• Anonym (Ara)

Tips på frukost med få kolhydrater som inte är ägg

Har ni några?

Jag har vuxit upp med att äta mackor till frukost. Sen som vuxen har mackor varvas med äggröra. Jag har aldrig varit för fil och yoghurt. Nu senaste veckorna har jag tagit bort mackorna pga nyupptäckt diabetes och ätit ägg, ägg, Ägg tills jag tröttnade för några dagar sen och ätit jordnötter och salami.

Jag behöver frukosttips. Tack på förhand. 

• Svar på tråden Tips på frukost med få kolhydrater som inte är ägg
  • Anonym (kaffett)
    Anonym (Maria) skrev 2024-04-09 14:24:35 följande:
    Det värsta där är väl sockret och Lecitin från solros säljs tydligen som kosttillskott men du tror det är farligt på nåt vis eller?

Men oavsett så det där har jag aldrig haft i min nötmjölk så det måste inte vara massa tillsatser bara för att man dricker nötmjölk. Går utmärkt att dricka mandelmjölk utan tillsatser i
    alltså, lecitin finns i precis allt och är jättenyttigt i sin naturliga form. Men det är tillverkningen när det blir en tillsats som är riktigt dålig och gör det onyttigt. Dessutom, behövs det tillsatser för att maten/drycken ska likna mat/dryck så är det en ganska dålig produkt. 
  • Anonym (Ara)

Spelar roll om mandelmjölk är nyttigt eller inte, jag är allergisk mot nötter idag med. 

• Anonym (kaffett)
    Anonym (Ara) skrev 2024-04-09 17:17:56 följande:

Spelar roll om mandelmjölk är nyttigt eller inte, jag är allergisk mot nötter idag med. 

Jag med, i alla fall de flesta nötter på familjeliv :P Hoppas du hittat lite goa frukostalternativ
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (kaffett) skrev 2024-04-08 16:52:43 följande:

Ja, jag har hört talas om gi. Man blir inte smal som en sticka, kroppen hamnar på den vikt den trivs på. 

Fejkmjölk och andra fejkmjölkprodukter innehåller sjuka mängder med konstiga tillsatser. Själv dricker jag inte mjölk alls eftersom jag inte tål det. Men skulle aldrig i livet sätta i mig nåt vidrigt havresubstitut.

Det har gjorts studier på att långsamma kolhydrater bara ger en fördröjning på sockerhöjningen så där i spelar det ingen roll om du äter snabba eller långsamma kolhydrater.

Vart skrev jag enbart fettkaffe? Det är min frukost, sen äter jag helt vanlig mat till lunch och middag (utan saker som innehåller mer än 5g kh/100g
    Hur man håller sig mätt på det? Jo det innehåller fett, protein och 0 kolhydrater. Jag tar min kopp kl 7 på morgonen och äter lunch någon gång mellan 13-14 för då börjar magen känna sig hungrig...

Du kanske behöver plugga lite näringslära :) 

Haha du är rolig du..

Du framstår inte så värst seriös eller kunnig gällande näringslära eller diabetes, varken med det du själv har föreslagit..Eller skrivit här ovanför..
    Du vet inte vad GI är ens och tror inte att det är någon skillnad på kolhydrater med högt GI och lågt GI?? 😮 

Eh Så det är lika illa enligt dig att äta en avacado eller jordgubbar som att äta en skål med vitt socker? 
    Vitt socker är det riktigt snabba kolhydrater i och i dom andra är faktiskt långsamma kolhydrater, lilla du..Men du tycker ff inte det är någon skillnad på dom kolhydraterna antar jag..
    Sen har du bara klagat på andra som vet mer än dig i hela tråden, istället för att själv komma med ngr BRA förslag, förutom fettkaffe.

OK; Nu var jag lite orättvis..Du föreslog ju inte BARA fettkaffe utan du föreslog ju faktiskt också FETTCHOKLAD.
    Ja och inte att förglömma att du föreslog att TS skulle äta ett salladsblad, skinka, ost,  med majonäs också..
    Som om inte majonäs innehåller massor med tillsatser eller? Skojar du eller.

Ja ok om man inte gör den helt själv då från grunden, för DÅ kan den ju faktiskt bli nyttig istället, men jag tror inte du menade en hemmagjord.
    Eftersom du inte fattade att man kan göra växtmjölk hemma själv utan tillsatser.Så kan du väl inte fatta att man kan göra dressing själv heller?

Kossan är inte menad för att vi människor skulle dricka deras mjölk kan jag ju meddela dig då..För det är väl ändå kalven som är menad att dricka komjölk, eller? Har jag bara förstått fel. 
    Jag bara kontrar din kommentar om att mandel skulle BARA varit flytande om det var menat att vi skulle dricka den 😂 
  • Anonym (Ara)
    Anonym (Hedda) skrev 2024-04-09 21:55:28 följande:
    Haha du är rolig du..

Du framstår inte så värst seriös eller kunnig gällande näringslära eller diabetes, varken med det du själv har föreslagit..Eller skrivit här ovanför..
    Du vet inte vad GI är ens och tror inte att det är någon skillnad på kolhydrater med högt GI och lågt GI?? 😮 

Eh Så det är lika illa enligt dig att äta en avacado eller jordgubbar som att äta en skål med vitt socker? 
    Vitt socker är det riktigt snabba kolhydrater i och i dom andra är faktiskt långsamma kolhydrater, lilla du..Men du tycker ff inte det är någon skillnad på dom kolhydraterna antar jag..
    Sen har du bara klagat på andra som vet mer än dig i hela tråden, istället för att själv komma med ngr BRA förslag, förutom fettkaffe.

OK; Nu var jag lite orättvis..Du föreslog ju inte BARA fettkaffe utan du föreslog ju faktiskt också FETTCHOKLAD.
    Ja och inte att förglömma att du föreslog att TS skulle äta ett salladsblad, skinka, ost,  med majonäs också..

Ja ok om man inte gör den helt själv då från grunden, för DÅ kan den ju faktiskt bli nyttig istället, men jag tror inte du menade en hemmagjord.
    Eftersom du inte fattade att man kan göra växtmjölk hemma själv utan tillsatser.Så kan du väl inte fatta att man kan göra dressing själv heller?

Kossan är inte menad för att vi människor skulle dricka deras mjölk kan jag ju meddela dig då..För det är väl ändå kalven som är menad att dricka komjölk, eller? Har jag bara förstått fel. 
    Jag bara kontrar din kommentar om att mandel skulle BARA varit flytande om det var menat att vi skulle dricka den 😂 
    sluta lysa ner min tråd med massa gräl. Gäller er alla. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (kaffett) skrev 2024-04-09 16:16:16 följande:
    alltså, lecitin finns i precis allt och är jättenyttigt i sin naturliga form. Men det är tillverkningen när det blir en tillsats som är riktigt dålig och gör det onyttigt. Dessutom, behövs det tillsatser för att maten/drycken ska likna mat/dryck så är det en ganska dålig produkt. 
    Fast det behövs ju faktiskt inte alls. Man kan göra mandelmjölk utan det.
  • Anonym (kaffett)

Du är ju inte ens läskunnig utan läser det du vill läsa. Kavli har en majo utan tillsatser. Du skrev att jag föreslog BARA fettkaffe som att ts skulle dricka det hela dagen, jag föreslog det som frukost eftersom det var frukost som efterfrågades. Nu gillade inte ts kaffe så då föreslog jag att göra en choklad av det istället.

Jag skrev också att jag vet vad gi är. Självklart är det värre att äta en skål med socker än att äta en jordgubbe. 

Du verkar så otroligt grinig så det verkar som att du har en svår jäkla sockerdipp. Eller så var det länge sen du fick karl i dig. Gå och ät en kanelbulle, kanske gjord på havre och soja och emugleringsmedel. Mums.

Haha du är rolig du..

Jag bara kontrar din kommentar om att mandel skulle BARA varit flytande om det var menat att vi skulle
    Haha du är rolig du..

dricka den 😂
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (kaffett) skrev 2024-04-10 16:35:42 följande:

Du är ju inte ens läskunnig utan läser det du vill läsa. Kavli har en majo utan tillsatser. Du skrev att jag föreslog BARA fettkaffe som att ts skulle dricka det hela dagen, jag föreslog det som frukost eftersom det var frukost som efterfrågades. Nu gillade inte ts kaffe så då föreslog jag att göra en choklad av det istället.

Jag skrev också att jag vet vad gi är. Självklart är det värre att äta en skål med socker än att äta en jordgubbe. 

Du verkar så otroligt grinig så det verkar som att du har en svår jäkla sockerdipp. Eller så var det länge sen du fick karl i dig. Gå och ät en kanelbulle, kanske gjord på havre och soja och emugleringsmedel. Mums.

Jo jag är faktiskt både läskunnig OCH skrivkunnig..
    Men du verkar ju inte vara något utav det tyvärr, som skriver havregrädde och soja när folk skriver mandelmjölk.till dig om och om igen.  

Och du skrev att du hade hört talas om GI, inte att du visste vad det var..
    Sen skrev du ju faktiskt-
    "Det har gjorts studier på att långsamma kolhydrater bara ger en fördröjning på sockerhöjningen så där i spelar det ingen roll om du äter snabba eller långsamma kolhydrater" 

Så enligt dig spelade det ju ingen roll om man äter snabba kolhydrater som socker eller annat med ungefär lika snabba kolhydrater i jämfört med jordgubbar.
    Eller har du ändrat åsikt om att det kanske, kanske är lite bättre iaf att äta jordgubbar än sånt med högt GI i. Neeej det tror jag inte på..

Den undersökningen har ju du missuppfattat totalt precis som allt annat folk skriver till dig och som du läser..

Ja och mandelmjölk och annan veg-mjölk finns också att köpa helt utan tillsatser..Om man inte gör den själv..

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Påläst om diabetes typ 2) skrev 2024-04-09 10:15:47 följande:
    Som läkare borde du veta att det inte är övervikten som gör att man får diabetes typ 2 utan de bakomliggande faktorerna. Som t.ex. insulinresistens. 

Och du borde även veta att alla människor fungerar inte likadant. Alla diabetiker bör hålla koll på sitt blodsocker för att veta hur just deras kropp reagerar på olika livsmedel. 

Havregrynsgröt är inte bra för alla. Det finns de som blir hungriga knappt 30 min efter att ha ätit havregrynsgröt och då är det INTE en bra måltid. 

Fibrer får man även i sig via grönsaker som broccoli, blomkål och morot som är betydligt skonsammare mot magen än bönor är för många. 

Fy skäms på dig att generalisera människor enbart pga vikt!

Och ska vi prata blodsockersänkande livsmedel så finns även mullbär och bovete som också sänker blodsocker. Men ännu bättre är att hålla en bra kost som inte HÖJER blodsockret!

Minst 85 % av alla patienter med typ 2-diabetes är överviktiga eller feta. 

https://www.insulin.se/typ-2-diabetes/orsaker

• Anonym (Läkare)
    Anonym (Påläst om diabetes typ 2) skrev 2024-04-09 10:15:47 följande:
    Som läkare borde du veta att det inte är övervikten som gör att man får diabetes typ 2 utan de bakomliggande faktorerna. Som t.ex. insulinresistens. 

Och du borde även veta att alla människor fungerar inte likadant. Alla diabetiker bör hålla koll på sitt blodsocker för att veta hur just deras kropp reagerar på olika livsmedel. 

Havregrynsgröt är inte bra för alla. Det finns de som blir hungriga knappt 30 min efter att ha ätit havregrynsgröt och då är det INTE en bra måltid. 

Fibrer får man även i sig via grönsaker som broccoli, blomkål och morot som är betydligt skonsammare mot magen än bönor är för många. 

Fy skäms på dig att generalisera människor enbart pga vikt!

Och ska vi prata blodsockersänkande livsmedel så finns även mullbär och bovete som också sänker blodsocker. Men ännu bättre är att hålla en bra kost som inte HÖJER blodsockret!
    Fy skäms... ? Behöver vi ha det tonläget för att diskutera saker?
    Det är ett faktum att den vanligaste orsaken till to 2 är övervikt, det är inget moraliserande. Övervikten orsakar insunlimredistens. När kilona försvinner så ökar känsligheten för infon insulin igen. 

Att bli hungrig snabbt efter havregrynsgröt ändrar inte faktumet att det är bra för diabetiker generellt. Blir någon inte mätt av det så får den förstås välja något annat.

Du skriver blodsockersänkande livsmedel men det finns inga livsmedel som sänker blodsockret, vad jag hört talas om.  Men livsmedel som gör att socker tas upp långsammare dvs att höjningen i blodet inte peaker snabbt utan att sockret read upp långsammare så att det inte blir toppar. 

Tror du missförstådd vad jag skrev eftersom du sa att alla bör ha koll på vilka livsmedel som höjer blodsockret. 
    Självklart höjer snabba kolhydrater blodsockret mer än fett och protein tex, men min poäng var att även om blodsockret skulle gå upp kortsiktigt av ett livsmedel så kan det livsmedlet ändå vara väldigt bra för diabetiker i längden. Lite paradoxalt. 

Medan tex fett inte höjer blodsocker men kan vara riktigt farligt i för stora mängder hos diabetiker. Ju mer fett som samlas i cellerna desto mer ökar insulinresistensen.
  • Anonym (Läkare)
    Anonym (kaffett) skrev 2024-04-09 12:09:50 följande:
    omg. Hoppas du inte är läkare på riktigt
    Vilken otrevlig kommentar!
    Säg vad du inte tror stämmer  istället för att komma med påhopp.
  • Anonym (kaffett)
    Anonym (Läkare) skrev 2024-04-10 21:58:05 följande:
    Fy skäms... ? Behöver vi ha det tonläget för att diskutera saker?
    Det är ett faktum att den vanligaste orsaken till to 2 är övervikt, det är inget moraliserande. Övervikten orsakar insunlimredistens. När kilona försvinner så ökar känsligheten för infon insulin igen. 

Att bli hungrig snabbt efter havregrynsgröt ändrar inte faktumet att det är bra för diabetiker generellt. Blir någon inte mätt av det så får den förstås välja något annat.

Du skriver blodsockersänkande livsmedel men det finns inga livsmedel som sänker blodsockret, vad jag hört talas om.  Men livsmedel som gör att socker tas upp långsammare dvs att höjningen i blodet inte peaker snabbt utan att sockret read upp långsammare så att det inte blir toppar. 

Tror du missförstådd vad jag skrev eftersom du sa att alla bör ha koll på vilka livsmedel som höjer blodsockret. 
    Självklart höjer snabba kolhydrater blodsockret mer än fett och protein tex, men min poäng var att även om blodsockret skulle gå upp kortsiktigt av ett livsmedel så kan det livsmedlet ändå vara väldigt bra för diabetiker i längden. Lite paradoxalt. 

Medan tex fett inte höjer blodsocker men kan vara riktigt farligt i för stora mängder hos diabetiker. Ju mer fett som samlas i cellerna desto mer ökar insulinresistensen.
    Man blir inte fet av fett, fett löser fett. Det lärde man sig i 8an i plugget..Får kroppen tillräckligt med fett via kosten så behöver den inte kämpa för att hålla kvar fettet på kroppen utan släpper ifrån sig det. äter man mycket fett tillsammans med kolhydrater så ja, då är det farligt. men det är knappast fettets fel.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (kaffett) skrev 2024-04-11 15:35:17 följande:
    Man blir inte fet av fett, fett löser fett. Det lärde man sig i 8an i plugget..Får kroppen tillräckligt med fett via kosten så behöver den inte kämpa för att hålla kvar fettet på kroppen utan släpper ifrån sig det. äter man mycket fett tillsammans med kolhydrater så ja, då är det farligt. men det är knappast fettets fel.
    Du har ju delvis rätt, men inte helt enligt läkare.
    Naturligt smala eller magra personer går inte upp i vikt av att äta/ta extra fett..
    Medans en person som redan är överviktig kommer öka i fettvikt om den personen ökar sitt fettintag....

Sen är det ju också skillnad på fett och fett och mängden såklart...Omättat/fleromättat fett är ju mycket bättre än mättat fett.

Sen är det ju som du säger att folk går upp i vikt av kolhydrater främst, men om dom samtidigt kombinerar tex snabba kolhydrater med omättat fett..
    Som tex finns i vanlig pizza, Hamburgare och annan processad färdigmat så går många upp i vikt ännu snabbare än om dom bara skulle äta tex maccaroner med snabba kolhydrater och lite fett i..
    Så att det bara beror på kolhydrater att folk går upp i vikt stämmer inte..Snarare en kombination av kolhydrater och främst mättat fett.

Sen beror det oftast först och främst från person till person om man går upp i vikt eller inte, eller hur man mår av olika mat, osv..Det finns människor som kan äta hur mycket skräpmat som helst utan att varken gå upp i vikt eller ens må speciellt dåligt av den "dieten" och sen finns det personer som ständigt tänker på vad dom äter, osv som bara går upp i vikt eller inte kan gå ner i vikt..

Vi har nog alla träffat på såna som kan äta allt utan att varken gå upp i vikt eller bli sjuka (än så länge iaf) och såna som blir dåliga eller går upp i vikt av att bara titta på maten. Lite överdrivet såklart..

• AdolfHektor

Tonfiskröra på Tonfisk i vatten på burk, lite rödlök som du låter stå (skivad) i varmt vatten, liiiite röd chili (sätter igång förbränningen) lite yoghurt låg fetthalt och sen skiva en rotselleri riktigt tunnt och använd istället för bröd

Svar på tråden Tips på frukost med få kolhydrater som inte är ägg