• Anonym (Miniteens)

    Skitsnackande 11 åring

    Min dotter har en tjej i sin klass som kan ha en trist attityd ibland. Med det menar jag att hon gärna startar bråk, att hon kan vara taskig mot andra och bete sig gränslöst. Nu har hon siktat in sig på att bli kompis med min dotters bästa kompis vilket innebär att hennes attityd drabbar min dotter. Inte så mycket än så länge, utan två fall av elakhet/skitsnack, men jag litar inte två sekunder på den här tjejen då jag sett henne in action tidigare. Min dotter är också en mjuk och snäll person som har svårt att svara med samma mynt. Hur hanterar ni dylika situationer? min dotter tar mycket illa upp och mitt råd till henne har varit att bita tillbaka när den här tjejen beter sig som hon gör. Min dotter har ett tämligen gott självförtroende men hennes kompis som attitydtjejen nu vill bli kompis med är viktig för henne och jag förstår att det är känsligt

  • Svar på tråden Skitsnackande 11 åring
  • Anonym (Nja)

    Nej, din dotter ska inte bita tillbaka. Hon ska bara rycka på axlarna och gå därifrån, och så klart aldrig umgås med den där tjejen.

  • Anonym (Miniteens)

    Nja, frågan är hur det funkar med den här tjejen. Får hon inget mothugg så kommer hon att bli värre. 

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Miniteens) skrev 2024-03-05 07:59:05 följande:

    Nja, frågan är hur det funkar med den här tjejen. Får hon inget mothugg så kommer hon att bli värre. 


    Nej, får hon mothugg så kommer din dotter fortsätta ett bråk som man bara borde låta bli. Det går inte att bråka med någon som inte ger mothugg....
  • Agda90
    Anonym (Miniteens) skrev 2024-03-04 22:03:00 följande:
    Skitsnackande 11 åring

    Min dotter har en tjej i sin klass som kan ha en trist attityd ibland. Med det menar jag att hon gärna startar bråk, att hon kan vara taskig mot andra och bete sig gränslöst. Nu har hon siktat in sig på att bli kompis med min dotters bästa kompis vilket innebär att hennes attityd drabbar min dotter. Inte så mycket än så länge, utan två fall av elakhet/skitsnack, men jag litar inte två sekunder på den här tjejen då jag sett henne in action tidigare. Min dotter är också en mjuk och snäll person som har svårt att svara med samma mynt. Hur hanterar ni dylika situationer? min dotter tar mycket illa upp och mitt råd till henne har varit att bita tillbaka när den här tjejen beter sig som hon gör. Min dotter har ett tämligen gott självförtroende men hennes kompis som attitydtjejen nu vill bli kompis med är viktig för henne och jag förstår att det är känsligt


    Hon beter sig illa på skoltid mot klasskamrater. Har du pratat med skolan?

    Jag hade sagt till min dotter att tydligt markera och stå upp för sig själv om det hade varit hon som var drabbad. 
  • Anonym (Ida)

    Jag hade sagt till min dotter att iallafall inte acceptera beteendet. inte bara ta emot och låta den här tjejen bestämma och göra som hon vill. Då kommer hon ju fortsätta. Behöver inte bita tillbaks men iallafall säga till och visa att hennes betende inte är ok. Sen kanske det inte alltid är lätt att våga det. Men hon kan ju inte bara låta henne hålla på. Måste lära sig stå upp för sig annars är det lätt att bli överkörd.
    prata med läraren annars.

  • Anonym (Y)

    Mycket vanligt bland tjejer i den åldern. Dock, är jag lite trött på föräldrar som tror att just deras barn alltid är en ängel och det alltid är någon annan som jävlas med just deras barn. Ni vet inte allt.

  • Anonym (Prioritera)
    Anonym (Miniteens) skrev 2024-03-05 07:59:05 följande:

    Nja, frågan är hur det funkar med den här tjejen. Får hon inget mothugg så kommer hon att bli värre. 


    Nä, du har inte tillräckligt "insyn" i denna tjejs personlighet och det sociala hos 11-åringar för att råda ditt barn sätta ner foten!

    Och vad får dig att inbilla dig att ditt barn kommer gynnas av att snappa upp de beteenden som denna tjej har. 
  • Anonym (Y)

    Kan säga att det är ingen större skillnad på hur tjejerna är mot varandra i min dotters klass när det gäller elakheter eller utfrysning, oavsett om de är blyga eller högljudda. Det sker bara på olika sätt ! Men det är sällan de tysta tjejerna som får tillsägelse . 

  • Anonym (Miniteens)
    Anonym (Y) skrev 2024-03-05 09:06:09 följande:

    Mycket vanligt bland tjejer i den åldern. Dock, är jag lite trött på föräldrar som tror att just deras barn alltid är en ängel och det alltid är någon annan som jävlas med just deras barn. Ni vet inte allt.


    Nja, i detta fallet så har jag känt hela klassens tjejer tämligen väl sedan de var 6 år. Ingen av dem är någon ängel, inte min egen heller. Men i detta fallet är det tjejen med attityd som önskar bli bästis med min dotters bästis och det är anledningen till varför attitydtjejen angriper min dotter. De två har varit kompisar innan och det har funkat väl. Attitydtjejen är en bra dag en kul och självsäker tjej men en dålig dag en skitstövel och väldigt många konflikter i klassen innefattar henne. Så just i detta fallet är min dotter utan skuld men jag är inte så naiv att jag tror att hon aldrig gör nåt fel eller startar konflikter. 
  • Anonym (Miniteens)
    Agda90 skrev 2024-03-05 08:44:55 följande:
    Hon beter sig illa på skoltid mot klasskamrater. Har du pratat med skolan?

    Jag hade sagt till min dotter att tydligt markera och stå upp för sig själv om det hade varit hon som var drabbad. 
    Inte ännu då jag hoppas de kan lösa det själv. Men jag följer det noga och då vi har utvecklingssamtal snart så tar jag upp det om det eskalerar eller är lika illa som nu. 
Svar på tråden Skitsnackande 11 åring