• Anonym (Frustrerad mamma)

Hur hantera vårdinformation för tonåring?

Det känns minst sagt kafkaartat. Sonen, som har magproblem och behandlas av läkare, är över tolv så jag får inte se hans journal, provtagningar mm i 1177 längre. Men han får inte heller se dem. Mellan 13-15 kan man bara använda 1177 för att boka tider typ. 

Samma sak med recept. De får han först se när han är 18. Ska jag beställa recept åt honom måste det göras någon kontroll som funkar 1 av 3 gånger.

Jag fattar att ungdomar måste ha rätt till privatliv och självklart måste det finnas spärrar så att t.ex. en tjej som lever under hedersförtryck inte kan få alla recept (typ p-piller) kollade av pappan. Men det här är ju absurt. Det måste gå att ordna på ett mer praktiskt vis.

Nu har det varit strul med en remiss för provtagning och vi får åka till vc på vinst och förlust och hoppas det löst sig för jag har ingen jäkla möjlighet att kolla upp det. Det är ju stört omöjligt att komma fram till vc på telefon också, inte ens för en enkel fråga.

Jag blir så sjukt less och behövde skriva av mig. Om någon har en smart work-around så dela gärna med er.

• Svar på tråden Hur hantera vårdinformation för tonåring?
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2024-03-12 13:55:24 följande:
    Enligt vad kan läsa mig till krävs särskilda skäl, tex att barnet har ett funktionshinder. Så jag har inte frågat, men det kanske är mer generöst än så? Någon som har erfarenhet av det?

Sen är det ju inte bara en vårdmottagning han går på, plus att jag gissar att man måste be om det vid varje akutbesök också. 

Det borde verkligen inte vara så här.
    Det finns goda skäl till att det är så här. Tänk om en ätstörd 15-åring lätt skulle kunna hitta uppgifter om sin vikt i sin journal? Eller om en cancersjuk 14-åring själv skulle kunna läsa utlåtande? Kanske få sin dödsdom ensam hemma. Eller om en tonåring som lever i någon typ av våldsutsatthet, har föräldrar som läser om abort, preventivmedel eller andra saker som dessa inte bör veta.

Därför finns möjligheten att öppna journalen vid behov. Istället för att sitta och gnälla på systemet, kanske du ska prova något mer konstruktivt?
    Anonym (P) skrev 2024-03-12 14:33:40 följande:
    Det finns goda skäl till att det är så här. Tänk om en ätstörd 15-åring lätt skulle kunna hitta uppgifter om sin vikt i sin journal? Eller om en cancersjuk 14-åring själv skulle kunna läsa utlåtande? Kanske få sin dödsdom ensam hemma. Eller om en tonåring som lever i någon typ av våldsutsatthet, har föräldrar som läser om abort, preventivmedel eller andra saker som dessa inte bör veta.

Därför finns möjligheten att öppna journalen vid behov. Istället för att sitta och gnälla på systemet, kanske du ska prova något mer konstruktivt?

Som jag skrev i mitt första inlägg förstår jag att det finns uppgifter som borde skyddas. I vissa fall från föräldrar, i vissa fall från barn. (Dödsdomar har jag svårt att tro man ens skriver ut i journalen för vuxna utan att först ta på ett möte.) Men de flesta uppgifter borde kunna vara tillgängliga både för ungdomen och för föräldrarna. 

Vad för konstruktivt tycker du att jag ska göra? Ta upp mer av vårdens tid för att få uppgifter på telefon? Strunta i att ha koll på sonens värden så han får sämre omsorg här hemma?

Jag begriper verkligen inte ni som hackar på mig! Det är jättesvårt att som förälder navigera i vården och ta hand om sitt barn på bästa sätt. Lägg till att man ska hantera försäkringskassan, ibland även egna försäkringsbolaget och helst sköta ett vanligt jobb också. Vad får du ut för glädje av att säga åt mig att bita ihop?

• Anonym (r)

Jag antar att du bara ville ta ut din ilska på andra istället för att diskutera detta med tanke på hur du började. Riktigt tråkigt.

• Anonym (du)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2024-03-12 14:51:45 följande:

Som jag skrev i mitt första inlägg förstår jag att det finns uppgifter som borde skyddas. I vissa fall från föräldrar, i vissa fall från barn. (Dödsdomar har jag svårt att tro man ens skriver ut i journalen för vuxna utan att först ta på ett möte.) Men de flesta uppgifter borde kunna vara tillgängliga både för ungdomen och för föräldrarna. 

Vad för konstruktivt tycker du att jag ska göra? Ta upp mer av vårdens tid för att få uppgifter på telefon? Strunta i att ha koll på sonens värden så han får sämre omsorg här hemma?

Jag begriper verkligen inte ni som hackar på mig! Det är jättesvårt att som förälder navigera i vården och ta hand om sitt barn på bästa sätt. Lägg till att man ska hantera försäkringskassan, ibland även egna försäkringsbolaget och helst sköta ett vanligt jobb också. Vad får du ut för glädje av att säga åt mig att bita ihop?

Ja, till exempel så kan du ju ta de råd du fått om utökad åtkomst till journalen. Samt utökat BankID för att kunna kolla bokade tider, recept osv. 

Det är faktiskt ett stort problem i vården för vuxna att patienter får tillgång till information via journalen innan de fått informationen från vården. Till exempel ett röntgensvar som visar misstanke om tumör, som skickas till behandlande läkare som ska delge patienten, men där patienten läser hemma, och kanske feltolkat, innan info från läkaren kommit.

Därför är det också rimligt att du "tar upp vårdens tid" som du uttrycker det, för att få den information som är relevant för dig för att kunna sköta ditt barns sjukdom.

Eller så ber du om utökad åtkomst, och skaffar utökat BankID.

Eller så sitter du och eldar upp dig på Familjeliv. 
    Anonym (r) skrev 2024-03-12 15:02:38 följande:

Jag antar att du bara ville ta ut din ilska på andra istället för att diskutera detta med tanke på hur du började. Riktigt tråkigt.

Ja. Jag blev ilsken för det första som hände var att en person ifrågasatte varför jag behövde uppgifterna överhuvudtaget. Det är uppenbart att flera som svarat mig inte vet hur det är att vara inne i vården med ett sjukt barn och att navigera i flera vårdprocesser och skickas mellan olika läkare och olika mottagningar. Jag har mött de som kommit med konstruktiva råd på annat sätt och ställt  vissa motfrågor men jag tänker inte ödsla mer tid på personer som bara tycker att jag borde bita ihop och gilla läget. 
  • mammabitch
    Anonym (P) skrev 2024-03-12 14:33:40 följande:

Men från 16 är det helt ok?

Det finns redan nu ett sökord (våldsutsatthet i min region) som gör att informationen inte blir tillgänglig digitalt för att skydda t.ex. kvinnor som lever med en kontrollerande man, så det går att stoppa känslig information från att läcka ut utan att hindra föräldrar att hjälpa sina tonåringar med nödvändiga ärenden.
  • Anonym (du)
    mammabitch skrev 2024-03-15 15:05:23 följande:

Det finns redan nu ett sökord (våldsutsatthet i min region) som gör att informationen inte blir tillgänglig digitalt för att skydda t.ex. kvinnor som lever med en kontrollerande man, så det går att stoppa känslig information från att läcka ut utan att hindra föräldrar att hjälpa sina tonåringar med nödvändiga ärenden.
    Nej, det är det inte. Och de flesta som arbetar i vården vet att detta är ett problem. Men eftersom man numera ser tillgänglighet som ledord för vården så blir det så. Och man har väl dragit gränsen där människor anses vuxna och ansvariga nog att hantera informationen om sitt hälsotillstånd.

De flesta som inte är vårdutbildade kan inte heller tolka provsvar och röntgenutlåtanden, så varför ska de läsa dem istället för att få informationen från någon som kan tolka dem?
  • Anonym (P)
    mammabitch skrev 2024-03-15 15:05:23 följande:

Jag tycker faktiskt inte att ungdomar ska kunna se sina journaler förrän de är 18, men det är en annan historia. 

Problemet med den markering du pratar om, är att du måste veta att patienten lever under risk för våld. Annars blir risken att alla ungdomar med invandrade föräldrar, får sin journal låst till exempel. 

• Alexi

M n hämta ut recept övriga problem. Apoteket  Gör bara en koll att det aktuella receptet inte bedöms omfattas av sekretess. Så jag har hämtat ut till min tonåring både via apotea och i fysisk butik.

• Anonym (du)
    Anonym (P) skrev 2024-03-15 15:12:36 följande:

Jag tycker faktiskt inte att ungdomar ska kunna se sina journaler förrän de är 18, men det är en annan historia. 

Problemet med den markering du pratar om, är att du måste veta att patienten lever under risk för våld. Annars blir risken att alla ungdomar med invandrade föräldrar, får sin journal låst till exempel. 

Jag kan inte se nån riktig anledning att någon ska läsa sin journal. Se bokade tider, recept och annat, absolut. Även kunna gå in digitalt och boka besök, begära telefontider, förnya recept och liknande. 

Men hålla på och kolla sina provsvar, läsa vad vården skrivit. Det finns egentligen ingen anledning. Det kan skapa oro, eller skapa en känsla av att man vet mer om den medicinska behandlingen än man faktiskt gör. 

Dessutom finns det ju en risk att någon tvingar sig till att läsa någon annans journal och därigenom kan ta del av känsliga uppgifter. Behöver inte ens vara våld, kan ändå vara saker man vill ha för sig själv. 
    Alexi skrev 2024-03-15 15:27:03 följande:

M n hämta ut recept övriga problem. Apoteket  Gör bara en koll att det aktuella receptet inte bedöms omfattas av sekretess. Så jag har hämtat ut till min tonåring både via apotea och i fysisk butik.

Jag tycker det strular ofta med Apotea. Flera gånger har den där kollen inte skett, sidan bara står och snurrar. Jag har förstått det som att det görs en faktisk manuell kontroll av receptet och antar att de är underbemannade. I fysisk butik är det ju inga problem (under förutsättning att medicinen finns i lager). 
  • Anonym (r)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2024-03-15 13:44:52 följande:
    Ja. Jag blev ilsken för det första som hände var att en person ifrågasatte varför jag behövde uppgifterna överhuvudtaget. Det är uppenbart att flera som svarat mig inte vet hur det är att vara inne i vården med ett sjukt barn och att navigera i flera vårdprocesser och skickas mellan olika läkare och olika mottagningar. Jag har mött de som kommit med konstruktiva råd på annat sätt och ställt  vissa motfrågor men jag tänker inte ödsla mer tid på personer som bara tycker att jag borde bita ihop och gilla läget. 
    Det som hände var att du tog ut all din ilska och sparkade på någon som knappast var otrevlig. Inte att du försvarade dig mot något som var fel utan feltolkningen var hysterisk. Alla kan inte förväntas vara insatt i allt eller gissa rätt i att magproblem betyder kroniskt sjukt barn. Din reaktion på ett enkelt inlägg gör att många struntar i att svara så snälltolka i framtiden och anmäl grova påhopp (dvs som ditt) istället..
    Anonym (r) skrev 2024-03-15 15:55:47 följande:
    Det som hände var att du tog ut all din ilska och sparkade på någon som knappast var otrevlig. Inte att du försvarade dig mot något som var fel utan feltolkningen var hysterisk. Alla kan inte förväntas vara insatt i allt eller gissa rätt i att magproblem betyder kroniskt sjukt barn. Din reaktion på ett enkelt inlägg gör att många struntar i att svara så snälltolka i framtiden och anmäl grova påhopp (dvs som ditt) istället..

Tack för pekpinnen men det var inte ett enkelt inlägg. Det var drygt och nedlåtande och personen fortsätter vidhålla att jag borde klara mig alldeles utmärkt utan information om prover och journal trots att jag gett mer information om vår situation. Varför är det jag som ska snälltolka när det är jag som ligger ned? 

• Anonym (M)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2024-03-15 16:05:17 följande:

Tack för pekpinnen men det var inte ett enkelt inlägg. Det var drygt och nedlåtande och personen fortsätter vidhålla att jag borde klara mig alldeles utmärkt utan information om prover och journal trots att jag gett mer information om vår situation. Varför är det jag som ska snälltolka när det är jag som ligger ned? 

Fakta är att du klarar dig utmärkt utan att veta bla provsvar och vad som står i läkarjournalen. Provsvaren förstår du förmodligen inget av ändå och en läkarjournal kan vara svår att förstå. 
    Mycket bättre att få korrekt och relevant informarion av läkaren, vilket du kan få om ditt barn godkänner det. 
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 19:22:03 följande:
    Fakta är att du klarar dig utmärkt utan att veta bla provsvar och vad som står i läkarjournalen. Provsvaren förstår du förmodligen inget av ändå och en läkarjournal kan vara svår att förstå. 
    Mycket bättre att få korrekt och relevant informarion av läkaren, vilket du kan få om ditt barn godkänner det. 
    Dra åt helvete med era antaganden om min situation. Jag lämnar detta nu. Behöver inte er oempatiska munbajseri. 
  • mammabitch
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 19:22:03 följande:

Du vet ju ingenting om TS kunskaper och förmåga att tolka journaltext  - som för övrigt ska vara skriven så att en patient kan förstå innehållet utan ett latinskt lexikon eller att vara insatt i vårdslang.

Att vården ska delge en patient endast det de tycker är lämpligt att patienten (och målsmän) vet är förlegat, tack och lov!

13-års spärren är välment , men ett feltänk , bättre att viss känslig information görs otillgänglig - ungdomen vet nog själv vad en förälder kan reagera negativt på och kan säga det.

Covid var ett strålande exempel på när spärren ställde till trassel, vi var nog flera som till sist slutade testa våra ungdomar då vi ändå inte kunde få reda på resultatet.
  • Anonym (M)
    mammabitch skrev 2024-03-15 20:10:16 följande:

Du vet ju ingenting om TS kunskaper och förmåga att tolka journaltext  - som för övrigt ska vara skriven så att en patient kan förstå innehållet utan ett latinskt lexikon eller att vara insatt i vårdslang.

Att vården ska delge en patient endast det de tycker är lämpligt att patienten (och målsmän) vet är förlegat, tack och lov!

13-års spärren är välment , men ett feltänk , bättre att viss känslig information görs otillgänglig - ungdomen vet nog själv vad en förälder kan reagera negativt på och kan säga det.

Covid var ett strålande exempel på när spärren ställde till trassel, vi var nog flera som till sist slutade testa våra ungdomar då vi ändå inte kunde få reda på resultatet.
    Nej, men jag vet att man klarar att hantera sjukdom utmärkt utan att veta provssvar eller läsa journalen. De har man gjort i åratal innan allt digitaliserade. 

Nej, många journaler innehåller klassiska latinska läkartid så att en lekman inte förstår. 

Förlegat? Nej, man får fortfarande som patient information som är lämpligt. Olämplig eller skadlig information får man inte via journalerna. 

Covid? Som Sverige gav blank fan i och lät härja fritt. Var inte ens någon idé att ta covid tester överhuvudtaget. 
Svar på tråden Hur hantera vårdinformation för tonåring?