• Anonym (Pension tidigt tack)

    Hur mycket har du i totalt pensionssparande?

    Jag är 48 år och var nyligen in på Minpension och såg att jag i totalt pensionssparande (allmän + tjänste + privat sparande) nu trillat över 5-millesgränsen men det säger inte mig jättemycket. 

    Är därför nyfiken på hur gamla ni andra är och vad ni har i pensionssparande just nu.

    Undrar också vad som anses vara ett bra belopp att ha den dag det faktiskt är dags att gå i pension. Har ni andra nån summa ni siktar på?

  • Svar på tråden Hur mycket har du i totalt pensionssparande?
  • Elin pelin

    Du kan se hur du ligger till jämfört med andra och vad din beräknade pension är, kan dock vara på pensionsmyndighetens hemsida du gör det. 
    Jag skulle tippa på att du ligger över snittet för din ålder.

  • Anonym (F)

    På min pension under menyn statistik kan du jämföra dig med andra, män och/eller kvinnor och olika avtalsområden. Kalla det pensionskapital då pensionssparande kan tolkad som om det bara gäller privat sparande.
    Jag är 59 år och privat tjänsteman. Mitt pension (jämförelsebelopp) är högre än 80% av alla inom mitt avtal.
    Jag tror dina 5 miljoner i kapital är bra för en 48-åring. Min PPM har inte varit så jättelyckad men har löneväxlat i 25 år. Vill gå i pension vid 63 år.

  • Anonym (Pension tidigt tack)
    Anonym (F) skrev 2024-03-10 21:55:29 följande:

    På min pension under menyn statistik kan du jämföra dig med andra, män och/eller kvinnor och olika avtalsområden. Kalla det pensionskapital då pensionssparande kan tolkad som om det bara gäller privat sparande.
    Jag är 59 år och privat tjänsteman. Mitt pension (jämförelsebelopp) är högre än 80% av alla inom mitt avtal.
    Jag tror dina 5 miljoner i kapital är bra för en 48-åring. Min PPM har inte varit så jättelyckad men har löneväxlat i 25 år. Vill gå i pension vid 63 år.


    Går inte jämförelsen där ut på om man har den lön man har och fortsatt normal löneutveckling eller nåt sånt? Det är därför jag är nyfiken på vad folk har idag då dom är en viss ålder. Man vet ju liksom inte vad som kan hända mellan nu och när det är dags att gå i pension om det inte är väldigt nära.

    Du ligger ex.vis 11 år "före mig" i pensionssparande. Betyder det att du har 6 mkr i totalt pensionssparande? Har du nån viss siffra du gärna vill ligga på när du förhoppningsvis kan gå i pension om endast 4 år? 4 år är ju kort tid, måste kännas bra att ha så få år kvar till ledighet. Skrattande
  • Anonym (F)
    Anonym (Pension tidigt tack) skrev 2024-03-10 22:11:50 följande:
    Går inte jämförelsen där ut på om man har den lön man har och fortsatt normal löneutveckling eller nåt sånt? Det är därför jag är nyfiken på vad folk har idag då dom är en viss ålder. Man vet ju liksom inte vad som kan hända mellan nu och när det är dags att gå i pension om det inte är väldigt nära.

    Du ligger ex.vis 11 år "före mig" i pensionssparande. Betyder det att du har 6 mkr i totalt pensionssparande? Har du nån viss siffra du gärna vill ligga på när du förhoppningsvis kan gå i pension om endast 4 år? 4 år är ju kort tid, måste kännas bra att ha så få år kvar till ledighet.  // Skrattande

    Jag har strax över 8 miljoner i pensionskapital. Möjligheten till lite tidigare pensionering är en sak i mitt kollektivavtal (ITP2) som heter kollektiv slutbetalning. Kan sluta vid 62 år och 1 månad och slutbetalning som om jag jobbar till 65 år. Pensionen tas iof ut över fler år men känns värt.
    Prognoserna blir precis som du säger säkrare ju närmare man kommer i ålder.
    I uttagsplaneraren på min pension kan man skruva med olika scenarier vad gäller löneutveckling etc.


    Pensionskapitalet storlek är en sak men i din ålder, om du satsar på tidig pension, sätta dig i ett bra ekonomiskt läge på flera plan. Betala på bostadslånen,  bygga upp en utdelningsportfölj m.m. . 
    Jag hade suttit i ett än bättre läge om jag börjat investera mer tidigare men men? har haft väldigt kul med att bränna pengar på hobbys och resor :)

  • Anonym (F)

    ? och nej jag har ingen summa i pensionskapital jag vill ha innan jag går i pension. Jag kör på 3 år till (förhoppningsvis) så blir summan vad den blir. Det kommer gå bra.

  • Anonym (snäll)

    Intressant. Jag kollade på min pension nu. Har ca 4 milj. Är 45 år. Ingen aning om det är bra eller dåligt. 

  • Anonym (Pension tidigt tack)
    Anonym (F) skrev 2024-03-10 22:26:07 följande:

    Jag har strax över 8 miljoner i pensionskapital. Möjligheten till lite tidigare pensionering är en sak i mitt kollektivavtal (ITP2) som heter kollektiv slutbetalning. Kan sluta vid 62 år och 1 månad och slutbetalning som om jag jobbar till 65 år. Pensionen tas iof ut över fler år men känns värt.
    Prognoserna blir precis som du säger säkrare ju närmare man kommer i ålder.
    I uttagsplaneraren på min pension kan man skruva med olika scenarier vad gäller löneutveckling etc.


    Pensionskapitalet storlek är en sak men i din ålder, om du satsar på tidig pension, sätta dig i ett bra ekonomiskt läge på flera plan. Betala på bostadslånen,  bygga upp en utdelningsportfölj m.m. . 
    Jag hade suttit i ett än bättre läge om jag börjat investera mer tidigare men men? har haft väldigt kul med att bränna pengar på hobbys och resor :)


    Tack för tänkvärda råd. Du verkar ha bra koll på läget. Tror alldeles för få, framför allt kvinnor, ser om sitt eget hus i tid och får en tråkig överraskning när det väl är dags för pension. Har en kompis som inte ens vågar kolla på minpension för hon vill inte veta hur illa det är.

    Får man fråga hur din fördelning ser ut? Min allmänna är i dagsläget drygt 3 mkr, tjänste drygt 1,6 mkr (inkl. lite löneväxl (ca 150 tkr)) samt strax under 400 tkr i privat sparande. 

    Tror jag för övrigt får ut ca 50 tkr i utdelningar i år (aktiekapital totalt ca 700 tkr i dagsläget) vilket man så klart inte blir rik på. 
  • Anonym (F)

    Min allmänna är på 4,3 miljoner och tjänste 4,0. En liten slatt privat pensionssparande.
    Min utdelningsportfölj är inte alls lika stor som din, men den är rolig att följa, speciellt nu i mars och april om man har svenska aktier :)
    Huset är betalt och det blir flytt till något mindre snart.
    Kolla sidan rika tillsammans om du inte redan gjort det, där finns flera med samma mål som du.

  • Anonym (Ava)

    Viktigaste är att våga kika in där lite då och då, varje gång får man med sig någon ny kunskap och sen lära sig hur systemet funkar.
    Oavsett vad för jobb man har och hur man känner inför att byta yrke/jobb/karriär. För man ska inte sticka under stol med att lönenivå och heltidsjobb kommer att ha stor bäring i slutänden.
    Men även om man är inom klassisk lågavlönad sektor vare sig man är kvinna eller man så är det viktigt att man gör så goda val man kan där det är möjligt. För det flesta är det att tidigt välja fondförsäkring framför traditionell, fundera på detta med återbetalningsskydd, sätta igång ett litet eget sparande vid sidan om då det är bättre att nyttja ränta på ränta än att försöka komma ikapp senare när åren har gått.

    Jag ligger högre än motsvarande i min ålder enligt sajten. Men är absolut inte högavlönad. Hade löneväxlat om det varit fördelaktigt men den lönen har jag inte idag. Jag och min man har planer som främst går ut att downsizea ner boendet ganska tidigt. Inte nödvändigtvis amortera av lånet i sin helhet eftersom det kan vara svårt att ta upp nya när inkomsten så småningom sjunker. Och sen placera klokt. 

  • Anonym (55 år)

    8,8 MSEK har jag, varav 1 MSEK är privat IPS.
    Har också vanligt sparande. 


    Hoppas kunna gå i pension vid 60 . 

  • Anonym (55 år)

    Får ut ca 75 KSEK i aktieutdelningar per år, ser det också som en form av pensionssparande.

Svar på tråden Hur mycket har du i totalt pensionssparande?