Anonym (Ingen diet) skrev 2024-04-06 22:41:27 följande:
Märkligt!
Jag äter hur mycket kalorier som helst dagligen, och går ändå inte upp i vikt. Jag rör inte på mig nämnvärt vilket hade kunnat förklara litegrann, bara ett par enstaka 30-min promenader i veckan. Inte är jag ung heller. Det enda skillnad mellan mig och många andra är att jag aldrig gått på någon diet, utan äter allt jag känner för. Aldrig någon jojovikt, tänker aldrig på vad jag äter.
Jag ligger på nedre normalvikt 20 BMI.Var nere på 18-19 när jag var under 45 år och fick jämt höra att jag borde äta mer, Nej, jag äter inte små portioner, lika stora som min man, Utöver det godis och chips ca 4 ggr/vecka och flera måltider om dagen. Om jag skulle göra en uppskattning av kalorier ( har aldrig räknat) så är det garanterat närmare 3000-5000dag. Äter mycket pasta och har nästan alltid vispgrädde i maten. Jag kan äta en hel chipspåse själv, och en hel pizza utan problem.Har dock aldrig varit jätteförtjust i läsk.
Det måste finnas något mer än kalorier in och ut? Jag gör definitivt av mig med mindre än jag tar in. Annars har det varit något fel på mig hela livet? Ingen fattar hur jag kan äta så mycket och ofta, utan att vara stor som ett hus.
Men jag erkänner att jag inte känner mig så frisk och energisk.
Du är ett undantag. För de allra flesta är det inte så och det är ändå det man får utgå ifrån.
Det finns andra faktorer som spelar in och de finns de som är extrema åt andra hållet och lägger på sig trots få kalorier, men för de flesta handlar det om vad och hur mycket man stoppar i sig. Om man ändrar på det får man resultat. De flesta vuxna människor har också förmågan att ändra på det.