• Anonym (Orolig)

    Hur stötta fet son?

    Hej
    Hemmaboende 18 åring.
    Han har en mycket mycket svårt överviktig far som helt tappat greppet om tillvaron 
    Bara trycker mat och orkar inte röras ute längre. Knappt inne.
    Sonen har stadigt börja gå i samma spår.
    Han har egna pengar och handlar själv så svårt styra på den vägen. 
    Hur gör man? 
    Försökt prata lite men blev ett jäkla liv då och förmodad motsatt effekt 

  • Svar på tråden Hur stötta fet son?
  • Anonym
    Anonym (1234) skrev 2024-04-02 15:13:09 följande:

    Jo, det går faktiskt att tvinga myndiga personer till vård. Jag själv blev tvingad att göra en utredning mot min vilja när jag var nästan 19. 

    Visst, jag skulle såklart gjort ännu mer motstånd, men det är lätt att vara efterklok. Samt jag trodde att läkaren och psykologen skulle fatta att jag inte ville, då jag betedde mig som jag gjorde. 


    Då måste det finnas beslut om tvångsvård
  • Jemp

    Vad är problemet, i dagsläget? 


    Jag förstår farhågan mtp pappan, men om det idag handlar om enbart lätt övervikt hos sonen och hyfsad livsstil riskerar det också att göra mer skada än nytta. 

  • Anonym (Seppo)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-01 12:12:49 följande:
    Hur stötta fet son?

    Hej
    Hemmaboende 18 åring.
    Han har en mycket mycket svårt överviktig far som helt tappat greppet om tillvaron 
    Bara trycker mat och orkar inte röras ute längre. Knappt inne.
    Sonen har stadigt börja gå i samma spår.
    Han har egna pengar och handlar själv så svårt styra på den vägen. 
    Hur gör man? 
    Försökt prata lite men blev ett jäkla liv då och förmodad motsatt effekt 


    Jag tror inte du kan göra så mycket dessvärre. Han är ju myndig. Tror dessutom att varje försök du gör kommer att resultera i en starkare stoisk hållning från honom och att det endast resulterar i att ni inte får en god relation. Det behöver komma från honom.
  • Anonym (Seppo)
    Anonym (1234) skrev 2024-04-02 15:13:09 följande:

    Jo, det går faktiskt att tvinga myndiga personer till vård. Jag själv blev tvingad att göra en utredning mot min vilja när jag var nästan 19. 

    Visst, jag skulle såklart gjort ännu mer motstånd, men det är lätt att vara efterklok. Samt jag trodde att läkaren och psykologen skulle fatta att jag inte ville, då jag betedde mig som jag gjorde. 


    Det känns som att du blev utsatt för ett traumatiskt övergrepp.
  • Anonym (Orolig)
    Jemp skrev 2024-04-02 15:30:19 följande:

    Vad är problemet, i dagsläget? 


    Jag förstår farhågan mtp pappan, men om det idag handlar om enbart lätt övervikt hos sonen och hyfsad livsstil riskerar det också att göra mer skada än nytta. 


    Kanske jag oroar mig onödigt då jag känner igen hur beteendet startade hos pappan hos sonen nu.
    I skrivande stund ingen fara. Men vill väl kanske förekomma
  • maskbo
    Anonym (6789) skrev 2024-04-02 15:19:35 följande:
    EpicF skriver alltid bra och nyanserade svar.
    Åh - det gläder mig att det är nån som tycker det (såvida det inte är du själv, Epic, som skrivit detta inlägg förstås)! Det känns på nåt vis så himla sorgligt annars... när hon nu själv uppfattar sig på det viset, samtidigt som vi är så många som upplever henne på rakt motsatta sättet. 
  • Anonym (Anna)

    Hej!

    så bra av dig att stötta innan det gått för långt.
    det låter som att hans kropp börjat vänja sig vid smakerna av snacks och då tyvärr krävs det att han minskar på det för att vänja sig av med suget.. kan ni tillsammans välja bort det åtminstone alla vardagar? 


    kanske  också introducera appen Lifesum så att han ser vad han stoppar i sig?

    lyckan till 🤗 

  • Jemp
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-02 16:37:38 följande:
    Kanske jag oroar mig onödigt då jag känner igen hur beteendet startade hos pappan hos sonen nu.
    I skrivande stund ingen fara. Men vill väl kanske förekomma

    Det är knepigt det där. Självklart bättre att förekomma och jag förstår som sagt oron, men det kan också göra så stor skada. 

  • Gryntroll
    Anonym skrev 2024-04-01 21:55:37 följande:

    Var en bra förebild.
    Laga bra mat på regelbundna tider.
    Ha endast nyttiga mellanmål hemma. Fullkornsbröd, frukt, grönsaker
    Ha absolut inte hemma; godis, kakor, fikabröd chips, glass.
    Föreslå olika aktiviteter: gå promenad, cykla , vad som helst där man rör sig.

    Undvik samtal om fetma om han inte själv tar upp det.


     


    Tänker precis lika, ovan är vad jag skulle ha försökt med


  • Anonym (Mat en nyttig passion)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-01 12:12:49 följande:
    Hur stötta fet son?

    Hej
    Hemmaboende 18 åring.
    Han har en mycket mycket svårt överviktig far som helt tappat greppet om tillvaron 
    Bara trycker mat och orkar inte röras ute längre. Knappt inne.
    Sonen har stadigt börja gå i samma spår.
    Han har egna pengar och handlar själv så svårt styra på den vägen. 
    Hur gör man? 
    Försökt prata lite men blev ett jäkla liv då och förmodad motsatt effekt 


    Ska du hjälpa din son på allvar behöver du lära dig själv hur kroppen fungerar. Det är inte så enkelt som kalorier in och kalorier ut. Kroppen behöver bra näring, byggstenar för att kunna reparera det som är skadat och stärka det som behöver för att få en bra grund att stå på. Att bara titta på tallriksmodellen som livsmedelsverket rekommenderar räcker inte och är direkt fel dessutom. Livsmedelsverket säger själv att deras rekommendationer vänder sig till FRISKA personer. En person som överäter är inte frisk. För vissa är det så enkelt att de äter för mycket och kan stoppa det bara så där men för andra finns det andra bakomliggande orsaker. Att banta en sådan person är direkt farligt. Du skulle väl inte sätta dig bakom ratten på en ferrari och köra den om du inte visste vad du gjorde sedan tidigare, eller hur?

    Att hoppa över sötsaker, chips och läsk är det viktigaste. Men att sedan servera spaghetti med köttfärssås är bara att skjuta sig själv i foten. Kroppen ser inte skillnad på om kolhydraterna kommer från pasta eller chips. Samma skit och inget kroppen behöver men vi är programmerade att det är så det ska vara. Samma med bröd. Spelar ingen roll om det är fullkorn eller inte - det är skräp för kroppen. 
    Likaså rådet att använda växt baserade oljor. Fördelningen mellan omega 6 och omega 3 blir skev. Omega 6 dominerar och skapar då inflammationer i kroppen. Socker och mjölkprotein bidrar också till inflammationer i kroppen. Man måste hitta en bra balans. Just socker och mjölkprodukter kan man vara helt utan. Växt baserade oljor också. 

    Att tvinga på någon att äta något de inte gillar är bäddat för misslyckande. 
    TS, vad tycker din son om att äta för något? Är han med i köket när du lagar mat? Är han intresserad utav matlagning?
  • Anonym (1234)
    Anonym (Seppo) skrev 2024-04-02 15:34:25 följande:
    Det känns som att du blev utsatt för ett traumatiskt övergrepp.
    Ja, så känns det för mig. Gråter
Svar på tråden Hur stötta fet son?