• Anonym (L)

    Kräkningsanmälan, ingeting händer!

    Min dotter blir med jämna mellanrum utsatt för slag och fula ord av ett annat barn på skolan. Har pratat med rektorn och lärarna och har gjort flera kräkningsanmälan som rektorn tyckte jag skulle göra.
    Men jag känner att det inte hjälper ett dugg! Blir bara bättre en kortare period sen börjar det om.
    Vad mer kan man gör? Hur kan detta vara ok?

  • Svar på tråden Kräkningsanmälan, ingeting händer!
  • Agda90
    Anonym (Lärare) skrev 2024-03-26 14:08:27 följande:
    Du får tro vad du vill, det rör mig faktiskt inte alls vad du målar upp för bild av mig.

    Steg ett som förälder borde vara, istället för att vara obstinat, att prata med lärare, därefter rektor, därefter huvudmannen och slutligen Skolinspektionen. Du tror det hjälper att sitta med i klassrummet och att vara på skolgården? Och vem har råd med det dagligen till skolavslutningen? Tror inte det är en särskilt framgångsrik taktik även om skolan inte skulle avvisa en. Snarare hjälper det väl till att spä på den eventuella mobbning som kan förekomma om man skulle komma dit som förälder på det sättet.
    Jag hade tagit mig råd!
    Jag har inte satt barn till världen för att de ska bli misshandlade!
    Så om mina barn råkar illa ut i skolan och skolan inte tar sitt ansvar då kommer jag att göra det. 

    Mitt barn, mitt ansvar, min uppgift att skydda!

    Jag har sett hur långsamma dessa "steg" som du skriver kan vara. Tror du på allvar att jag hade låtit mitt barn bli utsatt i månader innan något hände?
    Nej du. Aldrig!
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-26 22:02:27 följande:
    Rektorn sa nej? 

    En rekror kan inte säga nej till att en elev vill byta skola. Varken ni eller på 90-talet. 
    Det var under 90-talet som fritt skolval infördes. Innan dess kunde man inte byta skola hur som helst. 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-27 10:10:11 följande:
    Det var under 90-talet som fritt skolval infördes. Innan dess kunde man inte byta skola hur som helst. 
    Och detta hände på 90-talet. 
  • Bobo

    Som skola är man skyldig att anmäla kränkningar till huvudman. I min kommun kallas det att göra en kränkningsanmälan, vi gör det i ett program som heter DF respons. TS: du verkar ha gjort en egen kränkningsanmälan, på uppmaning av rektor. Hur fungerar det?

    Om en elev återkommande kränker andra barn så ska skolan såklart vidta alla åtgärder möjliga för att få det att upphöra. Det verkar ju nära till hands att tänka att denne elev skulle behöva ha en egen resurs på rasterna, t ex.  Det TS ska göra är att be om att få en handlingsplan: vad gör skolan för att ditt barn inte ska bli utsatt igen? Vad gör skolan OM det ändå sker? Osv. 


    Det kan vara så att skolan gör mycket mer än ni tror, fast det uppenbarligen inte ger resultat ännu. Det kan bero på att åtgärderna är fel eller bristfälliga men det kan även vara så att det tar lång tid innan det ger resultat. Att ändra ett beteende hos ett barn sker inte över en natt. Skolan kan mycket väl ha kontaktat socialtjänsten men det är ingen "Quick fix". Som förälder till ett barn som blir misshandlad i skolan är det inte fel att / anmäla till soc. Det är som någon redan skrivit ingen idé att vända sig till polisen, eftersom minderåriga hanteras av soc. Det ger inte mer "tyngd" åt anmälan för att man går via polisen. Det perspektiv man ska ha med sig är att en anmälan till soc görs för att ge förövaren hjälp, det är inte ett straff. Det är inte så socialtjänsten arbetar. 


    Problemet är att vi som skola har de elever vi har, man kan alltså inte stänga av elever eller tvinga in dem i enskilda undervisningsgrupper hur som helst. Det är lagen som sätter stopp för det, inte flata lärare och rektorer. Sen finns det gott om både flata lärare och rektorer också och det kan absolut vara så i detta fallet, det har jag ingen aning om. 


    Tonen i tråden är bitvis hätsk och det är synd eftersom det sällan blir konstruktivt då. Att som förälder till den utsatte ska följa med och agera bodyguard riskerar bara att eskalera situationen och precis som en annan lärare skrev blir det problematiskt eftersom de som vistas i skolan har tystnadsplikt vilket inte en besökande förälder har.


    Slutligen så kan jag till 100% förstå frustrationen hos föräldrarna till de utsatta barnen. Frustrationen delas även av mig, som lärare. Det är extremt frustrerande att se hur vissa barn beter sig och hur de "tillåts" fortsätta. 

  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-27 19:25:58 följande:
    Och detta hände på 90-talet. 
    Men du vet inte om det var INNAN eller EFTER fria skolvalet infördes.
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-28 10:25:25 följande:
    Men du vet inte om det var INNAN eller EFTER fria skolvalet infördes.
    Vad är det du vill? 
  • Agda90
    Bobo skrev 2024-03-27 20:39:12 följande:

    Som skola är man skyldig att anmäla kränkningar till huvudman. I min kommun kallas det att göra en kränkningsanmälan, vi gör det i ett program som heter DF respons. TS: du verkar ha gjort en egen kränkningsanmälan, på uppmaning av rektor. Hur fungerar det?

    Om en elev återkommande kränker andra barn så ska skolan såklart vidta alla åtgärder möjliga för att få det att upphöra. Det verkar ju nära till hands att tänka att denne elev skulle behöva ha en egen resurs på rasterna, t ex.  Det TS ska göra är att be om att få en handlingsplan: vad gör skolan för att ditt barn inte ska bli utsatt igen? Vad gör skolan OM det ändå sker? Osv. 


    Det kan vara så att skolan gör mycket mer än ni tror, fast det uppenbarligen inte ger resultat ännu. Det kan bero på att åtgärderna är fel eller bristfälliga men det kan även vara så att det tar lång tid innan det ger resultat. Att ändra ett beteende hos ett barn sker inte över en natt. Skolan kan mycket väl ha kontaktat socialtjänsten men det är ingen "Quick fix". Som förälder till ett barn som blir misshandlad i skolan är det inte fel att / anmäla till soc. Det är som någon redan skrivit ingen idé att vända sig till polisen, eftersom minderåriga hanteras av soc. Det ger inte mer "tyngd" åt anmälan för att man går via polisen. Det perspektiv man ska ha med sig är att en anmälan till soc görs för att ge förövaren hjälp, det är inte ett straff. Det är inte så socialtjänsten arbetar. 


    Problemet är att vi som skola har de elever vi har, man kan alltså inte stänga av elever eller tvinga in dem i enskilda undervisningsgrupper hur som helst. Det är lagen som sätter stopp för det, inte flata lärare och rektorer. Sen finns det gott om både flata lärare och rektorer också och det kan absolut vara så i detta fallet, det har jag ingen aning om. 


    Tonen i tråden är bitvis hätsk och det är synd eftersom det sällan blir konstruktivt då. Att som förälder till den utsatte ska följa med och agera bodyguard riskerar bara att eskalera situationen och precis som en annan lärare skrev blir det problematiskt eftersom de som vistas i skolan har tystnadsplikt vilket inte en besökande förälder har.


    Slutligen så kan jag till 100% förstå frustrationen hos föräldrarna till de utsatta barnen. Frustrationen delas även av mig, som lärare. Det är extremt frustrerande att se hur vissa barn beter sig och hur de "tillåts" fortsätta. 


    Skolan kan stänga av elever ett visst antal gånger per termin eller år. Och man kan omplacera barn till annan skola inom kommunen. Det går! Det är bara det att man väljer att inte ta till så drastiska åtgärder vilket i min bok är MESIGT och FEL!

    Om ditt barn hade blivit mobbat eller slaget i skolan. Hade du suttit på rumpan och gillat läget när skolan inte agerar tillräckligt mycket? För jag hade inte kunnat stå vid sidan om och titta på medan mitt barn lider. Och om skolan inte agerar tillräckligt så hade jag fått göra det för att skydda mitt barn. Min första handling hade inte blivit att agera bodyguard. Jag hade tagit det via de rätta kanalerna men jag hade inte accepterat att det skulle ta MÅNADER innan mitt barn slipper bli misshandlat! Jag bryr mig i ärlighetens namn inte om det är rektorn själv som får sätta sig i klassrummet där förövaren finns eller om man hade placerat förövaren i ett annat klassrum däremot hade jag gått i taket om förövaren hade fått flänga fritt och fortsätta skada mitt barn. Kommunen hade fått exakt en vecka på sig att lösa den akuta situationen för att inom en månad återkomma med en handlingsplan för resten av terminen. 

    Skolan har en budget att förhålla sig till ja, men skolan ska samtidigt följa lagen och det innebär att alla barn har rätt till undervisning. Då får man se till att följa den - man kan inte låta ett barn bli misshandlat för att man ska följa budget.

    Hade det här varit vuxna människor så hade man gjort polisanmälningar efter varje slag. Den utsatta hade haft rätt till hjälp från HR, samtalsstöd, kunnat bli sjukskriven om hen hade blivit skadad eller fått psykiska problem. 
    Vad får den utsatta flickan i det här fallet? Jo, hon får gå till skolan där hennes förövare har fri lek hur som och när som. Det är FEL!
  • Agda90

    Ville bara informera dig om att du inte nödvändigtvis har rätt 


    EpicF skrev 2024-03-28 10:42:55 följande:
    Vad är det du vill? 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-28 10:48:44 följande:

    Ville bara informera dig om att du inte nödvändigtvis har rätt 


    Då frågar jag igen, vad är det du vill med dina trakasserier i varje tråd? Vad får du ut av det? Ger det dig njutning? 
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-28 10:52:32 följande:
    Då frågar jag igen, vad är det du vill med dina trakasserier i varje tråd? Vad får du ut av det? Ger det dig njutning? 
    Jaha så att svara på inlägg är att trakassera?
    Varför ska jag inte svara när det du skriver inte stämmer?
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-28 11:08:15 följande:
    Jaha så att svara på inlägg är att trakassera?
    Varför ska jag inte svara när det du skriver inte stämmer?
    Du trakasserar mig i varje tråd. Vad får du ut av det?
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-28 12:35:54 följande:
    Du trakasserar mig i varje tråd. Vad får du ut av det?
    Du har snurrat till det rätt rejält. Jag trakasserar inte, jag svarar på inlägg. Sen vems inlägg jag svarar på bryr jag mig inte så mycket om. 
  • Bobo
    Agda90 skrev 2024-03-28 10:47:37 följande:
    Skolan kan stänga av elever ett visst antal gånger per termin eller år. Och man kan omplacera barn till annan skola inom kommunen. Det går! Det är bara det att man väljer att inte ta till så drastiska åtgärder vilket i min bok är MESIGT och FEL!

    Om ditt barn hade blivit mobbat eller slaget i skolan. Hade du suttit på rumpan och gillat läget när skolan inte agerar tillräckligt mycket? För jag hade inte kunnat stå vid sidan om och titta på medan mitt barn lider. Och om skolan inte agerar tillräckligt så hade jag fått göra det för att skydda mitt barn. Min första handling hade inte blivit att agera bodyguard. Jag hade tagit det via de rätta kanalerna men jag hade inte accepterat att det skulle ta MÅNADER innan mitt barn slipper bli misshandlat! Jag bryr mig i ärlighetens namn inte om det är rektorn själv som får sätta sig i klassrummet där förövaren finns eller om man hade placerat förövaren i ett annat klassrum däremot hade jag gått i taket om förövaren hade fått flänga fritt och fortsätta skada mitt barn. Kommunen hade fått exakt en vecka på sig att lösa den akuta situationen för att inom en månad återkomma med en handlingsplan för resten av terminen. 

    Skolan har en budget att förhålla sig till ja, men skolan ska samtidigt följa lagen och det innebär att alla barn har rätt till undervisning. Då får man se till att följa den - man kan inte låta ett barn bli misshandlat för att man ska följa budget.

    Hade det här varit vuxna människor så hade man gjort polisanmälningar efter varje slag. Den utsatta hade haft rätt till hjälp från HR, samtalsstöd, kunnat bli sjukskriven om hen hade blivit skadad eller fått psykiska problem. 
    Vad får den utsatta flickan i det här fallet? Jo, hon får gå till skolan där hennes förövare har fri lek hur som och när som. Det är FEL!
    Jag har inga som helst problem att förstå offret och dennes familj. Jag hade förmodligen känt på samma sätt.

    Skolan har rätt att stänga av en elev, det är riktigt. I grundskolan gäller en vecka i taget, Max två tillfällen per termin, om jag inte har fel. Men dessa avstängningar görs vid betydligt grövre våld än det beskrivet, eftersom lagen är skriven på det sättet. Skolan får inte stänga av elever som beter sig illa och använder sig av "milt våld". Gå nu inte igång på det: allt våld är fel men som sagt, jag argumenterar inte känslomässigt nu. Vi är alla överens om att det är fel.

    Det jag menar med att "skolan har de elever vi har" är att det här ställer två elevers rättigheter mot varandras: offrets rätt att gå till skolan utan att behöva bli utsatt för våld och den andres rätt till skolgång, enligt bl a barnkonventionen. 

    Skolan i TS fall verkar inte hantera saken korrekt och jag skrev i mitt första inlägg vad hon kan begära från skolan. Jag skrev också om att anmälningar till socialtjänsten bör göras från dem privat och att höra av sig till skolinspektionen kan i högsta grad vara aktuellt. 
Svar på tråden Kräkningsanmälan, ingeting händer!