• Anonym (boman)

    ni som dricker bryggkaffe

    tänker ni på miljön, och att ni dricker kaffe som smakar sämre än kokkaffe?

  • Svar på tråden ni som dricker bryggkaffe
  • Anonym (L)
    Anonym (boman) skrev 2024-03-06 12:28:26 följande:
    "resultatet visar att kvinnor som dricker kokkaffe mer än fyra gånger per dag löper mindre risk att drabbas av bröstcancer än de som har ett snitt på mindre än en kopp per dag"
    Finns det någonstans i den artikeln som menar att den kausala faktorn är typ av kaffe? Eller är det andra faktorer?
  • Anonym (kaffekoppen)
    Anonym (Martin) skrev 2024-03-06 13:10:32 följande:

    Brygger mitt kaffe, torkar sumpen och använder som gödning i trädgården. Filterpåsen komposteras. Kokkaffe upplevs som godare när man är i naturen.

    Miljötänk? När kaffet importeras långt härifrån, transporteras, levereras till affären, hanteras där och bärs slutligen hem till mig. Nej.


    Jag har flergångsfilter, går att använda i flera år, man bara sköljer av och använder igen :) Pappersfilter innehåller tungmetaller osv som man slipper med flergångsfiltret :)
  • Anonym (Olle)

    Kunde inte bry mig mindre om miljön. Svart rivigt jävla bryggkaffe i en för liten kopp skall det vara. 

  • Anonym (X)

    https://www.forskning.se/2023/05/30/kaffe-halsa


    Ny forskning visar att åtminstone bryggkaffe är bra mot diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdomar.


    ?-

    Kaffe är inte farligt, men inte heller skyddande ? utom möjligen mot levercancer, men det behöver studeras mer. Mot diabetes typ 2 ser vi däremot tydligt en skyddande effekt, säger hon.

    ?-


    Bryggkaffe bättre än kokkaffe

    Kokkaffe tycks öka risken för hjärt-kärlsjukdomar. Att forskare förr sett att kaffe ökar de dåliga blodfetterna, LDL-kolesterolerna, beror på att de allra flesta drack kokkaffe fram till 1960-talet.


    Nu anser forskare istället att måttliga mängder filtrerat kaffe kan skydda mot hjärt-kärlsjukdomar, medan kokkaffe fortfarande ökar risken. Anledningen till det är att de farliga ämnena i kaffe, så kallade diterpener, fastnar i filtret när man brygger sitt kaffe.

  • Anonym (Man52)

    Vet varenda kaffe expert att när kaffe kokas frigörs det mer skadliga ämnen än när det bryggs och filtreras 
    brygg kaffe når aldrig kok temp 

  • Aniiee

    Kaffe är endast användbart som smaksättning tillsammans med choklad i bakverk. Så det så. 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (fdPåJakt)
    Aniiee skrev 2024-03-07 00:55:06 följande:

    Kaffe är endast användbart som smaksättning tillsammans med choklad i bakverk. Så det så. 


    Nä, det fungerar bra att blanda med alkohol också... kaffekask, Irish Coffe och hotshot (med Galiano) m.fl.
  • Anonym
    Anonym (Man52) skrev 2024-03-06 22:52:28 följande:

    Vet varenda kaffe expert att när kaffe kokas frigörs det mer skadliga ämnen än när det bryggs och filtreras 
    brygg kaffe når aldrig kok temp 


    Går detta att översätta?
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym skrev 2024-03-07 08:32:52 följande:
    Går detta att översätta?
    Till vilket språk då? Tungan ute En del skriver som dem pratar... jag hade inte svårt att förstå vad som menades.
  • Anonym (det)
    Anonym (boman) skrev 2024-03-06 12:28:26 följande:
    "resultatet visar att kvinnor som dricker kokkaffe mer än fyra gånger per dag löper mindre risk att drabbas av bröstcancer än de som har ett snitt på mindre än en kopp per dag"
    Vad har det med miljön att göra?

    Och var hittar man din källa till det påståendet om bröstcancer?
  • Anonym (kaffekoppen)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-03-07 08:47:29 följande:
    Till vilket språk då? Tungan ute En del skriver som dem pratar... jag hade inte svårt att förstå vad som menades.
    *De
Svar på tråden ni som dricker bryggkaffe