• Anonym (Förr)

    Hur Familjeliv gav mig seriösa självmordstankar

    För flera år sen skrev jag ett långt inlägg på Familjeliv om min livskris. Jag hade separerat, flyttat ut från vårt gemensamma hus och bodde för tillfället med min pappa. Jag var då över 30 och kände tack vare depressionen att jag inte lyckats med något i mitt liv. Jag hade ingen utbildning, jag hade inget körkort och jag misslyckades med alla mina förhållanden. Livet var bara allmänt jobbigt att leva.


    Då sökte jag mig till Familjeliv för att jag hoppades att jag skulle få stöd och råd. Jag hade aldrig tidigare skrivit på Familjeliv men jag hade sett hur många trådar ändå verkade vettiga och tonen var god så jag körde på. Men tack vare ett måhända klumpigt ordval blev jag enormt påhoppad av väldigt många. Jag beskrev nämligen mitt ex jag nyligen separerat från som "min kvinna". Detta ordval fick jag äta upp och det med råge. Enligt vissa användare var jag den hemskaske mannen i världen, enligt andra var jag bara en bitter liten incel som inte fattat att det var slut och enligt andra var de glada för mitt ex skull att hon lämnat en sån som jag. Och detta var tack vare just ordvalet "min kvinna", ett ordval jag aldrig trodde skulle skapa ett sånt stort ramaskri. Det värsta var att tråden bara fortsatte och fortsatte trots att jag erkände att jag använt ett klumpigt uttal men det gick inte att ta bort eftersom Familjeliv inte hade den funktionen.
    Vid den här tiden mådde jag väldigt dåligt redan tack vare allt som hänt och jag var inne i en djup livskris och depression. När jag fick höra allt det som sas om mig, om hur hemsk och tragisk jag var och att mitt ex gjort rätt som lämnat mig, tog det mig väldigt hårt eftersom jag redan var så skör. Då hade jag redan haft självmordstankar och det här blev den tändande gnistan. Jag gjorde ett ärligt självmordsförsök men stoppade mig själv i sista stunden. Jag vet inte varför jag inte fullföljde det för jag var trots allt väldigt nära men jag antar att det fanns en högre makt som stoppade mig. Men jag var enormt nära att ta livet av mig och allt berodde på denna storm av hatiska inlägg riktade mot mig.
    Idag mår jag bra. Jag är i en ny relation, har genomgått terapi och är överlag väldigt mycket lyckligare nu än jag var förr. Men nu när jag ser nyktert på saken kan jag verkligen inte förstå hur folk kan vara så grymma att de i folkhoper hoppar på en uppenbart deprimerad människa för något så bagatellartat som ett klumpigt ordval, som dessutom inte gick att radera? Står det klumpiga ordvalet i proportion till den psykiska smärta ett sånt drev kan åstadkomma?
    Nu är det här väldigt många år sen så personerna som drevade mot mig är nog inaktiva idag. Och jag vet ärligt talat inte hur Familjeliv ser ut idag, men detta är en händelse som faktiskt satt djupa spår hos mig.
  • Svar på tråden Hur Familjeliv gav mig seriösa självmordstankar
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Typiskt.) skrev 2024-03-06 12:34:05 följande:
    Ett problem är att psykiatrin fungerar mycket dåligt idag i många fall, och många går år ut och år in hos psykologer utan att bli hjälpta. Ofta för att en psykolog är utbildad i att ställa frågor som ska få patienten att själv hitta en lösning på sina problem, och när patienten då inte har förmågan att tänka ut något bra och konstruktivt, så fortsätter denne att ha samma problem.

    Då kan internetforum där man kan skriva anonymt ses som ett sätt att få hjälp, tips och råd från andra. Vissa svarar då att personen ska söka vård eller hjälp någon annanstans, när det kanske är vad personen gjort i flera år.
    Hm. Frågan är om det finns bättre forum för det du beskriver. Vet att det har funnits ett bra skilsmässoforum för en del år sen, kanske att det finns liknande för dom med dåligt psykiskt mående som passar bättre än FL.
  • Anonym (porslin)

    Är du så bräcklig att du går sönder över vad vissa puckon säger på nätet så varför går du ens in på ett forum?

    Tonen är hård och man bör inte ta den så allvarligt

    Sluta skyll på andra och arbeta på dig själv och din självsäkerhet .För du förstår själv att det är din självkänsla som är felet här om du funderar på självmord för några muppar var elak mot dig på nätet 

  • Anonym (porslin)
    Anonym (ja) skrev 2024-03-06 10:07:37 följande:
    Ja, det finns tyvärr en del som väljer att missförstå och märker ord bara för att kunna kasta skit. Jag har tyvärr själv råkat ut för en sån person som hoppat på på mig i flera trådar, hånat mig och ljugit om vad jag skrivit för att sedan anmäla mig för off-topic när jag protesterat mot otrevligheterna. Ändå låter moderatorerna personen hållas i tråd efter tråd. Jag skulle tro att det är samma människor som var mobbare i skolan som beter sig så här.
    Stäng av nätet. Gör nåt att annat

    Att du tar åt dig så starkt är enbart ditt eget problem och nåt du enbart själv kan jobba på 
  • Tilolo
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-03-06 12:06:59 följande:
    Tycker att vården och närstående är bättre att vända sig till om man är ute på hal is mentalt. Hit kan man vända sig om man tål att en del lever ut sina anonymitetsdrömmar väl mkt ibland, men det kan bli riktigt bra diskussioner ibland om man är medveten om begränsningarna.
    Håller med Typiskt. att vården fungerar dåligt på den punkten. De saknar djupare känslokunskap om varifrån problemen härstammar. Det är mycket bearbetning på ytan där man ska jobba upp ett självförtroende (ej självkänsla) och man letar efter syndabockar för ens problem. 

    Sen har inte alla tyvärr någon närstående att prata med eller ens någon närstående alls och då blir nätet deras enda vän.

    Därför önskar jag att alla kunde ha detta i åtanken när man läser sköra inlägg och därav vara försiktig med sitt dömande och sina föreställningar av hur något är. 🙏🙂 
  • Anonym (Lumpen)
    Tilolo skrev 2024-03-06 15:30:03 följande:
    Håller med Typiskt. att vården fungerar dåligt på den punkten. De saknar djupare känslokunskap om varifrån problemen härstammar. Det är mycket bearbetning på ytan där man ska jobba upp ett självförtroende (ej självkänsla) och man letar efter syndabockar för ens problem. 

    Sen har inte alla tyvärr någon närstående att prata med eller ens någon närstående alls och då blir nätet deras enda vän.

    Därför önskar jag att alla kunde ha detta i åtanken när man läser sköra inlägg och därav vara försiktig med sitt dömande och sina föreställningar av hur något är. 🙏🙂 
    Du har själv visat hur du dömer folk i din tråd så det här var lite sten i glashus.
  • Anonym (Typiskt.)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-03-06 13:29:44 följande:
    Hm. Frågan är om det finns bättre forum för det du beskriver. Vet att det har funnits ett bra skilsmässoforum för en del år sen, kanske att det finns liknande för dom med dåligt psykiskt mående som passar bättre än FL.
    Fanns för längre sedan ett forum som hette "Terapisnack" där man kunde få hjälp och stöd, råd och tips både från psykologer och privatpersoner som själva hade psykisk problematik. Tror det lades ned för några år sen dock, vilket var synd.

  • Anonym (Typiskt.)
    Tilolo skrev 2024-03-06 15:30:03 följande:
    Håller med Typiskt. att vården fungerar dåligt på den punkten. De saknar djupare känslokunskap om varifrån problemen härstammar. Det är mycket bearbetning på ytan där man ska jobba upp ett självförtroende (ej självkänsla) och man letar efter syndabockar för ens problem. 

    Sen har inte alla tyvärr någon närstående att prata med eller ens någon närstående alls och då blir nätet deras enda vän.

    Därför önskar jag att alla kunde ha detta i åtanken när man läser sköra inlägg och därav vara försiktig med sitt dömande och sina föreställningar av hur något är. 🙏🙂 
    Precis, FL ska ändå vara ett snällt forum med tanke på och hänsyn till de målgrupper forumet riktar sig till.

    Men i vissa trådar sker en pajkastning som ofta är värre än på Flashback, och ofta är det nån stackare som redan mår dåligt som är i skottgluggen.

  • Anonym (Typiskt.)
    Anonym (porslin) skrev 2024-03-06 14:42:58 följande:

    Är du så bräcklig att du går sönder över vad vissa puckon säger på nätet så varför går du ens in på ett forum?

    Tonen är hård och man bör inte ta den så allvarligt

    Sluta skyll på andra och arbeta på dig själv och din självsäkerhet .För du förstår själv att det är din självkänsla som är felet här om du funderar på självmord för några muppar var elak mot dig på nätet 


    Lätt att säga om man inte själv har erfarenhet av att ha mått dåligt och på det haft folk som hackat på en.

  • Anonym (ja)
    Anonym (porslin) skrev 2024-03-06 14:44:53 följande:
    Stäng av nätet. Gör nåt att annat

    Att du tar åt dig så starkt är enbart ditt eget problem och nåt du enbart själv kan jobba på 
    Säger du samma sak till dem som blir mobbade i skolan eller på jobbet?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Typiskt.) skrev 2024-03-06 17:06:27 följande:
    Lätt att säga om man inte själv har erfarenhet av att ha mått dåligt och på det haft folk som hackat på en.
    Förmodligen är det såna som resonerar så som är mobbare eller har varit det.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Typiskt.) skrev 2024-03-06 16:55:58 följande:
    Precis, FL ska ändå vara ett snällt forum med tanke på och hänsyn till de målgrupper forumet riktar sig till.

    Men i vissa trådar sker en pajkastning som ofta är värre än på Flashback, och ofta är det nån stackare som redan mår dåligt som är i skottgluggen.
    Ska FL verkligen vara ett snällt forum, det ser jag inte helt? 

    Tror inte jag sett trådar där man ger sig på någon, jag kanske inte läser typer av trådar där det är så.
Svar på tråden Hur Familjeliv gav mig seriösa självmordstankar