• Anonym (Fundersam)

    Är vi tillsammans el dejtar endast fortfarande?

    Hej, lång story här kommer den korta versionen.

    Har dejtat en yngre kille nu lite mer än 3 månader och vet fortfarande inte om vi är tillsammans el ej. Ingen av oss har frågat om detta, och jag som är rätt mycket äldre har aldrig bara "dejtat" i 3 månader utan att veta om vi varit ett par el ej. 
    Har heller inte riktigt vågat fråga då han varit osäker på vad han vill och att han tar tid på sig att känna saker. Men är väldigt gullig och fin när vi ses, och även på sms. 
    Så frågan är lite hur jag ska fråga om detta? För känner att jag mår dåligt av ovissheten och motsägelsefulla svar dessutom. 

    Upptäckte dessutom att han varit inloggad på den dejtingsida vi träffades på för bara en vecka sen.. och detta gör mig ännu mer fundersam. Vi hade ett samtal om att dejt exklusivt här för en månad sen så det trodde jag fortfarande gällde. Så detta gjorde mig ju oxå ledsen såklart. 

    Har ni varit med om liknande eller har ngr tips att ge? Vore toppen!

  • Svar på tråden Är vi tillsammans el dejtar endast fortfarande?
  • Anonym (Jörgen)

    Fråga han rakt ut. Han kanske är lika osäker på vad du vill? 

  • Anonym (Rakt på sak)

    Så ni dejtar alltså, exklusivt. För det är vad ni kommit överens om. Det ni däremot INTE har lovat är att låta bli dejtingsidor/appar och liknande. Sedan borde väl du inte hänga där heller då, eller hur?

    Steg 1: Prata om dejtingappar
    Steg 2: Längre fram, fråga om ni ska bli ett par

  • Anonym (…)

    Min kille var sån. Långsam😅
    Hade svårt att fastslå att vi verkligen var ihop? 
    Tycker man kan ge tid ,
    men beror på. 
    Hur ofta ses ni? Vad gör ni när
    ni ses? Vi var tillsammans hela tiden, på stugan, i stan, allt. Ändå var han osäker- jag hade barn sen innan.

  • Anonym (Rakt på sak)

    Sitter förresten i nästan samma slags situation som dig just nu, men vi har inte blivit exklusiva än, blir väl snart. Fråga mig om du undrar något särskilt kring det.

    Vad är det för motsägelsefulla svar du får?

  • Anonym (Tintin)

    de som fortsätter hänga på dejtsidor trotts att de träffar någon redan hoppas på något annat eller bättre, eller så är de inte känslomässigt redo för ett förhållande.

    i vilket fall så är drt sårande. Antingen stannar man upp en stund och utforskar den man dejtar eller så avrundar man om man känner att det saknas något.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Tintin) skrev 2024-03-28 13:46:39 följande:

    de som fortsätter hänga på dejtsidor trotts att de träffar någon redan hoppas på något annat eller bättre, eller så är de inte känslomässigt redo för ett förhållande.

    i vilket fall så är drt sårande. Antingen stannar man upp en stund och utforskar den man dejtar eller så avrundar man om man känner att det saknas något.


    Stämmer inte alltid. Jag går ut på dejtingsidorna för att jag är uttråkad och för att hålla kontot levande, ifall vi inte blir ett par. Söker verkligen inget annat, är fullt redo för att gå vidare med den här personen. Skulle vara vid hans sida på sekunden om han skulle vilja ta det vidare, vi är inte riktigt där än bara. Man måste ju lära känna varandra först innan man går in i en relation (båda har barn dessutom).
  • Anonym (Tintin)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-03-28 14:42:30 följande:
    Stämmer inte alltid. Jag går ut på dejtingsidorna för att jag är uttråkad och för att hålla kontot levande, ifall vi inte blir ett par. Söker verkligen inget annat, är fullt redo för att gå vidare med den här personen. Skulle vara vid hans sida på sekunden om han skulle vilja ta det vidare, vi är inte riktigt där än bara. Man måste ju lära känna varandra först innan man går in i en relation (båda har barn dessutom).
    Fattar inte varför du känner att du behöver hålla kontot levande, det är ju bara att pausa och plocka upp det senare ifall det inte fungerar mellan er. Men det är väl dagens Fomo-samhälle?

    Sitter en man som jag dejtar regelbundet och hänger kvar på dejtsidan så antar jag att han inte finner mig tillräckligt attraktiv och intressant och att han letar efter andra kvinnor att gå på dejt och ha sex med. För mig är det väldigt avtändande och sänkande. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Tintin) skrev 2024-03-28 16:04:33 följande:
    Fattar inte varför du känner att du behöver hålla kontot levande, det är ju bara att pausa och plocka upp det senare ifall det inte fungerar mellan er. Men det är väl dagens Fomo-samhälle?

    Sitter en man som jag dejtar regelbundet och hänger kvar på dejtsidan så antar jag att han inte finner mig tillräckligt attraktiv och intressant och att han letar efter andra kvinnor att gå på dejt och ha sex med. För mig är det väldigt avtändande och sänkande. 
    Jag lider iaf inte av fomo (är nog för gammal för sånt fjortisbeteende till o med) och nej, jag tänker inte pausa mitt konto så länge jag inte är i en sådan position att det kan förväntas av mig. Jag skulle kunna sitta där hur ofta jag skulle känna för tekniskt sett, men jag gör det inte då jag inte har intresse av att träffa någon annan just nu. Jag vill bara hålla kontot hyfsat aktivt tills jag vet var vi står, dvs om vi ska bygga mot en relation eller inte.

    Synd om du tror det. Man kan också diskutera sånt som självförtroende, självbestämmande för singlar och vikten av tydlighet i samband med det här.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Tintin) skrev 2024-03-28 16:04:33 följande:
    Fattar inte varför du känner att du behöver hålla kontot levande, det är ju bara att pausa och plocka upp det senare ifall det inte fungerar mellan er. Men det är väl dagens Fomo-samhälle?

    Sitter en man som jag dejtar regelbundet och hänger kvar på dejtsidan så antar jag att han inte finner mig tillräckligt attraktiv och intressant och att han letar efter andra kvinnor att gå på dejt och ha sex med. För mig är det väldigt avtändande och sänkande. 
    För att vara tydlig. Jag är singel och sköter alltså mina konton som att jag faktiskt är singel tills vi nått en annan nivå av samförstånd. Jag går in så ofta eller sällan jag känner för helt enkelt och det har inget att göra med mina känslor för killen jag träffar eller betyder att jag söker, jagar eller ens är öppen för något annat.
  • Anonym (Var går gränsen?)

    Vad är skillnaden på att dejta exklusivt och vara tillsammans? Är det en subjektiv gräns som paret själv bestämmer eller finns det vedertagna gränser?

  • Anonym (Tintin)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-03-28 16:16:00 följande:
    För att vara tydlig. Jag är singel och sköter alltså mina konton som att jag faktiskt är singel tills vi nått en annan nivå av samförstånd. Jag går in så ofta eller sällan jag känner för helt enkelt och det har inget att göra med mina känslor för killen jag träffar eller betyder att jag söker, jagar eller ens är öppen för något annat.

    Ja det är tydligt att folk har olika inställning gällande detta.


    Jag avslutar om jag får reda på att mannen jag dejtar fortsätter hänga aktivt på dejtingsidor och uppdaterar sin profil. Ser det som rätt respektlöst att han inte kan stanna upp ett tag och fokusera på att lära känna mig. Ett aktivt konto för mig signalerar att man är öppen för förslag.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Var går gränsen?) skrev 2024-03-28 16:27:04 följande:

    Vad är skillnaden på att dejta exklusivt och vara tillsammans? Är det en subjektiv gräns som paret själv bestämmer eller finns det vedertagna gränser?


    Kan bara svara för min del hur jag ser det, men om man dejtar exklusivt så träffar man inga andra men man är heller inget par utan håller på att lära känna varandra för att det förhoppningsvis ska leda till en relation. Mer "old school dating", kan man säga. I dagens dejtingkultur är det väldigt vanligt att man till att börja med kanske träffar flera samtidigt, så det är därför man tar det där extra steget att först bli exklusiva.
  • Anonym (Var går gränsen?)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-03-28 19:22:41 följande:
    Kan bara svara för min del hur jag ser det, men om man dejtar exklusivt så träffar man inga andra men man är heller inget par utan håller på att lära känna varandra för att det förhoppningsvis ska leda till en relation. Mer "old school dating", kan man säga. I dagens dejtingkultur är det väldigt vanligt att man till att börja med kanske träffar flera samtidigt, så det är därför man tar det där extra steget att först bli exklusiva.
    Tack för ditt klargörande. Känns som att det är så mycket mer etiketter att hålla sig till nu än när jag var ung och singel i slutet av 90-talet. Man var ju osäker i början när man träffade någon men man blev ju ganska snabbt tillsammans om det kändes bra. Sen kunde det ju rinna ut i sanden eller att man gjorde mer aktivt slut.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Var går gränsen?) skrev 2024-03-28 20:48:15 följande:
    Tack för ditt klargörande. Känns som att det är så mycket mer etiketter att hålla sig till nu än när jag var ung och singel i slutet av 90-talet. Man var ju osäker i början när man träffade någon men man blev ju ganska snabbt tillsammans om det kändes bra. Sen kunde det ju rinna ut i sanden eller att man gjorde mer aktivt slut.
    Ja dejting är verkligen inte som det brukade vara....
  • Mandel
    Anonym (Tintin) skrev 2024-03-28 16:31:17 följande:

    Ja det är tydligt att folk har olika inställning gällande detta.


    Jag avslutar om jag får reda på att mannen jag dejtar fortsätter hänga aktivt på dejtingsidor och uppdaterar sin profil. Ser det som rätt respektlöst att han inte kan stanna upp ett tag och fokusera på att lära känna mig. Ett aktivt konto för mig signalerar att man är öppen för förslag.


    Det är även respektlöst mot de kvinnor som ev skickar meddelanden och börjar chatta med en man som redan är upptagen bara att han roar sig och söker bekräftelse i dejtingappen...

    Och respektlösa män är sällan attraktiva.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Är vi tillsammans el dejtar endast fortfarande?