• Anonym (Prick)

    Är Sverige verkligen så bra land att bo i?

    Är Sverige verkligen på topp 4 som världen bäst land att leva i?

    Dyrt här i jämförelse med Spanien där jaga jobbade i några år. 


    Född Stockholmsbo och tycker landet förändrats mycket. En prick på världskartan

  • Svar på tråden Är Sverige verkligen så bra land att bo i?
  • Anonym (Vår)

    Om man inte trivs så finns ju möjligheten att flytta

  • Hysteri
    Anonym (Vår) skrev 2024-03-25 15:18:28 följande:

    Om man inte trivs så finns ju möjligheten att flytta


    Folk som inte kan hantera kritik kan ju också flytta

    Ryssland är säkert fint så här års 
  • Tukt

    Det ligger ju lite i tiden att gnälla på att allt är så kass med Sverige.
    Men det är ju samtidigt ett väldigt luddigt resonemang som ofta handlar om en känsla, snarare än hur saker förhåller sig, och inte minst vad man rimligen kan förvänta sig.
    Nu var ju inte trådstarten gnäll, även om det direkt hoppar på personer som vill just racka ned på landet. 
    Men annars är det ju lite av typen "hur långt är ett snöre".  Frågan är ju vad som är viktigt i ens liv. Billig sprit eller bra sjukvård? Värme eller standard på boendet?

  • Anonym (Pia)

    Har tyvärr inte så mycket att jämföra med då jag hittills bott hela mitt liv i Sverige. Har släkt i Norge och har spenderat en del tid där under min uppväxt men då har det ju bara varit under begränsad tid men Norge upplever jag som ett bra land på många sätt. Dyrare där än i Sverige men sen tjänar de ju också mer. 


    Jag känner helt klart en nyfikenhet på att testa att bo i andra länder i mitt liv, hade som du velat bosätta mig i ett land med varmare klimat då. Jag kan absolut uppskatta årstiderna men blir ju fan deprimerad varje vinter. Får också en känsla av ett varmare klimat för med sig en mer avslappnad och social inställning till andra men vet inte om det bara är fördomar från mitt håll.

  • Anonym (Prick)
    Anonym (Pia) skrev 2024-03-25 16:16:47 följande:

    Har tyvärr inte så mycket att jämföra med då jag hittills bott hela mitt liv i Sverige. Har släkt i Norge och har spenderat en del tid där under min uppväxt men då har det ju bara varit under begränsad tid men Norge upplever jag som ett bra land på många sätt. Dyrare där än i Sverige men sen tjänar de ju också mer. 


    Jag känner helt klart en nyfikenhet på att testa att bo i andra länder i mitt liv, hade som du velat bosätta mig i ett land med varmare klimat då. Jag kan absolut uppskatta årstiderna men blir ju fan deprimerad varje vinter. Får också en känsla av ett varmare klimat för med sig en mer avslappnad och social inställning till andra men vet inte om det bara är fördomar från mitt håll.


    Det jag märkt är att lön som erbjuds utomlands är ofta väldigt mycket lägre än i Sverige.
  • Dr Nail

    Jag känner invandrare som inte trivs i Sverige och drömmer om att flytta tillbaka till Afrika, Syrien osv.

  • Anonym (Jodå)

    Jag kan bara jämföra med mitt ursprungliga hemland och egentligen bara med min ursprungliga hemstad och min nuvarande, det vill säga Los Angeles och Stockholm. Jag måste säga att jag föredrar Stockholm, med stor marginal. Mycket tryggare, renare, mer äkta vänlighet och omsorg om människor, billigare i många aspekter. Mycket bättre för barn. Jag har mycket mer tid, mycket pga att jag inte spenderar 2-3 timmar i bilkö varje dag.

  • Anonym (Prick)

    Upplever Stockholm och Sverige som rent men tråkigt 

  • Anonym (Svensktoppen)

    Kan ju inte vara helt kasst. Vi dansar runt en jättekuk på midsommar, vi har jantelagen som håller oss på jorden, vårdyrket är det mest attraktiva för unga nu, så det känns tryggt inför framtiden, vi uppfann kanelbullar och kebabpizza, vi öppnade vårta hjärtan så många hus blev finare och kulturberikade, det gillade hyresvärdarna, vi har dansband, Farmen, Bonde söker fru, och svenska politiker som är värda sin lön (egentligen skulle de får mer betalt)

  • Anonym (Vad kan du?)
    Anonym (Prick) skrev 2024-03-25 17:47:32 följande:
    Det jag märkt är att lön som erbjuds utomlands är ofta väldigt mycket lägre än i Sverige.
    Lustigt att du aldrig vill svara på vad du har för utbildning och arbetslivserfarenhet (förutom att du gått nån kurs i England för evigheter sedan). Du kanske skulle skaffa dig en utbildning istället för att sitta på FL och drömma om världens alla länder?
  • Tom Araya
    Anonym (Prick) skrev 2024-03-25 12:37:46 följande:
    Är Sverige verkligen så bra land att bo i?

    Är Sverige verkligen på topp 4 som världen bäst land att leva i?

    Dyrt här i jämförelse med Spanien där jaga jobbade i några år. 


    Född Stockholmsbo och tycker landet förändrats mycket. En prick på världskartan


    Nej, det är ett helt värdelöst land att bo i.
    Demokrati, frihet, sekularitet, natur, allemansrätt, skattefinansierad skola, sjukvård och sånt skit. Det kan vi väl vara utan!?

    Ovanstående kan innehålla spår av ironi. Skrattande

    På enskilda områden kan du säkert hitta länder som är bättre, exempelvis på levnadskostnader, skatter, lönenivåer, arbetsmarknad, bostadsmarknad, standard på infrastruktur, hygien, servicekvalitet, kultur, säkerhet, trygghet mm. 

    Frågan du måste ställa dig är vad som är viktigt för dig och vilket land eller vilka länder som sammantaget är bäst på det, inte bara på enskilda detaljer.

    Det är lätt att se gräset på andra sidan som grönare.
  • Anonym (Tyu)
    Hysteri skrev 2024-03-25 15:10:32 följande:

    Beror väl på vad man Jämför med 

    Jämför man med Iran så ja . Japan nej osv 

    Men Sverige har ju blivit betydligt sämre genom åren om jag nu får vara så icke politisk korrekt och påtala det  


    Det är PK att gnälla på Sverige numera, har du inte hängt med?
  • Anonym (Vår)
    Tom Araya skrev 2024-03-26 08:47:41 följande:
    Nej, det är ett helt värdelöst land att bo i.
    Demokrati, frihet, sekularitet, natur, allemansrätt, skattefinansierad skola, sjukvård och sånt skit. Det kan vi väl vara utan!?

    Ovanstående kan innehålla spår av ironi. Skrattande

    På enskilda områden kan du säkert hitta länder som är bättre, exempelvis på levnadskostnader, skatter, lönenivåer, arbetsmarknad, bostadsmarknad, standard på infrastruktur, hygien, servicekvalitet, kultur, säkerhet, trygghet mm. 

    Frågan du måste ställa dig är vad som är viktigt för dig och vilket land eller vilka länder som sammantaget är bäst på det, inte bara på enskilda detaljer.

    Det är lätt att se gräset på andra sidan som grönare.
    Precis just så
  • Anonym (Prick)

    De västerlänningar som bor och jobbar med digitalisering på Bali ser ut att ha en drömliv bland palmer, sol etc

  • Anonym (Vad kan du?)
    Anonym (Prick) skrev 2024-03-28 06:27:10 följande:

    De västerlänningar som bor och jobbar med digitalisering på Bali ser ut att ha en drömliv bland palmer, sol etc


    Har du utbildning inom digitalisering? Fortfarande inget svar på vad du har för bakgrund. Undrar just vad det kan bero på....
  • Anonym (Prick)
    Anonym (Vad kan du?) skrev 2024-03-28 11:57:38 följande:
    Har du utbildning inom digitalisering? Fortfarande inget svar på vad du har för bakgrund. Undrar just vad det kan bero på....
    Kan skaffa mig utbildning 
  • Anonym (Vad kan du?)
    Anonym (Prick) skrev 2024-03-28 17:31:33 följande:
    Kan skaffa mig utbildning 
    Gör det då!
Svar på tråden Är Sverige verkligen så bra land att bo i?