• Peterheter

    Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

    www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svenskarna-har-inte-fott-sa-fa-barn-sedan-matningarna-borjade-ar-1749

    Kvinnor har en uppgift i livet, och den kan de inte sköta?

    Och för er som inte fattar så kommer det låga barnafödandet påverka framtida pensioner, skatter, äldreomsorg BNP, ja hela samhället påverkar av befolkningsstorleken.

    Sydkorea ligger i botten vad gäller barn, de får snabbt en åldrande befolkning utan nya generationer som stöttar underifrån.

  • Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749
  • Anonym (e ni goa eller?)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:51:24 följande:
    Nej, jag rättade OMG som hävdade att det är män som inte vill ha fler barn. OMG och hennes vänninor vill ha fler barn men deras män vill inte, då får de steppa upp eller byta män.   
    Har man hittat en välfungerande man inser man att man har vunnit på lotto och byter inte.
  • Anonym (A)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:37:50 följande:
    Nej, det inlägg jag svarar på hävdar ju att det är män som inte vill ha fler barn medans kvinnorna vill i hennes omgivning (och i tråden). I stället för att komma med personangrepp kanske du skulle jobba på din läsförståelse. 

    Du svarar att fattiga män vill ha fler barn. Då är det väl deras ansvar att fixa det. I inlägg 174 skrivet du att fler män är ofrivilligt barnlösa. Och då tycker du att kvinnor ska välja fattiga män. 


     

  • Kermit1561
    Anonym (e ni goa eller?) skrev 2024-03-23 13:53:18 följande:
    Har man hittat en välfungerande man inser man att man har vunnit på lotto och byter inte.
    Du menar en rik man. 
  • Kermit1561
    Anonym (A) skrev 2024-03-23 13:58:21 följande:

    Du svarar att fattiga män vill ha fler barn. Då är det väl deras ansvar att fixa det. I inlägg 174 skrivet du att fler män är ofrivilligt barnlösa. Och då tycker du att kvinnor ska välja fattiga män. 


     


    Ja, jag rättade OMG som påstod att kvinnor är de som vill ha fler barn. Det stämmer inte. 
    Vad sägs om att läsa alla inlägg så du förstår vad jag svarar på i stället för att rycka saker ur sitt sammanhang? 
  • Anonym (I)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:51:24 följande:
    Nej, jag rättade OMG som hävdade att det är män som inte vill ha fler barn. OMG och hennes vänninor vill ha fler barn men deras män vill inte, då får de steppa upp eller byta män.   
    Du citerade mitt inlägg, inte hennes.
  • Anonym (A)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 14:01:35 följande:
    Ja, jag rättade OMG som påstod att kvinnor är de som vill ha fler barn. Det stämmer inte. 
    Vad sägs om att läsa alla inlägg så du förstår vad jag svarar på i stället för att rycka saker ur sitt sammanhang? 

    Så du tycker inte att män ska behöva steppa upp? 


    Bara för att kvinnor vill ha fler barn betyder ju inte det att de vill ha barn med vem som helst. Där måste män lära sig. Samma sak med förhållande. De flesta kvinnor vill ha det, men inte med vem som helst. 


     

  • EnAnonumius
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 14:01:35 följande:
    Ja, jag rättade OMG som påstod att kvinnor är de som vill ha fler barn. Det stämmer inte. 
    Vad sägs om att läsa alla inlägg så du förstår vad jag svarar på i stället för att rycka saker ur sitt sammanhang? 
    Det samma tillbaka.
    Du gör ju så själv.. Nu senast så¨å citerade dui fel person och svarade på något helt annat.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anna)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:16:34 följande:
    Tyvärr stämmer ju inte din och dina vänners erfarenheter med vad forskningen säger, det är fler män än kvinnor som är ofrivilligt barnlösa och orsaken är att kvinnor väljer män efter inkomst, så om du och dina vänninor vill ha fler barn får ni byta till fattigare män. Men jag förstår att det är lättare att skylla på män än att acceptera att det är kvinnor som prioriterar pengar framför barn. 

    arbetet.se/2019/05/28/fattiga-man-har-farre-barn-an-vad-de-sjalva-onskat/
    Fast så är det ju generellt i naturen. Honor är selektiva, det är enbart de starkaste hannarna som får para sig. Det är ju naturen sätt att främja de bästa generna.

    Skulle människan då vara ett undantag från alla däggdjur och gå emot naturens regler för att vissa män inte orkar ta sig utanför dörren och datorns värld?

    Ja kvinnor väljer en man som kan ge henne komfort? Varför? Därför att en havande kvinna eller mamma är i en väldigt utsatt situation, att få ett barn begränsar hennes arbetsförmåga och försörjninhsförmåga då hon blir helt låst till barnet. Därav väljer hon en hane som kan skydda henne och barnet under denna sårbara tid. 

    Detta är instinkt. Och du försöker få det till att kvinnor är ytliga?
  • Mimosa86
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:47:36 följande:
    Det är inget som hindrar att kvinnor jobbar mer så att mannen kan vara hemma mer med barnet. Om de kvinnor i tråden som klagar över att deras män inte vill ha fler barn gjorde det kanske de skulle få de barn de vill ha. 

    Lättare sagt än gjort. 


    Har flera väninnor som önskat att deras män deltidsjobba då de själva blivit erbjudna höga chefsroller. Männen har vägrat. Lösningen har varit att kvinnorna antingen fått tacka nej till dessa chanser eller köpa in tjänsten (nanny) av en annan kvinna (såklart).

    Det handlar inte om ekonomi.

    Eller som en killkompis sa till mig när han valde att avbryta föräldraledigheten i förtid och sätta barnet på förskola innan barnet var moget: -det är för oinspirerande för mig att vara hemma-

  • Anonym (HmJ)
    Anonym (A) skrev 2024-03-23 14:36:48 följande:

    Så du tycker inte att män ska behöva steppa upp? 


    Bara för att kvinnor vill ha fler barn betyder ju inte det att de vill ha barn med vem som helst. Där måste män lära sig. Samma sak med förhållande. De flesta kvinnor vill ha det, men inte med vem som helst. 


     


    Precis, man vill ju inte ha en relation med vem som helst och följaktligen inte heller barn med vem som helst.
  • KillBill
    Peterheter skrev 2024-03-22 08:01:44 följande:
    Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

    www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svenskarna-har-inte-fott-sa-fa-barn-sedan-matningarna-borjade-ar-1749

    Kvinnor har en uppgift i livet, och den kan de inte sköta?

    Och för er som inte fattar så kommer det låga barnafödandet påverka framtida pensioner, skatter, äldreomsorg BNP, ja hela samhället påverkar av befolkningsstorleken.

    Sydkorea ligger i botten vad gäller barn, de får snabbt en åldrande befolkning utan nya generationer som stöttar underifrån.


    Det är för fan inte kvinnorna som är problemet. Så länge som kvinnorna drabbas av lägre livsinkomster pga. barnafödande kommer vi inte se några större förändringar när det gäller barnafödande.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Omg)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:16:34 följande:
    Tyvärr stämmer ju inte din och dina vänners erfarenheter med vad forskningen säger, det är fler män än kvinnor som är ofrivilligt barnlösa och orsaken är att kvinnor väljer män efter inkomst, så om du och dina vänninor vill ha fler barn får ni byta till fattigare män. Men jag förstår att det är lättare att skylla på män än att acceptera att det är kvinnor som prioriterar pengar framför barn. 

    arbetet.se/2019/05/28/fattiga-man-har-farre-barn-an-vad-de-sjalva-onskat/
    Hej från verkligheten - det är så här det ser ut. Det är fakta - män värdesätter deras fritid mer än att föra fler barn till världen. Det är bara att se också i vilken ålder män blir förstagångsfarsor, de är ju alltid äldre än kvinnan med flera år.

    Du får läsa vidare i studien du länkade och inte bara glo dig lös på rubriken. 22% av de som räknades som "fattiga" (framgår ej vad de menar som fattiga) var ej nöjd med antalet barn de hade. De skriver ingenting om de hade barn sen tidigare eller hur deras relationer ser ut. När det kommer till forskning och statistik kring sociala förhållanden måste man ALLTID vara kritisk och ta den med nypa salt - vi talar i slutändan om individer.

    Så det märks att du inte studerat på högra nivå när du skriver "tyvärr stämmer inte din och dina vänners erfarenheter för kolla på denna rubriken". 

    Du byter ämne för att försöka bygga din egna verklighet som passar dig. Istället för att lyssna på vad jag faktiskt berättar från verkligheten, ur en KVINNAS perspektiv, så säger du att jag har fel och börjar babbla på om hur vi skulle vara golddiggers?

    Skön argumentations-teknik, men nappar inte på det betet tyvärr!

    Nu har du fått historier från riktiga livet och det är tyvärr precis som jag skrev för mig och mina väninnor, och många i tråden har nämnt samma sak. Om du inte tror på det för du tycker dig kommit på en bekväm förklaring som innebär att kvinnor bara är ute efter pengar är det mest tragiskt för din del.
  • Anonym (Omg)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:16:34 följande:
    Tyvärr stämmer ju inte din och dina vänners erfarenheter med vad forskningen säger, det är fler män än kvinnor som är ofrivilligt barnlösa och orsaken är att kvinnor väljer män efter inkomst, så om du och dina vänninor vill ha fler barn får ni byta till fattigare män. Men jag förstår att det är lättare att skylla på män än att acceptera att det är kvinnor som prioriterar pengar framför barn. 

    arbetet.se/2019/05/28/fattiga-man-har-farre-barn-an-vad-de-sjalva-onskat/
    Bara för att förtydliga - det var detta jag menade när jag skrev "Hej från verkligheten - det är så här det ser ut.". Refererade givetvis inte till ditt inlägg, utan till mitt:

    "Alla kvinnor i min bekantskapskrets - och då menar jag ALLA (vi snackar ca 20 st) - har behövt driva på sina män att börja försöka få barn. Inklusive mig själv och min man! Jag vill även ha fler än de två vi har - HAN VILL INTE för han tycker att det RÄCKER. Flera av mina väninnor/ytligt bekanta har samma "problem".
    Vad vill männen? Jo, de vill ha FRITID! Vad är då fritid? Dator/tv spel :)
    Dagen män är som pojkar i många avseenden.
    Så fixa den skiten du, så ska du se att det löser sig och fler barn kommer bli till!
    Männen pallar helt enkelt inte ansvaret som kommer med barn! De prioriterar inte familjelivet och allt som kommer med det! Just därför AVSKYR jag rubriker och artiklar som dessa, för man skjuter än en gång problemet på KVINNOR när det egentligen handlar om att männen brister i egenskaper kvinnor söker - basala sådana som att vilja skaffa barn!"

    Tänkte att det var lika bra att referera till igen med tanke på din förmåga att utläsa artiklar gällande social forskning :)
  • Anonym (e ni goa eller?)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:59:10 följande:
    Du menar en rik man. 
    Nej, men åtminstone en man som har förutsättningar för att kunna jobba hela livet och inte medvetet förstör sin hälsa.

    Tjäna pengar kan jag själv också.
  • Agda90

    Alltså när jag läser en del svar i den här tråden då är jag inte förvånad över att människor inte vill skaffa barn!!

    Jag som kvinna hade inte sett någon lockelse alls att skaffa barn med en man som jag måste "driva" till beslutet. 
    Eller en man som inte vill vara föräldraledig för att det inte "ger honom något". 
    Alltså jag orkar inte rabbla upp allt skit som har skrivits här. Jag är så enormt glad att jag har min man och att vi pratade tillsammans, som ett par, om vad vi ville ha för framtid. Var vi inte 100% överens fick vi ju hitta en kompromiss. Vi lever ju tillsammans och vårt mål är att åldras tillsammans. 
    Jag har svårt att se att många i den här tråden kommer att kunna se ålderns höst tillsammans med sin partner. Hade någon "drivit" mig till att skaffa barn hade det blivit ett tvärt slut på förhållandet.

Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749