• Anonym (Förvirrad dotter)

    Mamma ville inte komma på bröllop, nu sur på mig för att hon inte kom

    Min mamma är/var helt emot min sexualitet sedan hon fattade att jag är lesbisk. Det var totalstopp hemma att ens ha tjejkompisar på besök även om vi inte var ihop eller var en hel grupp. Hon har även sedan dess försökt tussa ihop mig med en massa killar. 

    Så jag visste hennes inställning när jag nu skulle gifta mig med kvinnan jag älskar och har dejtat och levt med i 8 år. Ändå bjöd vi henne för som min nu fru säger "hon är ändå din mamma". Jag räknade lite med att hon inte skulle komma, vilket hon inte gjorde, men jag hade blivit jätteglad om hon hade gjort det för det hade ju visat på att hon kan komma att acceptera. 

    Nu är hon jättearg på mig för att hon inte kom! Hon säger att jag borde ha tvingat eller övertalat henne. Jag gjorde inte något försök till det, borde jag ha gjort det? Jag frågade en gång, som hon inte svarade rakt på, och skickade ett kort som hon snäste av och jag respekterade då hennes nej. Borde jag ha gjort mer? Vad mer kunde jag ha gjort? 

  • Svar på tråden Mamma ville inte komma på bröllop, nu sur på mig för att hon inte kom
  • Anonym (Kotten)

    Vilken vidrig morsa. Märkligt av din fru att bli sur.

    Varför ens vilja ha en person där på eran dag som inte accepterar er.

  • Anonym (Förvirrad dotter)
    Anonym (An) skrev 2024-03-05 19:28:41 följande:

    Är det din fru eller din mamma som är sur?


    Hjelm skrev 2024-03-05 19:48:14 följande:
    Det är frun som är arg på TS för att TS:s mamma inte behagade komma.

    Mamma är sur. Ursäkta om det var otydligt, det var inte det i mitt huvud men ibland kommer mina tankar ut lite halvklara.
  • Plupp73

    Löjligt! Hade blivit tvärförbannad! Din mamma är en fullt vuxen människa som själv får ta ansvar för sina beslut. Hon valde bort att gå på sin dotters bröllop, och jag hade nog inte låtit den människan vara superinvolverad i varesig liv eller barnbarn. Låt henne stå sitt kast, och om hon inte lugnar sig så behöver du ta i med brösttoner och pränta in det i henne.
    Låt inte henne påverka dig i ditt liv

  • Anonym (Förvirrad dotter)
    Anonym (Mördarsnigel) skrev 2024-03-05 19:37:34 följande:

    Jag hade skällt ut min mamma efter noter om hon kom med ett så billigt och lågt försök till skuldbeläggande i efterhand.

    Skärp dig för fan, vuxna människa!


    Då är du starkare än jag. 
  • Anonym (Förvirrad dotter)
    Kammen320 skrev 2024-03-05 20:12:12 följande:
    Var läser du det? Jag tolkar det som att det är mamman som är arg för att hon inte kom. Vilket hon iofs inte kan skylla på ts. Men är din tolkning rätt så är det ju rätt konstigt av frun att bli arg på ts också. Man vill väl inte ha någon på sitt bröllop som inte vill vara där?
    Du.läser in rätt, det är mamma som är sur. Jag önskar nu att jag kunde uppdatera TS men det verkar inte gå på mobilen. 
  • Hjelm

    Jag tycker att din mamma har fått sin allra sista chans nu. Släpp taget om henne. Hon gör dig ju bara olycklig.

  • Ocdmänniska

    Vilken människa som försöker skuldbelägga dig för hennes val. Låt hon inte gaslighta dig. Du har inte gjort något fel alls.

  • Virriga Vera

    Som förälder så har jag så svårt att förstå varför man inte vill se sina barn lyckliga. Att bara tänka på sig själv. Hon tog beslutet att inte komma, då får hon ta konsekvenserna av sitt beslut.

  • Anonym (JustAdude)

    Jag tycker att du gjorde helt rätt i som du nu gjorde. Det var ju ändå din och din frus stora dag och om din mor inte behagar att komma och inte vill stödja er i ert äktenskap så har hon ingenting där att göra. På en sådan tillställning ska man bara ha vänner och familj som är glada för er skull och er lycka.

    Ge din mor en fin bild av dig och din fru när ni gifte er. Det är vad du kan göra. Din mor sumpade ju chansen och får nu  leva med det. Alternativt att du och din fru går med på att skilja er och gifta om er på nytt så att din mor får en andra chans att tacka ja och vara med, men det är mycket uppoffring från din sida så det är det nog inte värt.

    Synd för din mamma och stort grattis till dig! 

  • Tom Araya

    Det finns inget mer du borde ha gjort enligt min åsikt. Din mamma måste själv ta ansvar för och konsekvenserna av sina egna val och beslut. Att lägga skuld på dig är orättvist och fult, inget du ska ta.

  • Anonym (Mördarsnigel)
    Anonym (Förvirrad dotter) skrev 2024-03-05 21:04:49 följande:
    Då är du starkare än jag. 
    Det är jag troligen, ja.

    Men jag vill bara säga att du inte ska låta hennes fördomar och villkorade kärlek styra ditt liv eller din lycka.

    Ibland är den viktigaste familjen den man har valt. Jag har bett en förälder dra åt helvete till musik för jag tyckte att jag hade inte behållit en vän som betedde sig så, så varför ska jag acceptera det beteendet från någon i familjen? Det var nu 27 år sen och jag har aldrig ångrat mig. 

    Men jag är inte du, och du måste själv gå igenom vad ett sånt beslut kan betyda för dig, och även för dina barn, om du vill ha barn. Man kan be om samtalsstöd via VC för att bena ut den sortens problem.
  • Anonym (Förvirrad dotter)
    Plupp73 skrev 2024-03-05 21:03:47 följande:

    Löjligt! Hade blivit tvärförbannad! Din mamma är en fullt vuxen människa som själv får ta ansvar för sina beslut. Hon valde bort att gå på sin dotters bröllop, och jag hade nog inte låtit den människan vara superinvolverad i varesig liv eller barnbarn. Låt henne stå sitt kast, och om hon inte lugnar sig så behöver du ta i med brösttoner och pränta in det i henne.
    Låt inte henne påverka dig i ditt liv


    Av flera anledningar är hhon redan på replängds avstånd så att säga.
  • Anonym (Förvirrad dotter)
    Hjelm skrev 2024-03-05 21:09:03 följande:

    Jag tycker att din mamma har fått sin allra sista chans nu. Släpp taget om henne. Hon gör dig ju bara olycklig.


    Lite så känns det. 
  • Anonym (Förvirrad dotter)
    Anonym (JustAdude) skrev 2024-03-05 21:33:19 följande:

    Jag tycker att du gjorde helt rätt i som du nu gjorde. Det var ju ändå din och din frus stora dag och om din mor inte behagar att komma och inte vill stödja er i ert äktenskap så har hon ingenting där att göra. På en sådan tillställning ska man bara ha vänner och familj som är glada för er skull och er lycka.

    Ge din mor en fin bild av dig och din fru när ni gifte er. Det är vad du kan göra. Din mor sumpade ju chansen och får nu  leva med det. Alternativt att du och din fru går med på att skilja er och gifta om er på nytt så att din mor får en andra chans att tacka ja och vara med, men det är mycket uppoffring från din sida så det är det nog inte värt.

    Synd för din mamma och stort grattis till dig! 


    Tack! 
Svar på tråden Mamma ville inte komma på bröllop, nu sur på mig för att hon inte kom