• Anonym (Bra eller Bu)

Evt hårade krav för VAB

Strängare tag mot VAB är på tapeten.
    Tror att det blir många flugor i en smäll med striktare krav.

Har förstått av vänner i förskolan att det är skrämmande vanligt att föräldrar anmäler att barnen ska vara på förskolan/fritids på lov för att kunna vabba istället för att ta semester. Perfekt sätt att dryga ut semestersaldot och glida under solidaritetskravet när det kommer till att planera semestern på arbetsplatsen.

Jag tycker att det är konstigt att det inte lyfts som en av anledningarna till att så många barn anmäls för förskola och fritids på och i anslutning till lov och sedan inte dyker upp. Varje år skriver rektor och skolledare att de verkligen vill att man ska tänka över behovet eftersom de tvingas neka ledigheter och står sedan men en hel drös personal och nästan inga barn.

Med intygskrav blir det ökad press på sjukvården, men det struntar man ju i i övriga försäkringsvärden efter som det krävs läkarintyg för att kunna få ut något. Så varför inte även inom socialförsäkringen? Och har man giltiga skäl så får man ju intyg även om det är krångligare än att bara fylla i några fält på en websida gör att plocka ut ersättning.

Vad tror ni att striktare krav kring VAB kan får för effekter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-11 14:10
    omni.se/ministern-utesluter-inte-krav-om-intyg-for-vab/a/KnOx3y

(tyvärr verkar artiklarna ligga bakom betalvägg) men det är i alla fall bakgrunden till funderingarna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-11 14:20
    Det handlar alltså inte om läkarintyg, så vi som oroade oss för det kan andas ut, utan om att förskolorna ska intyga att barnen faktiskt varit hemma de dagar man söker ersättning för. Det är alltså inte frågan om att försöka hitta vilka som tar vab istället för semester utan vilka som anmäler vab och är hemma trots att barnet/barnen är i fsk/skola. Kan vara bra att förtydliga i trådstarten eftersom det är två olika saker.

Regeringen överväger återinföra vabbintyg - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
  • Svar på tråden Evt hårade krav för VAB
  • Anonym (Bra eller Bu)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-11 11:07:03 följande:

Vilka ökade krav pratar vi om och är detta bara förslag eller något som verkligen kommer att sättas i verket? Likväl som man inte kan kräva sjukintyg förrän en vecka har gått för vuxna anser jag att man inte ska kunna kräva det för sjuka barn heller. Dessutom, som Jemp påpekar, att släpa med ett sjukt barn till VC är väl det sista man vill göra då! Låt säga att barnet ligger med 39 graders feber, är smittsamt, magsjukt eller på annat sätt olämpligt att ta med ut, då är det snudd på missvård att dra iväg barnet. Själv kan jag inte bära mitt barn om hen inte klarar av att gå på egna ben så även där faller en del barn bort skulle jag tro.

Hittar bara detta,som inte är bakom betalvägg, men det var i alla fall det

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Bra eller Bu) skrev 2024-03-11 14:08:17 följande:

Nu när jag vet vem som sagt det så hittade jag liiiite till, inte mycket men iaf så man förstår. Det handlar alltså inte om läkarintyg, så vi som oroade oss för det kan andas ut, utan om att förskolorna ska intyga att barnen faktiskt varit hemma de dagar man söker ersättning för. Det är alltså inte frågan om att försöka hitta vilka som tar vab istället för semester utan vilka som anmäler vab och är hemma trots att barnet/barnen är i fsk/skola. Kan vara bra att förtydliga i trådstarten eftersom det är två olika saker.

• Jemp
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 12:30:25 följande:
    Och vad är DITT förslag till att folk inom t.ex. vård, omsorg, polis- och räddningsväsende, kollektivtrafik, närbutiker och annat som är öppet varje dag året om, som inte har barn i VABB-åldern, ska kunna få ut sin varannan lediga jul, sitt varannat lediga nyår, sin varannan lediga påsk, sin varannan lediga midsommar - samt sina fyra semesterveckor under sommarmånaderna?
    Till att börja med: högre budget och förändrad vårdpolitik (inget uttag av vinster, fasta anställningar istället för hyrpersonal osv) så att fler anställs (och yrken görs mer attraktiva), så det finns en bättre grundbemanning.
  • Jemp
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-11 14:18:04 följande:
    Nu när jag vet vem som sagt det så hittade jag liiiite till, inte mycket men iaf så man förstår. Det handlar alltså inte om läkarintyg, så vi som oroade oss för det kan andas ut, utan om att förskolorna ska intyga att barnen faktiskt varit hemma de dagar man söker ersättning för. Det är alltså inte frågan om att försöka hitta vilka som tar vab istället för semester utan vilka som anmäler vab och är hemma trots att barnet/barnen är i fsk/skola. Kan vara bra att förtydliga i trådstarten eftersom det är två olika saker.

Jag trodde fk redan gör stickkontroller genom att kontakta barnomsorgen?
  • Anonym (Bra eller Bu)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-11 14:18:04 följande:

Så bra! Tack jag uppdaterar

• Anonym (P)
    Anonym (Bra eller Bu) skrev 2024-03-11 14:08:17 följande:

Det är ju inte läkarintyg, utan sådana intyg som fanns tidigare, men som togs bort. Om man hittar en enkel väg för förskolorna att hantera sådana intyg, vore det kanonbra. Jag vill minnas att de togs bort, bland annat för att de var administrativs tidskrävande för förskolan att hantera detta. 

Det finns två delar av vab-fusk. Det ena är sådana som anmäler vab och som har barnen på förskola/skola ändå. Dessa kommer man åt med den här typen av intyg. Sen finns de sådana som har barnen hemma fast de inte är sjuka och de blir krångligare att komma åt. Ingen vårdcentral skulle vilja, eller för den delen kunna, ta emot varenda liten infektion som finns. Egenvårdsråd finns av en anledning. App-läkare kan ju inte bedöma om barnen på skärmen verkligen har feber eller verkligen ha kräkts. 

Men visst är det irriterande och kostsamt. Jag hade en kollega vars barn alltid blev sjuk över de kortare loven. Alla förstod att sådan otur kan man bara inte ha, men det gick inte att göra något åt det. Själv har jag vabbat både höstlov och påsklov, och skämdes som en hund för att folk skulle tro att barnen var "sjuka". 
  • Anonym (P)
    Anonym (roíkt) skrev 2024-03-11 12:59:29 följande:
    "Beror snarast på" antyder väl att du tycker att du vet, och vet bättre än nån annan.
    Oj, du tolkar verkligen hej vilt. Nej, jag tycker inte att jag vet bättre än någon annan. Jag vet däremot att många måste anmäla närvaro inför loven väldigt tidigt, vilket absolut påverkar hur många som anmäls, kontra hur många som kommer. Det är ett ständigt samtalsämne på vårt barns skola, och hör jag runt, är det flera som upplever precis samma sak.  
  • Anonym (Bra eller Bu)
    Anonym (P) skrev 2024-03-11 14:20:32 följande:
    Det är ju inte läkarintyg, utan sådana intyg som fanns tidigare, men som togs bort. Om man hittar en enkel väg för förskolorna att hantera sådana intyg, vore det kanonbra. Jag vill minnas att de togs bort, bland annat för att de var administrativs tidskrävande för förskolan att hantera detta. 

Det finns två delar av vab-fusk. Det ena är sådana som anmäler vab och som har barnen på förskola/skola ändå. Dessa kommer man åt med den här typen av intyg. Sen finns de sådana som har barnen hemma fast de inte är sjuka och de blir krångligare att komma åt. Ingen vårdcentral skulle vilja, eller för den delen kunna, ta emot varenda liten infektion som finns. Egenvårdsråd finns av en anledning. App-läkare kan ju inte bedöma om barnen på skärmen verkligen har feber eller verkligen ha kräkts. 

Men visst är det irriterande och kostsamt. Jag hade en kollega vars barn alltid blev sjuk över de kortare loven. Alla förstod att sådan otur kan man bara inte ha, men det gick inte att göra något åt det. Själv har jag vabbat både höstlov och påsklov, och skämdes som en hund för att folk skulle tro att barnen var "sjuka". 
    Ja det stämmer, olika problem och olika åtgärder. Där den senare verkligen är frustrerande.
  • Anonym (Hmm)
    Jemp skrev 2024-03-11 14:19:12 följande:
    Jag trodde fk redan gör stickkontroller genom att kontakta barnomsorgen?
    Ja det gör de, men nu pratar man alltså om att det ska rapporteras regelbundet från fsk som rutin och inte bara som stickprov.
  • molly50
    Anonym (P) skrev 2024-03-11 14:20:32 följande:
    Jag vill också minnas att det var så när mina barn gick på förskola.
    Personalen tyckte att det blev för mycket administrativt arbete och att dessa intyg sedan togs bort av den anledningen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-11 12:47:49 följande:
    De två sakerna (vab vs storhelgsledighet) är inte relaterade till varandra och det är ingen rättighet att få ledigt varannan storhelg. Semesterrätten kvarstår och då får man i värsta fall ta in vikarier, det är isf chefens problem att lösa, inte Jemps eller andra föräldrars skyldighet, oavsett vab.
    Det har visst med VAB att göra. Om personerna som skulle jobba julhelgen vill fuska, och ringer och säger att de har sjukt barn hemma, så måste chefen ringa in någon annan. Kanske för femte året i rad. 

"rätt och rätt" - om man får höra vad som gäller när man anställs, d.v.s. ledigt varannan storhelg, så ska man även kunna räkna med det. Annars faller ju allting. Och det är även viktigt att förstå, att man kan ha andra åtaganden än barn. En gammal förälder på ett äldreboende t.ex. kanske också vill ha besök på julen. 
  • Anonym (XXX)
    Jemp skrev 2024-03-11 14:18:21 följande:
    Till att börja med: högre budget och förändrad vårdpolitik (inget uttag av vinster, fasta anställningar istället för hyrpersonal osv) så att fler anställs (och yrken görs mer attraktiva), så det finns en bättre grundbemanning.
    Detta håller jag med om, men det påverkar ändå inte problemet med just grundpersonalens skyldighet att ställa upp på t.ex. en storhelg, när man egentligen skulle ha varit ledig detta år, om någon fuskvabbar och ringer och säger att "lillan är jätte-jätte-snuvig, så nu räknar jag med att vara hemma minst julafton, juldagen och annandagen". Då är det bara att ställa upp - om man inte själv är fräck nog att sjukskriva sina barn eller sig själv för att slippa.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 14:52:05 följande:
    Det har visst med VAB att göra. Om personerna som skulle jobba julhelgen vill fuska, och ringer och säger att de har sjukt barn hemma, så måste chefen ringa in någon annan. Kanske för femte året i rad. 

"rätt och rätt" - om man får höra vad som gäller när man anställs, d.v.s. ledigt varannan storhelg, så ska man även kunna räkna med det. Annars faller ju allting. Och det är även viktigt att förstå, att man kan ha andra åtaganden än barn. En gammal förälder på ett äldreboende t.ex. kanske också vill ha besök på julen. 
    Vab har man ju året runt och inte bara vid storhelger.

Och hur vanligt är det att man lovas sådant när man anställs? Oavsett - chefens sak att lösa! Inte andra föräldrars problem.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-11 14:59:46 följande:
    Vab har man ju året runt och inte bara vid storhelger.

Och hur vanligt är det att man lovas sådant när man anställs? Oavsett - chefens sak att lösa! Inte andra föräldrars problem.
    Missförstå mig inte nu: jag tycker inte heller att andra föräldrar ska skämmas för att de ställer till situationen, om deras barn verkligen är sjuka. Men nu talade vi ju om det utbredda fusket. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 15:21:25 följande:
    Missförstå mig inte nu: jag tycker inte heller att andra föräldrar ska skämmas för att de ställer till situationen, om deras barn verkligen är sjuka. Men nu talade vi ju om det utbredda fusket. 
    Fast det utbredda fusket som människan i artikeln pratar om kommer man ju åt om man kräver att fsk rutinmässigt ska rapportera till FK att barnen kommer dit trots att föräldrar ansöker om vab. Inte alla så klart, men iaf ena fuskgruppen då.
  • Anonym (Bra eller Bu)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 15:21:25 följande:

Och det är ju tyvärr det som blir så himla fel.
    För det finns givetvis barn som blir sjuka och VAB är helt i sin rätt. Men i skuggan av fuskandet så känner man sig lätt misstänkliggjord. 

Fuskandet ställer till det på väldigt många nivåer;
    Planneringen på fsk/fritids
    Planneringen på arbetsplatsen
    Utbetalningen av tillfällig föräldrapenning
    Känslan/rädslan att man fuskar hos de som verkligen behöver 
    All administration kring ärendet

Finns säkert fler

• Anonym (XXX)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-11 15:31:04 följande:
    Fast det utbredda fusket som människan i artikeln pratar om kommer man ju åt om man kräver att fsk rutinmässigt ska rapportera till FK att barnen kommer dit trots att föräldrar ansöker om vab. Inte alla så klart, men iaf ena fuskgruppen då.
    På julhelgen skulle barnen i de flesta fallen inte gått på dagis ändå (även om det finns ständigt öppen förskola i vissa kommuner). De skulle kanske ha varit med mormodern, som ändå var tillrest. Men mamman kan mycket väl påstå att "när Lisa är sjuk så är det bara mamma som duger!" - och vabba ändå. Då finns det ingen dagispersonal som kan anmäla. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 15:40:13 följande:
    På julhelgen skulle barnen i de flesta fallen inte gått på dagis ändå (även om det finns ständigt öppen förskola i vissa kommuner). De skulle kanske ha varit med mormodern, som ändå var tillrest. Men mamman kan mycket väl påstå att "när Lisa är sjuk så är det bara mamma som duger!" - och vabba ändå. Då finns det ingen dagispersonal som kan anmäla. 
    Ja, jag vet inte hur FK har tänkt hitta folk just de dagarna när barnen ändå borde ha varit hemma, men man behöver ju inte förklara eller ljuga alls, bara informera chefen om att det bidde vab idag.
  • Jemp
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 14:54:46 följande:
    Detta håller jag med om, men det påverkar ändå inte problemet med just grundpersonalens skyldighet att ställa upp på t.ex. en storhelg, när man egentligen skulle ha varit ledig detta år, om någon fuskvabbar och ringer och säger att "lillan är jätte-jätte-snuvig, så nu räknar jag med att vara hemma minst julafton, juldagen och annandagen". Då är det bara att ställa upp - om man inte själv är fräck nog att sjukskriva sina barn eller sig själv för att slippa.

Ja fuskvabbande har jag som sagt aldrig försvarat. 

Att det inte finns tillräcklig bemanning är ju dock i grunden chefens ansvar, inte varken ditt eller kollegan som är förälder.

Svar på tråden Evt hårade krav för VAB