• Anonym (Hjälp)

    Fullständigt lurad/förnedrad

    Som så många andra i separation med barn så har jag behandlats så illa. Vårdnadstvist, baktalning, polisanmälan mm. Tilliten är förstörd.
    MEN nu sitter man där på samarbetssamtal beordrat av tingsrätt och ska då tänka/agera efter "det som hänt har hänt, det är nu och framåt som gäller för barnets skull". 
    Naturligtvis förstår jag det tänker MEN när man inte kan lita på den andre pga tidigare erfarenheter? Jag är inte den första och inte den sista att tänka så. 

    Den andre föräldern fick ingen utdelning på vare sig smutskastning, vårdndstvist(ville ha 100% vårdnad) eller polisanmälan. Du tänker säkert vad har jag gjort och agerat under detta? Fokus på barnet och ingen smutskastning inför vårdnadstvist. Jag är så rädd att släppa garden och samarbeta bättre med den andre föräldern då jag tror den kommer skjuta mig i ryggen när den får lillfingret.
    Tips?

  • Svar på tråden Fullständigt lurad/förnedrad
  • Anonym (?)

    Teckna ett avtal som i detalj regelerar umgänge, lov, semester, tider, överlämning

    Gör så att du behöver minimal kontakt med ditt ex

  • AndreaBD

    Du vet att du inte kan lita på honom. Men du kan uppskatta ungefärlig risk för att han skulle ställa till det. Och du kan agera utifrån det. Dvs. i situationer där det är hög risk, kan du ha en back-up plan. I situationer där risken är låg kan du chansa. Du kan samarbeta utan att helt lita på honom. Jag tror det är det bästa man kan göra i det läget. Begränsa kontakten till det nödvändiga och så sakligt som möjligt. 

  • Anonym (Granbarr)

    Att vilja samarbeta är inte att släppa garden. Däremot ska du göra vad du kan för att inte bli lurad igen . Sätt upp regler och följ dom punktligt med att tex begära alla avtal skriftligt med exakt detaljerat innehåll om hämtning, kläder, bilbarnstolar och allt vad det kan vara samt hur ni ska kommunicera kring dessa saker.  Se till att hålla allt sånt . Begär kopior på anteckningar, kallelser ,  utredningar osv. Spela in telefonsamtal vid behov. 
    Håll ner kontakten med exet till i princip noll och enbart kring barnen. Ha EN kontaktväg och blockera exet från resterande möjligheter så du inte frestas att svara/skriva något som kan starta diskussioner på typ Facebook eller Messenger.   Vet många i samma sits som enbart kommunicerar via mail för att inte riskera att få sms på fel plats/tid och man slipper få ont i magen av pling i telefonen i tid och otid. Starta också en ny mail som enbart är för exet så slipper du ha det blandat med jobbmail eller annat privat.

  • Agda90
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-03-20 09:39:42 följande:
    Fullständigt lurad/förnedrad

    Som så många andra i separation med barn så har jag behandlats så illa. Vårdnadstvist, baktalning, polisanmälan mm. Tilliten är förstörd.
    MEN nu sitter man där på samarbetssamtal beordrat av tingsrätt och ska då tänka/agera efter "det som hänt har hänt, det är nu och framåt som gäller för barnets skull". 
    Naturligtvis förstår jag det tänker MEN när man inte kan lita på den andre pga tidigare erfarenheter? Jag är inte den första och inte den sista att tänka så. 

    Den andre föräldern fick ingen utdelning på vare sig smutskastning, vårdndstvist(ville ha 100% vårdnad) eller polisanmälan. Du tänker säkert vad har jag gjort och agerat under detta? Fokus på barnet och ingen smutskastning inför vårdnadstvist. Jag är så rädd att släppa garden och samarbeta bättre med den andre föräldern då jag tror den kommer skjuta mig i ryggen när den får lillfingret.
    Tips?


    Samarbeta men på dina villkor!
    Förklara i samarbetssamtalet att separationen var smutsig och allt som hände efteråt har raserat tilliten totalt och sånt kräver ÅR att återuppbygga. Därefter förklarar du tydligt att all kontakt ska skötas via sms eller mail så att det inte kan bli minsta lilla missförstånd i vad som gäller (när barnet hämtas eller lämnas, om de röda överdragsbyxorna ska med eller inte osv) samt att det är enbart kontakt gällande barnet som gäller. 

    Du visar att du vill samarbeta men även att det finns förhållningsregler att följa.
  • Anonym (Rakt på sak)

    Du behöver inte lita på personen. Det enda du behöver göra är att följa de överenskommelser ni har och om den andra personen inte gör det så vidtar du lämpliga åtgärder. Det kan vara allt från polishämtning om hen vägrar släppa barnen när det är din dag till att ansöka om enskild vårdnad om hen visar samarbetssvårigheter under en längre tid.

  • Anonym (Hjälp)

    Verkligen tack för återkoppling! 
    En sak till. Vid sällsynta lämningar/hälsningar så har en ny person setts. Denna person sitter i bilen som vårt barn ska sitta i efter lämning. Vem det är? Inte en aning. Efterforskningar på nätet (hatar att behöva göra det) säger att detta är hens nya partner. En partner sedan 2 år enligt FB. Jaha? Nu då? Hen umgås uppenbarligen med vårt barn. Ingen info alls från hen om detta. Jag blir så förbannad.

  • Anonym (,ökn'pvuioäcvtyc)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-03-20 20:40:51 följande:

    Verkligen tack för återkoppling! 
    En sak till. Vid sällsynta lämningar/hälsningar så har en ny person setts. Denna person sitter i bilen som vårt barn ska sitta i efter lämning. Vem det är? Inte en aning. Efterforskningar på nätet (hatar att behöva göra det) säger att detta är hens nya partner. En partner sedan 2 år enligt FB. Jaha? Nu då? Hen umgås uppenbarligen med vårt barn. Ingen info alls från hen om detta. Jag blir så förbannad.


    Rent krasst så har du egentligen inte med det att göra så länge barnet inte far illa hos den andre föräldern pga denna (för dig) okända person. 


    Men personligen tycker jag att det är på sin plats att tala om att man har träffat någon som man kommer att introducera för barnet. 

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-03-20 20:40:51 följande:

    Verkligen tack för återkoppling! 
    En sak till. Vid sällsynta lämningar/hälsningar så har en ny person setts. Denna person sitter i bilen som vårt barn ska sitta i efter lämning. Vem det är? Inte en aning. Efterforskningar på nätet (hatar att behöva göra det) säger att detta är hens nya partner. En partner sedan 2 år enligt FB. Jaha? Nu då? Hen umgås uppenbarligen med vårt barn. Ingen info alls från hen om detta. Jag blir så förbannad.


    Rent krasst... Och??

    Och nu då? Inget. Du har inte med det att göra. Faktiskt. Inte så länge han inte är en fara för barnet eller ditt ex. Men det är ingen idé att gå omkring och vara förbannad heller, det som är gjort är gjort. Hon informerade inte om att hon har en ny partner. Det är som det är, får du tyvärr leva med, bara att släppa nu. Konstigt att barnet inte sagt något heller, under hela två år.
  • Anonym (var rädd om det viktigaste)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-03-20 20:40:51 följande:

    Verkligen tack för återkoppling! 
    En sak till. Vid sällsynta lämningar/hälsningar så har en ny person setts. Denna person sitter i bilen som vårt barn ska sitta i efter lämning. Vem det är? Inte en aning. Efterforskningar på nätet (hatar att behöva göra det) säger att detta är hens nya partner. En partner sedan 2 år enligt FB. Jaha? Nu då? Hen umgås uppenbarligen med vårt barn. Ingen info alls från hen om detta. Jag blir så förbannad.


    Det är viktigt att komma ihåg att barn är mycket mottagliga för allt du känner  - och barn är också mycket lojala med sina föräldrar.

    Var försiktig så att du inte skadar barnets goda relation med dig eller med den andre föräldern.  Det är svårt för barn med all den känslighet de har att bära och bada i sina föräldrars känslor.  Allt det ni känner påverkar barnet och det är inte barnets fel om den har svårt att hantera det och att du kanske upplever att det är svårt för barnet i den situation ni är i.

    Om jag får ge ett dyrköpt råd så är det att acceptera det som är och stötta barnet i att det får ha en relation med andra vuxna som finns i föräldrarnas liv. Det stärker ditt och barnets relation.  

    Det låter på inläggen som att du redan förstått att det viktigaste är att det blir rätt, inte att ha rätt.

    Du kommer säkert att hamna i situationer där du står för fullbordat faktum att de enda alternativen som finns för barnet är någonting fruktansvärt och någonting som inte alls är bra.  Då behöver barnet minst en vuxen som tänker på hur man gör för att inte lämna barnet mitt i en konflikt utan istället med bästa stöd för att klara sig genom de svårigeheter som finns.

    I varje konflikt ni som föräldrar har finns det kanske en vinnare, men det finns alltid en förlorare på att ni föräldrar vinner över varandra. Barnet är den eviga förloraren så länge ni underhåller er konflikt.

    Barnet behöver er mer än någonsin nu. 
  • Anonym (Steget före)

    Har du halva vårdnaden ? Bor barnet varannan vecka? Är du en man? Om du blir anklagad för ett och annat av ditt ex, spara alla eran sms och spela in telefonsamtalen!  Om ditt ex är en person som alltid anklagar dig kommer personen att göra det igen.  Kanske ha bild och på barnet innan du lämnar, för att ha bevis att barnet har rena kläder osv osv. Lite svårt att avgöra vad det är du blir anklagad för, men sånt som misskötsel, försummelse att varje tär hungrigt brukar vara sånt man hittar på.   Va extra försiktig med allt du säger.  Men berätta vad blev du anklagat för och polisanmäld? Svårt att ge dig råd med så liten information.

  • Anonym (skriv)

    Samarbetessamtal finns numera för att det många gånger går att lösa där istället för att ta tiden till vårdnadstvister i domstolarna. Det är ett bra initiativ faktiskt. Fungerar inte samarbetssamtalen så kan man ta det vidare till en vårdnadstvist. 

    Som många andra skrivit - så skriv ner allt detaljerat. 

    Kanske även bra att skriva vad som gäller vid sjukdom. Vet inte ålder på barnet men det är kanske inte uppskattat av någon, allra minst barnet, att behöva byta bostad mitt i en kräksjuka exempelvis. 

    Skriv även vad som gäller om ev fritidsaktiviteter om sådant är inblandat. Om ena parten tjatar att barnet ska börja rida ex. Vem betalar? Den andra parten kanske är helt emot ridning pga allergi exempelvis.

    Sköt allt utom riktigt akuta händelser via sms eller mail. Akuta händelser är sådant som innefattar sjukhusvård, då ringer man varandra. 

    Ni ska se till barnets bästa - det gör man inte genom att baktala varandra utan håll dig neutral när du har barnet. Sedan om du spyr veckan efter till din bästa vän är nåt helt annat. 

    Ni har barn ihop - det innebär ett livslångt åttagande. Barnet kommer att växa upp och kanske får egen familj. Det gäller att umgås artigt på barnets student, bröllop med mera. Det behöver inte vara något hjärtligt och översvallande. Ett hej som man gör med en avlägset bekant räcker. 

    När det gäller nya partners så har inte den andra personen med det att göra så länge barnet inte far illa vilket så inte är fallet hos er.  

    Med barnets stigande ålder kan ni behöva förhandla om det ni bestämmer nu. 

Svar på tråden Fullständigt lurad/förnedrad