• Anonym (Inte lögnare)

    Ljuga om barns ålder för billigare pris?

    Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

    Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

    Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

    Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

  • Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-30 09:33:51 följande:
    Det är väl bedrägeri om man ljuger för att roffa åt sig nåt man inte hade rätt till. Varför polisanmäler affärer snatterier som handlar om småpengar om någon unge snott godis. Har den personalen mer betalt än de som jobbar med skidliftar?

    sen är det väl inte den som anmäler som måste bevisa innan för övrigt. Det lär väl en utredning visa vad ingen hade för ålder när föräldrarna ljög om åldern för att slippa betala 

    Hej, chefen. Jag skulle behöva gå två timmar tidigare kan någon täcka upp för mig jag tänkte polisanmäla 17 personer som jag misstänker ha ljugit om sina barns ålder det är en timmes telefonkö för att komma fram till polisen just nu. Jag har skrivit upp signalement på alla för konstigt nog ville ingen säga vad de heter. Vad baserar jag mina antaganden på? Jag tycker de ser två månader äldre ut det är inte mitt jobb att bevisa det. 


    Att jämföra med snatteri är bara larvigt snattar man godis försvinner godiset här försvinner inte liften. 

  • Anonym (samma)

    Vi var på skidresa där barn upp till 6 år fick sova i föräldrarnas säng. Sonen är 7 men vill ändå gärna sova i min säng. Om vi skulle säga hans rätta ålder hade vi fått betala för ett rum för 6 personer i stället för 4. Det var flera tusenlappar. Så jag fyllde i att han var 6. Oj vad nervös jag var, men det gick bra. Däremot betalade jag liftkort för honom. Det var inte så dyrt. Handlade om några hundralappar för en vecka. 

  • Anonym (457457)
    Anonym (Lätt) skrev 2024-03-30 00:36:33 följande:

    Ljuger lätt om åldern när det gäller sådana där stora företag som suger ut pengar från barnfamiljer. Hutpriser och skithöga priser på mat o kexchoklad. Nä, de pengarna behåller jag om d går


    Men kexchoklad ska du ha i alla fall? Som vi andra får betala för genom högre priser...

    Parasit!
  • Anonym (Lätt)
    Anonym (457457) skrev 2024-03-30 10:33:42 följande:
    Men kexchoklad ska du ha i alla fall? Som vi andra får betala för genom högre priser...

    Parasit!
    Fjantig kommentar. Du försvarar de hutpriser som chockhöjs under lov och ledigheter då barnfamiljer måste åka om de vill komma iväg. 

    Att ljuga med 2 månader är inte ens en big deal. Det mest rättvisa skulle vara om årtalet räknas inte datumet,  ex barn födda fram till 2012 får åka gratis osv. Att dra gränsen vid datum är bara sniket. 

    Jag tar alltid med egen choklad, men betala storjätten du. Det är inte ungdomarna som jobbar extra och sliter som får överskottet av alla intäkter precis.
  • Mentat

    En gång för mycket länge sedan tog jag min kille till ett event där 5-åringar gick in gratis, från 6 skulle man betala. Min kille var 6 år och ett par månader. Så naturligtvis sade jag som det var, han är 6 år.

    Killen som satt i kassan: "Gå in gratis du, det är den första 6-åringen jag har sett på hela dagen". Ärlighet lönade sig, den gången.

  • nihka
    Anonym (Lätt) skrev 2024-03-30 10:57:12 följande:
    Fjantig kommentar. Du försvarar de hutpriser som chockhöjs under lov och ledigheter då barnfamiljer måste åka om de vill komma iväg. 

    Att ljuga med 2 månader är inte ens en big deal. Det mest rättvisa skulle vara om årtalet räknas inte datumet,  ex barn födda fram till 2012 får åka gratis osv. Att dra gränsen vid datum är bara sniket. 

    Jag tar alltid med egen choklad, men betala storjätten du. Det är inte ungdomarna som jobbar extra och sliter som får överskottet av alla intäkter precis.
    Och för den som är född i slutet av december? Alltid är det någon som tycker reglerna missgynnar dem och att de borde vara annorlunda.

    Som alltid är det de som betalar som får betala mer för att vissa inte betalar alls. Det är helt frivilligt att åka till fjällen och om man inte har råd får man låta bli eller anpassa resan efter sin budget.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (...)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 09:49:31 följande:

    Hej, chefen. Jag skulle behöva gå två timmar tidigare kan någon täcka upp för mig jag tänkte polisanmäla 17 personer som jag misstänker ha ljugit om sina barns ålder det är en timmes telefonkö för att komma fram till polisen just nu. Jag har skrivit upp signalement på alla för konstigt nog ville ingen säga vad de heter. Vad baserar jag mina antaganden på? Jag tycker de ser två månader äldre ut det är inte mitt jobb att bevisa det. 


    Att jämföra med snatteri är bara larvigt snattar man godis försvinner godiset här försvinner inte liften. 


    Menar ju om man ändå kommer på dem, sen blir det väl en bevisfråga, om ungen verkligen var för gammal, så det lär visa sig

    det sliter ju på liften, all användning gör det
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-30 12:18:27 följande:
    Menar ju om man ändå kommer på dem, sen blir det väl en bevisfråga, om ungen verkligen var för gammal, så det lär visa sig

    det sliter ju på liften, all användning gör det

    Hur skulle det gå till? Och hur ska det visa sig? Enda scenariot jag kan komma på är om barnet tappar sin legitimation just efter han/hon satt sig i liften och det är inte särskilt troligt de flesta i den åldern bär inte ens runt på legitimation framförallt inte i skidbacken. 


    På vilket sätt sliter en person som är 7 år och 1 dag mer på liften än någon som är 6 år och 364 dagar? 

  • Anonym (...)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 12:46:16 följande:

    Hur skulle det gå till? Och hur ska det visa sig? Enda scenariot jag kan komma på är om barnet tappar sin legitimation just efter han/hon satt sig i liften och det är inte särskilt troligt de flesta i den åldern bär inte ens runt på legitimation framförallt inte i skidbacken. 


    På vilket sätt sliter en person som är 7 år och 1 dag mer på liften än någon som är 6 år och 364 dagar? 


    Det har ju getts några exempel i tråden på att barnet själv säger sin ålder högt. Då uppenbaras bedrägeriförsöket.

    Sa inte att det sliter mer än med en sexåring, det var inte poängen. Du påstod att inget försvinner för att sjuåringen använder liften, men det gör det, allt användande innebär slitage och när barnet fyllt sju så vill inte företaget bjuda på det längre
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Lätt) skrev 2024-03-30 10:57:12 följande:
    Fjantig kommentar. Du försvarar de hutpriser som chockhöjs under lov och ledigheter då barnfamiljer måste åka om de vill komma iväg. 

    Att ljuga med 2 månader är inte ens en big deal. Det mest rättvisa skulle vara om årtalet räknas inte datumet,  ex barn födda fram till 2012 får åka gratis osv. Att dra gränsen vid datum är bara sniket. 

    Jag tar alltid med egen choklad, men betala storjätten du. Det är inte ungdomarna som jobbar extra och sliter som får överskottet av alla intäkter precis.
    Är du fattig, åk inte eller fortsätt stjäla men ge fan i att gnälla på de som tycker det är skamligt att parasitera på andra.
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-30 13:11:38 följande:
    Det har ju getts några exempel i tråden på att barnet själv säger sin ålder högt. Då uppenbaras bedrägeriförsöket.

    Sa inte att det sliter mer än med en sexåring, det var inte poängen. Du påstod att inget försvinner för att sjuåringen använder liften, men det gör det, allt användande innebär slitage och när barnet fyllt sju så vill inte företaget bjuda på det längre

    Vad ska man göra åt det som anställd? Ringa polisen på sin fritid och ge en beskrivning på någon som kan vara vem som helst? 


    Om en 6- åring stjäl godis försvinner det lika mycket som om en 7- åring gör det medan liften inte blir mer sliten. 

  • Anonym (...)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 14:36:27 följande:

    Vad ska man göra åt det som anställd? Ringa polisen på sin fritid och ge en beskrivning på någon som kan vara vem som helst? 


    Om en 6- åring stjäl godis försvinner det lika mycket som om en 7- åring gör det medan liften inte blir mer sliten. 


    Jag har inte påstått man ska göra något, den anställd som är osäkert får väl fråga sin chef hur det ska hanteras

    det slits mer utan ersättning ju fler som ska åka gratis. och nu har ju företaget bestämt sig för när de vill bjuda på det och inte, det är ju upp till dem. Om de kan få betalt för en sjuårings åkande men blir blåsta på det så förlorar de ju på det. Så jo det är något som försvinner för dem
  • Anonym (457457)
    Anonym (Lätt) skrev 2024-03-30 10:57:12 följande:
    Jag tar alltid med egen choklad,
    Åh, så du har ett recept på hemgjort kexchoklad! Lägg gärna ut det här!
  • Anonym (S)

    Jag kommenterade innan men missade att skriva med en sak. Jag brukar tänka såhär också vad kan lögnen få för konsekvens. tex det händer en olycka och det kommer fram att ni angett fel ålder? Vad händer då? Kan ni få konsekvenser för det. Tänk en allvarlig olycka och din 7 åring bryter nacken. Kommer försäkringar gälla om ni ljugit? 

    Ett exempel, jag kör lastbil och fick lastbilen lastad åt mig på natten. När lasset var för tungt så lastade de inte allt på min lastbil utan tog bort några ton och la på en kollegas lastbil istället. Men jag fick alla papper. En morgon vägde det flera ton för mycket. Jag trodde de hade skickat en kollega också vilket det visade sig att dom inte gjort för att de hade ingen som kunde ta det som vägde för mycket. Jag sa till på kontoret att gör aldrig om det där. Jag vill inte köra med överlass. Fick då sagt att "det gör inget, ingen bryr sig." Jo jag bryr mig, vad skulle hända om min lastbil får punktering framhjulspunktering den dagen och jag frontalkrockar med en annan bil och den personen omkommer? Förmodligen får jag indraget körkort, kanske blir vållande till annans död, får höga böter. För sker en olycka så utreder polisen allt och ser dom att jag då har 7 ton för mycket lastat, tro fan på att jag får konsekvenser. Vist i de allra flesta fall kommer man undan med lögner, men en miten lögn kan leda till allvarliga konsekvenser om man inte tänker konsekvent. 

    Samma sak om man står skriven på fel adress och huset man bor i men inte är folkbokförd i börjar brinna. Tro inte att räddningstjänsten kommer leta efter dig eftersom du på papper kommer inte saknas då. 

    Så bestämmer ni er för att ljuga kolla upp vad som kan hända. Om jag var du skulle jag göra en deal med pappan. Var pinsam ring upp skidanläggningen och fråga varför barn innan en viss ålder får åka gratis, kan man få konsekvenser vid allvarlig olycka om man ljuger om ålder? osv... Om det inte skulle finnas någon risk med att ljuga om åldern ta då en funderare igen om du är beredd att ändra åsikt med bekostnad att ni lär barnen att det är okej att ljuga.

    Att ljuga kan bli billigt, men kan lika gärna bli dyrare i slutändan. 

  • Anonym (Math dude)

    Ahh,
    Ett induktions bevis. 

    Med det resonemanget så skulle det ju fungera att alla sjuåringar också åker gratis. Inget godis blir ju uppätet då heller. Och på samma sätt kan man fråga sig om den som just fyllt åtta inte kan säga att den är sju...inget godis uppätet där heller..... .....och om 93-åromgarna nu får åka gratis, då gör det väl inget om 94-åringarna också åker gratis, eller? Inget godis uppätet där heller. 

    Det låter som ett bra ställe!


    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 09:49:31 följande:

    Hej, chefen. Jag skulle behöva gå två timmar tidigare kan någon täcka upp för mig jag tänkte polisanmäla 17 personer som jag misstänker ha ljugit om sina barns ålder det är en timmes telefonkö för att komma fram till polisen just nu. Jag har skrivit upp signalement på alla för konstigt nog ville ingen säga vad de heter. Vad baserar jag mina antaganden på? Jag tycker de ser två månader äldre ut det är inte mitt jobb att bevisa det. 


    Att jämföra med snatteri är bara larvigt snattar man godis försvinner godiset här försvinner inte liften. M


  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Math dude) skrev 2024-03-30 16:05:27 följande:

    Ahh,
    Ett induktions bevis. 

    Med det resonemanget så skulle det ju fungera att alla sjuåringar också åker gratis. Inget godis blir ju uppätet då heller. Och på samma sätt kan man fråga sig om den som just fyllt åtta inte kan säga att den är sju...inget godis uppätet där heller..... .....och om 93-åromgarna nu får åka gratis, då gör det väl inget om 94-åringarna också åker gratis, eller? Inget godis uppätet där heller. 

    Det låter som ett bra ställe!


    Häng inte upp dig på vad en ''hon i kassan'' tycker, vissa är helt enkelt inte kapabla till logiskt tänkande. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (S) skrev 2024-03-30 15:58:30 följande:

    Jag kommenterade innan men missade att skriva med en sak. Jag brukar tänka såhär också vad kan lögnen få för konsekvens. tex det händer en olycka och det kommer fram att ni angett fel ålder? Vad händer då? Kan ni få konsekvenser för det. Tänk en allvarlig olycka och din 7 åring bryter nacken. Kommer försäkringar gälla om ni ljugit? 


    Varför tänker du att försäkringen inte skulle gälla om barnet inte har liftkort..? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-30 17:46:45 följande:
    Varför tänker du att försäkringen inte skulle gälla om barnet inte har liftkort..? 
    Förmodligen gäller försäkringen, men värt att tänka på att lögnerckan straffa sig. Så man kan riskera mycket för en liten lögn eller för att man inte gör rätt för sig. Om en olycka sker kan det bli så att när de börjar snoka lite i vad som hänt och skidanläggningen blir indragen så kan det kanske komma fram att barnet inte haft ett giltligt liftkort och har inte haft rätt att använda liftarna. Antingen kanske man får betala böter till anläggningen för att man lurat dom, eller så kanske föränringsbolaget trycker på att barnet hade inte rätt att använda liftarna och hade inget där att göra och kan påverka försäkringen. Försäkringsbolag är rätt så hårda och försöker hitta anledning till att inte betala ut ersättning. Tex. råkade ut för att någon skadade våran bil och vi viste vem som använde bilen (fanns bevis på att den bilen orsakat skadan och fanns bevis på vem som brukade den) Den som brukade bilen var inte den som ägde bilen. Både polis och försäkringsbolaget började ställa mycket frågor till mig om just vem som brukade bilen. Jag fick skadorna åtgärdad utan att behöva betala en krona. Deras bil försvann från dom ungefär då. Fått höra att det räknas som försäkringsbedrägeri att bilen inte står på den som äger den. 

    Samma sak om man är på en arbetsplats man inte har rätt att vara på så är man oförsäkrad. Så man ska alltid tänka sig för. Många tänker att det gör inget att jag ljuger eller att jag bryter lite mot en viss lag för ingen kommer märka ändå. Men om det just är den gången man är orlig som olyckan är framme kan det nig bli dyrt. Därför rekommenderar jag att TS man ska ringa anläggningen och fråga vilka konsekvenser det kan få om man ljuger, om förädkringar gäller om olyckan är framme om man angett fel födelsedag för någon som befinner sig på anläggningen eller om de kan riskera böter. Ringer dom kommer de få svart helt enkelt. Däremot kommer de på anläggningen skratta åt dom och inte rekommendera dom att ljuga. 
  • LFF
    Anonym (Lätt) skrev 2024-03-30 10:57:12 följande:
    Fjantig kommentar. Du försvarar de hutpriser som chockhöjs under lov och ledigheter då barnfamiljer måste åka om de vill komma iväg. 

    Att ljuga med 2 månader är inte ens en big deal. Det mest rättvisa skulle vara om årtalet räknas inte datumet,  ex barn födda fram till 2012 får åka gratis osv. Att dra gränsen vid datum är bara sniket. 

    Jag tar alltid med egen choklad, men betala storjätten du. Det är inte ungdomarna som jobbar extra och sliter som får överskottet av alla intäkter precis.
    Det är sällan skidanläggningarna som äger restauranger och affärer runt liftområdena. Hos Skistar är det definitivt inte de som äger allt omkring. Vad gäller boende, liftkort, skidhyra och skidlektioner så är det trots allt tillgång och efterfrågan som gäller. Många vill åka - begränsat antal platser - högre priser. Det är inga välgörenhetsorganisationer utan vinsdrivande företag som trots allt måste kunna klara sig under de månader på året då de inte har någon omsättning (vilket är typ 6 månader per år även fast man nu ökat sommarutbudet på fler ställen).

    Vi prioriterar tex liftnära boende framför att ha med oss matsäck eller äta lunch ute hela veckan. Liftnära boende är lite dyrare men vi sparar lätt in de pengarna på att äta lunch hemma varje dag. 

    Har man skolbarn i en "generösare" skola vad gäller ledighet (plus barn som inte ligger efter) och tar med sig skoluppgifter så kan man dessutom åka under "lågsäsong". 
  • Anonym (Stina)

    Jag förstår inte de som tycker det är allvarligare att snatta godis för en tjuga än att lura ett företag på några hundra. Vad är logiken där? den finns inte, det är var en dålig bortförklaring. Det är ju knappast så att ägaren av en affär äter godiset om det är kvar. Det är pengar en ägare vill tjäna på sin verksamhet, det är själva grunden till att den finns. Vill man utnyttja servicen av ett företag så betalar man för den om man vill göra rätt för sig. 


    Är man ok med att vara en fifflare och tjuv och lära sina barn att det är så man tar sig fram i världen så fine, men sluta ljug för er själva. 

Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?