• USA111

    Alla i Sverige är avis på oss med funktions nedsättning

    Ja vi får 8 veckor ledigt om vi vill på sommaren ha ha ha ha och ni får bara 5 på hela året jag vet ni önskade ni med had ediagnos

  • Svar på tråden Alla i Sverige är avis på oss med funktions nedsättning
  • Anonym (M)
    Anonym (aaa) skrev 2024-03-25 12:13:40 följande:
    Jag kommer få gå tillbaka tilll min dv nu varje dag när jag ej får va kvar på praktiken. står ej ut där med en äcklig person som stinker. Asså alltid sett mig som men prinsessa då suger det att ej få umgås med lika barn leka bäst
    Så sök ett vanligt jobb då.
  • Anonym (Vera)
    Freddie K skrev 2024-03-25 08:51:18 följande:
    Om det ändå vore så enkelt. Jag har haft ett riktigt jobb en gång i tiden, men det funkade inte i längden av olika anledningar. 
    Om din funktionsnedsättning bara ger dig fördelar finns det ingen anledning till att du inte skulle klara ett vanligt jobb. 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (M) skrev 2024-03-25 13:15:21 följande:
    Så sök ett vanligt jobb då.
    vill ej ha nått
  • Anonym (Vera)
    Anonym (aaa) skrev 2024-03-25 14:33:46 följande:
    vill ej ha nått
    Det är helt okej men du ska inte få pengar av samhället i så fall. 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Vera) skrev 2024-03-25 14:35:34 följande:
    Det är helt okej men du ska inte få pengar av samhället i så fall. 

    Ska skaffa DV på djursholm istället!!!!!
  • Anastasia
    Freddie K skrev 2024-03-25 05:25:34 följande:

    Jag ser i alla fall inte mina diagnoser som ett handikapp. Jag väljer att se de som styrkor. Jag vet det är en kliché att säga så, men det gör jag. Jag vägrar att kalla mig handikappad.


    Samma här, på samma sätt som jag vägrar kalla mig själv för idiot eller sinnesslö. Funktionsvariation eller funktionsnedsättning är bättre, mer värde på något sätt. 
  • Dr Nail

    Jag har faktiskt alltid varit lite avis på folk med utvecklingsstörning, oavsett hur många veckor semester. De verkar ha det så mysigt med alla aktiviteter, personal runtomkring osv. Downare och så.

  • Anonym (Hej)
    Dr Nail skrev 2024-03-25 19:03:45 följande:

    Jag har faktiskt alltid varit lite avis på folk med utvecklingsstörning, oavsett hur många veckor semester. De verkar ha det så mysigt med alla aktiviteter, personal runtomkring osv. Downare och så.


    Ja, kolla bara på Välkommen till Köping. Dom verkar ha det kul. Glad
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Vera) skrev 2024-03-25 13:23:52 följande:
    Om du inte tillhör LSS, så tror jag att du måste acceptera vad personer inom LSS vill kalla sig själv. Om nu en person med en funktionsnedsättning vill bli kallad för handikappad, så får du respektera det. Men?.Eftersom du är så envis med att det heter handikappad, så envis att du tycker att en person som inte ser sig som handikappad kan jobba, så kommer misstanken till mig att du själv är handikappad och vill bli kallad det.
  • Aniiee
    Freddie K skrev 2024-03-25 05:25:34 följande:

    Jag ser i alla fall inte mina diagnoser som ett handikapp. Jag väljer att se de som styrkor. Jag vet det är en kliché att säga så, men det gör jag. Jag vägrar att kalla mig handikappad.


    Min mamma (Borta sedan 20 år nu) brukade förklara för folk att "alla har vi variationer i kroppens funktioner. En del ser bra, en del ser dåligt. Vissa ser inte alls. Eftersom ögonen egentligen ska fungera så har man en funktionsnedsättning om man ser dåligt. Handikappad blir man i mötet med ett oförstående samhälle som vägrar göra livet lättare för de med funktionsnedsättningar. "
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2024-03-26 00:06:24 följande:
    Min mamma (Borta sedan 20 år nu) brukade förklara för folk att "alla har vi variationer i kroppens funktioner. En del ser bra, en del ser dåligt. Vissa ser inte alls. Eftersom ögonen egentligen ska fungera så har man en funktionsnedsättning om man ser dåligt. Handikappad blir man i mötet med ett oförstående samhälle som vägrar göra livet lättare för de med funktionsnedsättningar. "
    Du har helt rätt i det. Spot on som vanligt! Glad. Det är precis så jag känner också.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anastasia skrev 2024-03-25 16:06:27 följande:
    Samma här, på samma sätt som jag vägrar kalla mig själv för idiot eller sinnesslö. Funktionsvariation eller funktionsnedsättning är bättre, mer värde på något sätt. 
    Jo, det har du helt rätt i. Glad
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Vera) skrev 2024-03-25 13:23:52 följande:
    Om din funktionsnedsättning bara ger dig fördelar finns det ingen anledning till att du inte skulle klara ett vanligt jobb. 
    Den ger mig inte bara fördelar. Det är ingen superkraft, men jag vill se det som en styrka istället för en svaghet, men jag har fått kämpa och man får aldrig något gratis. Där jag är nu trivs jag och jag känner mig nyttig och jag får göra det jag älskar, så varför skulle jag vilja ha ett "riktigt" jobb?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Emm)
    Aniiee skrev 2024-03-26 00:06:24 följande:
    Min mamma (Borta sedan 20 år nu) brukade förklara för folk att "alla har vi variationer i kroppens funktioner. En del ser bra, en del ser dåligt. Vissa ser inte alls. Eftersom ögonen egentligen ska fungera så har man en funktionsnedsättning om man ser dåligt. Handikappad blir man i mötet med ett oförstående samhälle som vägrar göra livet lättare för de med funktionsnedsättningar. "
    Önskar det fanns fler som din mamma. Låter som hon var en klok och underbar person.
  • En glad tjej
    USA111 skrev 2024-03-23 19:36:52 följande:
    Alla i Sverige är avis på oss med funktions nedsättning

    Ja vi får 8 veckor ledigt om vi vill på sommaren ha ha ha ha och ni får bara 5 på hela året jag vet ni önskade ni med had ediagnos


    Nä, jag är inte avis. Jag jobbar som lärare och har ledigt ungefär lika länge på sommaren. Dessutom är min lön säkert också högre.
  • Unaz

    Jag känner inte att jag är avundsjuk faktiskt. Jag har sju veckor och två dagar betald semester om året. Tycker det är helt OK. 

  • Anonym (Vera)
    Freddie K skrev 2024-03-26 07:10:15 följande:
    Den ger mig inte bara fördelar. Det är ingen superkraft, men jag vill se det som en styrka istället för en svaghet, men jag har fått kämpa och man får aldrig något gratis. Där jag är nu trivs jag och jag känner mig nyttig och jag får göra det jag älskar, så varför skulle jag vilja ha ett "riktigt" jobb?
    Det är bra att du trivs men de flesta vill kunna försörja sig själva. Sjukersättning är betydligt mindre pengar än en vanlig lön också. En funktionsnedsättning är aldrig en styrka som du säger får man kämpa mycket mer. 
Svar på tråden Alla i Sverige är avis på oss med funktions nedsättning