är upplagt som det är. Men känner att jag inte klarar detta arbetet mycket till nu så ska försöka sluta under semestern o finna mig annat arbete som inte är lika stressigt och tungt.

Jag tycker du skall se till att ta ett d-vitamintest. 125 mikrogram om dagen borde ju räcka? Det är viktigt att man äter demmtillsammans med något fett , då tas de upp bättre. 
    Kanske skulle du prova med en solresa till tex Kanarieöarna och ladda batterierna och d-vitamindepåerna? Och se till och vara ute och sola sen i sommar, om det går, ibland regnar det ju nästan hela tiden?.
    Det pratas för lite, även inom vården, att mörkhyade behöver tillskott av vitamin D för att må bra i Sverige. 
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-23 13:32:19 följande:

Vad är det du är allergisk mot? och vad får du för reaktioner när du äter det du är allergisk mot?

Din trötthet kan bero på att du sliter ut din kropp genom att äta det du inte tål . Bara en tanke.

Jag har multi allergiska barn och har blivit en jäkel på alternativ kost pga det. Det kan finnas saker som jag kan hjälpa dig med. 
  • Anonym (Göran.)

De första frågorna läkarna borde ställa är?..

hur ser ditt liv ut?
    hur lever du ditt liv?
    är du nöjd med ditt liv?. 
    lever du det liv du vill?
    ställer du högra krav på dig själv?
    upplever du att andra ställer höga krav på dig?
    hur är din arbetssituation?
    arbetar du väldigt mycket?
    är du arbetslös?
    Studerar du?
    hur är fin relation med släkt/vönner/kollegor/chefer och andra personer som påverkar dig?

istället får man frågor om kost motion och sömn.

läkarna börjar med fel perspektiv redan från början. 

jag tror att du kan vara deprimerad av någon orsak. 

man mår dåligt om man inte motionerar äter dåligt sover dåligt. det finns en orsak till detta. Det är de orsakerna man ska utreda och förbättra. 

jag tycker att du ska fundera på hur ditt liv ser ut. 

vad som kan ha orsakat de problem du har. 

jag är ingen läkare psykolog jag har bara funderat på vad som får en människa att må bra och varför sjukvården är så dålig för oss som inte mor bra psykiskt. 

går på terapisamtal och läkare. Har nu gått där ca 6 månader och mår inte ett dugg bättre. Äter sertralin  d-vitamin.

orsaker till att jag mår dåligt tror jag är  pga arbetslöshet och släktingar Som jag aldrig fått en bra relation till. även hur samhället har utvecklats. 

jag försöker förklara detta men ingen lyssnar. 

jag passar inte in i samhället. Finns ingen plats för mig numera. 

ett arbete skulle förbättra mitt liv väldigt mycket eller en riktig stor vinst. Arbeta är inget som gör mig lycklig. Att känna mig ekonomisk trygg gör mig lugn och trygg. 

då kan man göra saker som förgyller livet. Typ sommarsemester upplevelser. 2 veckor solsemester med god mat bad och vila är mycket återhämtande. 

jag har accepterat min relation till mina släktingar. Men det har tagit halva livet. De är egenkära och narcissistiska har jag förstått tack vare you-tube. 

det som sägs där är klockrent om hur de beter sig. 

fundera på hur din vardag är, fundera på hur ditt liv är, fundera på vad och varför du tänker som du gör. 

jag är övertygad om att du får svaren då. 

• Lyse52

Kollat upp så du inte lider av testosteron brist? Det gjorde jag, extremt orkeslös. Vag hade även extremt lågt värde. Nu får jag testosteron var tredje månad och orkar mer och håller mig vaken längre.

• Anonym (Trött)
    Lyse52 skrev 2024-02-25 00:26:55 följande:

Kollat upp så du inte lider av testosteron brist? Det gjorde jag, extremt orkeslös. Vag hade även extremt lågt värde. Nu får jag testosteron var tredje månad och orkar mer och håller mig vaken längre.

Jag försökte göra det för några år sedan. Frågade läkarinnan på vårdcentralen. Blev bara utskrattad och hånad av henne och nekad att kolla det.
  • Lyse52

Jag bor i västra Götalands län. Jag och min sambo försökte få barn, blev aldrig barn hyr mycket vi än försökte. (Löste barn på annat sätt) men då fick vag kolla upp mig via sperma prov osv. Dom körde även ett kromsotest på mig och det visade att jag hade ett kromosomfel. Och även låg testosteron brist pga hur jag förklarade mig hur jag kände mig och hur jag alltid känt mig. Nu har jag tagit sprutor i ett år, jag har fått rikligt med skägg(hade väldigt lite innan) och all ork kom tillbaka. Jag orkar va ute å gå, jag orkar leka med mitt barn, jag orkar ha sex,, jag orkar att träna. Gå till ett annat sjukhus eller vårdcentral och säg att du vill kolla upp din testosteron nivå i kroppen 

Svar på tråden Är ofantligt trött av mig