• Anonym (Jojj)

    Han triggar min ångest och jag förstår inte varför

    Vi har dejtat i två månader och setts i snitt 1 gång i veckan då båda är rätt upptagna av sig. 

    Han hör av sig dagligen på sms, oftast på kvällen och skriver då långa mess och frågar hur min dag varit/berättar nåt kul från sin dag, planerar dejter etc men ändå fattar jag inte varför det känns som han ska sluta höra av sig när som helst.  Har hänt kanske 1-2 gånger att han tagit ett dygn på sig att svara men då förvarnat att han kommer vara upptagen med jobb/familj så förstår rationellt att det inte var nån big deal.

    Är så rädd att han inte ska "skicka kvällsmesset" eller bara försvinner. Har inte dejtat på ca 10 år (gjorde slut med mitt ex som jag varit med sen gymnasiet för ett år sedan) så vet inte hur det ska vara. Är det ett bara ett tecken på att jag gillar killen i fråga eller tror ni något annat kan ligga bakom?

    Gärna om nån kan dela med sig av erfarenheter

  • Svar på tråden Han triggar min ångest och jag förstår inte varför
  • Anonym (Typ)

    Han utmanar din dåliga självkänsla och triggar ditt kontrollbehov.

  • Anonym (Jojj)
    Anonym (Typ) skrev 2024-03-05 19:41:20 följande:

    Han utmanar din dåliga självkänsla och triggar ditt kontrollbehov.


     uppenbarligen. Förstår inte hur bara
  • Tecum

    Visst gillar du honom men du har dålig självkänsla och övertänker i onödan. Inte många skriver långa sms till sin flickvän varje kväll så han måste gilla dig skarpt. Njut istället för att oroa dig!

  • Anonym (Anknytning)

    Läs på om ambivalent anknytningsmönster och se om du känner igen dig. Jag har det själv och är alltid orolig över att bli lämnad "övergiven" eftersom det är en stor skräck för mig, men det går att jobba på även om det tar tid.

  • Tilolo

    Utifrån vad som är beskrivet så har jag två funderingar: 

    Att du antingen känner en direkt intuitiv känsla där du känner på dig att något inte stämmer..
    Eller att detta är en oroskänsla som är direkt kopplad till dina egna mönster som triggas igång utav yttre beteenden.. 

    Kan det vara att du inte riktigt känner att du har dig själv i denna situation som då gör att du känner dig oconnectad med det som sker där du antingen känner på dig något eller gör upp föreställningar om vad som kan komma att hända? 

  • Anonym (Kim)

    Har precis samma problem och vill reda ut min otrygga/ambivalenta anknytning och har just beställt boken Tryggare i kärlek som tar upp precis det här. Författaren u boken sade i en pod att det kan vara bra att våga tänka på hur det faktiskt skulle kännas om det man blir rädd för faktiskt händer, och tänka tillbaka på ditt liv innan du träffade den här killen, att du överlever och att alla känslor är ok. 

  • Bergegardh

    Som de flesta skriver, inget fel på killen utifrån det vi får veta. Verkar som du får ta dig ett djupdyk i dig själv nu oxå. Lycka till.

Svar på tråden Han triggar min ångest och jag förstår inte varför