• Anonym (Husmor)

    Ingen kvinnofälla utan livet

    Är det så fel igentligen att gå ner i arbetstid och ta till vara på tiden med barnen medans man kan? Helatiden får jag höra att det inte är bra för mig, min framtid och att jag faller i kvinnofällan för att jag frivilligt jobbar mindre och är hemma mer med barnen.

    I dagsläget arbetar jag 40% som redovisningsekonom, mestadels hemifrån. Vi har tre barn på 3, 9 och 15 år. Den äldsta med adhd som behöver stöd att ta sig upp och till skolan. Efter föräldraledigheten med den yngsta kände jag att jag vill inte jobba heltid, barnen behöver mig nu och jag ska jobba i 30 år till. Jag älskar att vara hemma, göra det fint, laga mat och vara med barnen. Att kunna servera frukost och äta ihop, finnas hemma när dom kommer från skolan och yngsta går tre korta dagar på förskolan.  

    Min man betalar alla omkostnader/räkningar. Jag får ut netto med barnbidrag ca 18000 kr som ska täcka mat/nöje och sparande. Det är avsevärt mindre än tidigare, men helt ok att leva på.  Vi har buffert, pensionsspar, barnsparande. Inga avbetalningar och ett huslån på ca 25% av bostadens värde. 

    Så jag känner ingen pro i dagsläget för framtiden.  Utan att det får gå några år tills äldsta klarar dig bättre och yngsta är äldre   Jag kan jobba igen pengarna men inte tiden med barnens uppväxt. Och jag kan ju inte bara tänka på livet som pensionär,  i bästa fall når man den åldern. I värsta fall så har jag slösat hela livet på att jobba och inte kan njuta av pensionen.

  • Svar på tråden Ingen kvinnofälla utan livet
  • Anonym (Ypperligt)

    Skummar igenom inläggen och det jag läser är väl att kvinnor är lockade av kvinnofällan och försöker ignorera det faktum att det är en fälla (som säkert känns bra för stunden) Då kanske man ska propagera för andra förändringar i samhället så inte kvinnor står där med mindre ekonomisk makt när skilsmässan är ett faktum?

    Mitt gymkort kostar mer än ett underhåll, det är fasen inte mycket deg.

  • Anonym (Linda)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-05 13:17:30 följande:

    En annan fördel om båda jobbar deltid - en möjlighet som jag ibland ångrar att vi inte tog när barnen var små - är att båda inte bara får mer tid och ork för barnen. Man får också mer tid och ork för varandra.


    Detta ska inte underskattas. Och denna tid får man inte om pappan är borta mycket, även om mamman sköter markservicen. Det är dessutom tröttande, att ha hela ansvaret själv. När föräldrarna väl ses vill de kanske olika saker.

    Par har glidit ifrån varandra för mindre. Äktenskap har spruckit för mindre. Har man jobb man till stor del kan sköta hemifrån är det kanske en annan sak, då är det lättare att pussla och ses även om den ena jobbar mycket. Men så är det ju inte alltid. 


    Exakt så resonerade vi. :) Vi gick ner i arbetstid men saxade inte utan jobbade samma tider för att ha ledig tid tillsammans. Och vi tog det inte som lediga fredagar utan kortare arbetstid varje dag, för att få bort vardagsstressen. Vi ville inte bli en siffra i skilsmässostatistiken. (Jag är medveten om att vårt upplägg inte funkar med alla jobb.) 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Fgh) skrev 2024-03-05 11:19:21 följande:
    Pappans anknytning till barnen då? Om han jobbar heltid antar jag att han inte heller får träffa dem? Bryr hansig mindre än du?
    Som jag skrev i ett annat inlägg så jobbar han hemifrån och kan vara med barnen mycket. Han lägger dessutom timmar på kvällen när dom sover. Jag jobbar i vården så jag kan inte jobba hemifrån. Så missar då väldigt mycket eftersom det blir restid etc. Att jag jobbar 50 procent funkar därför perfekt för oss och gör att vi får lika tid med barnen.
  • Anonym (Förändring)
    ClumsySmurf skrev 2024-03-05 10:27:46 följande:

    Jag har svårt att förstå detta.

    När kvinnor kommit ut på arbetsmarknaden och tjänar tillräckligt för att kunna välja att vara hemma mer med barnen så är det fel och ojämställt, jämställdhet är att vara lika, göra lika 50/50 oavsett om man vill eller inte, vi måste ta ett gemensamt tar ett ansvar för kvinnofrågor och man måste motverka könssegregeringen på arbetsmarknaden och fler kvinnor behöver programera fast de inte vill.

    Det är som på genusdagis där fröken styr den 'fria' leken men när sura män undrar var jämställdhetssträvan tagit vägen, och undrar om inte kvinnor börja ta initiativ och varför män fortfarande ska ta huvudansvaret för försörjningen?, då är jämställdhet att få göra som man vill.
    Det är män som ansvar för mansfrågor som t.e.x varför pojkar halkar efter i skolan (inte forskare) men feministerna har tolkningsföreträde och kunskapsauktoritet och kvinnor vill faktiskt inte ha 'manliga' lågstatusjobb.

    Man har konsekvent inkonsekvent olika syn på vad jämställdhet är beroende på situation och kön.


    Om man ska få till förändring på systemnivå, exempelvis att det inte ska vara vita medelålders män (eller t.o.m. gubbar 70+) som beslutar om abortlagar i USA, tror jag vi måste hjälpas åt. Kvinnor måste i större utsträckning finnas på maktpositioner och i det offentliga rummet för att vi ska få till förändring. Och det kommer inte att ske genom att männen gör karriär och drar in pengar och kvinnorna är hemma och tar hand om hem och barn.

    Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite. Varför ska kvinnan gå ner till 50%? Varför inte jobba 70% och mannen 80%? Det är en kompromiss som bidrar till förändring (och kan ge andra fördelar).

    Det behöver inte vara millimeterrättvisa, hemarbetet kan man delas upp efter intresse och förmåga (själv gillar jag att tvätta och min man fixar mer traditionellt "manliga" grejor). Men att båda bidrar (i ungefär samma utsträckning) till att ta hand om barn och hushållsarbete tycker jag är viktigt, bl.a. för att vara goda förebilder för sina barn (och inte bara en lekpappa som någon skrev).

    Finns säkert många skäl till att en del ser saken på annat sätt.
    Tror att en del kvinnor propsar på att vara hemma, så det är inte alltid mannens "fel". Lättare att följa det traditionella.
    En del skiter i att bidra till förändring, man vill göra det som passar ens egen familj bäst (ekonomi, kvinnan vill inte jobba, mannen vill inte vara hemma eller vilka ursäkter som kan finnas).
    Tänker att en hel del någonstans tycker att kvinnan biologiskt passar bättre för att ta hand om  barn och hem och mannen ska försörja familjen.

    Förändringar tar tid och är jobbiga. Det är ju faktiskt bara 100 år sen kvinnor fick rösträtt och det var en lång och jobbig process att nå dit. 
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Förändring) skrev 2024-03-05 22:05:44 följande:
    Om man ska få till förändring på systemnivå, exempelvis att det inte ska vara vita medelålders män (eller t.o.m. gubbar 70+) som beslutar om abortlagar i USA, tror jag vi måste hjälpas åt. Kvinnor måste i större utsträckning finnas på maktpositioner och i det offentliga rummet för att vi ska få till förändring. Och det kommer inte att ske genom att männen gör karriär och drar in pengar och kvinnorna är hemma och tar hand om hem och barn.

    Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite. Varför ska kvinnan gå ner till 50%? Varför inte jobba 70% och mannen 80%? Det är en kompromiss som bidrar till förändring (och kan ge andra fördelar).

    Det behöver inte vara millimeterrättvisa, hemarbetet kan man delas upp efter intresse och förmåga (själv gillar jag att tvätta och min man fixar mer traditionellt "manliga" grejor). Men att båda bidrar (i ungefär samma utsträckning) till att ta hand om barn och hushållsarbete tycker jag är viktigt, bl.a. för att vara goda förebilder för sina barn (och inte bara en lekpappa som någon skrev).

    Finns säkert många skäl till att en del ser saken på annat sätt.
    Tror att en del kvinnor propsar på att vara hemma, så det är inte alltid mannens "fel". Lättare att följa det traditionella.
    En del skiter i att bidra till förändring, man vill göra det som passar ens egen familj bäst (ekonomi, kvinnan vill inte jobba, mannen vill inte vara hemma eller vilka ursäkter som kan finnas).
    Tänker att en hel del någonstans tycker att kvinnan biologiskt passar bättre för att ta hand om  barn och hem och mannen ska försörja familjen.

    Förändringar tar tid och är jobbiga. Det är ju faktiskt bara 100 år sen kvinnor fick rösträtt och det var en lång och jobbig process att nå dit. 
    Klokt inlägg
  • Anonym (Förändring)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-05 04:50:59 följande:
    Du har aldrig tänkt, att alla kanske inte vill ha denna förändring. Du menar att folk ska offra sig och sina barn, för något som de inte själva tror på eller vill ha?

    Detta är för övrigt så typiskt svenskt. Alla människor måste tycka lika, leva efter samma modell. (Utom invandrarna förstås; där går det bra att kvinnorna gifts bort vid 14 års ålder och föder ett barn om året tills klimakteriet sätter stopp, och aldrig någonsin yrkesarbetar - och ofta inte deras män heller.)

    I andra länder är det inte så, där lever folk som de själva vill. Jag har t.ex. starka band till Tyskland, så jag vet hur det fungerar där. Där bor i samma villaområde familjer där mamman är karriärkvinna, och en nanny bor i huset och sköter barnen, en städerska kommer ett par gånger i veckan och tar hand om städning och tvätt etc. - och familjer där mamman är hemmafru och sköter barn och hem. Detta är ingen konflikt; karriärkvinnorna och hemmafruarna bråkar inte om detta, beskyller varandra eller ser ner på varandra. 

    I DDR däremot, var det så att kvinnorna pressades att yrkesarbeta för det allmänna bästa (femårsplanerna som måste uppfyllas), och så gott som alla barn gick på Kindergarten (daghem) där de utsattes för "kollektiv fostran". Detta levde sedan kvar ett antal år efter att muren föll, på grund av att de äldre myndighetspersonerna - t.ex. motsvarigheten till våra BVC-sköterskor - fortsatte att göra en nuisance av sig själva, då de inte kunde tåla att männen nu kunde förtjäna bättre, så att fruarna kunde vara hemmafruar precis som i Väst. De försökte pressa in barnen på daghemmen med diverse hot om att kontakta Jugendamt (socialen) annars o.s.v.. Ordnung muss sein. Känns det bra att du förespråkar DDR-modellen?
    Ja, det är säkert så att en del inte vill ha till förändring. Jag får respektera det, men har svårt att förstå det. Jag funderar en del på varför, anser man då att kvinnan biologiskt passar bättre för att ta hand om barn och hem och mannen att vara familjeförsörjare? Varför skulle man inte annars vilja dela mer lika?

    Sen tycker jag absolut att man kan leva på olika sätt. Men de exempel du beskriver är ju fortfarande att mannen jobbar och gör karriär. Sen kan kvinnan OCKSÅ göra karriär och barnen har en nanny. Eller är kvinnan hemmafru. Men det bästa hade väl varit att ett tredje, lika vanligt exempel, var att mannen är hemmaman. Men så ser det ju inte ut.

    Din DDR-jämförelse förstår jag inte alls. Min poäng är inte alls att båda ska jobba 100%, utan att man kan dela. Det behöver inte vara millimeterrättvisa, men att båda tar ett likvärdigt för barn och hem respektive yrkesarbete (och möjlighet att göra karriär). Sen VILL kanske inte alla det, som jag inledde med, men svårt då att få till övergripande förändringar i samhället, som jag önskar.
     
    Innan vi fick kvinnlig rösträtt fanns det säkert de kvinnor som inte ville ha någon förändring, som tyckte att det var bra som det var. Tror ändå att de flesta idag tycker att det är en självklarhet. Eller tycker man att det varit alldeles utmärkt att kvinnor inte hade egen bestämmanderätt utan hade sin man, far eller bror som förmyndare?
    Jag är i alla fall grymt tacksam att det fanns kvinnor (och moderna män) som orkade kämpa och göra uppoffringar så att vi är där vi är idag.
  • Anonym (P)
    Anonym (Zorba) skrev 2024-03-05 09:22:23 följande:
    Fortfarande 100% upp till ens eget tycke och smak att söka den typen av tjänst och hamna i det ekorrhjulet. Merparten av arbetsmarknaden ser inte ut så vill jag hävda .

    Jag hade oreglerad arbetstid när barnen var små, det passade mig utmärkt. Hög lön och hög flexibilitet. Övertid har aldrig intresserat mig, vare sig på den tjänsten eller andra tjänster. Som allt annat beror det på vad man prioriterar. Att arbeta många timmar betyder inte nödvändigtvis att man får mer ur händerna.

  • Anonym
    Anonym (Ypperligt) skrev 2024-03-05 13:40:34 följande:

    Skummar igenom inläggen och det jag läser är väl att kvinnor är lockade av kvinnofällan och försöker ignorera det faktum att det är en fälla (som säkert känns bra för stunden) Då kanske man ska propagera för andra förändringar i samhället så inte kvinnor står där med mindre ekonomisk makt när skilsmässan är ett faktum?

    Mitt gymkort kostar mer än ett underhåll, det är fasen inte mycket deg.


    Det måste vara ett dyrt gym du går på.

    Vi som inte har småungar vill inte försörja dem som vill vara hemmafruar, den lasten får den andra parten dra.
    Sen kan man ju bara tänka sig hur det låter när dessa latmaskar ska gå i pension...
  • Less is more

    Det är inget fel att lägga upp livet så här.Men jag undrar varför du undrar och lägger upp detta på familjeliv?

    Du och din man har det gott ställt och då kan man göra lite som man vill. Du är också välutbildad. Mycket pengar i familjen. Lågt belånat hus.

    Eftersom du har 30 år kvar till pension och ditt äldsta barn är 15 år - så fick du barn när du var 20 år och har lång tid kvar att jobba och spara till pension.

    Det är inte så många som kommer att känna igen sig här. De flesta måste jobba hårt och betala skatt för att få det att gå runt. Flr att ens ha råd att ha ett hus nuförtiden.

    Jag tror du är en man egentligen som har en pilitisk agenda. Låter som en drömtillvaro så klart. att jobba 40% - men alla har inte de partners som kan kompensera ekonomiskt.

    För övrigt är barnbidraget till barnen och ska inte räknas in i kvinnans inkomst.

  • Anonym (L)
    Less is more skrev 2024-03-06 07:43:27 följande:

    Det är inget fel att lägga upp livet så här.Men jag undrar varför du undrar och lägger upp detta på familjeliv?

    Du och din man har det gott ställt och då kan man göra lite som man vill. Du är också välutbildad. Mycket pengar i familjen. Lågt belånat hus.

    Eftersom du har 30 år kvar till pension och ditt äldsta barn är 15 år - så fick du barn när du var 20 år och har lång tid kvar att jobba och spara till pension.

    Det är inte så många som kommer att känna igen sig här. De flesta måste jobba hårt och betala skatt för att få det att gå runt. Flr att ens ha råd att ha ett hus nuförtiden.

    Jag tror du är en man egentligen som har en pilitisk agenda. Låter som en drömtillvaro så klart. att jobba 40% - men alla har inte de partners som kan kompensera ekonomiskt.

    För övrigt är barnbidraget till barnen och ska inte räknas in i kvinnans inkomst.


    Det jag tror många missar är att barnbidraget inte räcker till allt barnen behöver utan man använder även sin egen inkomst till att försörja dem, därav att man lätt räknar in det i hur mycket man har att röra sig med varje månad. 


    (men det finns säkert de som använder det till sig själva också)

    Och ja att kunna jobba 40% och ändå få ut ca 16000(vad blir det, en heltidslön på närmare 60??) och bli hjälpt av partnern och ha så låga utgifter låter ju jättehärligt. Lite av en skryttråd?

  • Less is more
    Anonym (L) skrev 2024-03-06 07:58:29 följande:

    Det jag tror många missar är att barnbidraget inte räcker till allt barnen behöver utan man använder även sin egen inkomst till att försörja dem, därav att man lätt räknar in det i hur mycket man har att röra sig med varje månad. 


    (men det finns säkert de som använder det till sig själva också)

    Och ja att kunna jobba 40% och ändå få ut ca 16000(vad blir det, en heltidslön på närmare 60??) och bli hjälpt av partnern och ha så låga utgifter låter ju jättehärligt. Lite av en skryttråd?


    Ja, skryttråd. Jag hade gladeligen levt så om vi haft de ekonomiska förutsättningarna..Men då hade jag inte behövt starta en tråd om det.Varför liksom?
Svar på tråden Ingen kvinnofälla utan livet