• Anonym (Frågetecken)

    Har mitt ex verkligen gått vidare?

    Mitt ex kontaktade mig för 4 månader sedan (efter ett långt uppbrott på 8 mån ca) 
    till synes blev det någon slags ?vänskap? fast ändå inte eftersom vi tyvärr låg med varandra ett fåtal ggr
    nu för ca 2 månader sedan har hon börjat dejta någon ny, och även i början på denna dejtingperiod var vi intima 

    men helt jäkla plötsligt för nån vecka sedan ändrades tonen i smsen.. och hon skrev även hon ville avsluta all intimitet 
    men hon fortsätter ändå hålla kontakt med mig.. 
    varför liksom? Har mitt ex verkligen gått vidare borde hon vilja avsluta vår kontakt helt tänker ju jag? 


    enl henne så ?dejtar? hon bara den nya killen. 

    blir så förundrad för det var faktiskt hon som dumpade mig från första början. 


    hur vet man egentligen om ens ex verkligen gått vidare. Kan ju säga att jag inte gjort det fullt ut. 

  • Svar på tråden Har mitt ex verkligen gått vidare?
  • Anonym (Lisa)

    Du behöver inte bry dig om vad hon gör eller vill. Fokusera på vad du vill. Vill du gå vidare så släpp kontakten med henne. 

    Vill du bli tillsammans med henne igen så ta dig en rejäl funderare om du verkligen kan lita på henne. Hon verkar utnyttja dig. 

  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-04 11:48:40 följande:

    Du behöver inte bry dig om vad hon gör eller vill. Fokusera på vad du vill. Vill du gå vidare så släpp kontakten med henne. 

    Vill du bli tillsammans med henne igen så ta dig en rejäl funderare om du verkligen kan lita på henne. Hon verkar utnyttja dig. 


    Utnyttja på vilket sätt Menar du? sexuellt innan ja kan jag förstå, eller nån slags bekräftelse 
    men nu När det liksom är planlösa sms.. meningslösa 
    vad får människa  ut av det. Hon kan ju skriva med sin nya sk dejt 


    ja jag vet det handlar egentligen om vad JAG vill 

  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-04 11:48:40 följande:

    Du behöver inte bry dig om vad hon gör eller vill. Fokusera på vad du vill. Vill du gå vidare så släpp kontakten med henne. 

    Vill du bli tillsammans med henne igen så ta dig en rejäl funderare om du verkligen kan lita på henne. Hon verkar utnyttja dig. 


    vill även påpeka att hon är extremt känslostyrd och kan ändra sig Ganska snabbt u humöret. Dag för dag, vecka för vecka osv 
    och tänker inte sig för alltid utan bara ?gör? vad som känns bäst för stunden 
  • Anonym (Mannen)

    Har hon dålig självkänsla? Isf kanske hon ville ha dig som någon form av bekräftelse och numera som någon form av backup. 


    En del tjejer är sådana som hela tiden letar efter något bättre men vill inte heller vara ensamma. Sådana bör man hålla sig borta ifrån.

  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-04 12:03:07 följande:

    Har hon dålig självkänsla? Isf kanske hon ville ha dig som någon form av bekräftelse och numera som någon form av backup. 


    En del tjejer är sådana som hela tiden letar efter något bättre men vill inte heller vara ensamma. Sådana bör man hålla sig borta ifrån.


    Ja dålig självkänsla och osäker kan jag väl säga hon är. 


    backup? Hon har iofs varit väldigt tydlig med att hon inte vill ha någon seriös relation med mig 
    vet inte, är något tidsfördriv kanske? 


    men ett ex är ett ex! Ingen man vill vara vän med eller ha som slags tidsfördriv i heller tänker jag.. 

    ja hon kanske tycker den nya dejten är bättre.. jag vet inte 
    men vill hon satsa på honom så - låt mig vara ifred? Egentligen har hon ingen anledning att vilja ha kontakt 

    tyvärr är det tydligen bara jag som har känslor kvar :/ 

  • Anonym (ehh)

    Skit i henne, hon vill bara hålla kvar dig så du inte hittar någon ny för då blir hon svartsjuk. Blockera henne och gå vidare med livet istället för att låta henne slösa din tid.

  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (ehh) skrev 2024-03-04 12:20:23 följande:

    Skit i henne, hon vill bara hålla kvar dig så du inte hittar någon ny för då blir hon svartsjuk. Blockera henne och gå vidare med livet istället för att låta henne slösa din tid.


    Varför skulle hon bry sig och bli svartsjuk när hon själv träffar någon ny? 


     

  • Anonym (Mini)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2024-03-04 12:11:24 följande:

    men ett ex är ett ex! Ingen man vill vara vän med eller ha som slags tidsfördriv i heller tänker jag.. 


    Varför kan man inte vara vän med ett ex, tycker du inte om henne som person egentligen?

    Vissa ex hade jag garanterat varit vän med om vi inte hade blivit intresserade av varandra från början, andra inte. Dom som jag genuint tycker om en tid efter att det tagit slut har istället övergått till att bli rätt nära vänner.
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-04 12:42:22 följande:
    Varför kan man inte vara vän med ett ex, tycker du inte om henne som person egentligen?

    Vissa ex hade jag garanterat varit vän med om vi inte hade blivit intresserade av varandra från början, andra inte. Dom som jag genuint tycker om en tid efter att det tagit slut har istället övergått till att bli rätt nära vänner.
    Därför vår relation var väldigt infekterad. Hon har gjort slut många ggr i förhållandet och sedan ändrat sig tex 
    så kanske mer därför :/ 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2024-03-04 12:46:10 följande:
    Därför vår relation var väldigt infekterad. Hon har gjort slut många ggr i förhållandet och sedan ändrat sig tex 
    så kanske mer därför :/ 
    Ok, då förstår jag dig helt. Sånt blir man inte glad av, då finns det bättre personer att lägga tid på.

    Lycka till med att släppa taget, ibland kan det vara en utmaning.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-04 12:42:22 följande:
    Varför kan man inte vara vän med ett ex, tycker du inte om henne som person egentligen?

    Vissa ex hade jag garanterat varit vän med om vi inte hade blivit intresserade av varandra från början, andra inte. Dom som jag genuint tycker om en tid efter att det tagit slut har istället övergått till att bli rätt nära vänner.

    Problemet med att vara vänner med ex är att det tenderar att försämra andra framtida förhållanden. Finns forskning som säger att de som fortsätter att vara vänner med ex i snitt får sämre förhållanden. Det kan finnas flera bakomliggande orsaker:


    * Det finns fortfarande en part som tycker om den andra på ett romantiskt sätt. 


    * Man kan känslomässigt vara kvar i förhållandet på någon nivå vilket hindrar kärlek från att utvecklas på riktigt med sin nya partner. Ett exempel på det är att man pratar om känslomässiga saker med sitt ex när det i själva verket är sin partner man ska ha den typen av intima samtal med.


    * Ens partner kan bli svartsjuk.


    Och då talar jag inte ens om att man är nära vänner. Är man nära vänner är problemet ännu större.

  • Anonym (Mini)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-04 15:45:12 följande:

    Problemet med att vara vänner med ex är att det tenderar att försämra andra framtida förhållanden. Finns forskning som säger att de som fortsätter att vara vänner med ex i snitt får sämre förhållanden. Det kan finnas flera bakomliggande orsaker:


    * Det finns fortfarande en part som tycker om den andra på ett romantiskt sätt. 


    * Man kan känslomässigt vara kvar i förhållandet på någon nivå vilket hindrar kärlek från att utvecklas på riktigt med sin nya partner. Ett exempel på det är att man pratar om känslomässiga saker med sitt ex när det i själva verket är sin partner man ska ha den typen av intima samtal med.


    * Ens partner kan bli svartsjuk.


    Och då talar jag inte ens om att man är nära vänner. Är man nära vänner är problemet ännu större.


    Ja, det får inte finnas några romantiska känslor kvar hos någon, det är en förutsättning.

    Vänskapen blir annorlunda för mig än det tidigare förhållandet, vissa saker pratar jag bara med min partner om. Relationen är en historik man delar men man beter sig som kompisar, inte som ett gammalt gift par.

    Mm, fast svartsjuka är inget jag vill ha i en relation, har upplevt det och nej, inte igen. Men det verkar vara olika vad man tycker är ok. Min partner är kompis med några ex, helt ok för min del.

    Njae, inte för mig. Nära vänner är just vänner. Det hade känts fel om det varit intimt på fel sätt. 

    Men så funkar jag.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2024-03-04 12:11:24 följande:

    Ja dålig självkänsla och osäker kan jag väl säga hon är. 


    backup? Hon har iofs varit väldigt tydlig med att hon inte vill ha någon seriös relation med mig 
    vet inte, är något tidsfördriv kanske? 


    men ett ex är ett ex! Ingen man vill vara vän med eller ha som slags tidsfördriv i heller tänker jag.. 

    ja hon kanske tycker den nya dejten är bättre.. jag vet inte 
    men vill hon satsa på honom så - låt mig vara ifred? Egentligen har hon ingen anledning att vilja ha kontakt 

    tyvärr är det tydligen bara jag som har känslor kvar :/ 


    Känns som att du vill lägga ansvaret på henne, att hon ska låta dig vara ifred, för du fortfarande har känslor kvar. 


    Men du måsta ta ansvar för dina känslor själv, blocka henne istället för att fortsätta ligga med henne. 

  • Anonym (hur)
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-04 15:54:14 följande:
    Ja, det får inte finnas några romantiska känslor kvar hos någon, det är en förutsättning.

    Vänskapen blir annorlunda för mig än det tidigare förhållandet, vissa saker pratar jag bara med min partner om. Relationen är en historik man delar men man beter sig som kompisar, inte som ett gammalt gift par.

    Mm, fast svartsjuka är inget jag vill ha i en relation, har upplevt det och nej, inte igen. Men det verkar vara olika vad man tycker är ok. Min partner är kompis med några ex, helt ok för min del.

    Njae, inte för mig. Nära vänner är just vänner. Det hade känts fel om det varit intimt på fel sätt. 

    Men så funkar jag.
    Fast hur ska din partner kunna veta vad för slags känslor du har för ditt ex?

    Du vet säkert vad du känner och tänker, men det vet ju inte din partner. Och att bara gå efter att du säger att du inte har några känslor för exet som du så gärna vill umgås med säger ju inte så mycket för det kommer ju en person som faktiskt har känslor för sin partner oxå säga.

    Ibland är det bra att försöka se saker från sin partners sida också och inte bara från sin egen och försöka förstå att andras förtroende är inget man får gratis eller något man kan ta för givet. Det är något man bygger upp över tid genom hur man agerar, och att det kanske är dumt att påfresta andras förtroende i onödan.

    Att kalla allt som inte tillåter mig att göra som jag vill utan att ta hänsyn till min partners känslor för "svartsjuka" är en väldigt grov generalisering, det kan lika väl vara så att bristen på förtroende beror på den andres egoism och gränslöshet. 
  • Tecum
    Anonym (Frågetecken) skrev 2024-03-04 12:26:31 följande:

    Varför skulle hon bry sig och bli svartsjuk när hon själv träffar någon ny? 


     


    Hon vill ha kvar dig som reserv om det inte skulle funka med den nye. Och då måste hon hålla dig varm så inte du går och träffar en annan tjej
  • Anonym (Mini)
    Anonym (hur) skrev 2024-03-04 17:20:28 följande:
    Fast hur ska din partner kunna veta vad för slags känslor du har för ditt ex?

    Du vet säkert vad du känner och tänker, men det vet ju inte din partner. Och att bara gå efter att du säger att du inte har några känslor för exet som du så gärna vill umgås med säger ju inte så mycket för det kommer ju en person som faktiskt har känslor för sin partner oxå säga.

    Ibland är det bra att försöka se saker från sin partners sida också och inte bara från sin egen och försöka förstå att andras förtroende är inget man får gratis eller något man kan ta för givet. Det är något man bygger upp över tid genom hur man agerar, och att det kanske är dumt att påfresta andras förtroende i onödan.

    Att kalla allt som inte tillåter mig att göra som jag vill utan att ta hänsyn till min partners känslor för "svartsjuka" är en väldigt grov generalisering, det kan lika väl vara så att bristen på förtroende beror på den andres egoism och gränslöshet. 
    Vi har en stor öppenhet med varandra och väljer att ha tillit. Eller vi är såna, man kan inte kontrollera andra människor ändå. Sen finns det saker jag inte skulle göra med mina ex som jag vet inte skulle uppskattas. Som att sova tillsammans i samma säng för att vi hade så mkt att prata om, det gör jag inte igen. Osv.

    Ja, handlingar visar att man är att lita på. Och vi kan båda sätta oss in i den andras känslor för vad som är tveksamt. Men förtroende åt båda hållen är en fin gåva, det är för mig ett bevis på kärlek. Har inga dubbeltydiga vänskapsrelationer, har gjort det klart när det har verkat tveksamt för nåt ex. Det är min partner och sedan vänner.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-04 18:58:13 följande:
    Vi har en stor öppenhet med varandra och väljer att ha tillit. Eller vi är såna, man kan inte kontrollera andra människor ändå. Sen finns det saker jag inte skulle göra med mina ex som jag vet inte skulle uppskattas. Som att sova tillsammans i samma säng för att vi hade så mkt att prata om, det gör jag inte igen. Osv.

    Ja, handlingar visar att man är att lita på. Och vi kan båda sätta oss in i den andras känslor för vad som är tveksamt. Men förtroende åt båda hållen är en fin gåva, det är för mig ett bevis på kärlek. Har inga dubbeltydiga vänskapsrelationer, har gjort det klart när det har verkat tveksamt för nåt ex. Det är min partner och sedan vänner.
    Du verkar ha en väldigt naiv syn på tillit, ungefär som att det är något som bara finns där av sig själv och som man kan "välja" om man vill. Tillit fingerar inte så, den ploppar inte bara upp av sig självt bara poff och sen kan du bara "välja den". Tillit är något man BYGGER från ingenting.

    Så att snacka om att just ni skulle vara lite bättre än alla andra som bara "väljer" ut tomma luften och att alla andra som inte kan trolla fram tillit lite magiskt ur ingenting är "kontrollerande" är ju ganska irrationellt. ALLA väljer tillit i samma sekund de börjar BYGGA på den. Och den enda anledningen till att du och din partner litar på varandra är för att ni båda under lång tid BYGGT upp er tillit till varandra genom hur ni beter er mot varandra. Hade ni inte betett er pålitligt mot varandra så hade det inte existerat någon tillit mellan er.

    Så kort sagt nej, man kan inte bete sig precis hur man vill och göra precis som man vill utan att ta hänsyn till sin partner och tro att man kommer ha sin partners tillit, för det är inte att bygga tillit, det är att rasera tillit. Vill man att andra ska lita på en så behöver man VINNA deras tillit genom att bete sig pålitligt.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (hur) skrev 2024-03-05 12:13:57 följande:
    Du verkar ha en väldigt naiv syn på tillit, ungefär som att det är något som bara finns där av sig själv och som man kan "välja" om man vill. Tillit fingerar inte så, den ploppar inte bara upp av sig självt bara poff och sen kan du bara "välja den". Tillit är något man BYGGER från ingenting.

    Så att snacka om att just ni skulle vara lite bättre än alla andra som bara "väljer" ut tomma luften och att alla andra som inte kan trolla fram tillit lite magiskt ur ingenting är "kontrollerande" är ju ganska irrationellt. ALLA väljer tillit i samma sekund de börjar BYGGA på den. Och den enda anledningen till att du och din partner litar på varandra är för att ni båda under lång tid BYGGT upp er tillit till varandra genom hur ni beter er mot varandra. Hade ni inte betett er pålitligt mot varandra så hade det inte existerat någon tillit mellan er.

    Så kort sagt nej, man kan inte bete sig precis hur man vill och göra precis som man vill utan att ta hänsyn till sin partner och tro att man kommer ha sin partners tillit, för det är inte att bygga tillit, det är att rasera tillit. Vill man att andra ska lita på en så behöver man VINNA deras tillit genom att bete sig pålitligt.
    Nej, det är en uppfattning som byggts upp från erfarenheter från tidigare förhållanden, och samma för min partner på dennes håll. Har man upplevt några förhållanden med svår svartsjuka så kan man bli allergisk mot det. Att vara med någon som inte är det är en lättnad. 

    Bättre än andra får stå som din åsikt, jag lägger ingen värdering i människors olikheter, jag vet vad som funkar för mig. Nej, vi har inte varit tillsammans så länge men har samma uppfattning om detta. Såklart beter man sig så öppet och väl man kan när man har kärlek, man vill ju den andre väl.

    Bete sig hur man vill vet jag inte var du får ifrån? Man kommunicerar så att man vet vad båda tycker om olika saker och gör sitt bästa för varandra samtidigt som man respekterar sig själv. Har båda en uppfattning om att vänskap med ex är helt ok så är det så.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-05 12:34:01 följande:
    Nej, det är en uppfattning som byggts upp från erfarenheter från tidigare förhållanden, och samma för min partner på dennes håll. Har man upplevt några förhållanden med svår svartsjuka så kan man bli allergisk mot det. Att vara med någon som inte är det är en lättnad. 

    Bättre än andra får stå som din åsikt, jag lägger ingen värdering i människors olikheter, jag vet vad som funkar för mig. Nej, vi har inte varit tillsammans så länge men har samma uppfattning om detta. Såklart beter man sig så öppet och väl man kan när man har kärlek, man vill ju den andre väl.

    Bete sig hur man vill vet jag inte var du får ifrån? Man kommunicerar så att man vet vad båda tycker om olika saker och gör sitt bästa för varandra samtidigt som man respekterar sig själv. Har båda en uppfattning om att vänskap med ex är helt ok så är det så.
    Då betyder det snarare att dina påståenden om "kontrollerande" bygger på tidigare dåliga erfarenheter, dvs du har en negativ bias, men det betyder fortfarande inte att man kan bete dig precis hur du vill mot en partner och ändå tro att hen kommer lita på en så dina tidigare erfarenheter förändrar ingenting, förtroende är fortfarande något man bygger och inget man får gratis eller ploppar upp av sig självt.

    Den här tråden handlar inte om dig och dina erfarenheter, utan om tillit generellt sett och JA det är faktiskt väldigt generaliserande att påstå att inte lita på sin partner blint är detsamma som att vara kontrollerande för du har ju ingen aning om hur alla par betett sig mot varandra så det kan absolut vara så att den ene är kontrollerande MEN det kan lika väl vara så att den andra är gränslös och egoistisk.

    Att kommunicera låter ju skitfint i teorin men är totalt värdelöst om det inte finns någon tillit att bygga på, för att kommunikation ska vara värt något så behöver du först kunna lita på att det personen säger är sant. Och enda sättet du öht kan lita på att det en person säger är sant är genom att personen bevisat för dig tidigare att hen lever upp till sina ord.

    Där har du svaret på "bete sig hur man vill". Om du skiter i att bevisa för din partner att det du säger går att lita på så kan du inte förvänta dig att personen ska lita på det du säger.
  • Anonym (Du då)

    Den stora frågan är ju varför du är vän med henne, och ställer upp på alla hennes villkor?
    Givetvis vill hon ha kontakt med dig om du brukar vara någon som alltid finns till hands för henne.
    Skiter det sig med nya dejten, så finns du, och hon kan i lugn och ro spana efter nya objekt.....

Svar på tråden Har mitt ex verkligen gått vidare?