• Anonym (Villhabåda)

    Passionerad attraktion & trygg, stabil kärlek - på samma gång?

    Som rubriken - Kan man uppleva båda delarna med samma person eller är det helt enkelt omöjligt att få både och? Jag har alltid känt en frustration i att jag känner ett behov av att ha en trygg & stabil relation med någon jag verkligen litar på osv men samtidigt ett behov av den mer passionerade o stormiga förälskelsen som ofta är destruktiv på nåt sätt? Måste passionerade relationer alltid hänga ihop med nåt destruktivt eller kan den ändå vara stabil samtidigt? Jag har aldrig upplevt båda med samma person o jag vill gärna höra era erfarenheter o tankar kring detta!

    På senare tid har jag börjar fundera på om monogami kanske inte är nåt för mig helt enkelt eftersom jag aldrig känner mig nöjd med en person.

    Fler som går i dessa tankar?

  • Svar på tråden Passionerad attraktion & trygg, stabil kärlek - på samma gång?
  • Anonym (Kenneth)

    Det går nog uppleva båda delarna med samma person. Men förmodligen i perioder. 
    Jag tror den kan vara stabil samtidigt beroende på personerna i förhållandet o deras personligheter. Det finns nog dem som har ett passionerat stabilt förhållande o sen finns de det nog många toxic förhållanden.
    Det kan nog bara du själv avgöra vad som är rätt för dig.

  • Anonym (Mia)

    Det går att få båda ja. Min senaste partner har jag både och med, tidigare har jag mer haft med övervikt åt ena hållet. Nån som har en utvecklad personlighet har en stabil grund, så leta upp en snygging med det så är du hemma :) Inga jäkla emotionellt onåbara eller rena tråkmånsar, man får ha tålamod och sålla hårt.

  • Anonym (Malin)

    Väldigt svårt att hitta en sån person, grattis om du lyckas! Jag har haft flera passioner, det slutade med svek, otrohet och hjärtekross. Fast de verkade så bra i början. Så när bebissuget slog till satsade jag på en trygg och stabil man. Jag var lite rädd att jag skulle tröttna men istället växte kärleken och även om jag träffat attraktiva och passionerade män lockar de mig inte längre. Vet hur toxiska de är.

    Men om du aldrig känner dig nöjd är det lika bra att avstå monogami, som du skriver.

  • Anonym (Älskar det trygga)

    Han är väldigt trygg av sig, lugn, sansad, förutsägbar, genomsnäll, kristen, konservativ. Jag älskar verkligen det där med honom. Det blir istället jag som får vara den snuskige och översexuella av oss, men jag får honom ganska enkelt att bli på samma humör. 

    Jag gillar att det är så vaniljigt och att jag kan bryta det, han tycker att tex utomhussex är dekadent och då känns det så himla bra att locka honom till det. Att han är så hämmad har liksom fått mig att blomma ut sexuellt och även om jag tex inte tycker orgasm är jätteviktigt och sex är underbart ändå så får jag ändå orgasm nästan varje gång.

  • Anonym (Gött)
    Anonym (Älskar det trygga) skrev 2024-03-28 20:48:28 följande:

    Han är väldigt trygg av sig, lugn, sansad, förutsägbar, genomsnäll, kristen, konservativ. Jag älskar verkligen det där med honom. Det blir istället jag som får vara den snuskige och översexuella av oss, men jag får honom ganska enkelt att bli på samma humör. 

    Jag gillar att det är så vaniljigt och att jag kan bryta det, han tycker att tex utomhussex är dekadent och då känns det så himla bra att locka honom till det. Att han är så hämmad har liksom fått mig att blomma ut sexuellt och även om jag tex inte tycker orgasm är jätteviktigt och sex är underbart ändå så får jag ändå orgasm nästan varje gång.


    Det låter som att du hittat din fullträff! Roligt att höra :) det finns hopp... 
  • Anonym (Fia)

    Absolut att man kan ha båda. Jag upplever både passion och trygghet med min sambo. I perioder kan vi knappt vara i samma rum utan att ta på varandra, samtidigt kände jag redan efter vår första natt att jag litar på honom fullständigt.

    Det är många som blandar ihop passion med stormiga känslor, bråk och konflikter blandat med kärlek. Jag har aldrig dragits till det. Vi har aldrig bråkat, men det gör ont i mig om han är borta för länge och ingen av oss sover bra utan den andre.

  • Anonym (Mannen)

    Det sägs att man enklare blir förälskad i impulsiva och spontana personer. Dock tenderar de att vara sämre för långsiktiga förhållanden och därför är det svårt att få stabiliteten på sikt. För långsiktiga förhållanden är det istället andra kvalitéer man ska leta efter och ge kärleken tid.

  • Anonym (Fia)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-28 22:12:16 följande:

    Det sägs att man enklare blir förälskad i impulsiva och spontana personer. Dock tenderar de att vara sämre för långsiktiga förhållanden och därför är det svårt att få stabiliteten på sikt. För långsiktiga förhållanden är det istället andra kvalitéer man ska leta efter och ge kärleken tid.


    Jag håller inte med. Eller det beror på, om du med impulsiv menar tanklös så har du rätt. Men att vara en spontan person betyder inte att man instabil. Och kärlek som kommer snabbt kan också hålla. Det är lätt och det är rätt.
Svar på tråden Passionerad attraktion & trygg, stabil kärlek - på samma gång?