• Anonym (Det)

    Sälja fonder

    Eftersom sjukpenning i särskilda fall tragiskt nog är för låg att leva på så måste jag nu sälja ärvda foner. Jag har en fråga då det är första gången. 


    Spelar det någon roll om jag tar ut flera små gånger eller en stor summa? Finns det någon avgift? 


    Jag vet att det är stor skatt på vinst/fonder. 90% av mina fonder är vinst. Är det svårt att betala detta? Känner oro för att jag inte ska förstå hur man deklarerar och betalat in. 

  • Svar på tråden Sälja fonder
  • Anonym

    Betalning sker till ditt skattekonto som ev andra gånger du har behövt betala t ex restskatt. 
    Det är bara en inbetalning till bankgiro, att jämföra med t ex en faktura.

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Det) skrev 2024-03-07 08:16:34 följande:
    Sälja fonder

    Eftersom sjukpenning i särskilda fall tragiskt nog är för låg att leva på så måste jag nu sälja ärvda foner. Jag har en fråga då det är första gången. 


    Spelar det någon roll om jag tar ut flera små gånger eller en stor summa? Finns det någon avgift? 


    Jag vet att det är stor skatt på vinst/fonder. 90% av mina fonder är vinst. Är det svårt att betala detta? Känner oro för att jag inte ska förstå hur man deklarerar och betalat in. 


    Ofta finns det en minimavgift så att sälja flera småposter kan generera onödiga kostnader. Kolla med banken.

    Skv ser till att du betalr rätt skatt i samband med nästa års deklaration. Alltså bra att avsätta pengar från försäljningen, tex 25%, för framtida skatt
  • Anonym (Patricia)

    Hur mycket pengar rör dig sig om? Småsummor på typ 4-5.000 är inga större problem för dig . Ska du plocka ut en större månadslön eller en årslön blir det annat...

    Det du säljer idag kommer på nästa års deklaration och du kommer få betala avgiften som restskatt. 

    Har du råd med det? Hur ser din ekonomi ut nästa år?  

  • Anonym (Det)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-03-07 08:40:22 följande:

    Hur mycket pengar rör dig sig om? Småsummor på typ 4-5.000 är inga större problem för dig . Ska du plocka ut en större månadslön eller en årslön blir det annat...

    Det du säljer idag kommer på nästa års deklaration och du kommer få betala avgiften som restskatt. 

    Har du råd med det? Hur ser din ekonomi ut nästa år?  


    Min ekonomi kommer troligtvis vara skit i många år framöver. 
    Jag tänker att jag kanske kan ta ut 50.000 och sedan lägga undran 15.000 till kommande skatt. 

  • Anonym (Y)
    Anonym (Det) skrev 2024-03-07 08:51:04 följande:

    Min ekonomi kommer troligtvis vara skit i många år framöver. 
    Jag tänker att jag kanske kan ta ut 50.000 och sedan lägga undran 15.000 till kommande skatt. 


    Gör så. Låter bra.
Svar på tråden Sälja fonder