• Anonym (Li)

Sambo avtal hus

Vi har 3 barn o 2st hus. Vi har inget avtal om någon av oss går bort. Jag är livrädd att gå bort o barnen ska bli osams precis som sambon syskon blev när föräldrarna dog. 

Dessutom så har vi en sladdis o jag vill att hon ska kunna bo kvar o ha det tryggt med pappan. Jag har livförsäkring mm men detta känns inte bra.

Efter att vi byggde en stuga o sambon lade in en bonus från sitt företag ( jag har varit hemma ensam med våra barn i alla år o tagit allt medan han tom sovit borta i åratal). O vi äger den ihop tror han att jag är ute efter pengar bara för att jag vill skriva ett avtal. Ett avtal som är pre is lika viktigt om jag dör känner jag. Pengarna kommer ju ändå gå till alla våra barn när vi är borta. 

Jag känner oro inför detta o nästan mest att de kommer bli osams tidigt om detta om någon av oss dör. Ge mig för o nackdelar med detta o hur gör man om .an vill skriva. Jag är verkligen inte ute efter pengar men jag känner att efter alla år jag varit hemma med barnen o tagit allt så är jag tacksam att vi äger den ihop .Hade inte kännts rätt annars . Han har oxå ett företag värt flera miljoner o det kommer ju gå till barnen men det känns ok jag vill bara veta att vi kan bo kvar i stugan o hus om någon av oss dör.

• Svar på tråden Sambo avtal hus
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Li) skrev 2024-02-28 14:02:16 följande:

Jag ärver inte hans företag men jag äger en stuga värd 4milj tillsammans med honom o jag har sparat undan en del av min lön för att min pension inte ska bli annorlunda för att jag jobbat mycket mindre. 

Jag har verkligen varit rädd för att hamna i en kvinnofälla o det kanske jag gjort men jag har sett till att jag klarar mig själv om det skulle behövas framöver o det gör att de känns bättre. Sorgligt nog tycker sambon att det varit fel att jag är med på hus o pensionssparar. 

Kanske kommer jag inte övertyga honom om avtal men min tanke i det är verkligen främst att jag inte vill att vår familj ska bli osams . Jag lämnar väldigt gärna efter mig pengar till barnen men hellre när de är äldre och behöver. 

Varför gifter ni er inte?

De flesta tjejer brukar börja tjata om det dag två. Varför inte du?
  • Jemp

Jag ärver inte hans företag men jag äger en stuga värd 4milj tillsammans med honom o jag har sparat undan en del av min lön för att min pension inte ska bli annorlunda för att jag jobbat mycket mindre. 

Jag har verkligen varit rädd för att hamna i en kvinnofälla o det kanske jag gjort men jag har sett till att jag klarar mig själv om det skulle behövas framöver o det gör att de känns bättre. Sorgligt nog tycker sambon att det varit fel att jag är med på hus o pensionssparar. 

Kanske kommer jag inte övertyga honom om avtal men min tanke i det är verkligen främst att jag inte vill att vår familj ska bli osams . Jag lämnar väldigt gärna efter mig pengar till barnen men hellre när de är äldre och behöver. 

Det är ju två olika saker som jag ser det. Dvs ägandeförhållandena nu för att han gått in med mer, respektive vad ni ärver om/när den andre dör. Särskilt med små barn involverade.
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-02-28 14:41:57 följande:
    Man svarar på trådstarten , så det behövs inte förtydligas.
    Om alla citerar trådstarten så blir trådarna långa 
    Vad ska du göra åt saken?
  • Jemp

Vissa fackförbund kan ha juridisk hjälp gratis för medlemmar. Vi skrev vårt via sådan försäkring. Då hade vi också diskussion om vad som händer med arvet i nästa led. Dvs, sambon ärver det jag får testamentera bort, men nån skrivelse skyddar så gott det går så att pengarna när sambon dör tillfaller våra barn, inte hans eventuella ?nya? familj. 

• Anonym (Jur)

Ni har ett avtal idag, ni ingick det iom att ni blev sammanboende. Det avtalet har vissa konsekvenser om någon av er dör eller om ni separererar.

Om det inte är som ni vill för ni komma överrnes om ett nytt avtal.
  • Anonym (Xyz)

Om det är arvet som oroar dig så kan du ju styra det genom testamente. Det går att styra så att arvet tex faller ut när dom fyller 25. Tänk igenom hur du vill att det ska bli efter du gått bort och gå till en jurist sen och skriv testamente.
  • Elin pelin
    Anonym (Xyz) skrev 2024-02-28 16:00:01 följande:
    Om det är arvet som oroar dig så kan du ju styra det genom testamente. Det går att styra så att arvet tex faller ut när dom fyller 25. Tänk igenom hur du vill att det ska bli efter du gått bort och gå till en jurist sen och skriv testamente.
     Barnen har alltid rätt till sin laglott direkt, resten av arvet kan du styra att de ska få vid ett senare tillfälle (eller testamentera bort om man nu skulle vilja göra det)
  • Anonym
    Elin pelin skrev 2024-02-28 16:25:06 följande:
     Barnen har alltid rätt till sin laglott direkt, resten av arvet kan du styra att de ska få vid ett senare tillfälle (eller testamentera bort om man nu skulle vilja göra det)
    Om man är gifta och barnen är gemensamma så får barnen vänta på  arvet till båda är döda.
    Finns det särkullbarn så har de rätt till arvet direkt
  • Anonym (Li)

Verkar som han behöver tid o fundera o nu tänker han att vi skriver på om vårt radhus så vi kan bo kvar med vår 3 åring om det händer något . Hoppas han ändrar sig om stugan . 

Vill inte att hans revisor på firman skriver avtal vill ha en oberoende vem kan hjälpa till med sådant avtal o va kan det kosta?

• Anonym

Kontakta tex Familjejuristen. 
    Ni ska ha en oberoende, inte hans revisor

• Anonym (Jur)
    Anonym (Li) skrev 2024-02-28 16:40:40 följande:

Verkar som han behöver tid o fundera o nu tänker han att vi skriver på om vårt radhus så vi kan bo kvar med vår 3 åring om det händer något . Hoppas han ändrar sig om stugan . 

Vill inte att hans revisor på firman skriver avtal vill ha en oberoende vem kan hjälpa till med sådant avtal o va kan det kosta?

Ett par tusenlappar, kanske lite mera då det finns ett företag.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Li) skrev 2024-02-28 16:40:40 följande:

Låter som att han styr och ställer det mesta i er relation. Är det så du vill ha det?
  • Elin pelin
    Anonym skrev 2024-02-28 16:31:52 följande:
    Om man är gifta och barnen är gemensamma så får barnen vänta på  arvet till båda är döda.
    Finns det särkullbarn så har de rätt till arvet direkt
    Fast nu är de ju inte gifta, och någon skrev att man kan skriva testamente att barnen får pengarna vid ex 25 års ålder - och det går tyvärr inte (även om det hade varit önskvärt ibland)
  • Anonym (Xyz)
    Elin pelin skrev 2024-02-28 20:21:21 följande:
    Fast nu är de ju inte gifta, och någon skrev att man kan skriva testamente att barnen får pengarna vid ex 25 års ålder - och det går tyvärr inte (även om det hade varit önskvärt ibland)
    Förutom laglotten så kan man ju göra det. Här stod det rätt utförligt. För att få ut laglotten måste barnet begära jämkning av testamentet. Hursomhelst så är det ju stor skillnad på att laglotten faller ut direkt och att hela arvet gör det.

https://www.juridex.se/sarskild-forvaltning/
  • Hugful80
    Anonym (Ok) skrev 2024-02-28 13:21:49 följande:

Om han dör ärver du inget. Dör du så sitter han kvar med samma ekonomi som idag. 

Sluta ljug. Ifall bostaden var införskaffad/köpt/byggd med intention att de båda skulle bo där spelar det ingen roll om en av parterna betalade 100%.

Enligt sambolagen delas det på hälften om bostaden var införskaffad för att hushålla båda parter och eventuella barn.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sambolag-2003376_sfs-2003-376/

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Jur)
    Hugful80 skrev 2024-03-01 04:43:40 följande:

Sluta ljug. Ifall bostaden var införskaffad/köpt/byggd med intention att de båda skulle bo där spelar det ingen roll om en av parterna betalade 100%.

Enligt sambolagen delas det på hälften om bostaden var införskaffad för att hushålla båda parter och eventuella barn.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sambolag-2003376_sfs-2003-376/

Ja, men det är inte arv.  Det är bodelning 
  • Anonym (Ok)
    Hugful80 skrev 2024-03-01 04:43:40 följande:

Lär dig skilja på bodelning och arv. Var i mitt inlägg står ordet bodelning? Du citerar ett svar som handlar om arv och säger att jag ljuger om något som jag inte ens skriver.

• Anonym (Gift)
    Anonym (Jur) skrev 2024-03-01 07:06:32 följande:
    Ja, men det är inte arv.  Det är bodelning 
    Dock är det så att de flesta par har större delen av förmögenheten instoppad just i huset (och bohaget). D.v.s. det som även en sambo har rätt till hälften av, vid dödsfall. Så en sambo kan få ut nästan hälften av boet ändå (alltså fast de inte var gifta). Det här är det många som missar. 

Det som är avgörande är ifall huset (och bohaget) har införskaffats för gemensamt bruk eller inte. 

En sommarstuga räknas för övrigt inte med i sambolagen (det gör bara huvudbostaden, som de bor i större delen av året). 
Svar på tråden Sambo avtal hus