• Anonym (Kula)

    Diagnos anpassningar på jobb

    Hej jag känner en bekant som har autism som har problem med att få och behålla ett jobb. Jag undrar undrar vad man kan få för stöd eller anpassningar på ett jobb när man tex har autism eller någon annan diagnos som kan försvåra. Kan man tex jobba inom vården eller barnomsorgen eller något annat arbete med mänsklig kontakt?

  • Svar på tråden Diagnos anpassningar på jobb
  • Anonym (V)
    Anonym (Kula) skrev 2024-02-24 20:25:43 följande:
    Diagnos anpassningar på jobb

    Hej jag känner en bekant som har autism som har problem med att få och behålla ett jobb. Jag undrar undrar vad man kan få för stöd eller anpassningar på ett jobb när man tex har autism eller någon annan diagnos som kan försvåra. Kan man tex jobba inom vården eller barnomsorgen eller något annat arbete med mänsklig kontakt?


    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?

  • trollhona

    Kontakta arbetsförmedlingen för att få en handläggare, det finns jobb listade med "öppna för alla" där arbetsgivaren kan anpassa tjänsten om man har ett funktionshinder eller liknande som gör att man behöver det.
    När det gäller jobb inom vården så gör man gärna anpassningar tex schemaläggning så man kan få jobba kvällar när det är lite lugnare mm. Men säg till din vän att direkt vända sig till arbetsförmedlingen för stöd för det kan ta tid innan man får en handläggare.

  • trollhona
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 20:29:20 följande:

    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?


    Varför tänker du att en person med autism INTE kan jobba inom vården. Har du någon insikt i att det är ett spektrum och att alla är olika. Min vän har autism och jobbar på ett av landets största sjukhus, det fungerar utmärkt.
  • Anonym (M)
    trollhona skrev 2024-02-24 20:31:52 följande:
    Varför tänker du att en person med autism INTE kan jobba inom vården. Har du någon insikt i att det är ett spektrum och att alla är olika. Min vän har autism och jobbar på ett av landets största sjukhus, det fungerar utmärkt.
    Vissa klarar säkert av det men de har ju generellt svårare för sociala interaktioner och att läsa av människor. Inom vården är det en styrka att ha dessa förmågor. 
  • Anonym (kom ihåg)

    Vi är individer. Jag har autism och har jobbat i barnomsorgen i 20 år snart. Diagnos 2004 och började jobba 2006. Jag älskar det och jag får bara höra massa positivt om mig som "fröken", framför allt av och om barnen. Sen är det vissa saker jag inte är så bra på, men kontakten/samspelet med barnen överväger. 

    Sen har jag en bekant som aldrig skulle klara av att jobba så. Hon behöver rutiner, rutor, förutsägbarhet och supertydliga uppgifter på jobbet. Inget utanför ramarna får hända, då blir hon handfallen och fastnar.

  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-02-24 20:39:36 följande:
    Vissa klarar säkert av det men de har ju generellt svårare för sociala interaktioner och att läsa av människor. Inom vården är det en styrka att ha dessa förmågor. 
    Även om man har med autism kan ha svårt för det privat så kan de fungera utmärkt inom vården. 

    Jag har själv autism och har inga som helt problem med att jobba som legitimerad sjuksköterska på akuten på ett stort sjukhus. Däremot tycker jag att det kan vara jobbigt med sociala interaktioner privat. 
  • Anonym (r)
    Anonym (Kula) skrev 2024-02-24 20:25:43 följande:
    Diagnos anpassningar på jobb

    Hej jag känner en bekant som har autism som har problem med att få och behålla ett jobb. Jag undrar undrar vad man kan få för stöd eller anpassningar på ett jobb när man tex har autism eller någon annan diagnos som kan försvåra. Kan man tex jobba inom vården eller barnomsorgen eller något annat arbete med mänsklig kontakt?


    Vad är en autist för dig.... en alien? Har du verkligen så lite kunskap om ASD att du på riktigt menar den sista meningen?
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 20:29:20 följande:

    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?



    Tja. Du verkar inte heller ha någon större kol.


     


    Jisses, anti asd är i full gång igen

  • Anonym (r)

    Koll. Brukar inte rätta enkla stavfel men frustrerande när man råkar radera en bokstav mer än tänkt :P

  • Anonym (V)
    Anonym (r) skrev 2024-02-24 21:18:04 följande:
    Vad är en autist för dig.... en alien? Har du verkligen så lite kunskap om ASD att du på riktigt menar den sista meningen?
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 20:29:20 följande:

    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?



    Tja. Du verkar inte heller ha någon större kol.


     


    Jisses, anti asd är i full gång igen


    Kol? Jag tror du menar koll. Och nej, jag är inte "anti" bara för att jag tror att det kan vara svårt att trivas som autist i vården på grund av att många autister blir uttröttade av alla sociala krav. 

    Men alla gör ju som de vill. Tycker bara att det låter som en mindre bra arbetsmiljö för de med autism. Du läser in saker som jag inte alls menar. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 21:28:45 följande:
    Kol? Jag tror du menar koll. Och nej, jag är inte "anti" bara för att jag tror att det kan vara svårt att trivas som autist i vården på grund av att många autister blir uttröttade av alla sociala krav. 

    Men alla gör ju som de vill. Tycker bara att det låter som en mindre bra arbetsmiljö för de med autism. Du läser in saker som jag inte alls menar. 
    Även om "många autister blir uträttade av alla sociala krav" så gäller inte detta alla. Finns många med autism som utmärkt klarar jobb med mycket sociala kontakter men sliter med det privat. 

    För många är det en skillnad på hur man är privat och på jobbet, även för autister. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-24 21:59:46 följande:
    Även om "många autister blir uträttade av alla sociala krav" så gäller inte detta alla. Finns många med autism som utmärkt klarar jobb med mycket sociala kontakter men sliter med det privat. 

    För många är det en skillnad på hur man är privat och på jobbet, även för autister. 
    *uttröttade 
  • Anonym (Kula)
    Anonym (r) skrev 2024-02-24 21:18:04 följande:
    Vad är en autist för dig.... en alien? Har du verkligen så lite kunskap om ASD att du på riktigt menar den sista meningen?
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 20:29:20 följande:

    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?



    Tja. Du verkar inte heller ha någon större kol.


     


    Jisses, anti asd är i full gång igen


    Min vän har diagnosen och har funderat just på att prova vården eller barnomsorgen och har inte familjeliv. Dessutom tror jag knappt jag hört någon med diagnosen som jobbat med människor så det är därför jag vill veta era tankar 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Kula) skrev 2024-02-24 22:14:45 följande:
    Min vän har diagnosen och har funderat just på att prova vården eller barnomsorgen och har inte familjeliv. Dessutom tror jag knappt jag hört någon med diagnosen som jobbat med människor så det är därför jag vill veta era tankar 
    Finns massor med människor som jobbar med autismdiagnos och som klarar det utmärkt. Autism är i olika nivåer och alla med autism är inte likadana. 
  • Anonym (Autism)
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 20:29:20 följande:

    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?


    Då kastar jag tillbaka frågan till dig. Vet du vad diagnosen autism innebär? Jag kan tala om lite kortfattat, det är ett spektrum och dessutom visar sig diagnosen olika hos olika personer. Jag har autism är gift, har barn, jobbar som lastbilschaufför på heltid, har vänner och trivs i sociala sammanhang. Inget som märks utåt och har inte så stora svårigheter. 
  • Anonym (Mannen)

    Arbetsförmedlingen kan hjälpa en med att hitta ett anpassat arbete. Även anställningsstöd kan ingå så arbetsgivaren inte behöver betala lika mycket för anställningen.

Svar på tråden Diagnos anpassningar på jobb