• Anonym (Klara)

    Vems ansvar?

    Vi skilde oss och sålde huset i början av vintern. Köparna har klagat massor över temperaturen på översta våningen (3), hur kallt det blir... (det blir motsatta problemet på sommaren, men det har de inte upplevt än). 


    De är på oss om att vi dolt det här för dem och hotar med att "ta det vidare". Är det något man ens är skyldig att informera? De har sett alla papper som finns. Det lades i mer isolering i våras, men det gjorde ingen större skillnad. De måste ju ha känt tempskillnaden när de kollade på huset.

  • Svar på tråden Vems ansvar?
  • Anonym (Haha)
    Tomas Svensson skrev 2024-03-29 07:35:14 följande:
    Ja,. Tror det over and out för mig. 
    Äsch - bry dig inte om vad folk med noll kompetens när det gäller läsförståelse skriver. Du har varit kristallklar från ditt andra inlägg :) 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Haha) skrev 2024-03-30 03:54:32 följande:
    Äsch - bry dig inte om vad folk med noll kompetens när det gäller läsförståelse skriver. Du har varit kristallklar från ditt andra inlägg :) 
    Jepp, och därför ställs frågan varför hans pappa var så korkad... Det är inte normalt att betala köper en halv miljon för påstådda fel.

    Nu är det dock heller inte normalt att ha kakel på taket och det kan i runds slängar gå på uppåt en halv miljon, så där förstår jag köparna. 
  • Anonym (Snickaren)

    Stora temperaturskillnader mellan vinter och sommar är ett tecken på dålig isolering. Och dålig isolering är ett dolt fel.

    Nu är bara frågan hur långt de vill dra det och vilken kunskap de har. 

  • Anonym (Snickaren)
    Zouxman skrev 2024-03-29 07:08:03 följande:

    Att undersöka huruvida värmesystemet fungerar i en fastighet ingår i köparens undersökningsplikt. Sen kan de stampa å skrika hur mycket de vill, de kommer aldrig komma nån vart med det utan får helt enkelt felsöka och åtgärda om de inte är nöjda. Vi är i skedet att sälja vår fastighet och har prata med besiktningsmannen som var här och besiktigade vår fastighet inför försäljning och då kom det upp att just värmesystem är inget som ingår i besiktningen och det åligger köparen att kontrollera detta, men han tillstånd ju själv att det är typ omöjligt att kontrollera huruvida värmen fungerar i en fastighet om man köper den på sommaren. Så är livet helt enkelt. 


    I en normalt isolerad tvåvåningsvilla så blir det inte kallare på övervåningen än på nedervåningen även på vintern då värme stiger uppåt. Så när det sker är det sällan värmesystemet det är fel på. Istället är det mest sannolikt värmeläckage pga undermålig isolering. Och det räknas som dolt fel.
  • Anonym (Snickaren)
    EpicF skrev 2024-03-27 19:46:46 följande:
    Vilket borde vara rätt naturligt att det kan bli kallare på vintern och att elementer inte riktigt räcker. 

    Finns inget de kan klaga. Men be dem ta det med mäklaren istället för med er. 
    Det är kallare på vintern men då värme stiger uppåt blir det varmare på övervåningen så vida man inte har värmeläckage där.

    Element ska bara behövas under fönster eftersom det sker kallras där. 

    Värmeläckage beror på undermålig isolering vilket är ett dolt fel. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Snickaren) skrev 2024-03-30 07:27:30 följande:
    Det är kallare på vintern men då värme stiger uppåt blir det varmare på övervåningen så vida man inte har värmeläckage där.

    Element ska bara behövas under fönster eftersom det sker kallras där. 

    Värmeläckage beror på undermålig isolering vilket är ett dolt fel. 
    Inget vi kan hållas ansvariga för, för det var isf dolt för oss också. Vi fick de som byggde att lägga in mer isolering, men det gjorde som sagt ingen märkbar skillnad. Det är dock ett hus med tre våningar och med stor öppen yta på våningen i fråga.
  • Anonym (Snickaren)
    Anonym (Klara) skrev 2024-03-30 08:03:38 följande:
    Inget vi kan hållas ansvariga för, för det var isf dolt för oss också. Vi fick de som byggde att lägga in mer isolering, men det gjorde som sagt ingen märkbar skillnad. Det är dock ett hus med tre våningar och med stor öppen yta på våningen i fråga.
    Det är alltid säljaren som är ansvarig för dolda fel även om de fanns innan ni köpte huset. Därför är det bra att teckna en doldafel-försäkring.

    Eftersom det är tre våningar så har ni antagligen en inredd vind. För att få det bra krävs rejält med isolering och att hörn och skarvar inte läcker. Även om man tilläggsisolerar kan det finnas läckande hörn och skarvar. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Snickaren) skrev 2024-03-30 08:37:46 följande:
    Det är alltid säljaren som är ansvarig för dolda fel även om de fanns innan ni köpte huset. Därför är det bra att teckna en doldafel-försäkring.

    Eftersom det är tre våningar så har ni antagligen en inredd vind. För att få det bra krävs rejält med isolering och att hörn och skarvar inte läcker. Även om man tilläggsisolerar kan det finnas läckande hörn och skarvar. 
    Huset var en del av ett nybyggsprojekt, stod klart för inflytt 2021. Det har aldrig varit en vind, det finns en krypvind ovanför.
  • EpicF

    Anonym (Snickare):  Har aldrig varit med om att det är varmare på övervåningen om vintern. Och dp har jag alltid bott i välisolerade hus.

  • Tobben

    Mäklarna brukar inte ha så mycket att säga till om när det gäller dolda fel, det är säljaren som berörs av det. Om säljarna har en försäkring mot dolda fel bör försäkringsbolaget kontaktas. Eftersom de inte är intresserade av att betala så brukar de hitta på vad som helst för att slippa.
    Därför har jag köpt mina bostäder obesiktade och utan försäkring vilket har sparat mig en del pengar.

  • EpicF
    Tobben skrev 2024-03-30 11:46:34 följande:

    Mäklarna brukar inte ha så mycket att säga till om när det gäller dolda fel, det är säljaren som berörs av det. Om säljarna har en försäkring mot dolda fel bör försäkringsbolaget kontaktas. Eftersom de inte är intresserade av att betala så brukar de hitta på vad som helst för att slippa.
    Därför har jag köpt mina bostäder obesiktade och utan försäkring vilket har sparat mig en del pengar.


    Obesiktigade? Varför?
  • Tobben
    EpicF skrev 2024-03-30 12:32:58 följande:
    Obesiktigade? Varför?
    Jag tycker att det är alldeles för dyrt.
  • EpicF
    Tobben skrev 2024-03-30 15:56:05 följande:
    Jag tycker att det är alldeles för dyrt.
    För dyrt? 

    Kan riskera att bli ännu dyrare för dig om det visar sig finnas en massa fel på huset du köpte. Fel som du som köpare skulle ha upptäckt och fel som skulle visat sig i besiktningsprotokollet. 

    Dessutom så behöver man inte bekosta en besiktningsman själv utan det för säljaren. 
  • Tobben
    EpicF skrev 2024-03-30 23:15:23 följande:
    För dyrt? 

    Kan riskera att bli ännu dyrare för dig om det visar sig finnas en massa fel på huset du köpte. Fel som du som köpare skulle ha upptäckt och fel som skulle visat sig i besiktningsprotokollet. 

    Dessutom så behöver man inte bekosta en besiktningsman själv utan det för säljaren. 
    Vänner och bekanta till mig som köpt hus har upptäckt så kallade dolda fel. Vem som ska stå för det har bollats mellan säljare, besiktningsman och försäkringsbolag så till den grad att köparna har tröttnat och löst problemet själva.
    Även om det är säljaren som anlitar besiktningsmannen så påverkar det slutpriset och köparen blir drabbad.
    Dessutom är det inte ovanligt med besiktningsmän som gått en endagskurs (eller liknande) och får ett protokoll att följa när de ska besikta hus.
    En sådan besiktning kan jag göra själv.
    Det är för mycket trams kring husaffärer och för många vill tjäna pengar på det.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (M2) skrev 2024-03-30 07:15:21 följande:
    Jepp, och därför ställs frågan varför hans pappa var så korkad... Det är inte normalt att betala köper en halv miljon för påstådda fel.
    Nä, precis, och det var ju just därför han inte heller betalade köparna ens ett ruttet lingon.

    Jag antar att du bara driver, men det blir ju lite missriktat när effekten blir att man tror att du bara är otroligt trögfattad, haha.
Svar på tråden Vems ansvar?