• Anonym (hammarn)

    "Den här personen finns inte längre i MrKoll"

    Hej,
    Vad har hänt om en person inte längre gå att söka på på MrKoll? Och saknas på fler sidor, typ hitta.se

    Men förekommer inte i något dödsregister? 

    birthday.se stod det bara "folkbokföringsadress saknas" och klickade man på namnet kom man till i en länk där det stod "oops, denna länk fungerar ej".

    Har personen gått under jorden?? Hen tycks ju inte vara död?

  • Svar på tråden "Den här personen finns inte längre i MrKoll"
  • Anonym (Utlandssvensk)

    Flyttat utomlands kanske? Jag bor utomlands och finns inte med på Ratsit och liknande.

  • Anonym (Martin)

    Hen har avregistrera sig från att synas på nätet vilket man kan göra.

  • Anonym (L)

    Man kan be att få sina uppgifter bortplockade från sådana sajter.

  • Anonym (Liza)

    På ratsit finns en avliden person kvar men det står att hen är avliden (tas bort efter några månader). På övriga sajter tas personen bort.

    Men flyttat utomlands annars då. Håller tummarna för det.

  • Sayuri

    Ja, med GDPR kan man begära att ta bort sin personliga information från sajter med utgivningsbevis, t ex Mrkoll, Eniro, Lexbase eller Ratsit.

  • Anonym (V)

    Antingen död eller flyttat utomlads eller skyddat identitet tänker jag?

  • Anonym (hammarn)

    Tack alla för svar!!!

    Vad det än är hoppas jag att personen inte dött (hittade inget online om det, vet var man kan kolla sånt), utan att det snarare är flyttat utomlands eller begärt att uppgifterna tagits bort.

    Känns osannolikt att det är skyddad identitet, men vad vet jag.

  • Dr Nail

    Personen tog bort sina uppgifter från Mrkoll och från andra liknande sidor. Jag har gjort likadant. Extra respekt för Mrkoll just; de är värre än alla andra. Där får man jobba lite.

  • Anonym (hammarn)
    Dr Nail skrev 2024-02-22 20:44:01 följande:

    Personen tog bort sina uppgifter från Mrkoll och från andra liknande sidor. Jag har gjort likadant. Extra respekt för Mrkoll just; de är värre än alla andra. Där får man jobba lite.


    Ah ok, kanske ska göra det själv.
Svar på tråden "Den här personen finns inte längre i MrKoll"